Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:01:27
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24

Auteur Topic: De spoorpont van Artitec  (gelezen 7430 keer)

Rienk

• Offline Offline
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
De spoorpont van Artitec
« Gepost op: 15 June 2013, 20:30:31 »
Hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik druk bezig geweest met de spoorpont van Artitec. Ik ga de spoorpont inzetten als rangeermiddel. Hier wordt dus van en naar gerangeerd. Het model van Artitec is gebaseerds op de spoorpont zoals die in Amsterdam voer.

Als eerste ben ik begonnen met het schuren van de vele details. Hier ben ik wel een dag mee zoet geweest. Eigenlijk ging alles prima met het schuren. Ik gebruikte schuurpapier korrel 150 en dat werkte goed. Af en toe brak er wel eens wat, maar dat was weer goed aan elkaar te lijmen met secondelijm. (3 voor 0,50 euro bij de action, echt een aanraderrr  (y)) Met die secondelijm is eigenlijk alles gelijmd. Een tip om alle kleine delen bij elkaar te houden is alles na het schuren meteen in een bakje te doen, hierdoor ben ik ook niets kwijtgeraakt. Het schuren heeft wel ongeveer 1 zaterdag gekost.

Toen het schuren klaar was, heb ik eerst de rails op de spoorpont bevestigd. Bij de spoorpont zat natuurlijk geen rails meegeleverd aangezien er zo veel verschillende rails is. Ik heb voor de rails een rocoline flexrail gebruikt. Meteen maar een Roco railzaagje aangeschaft. Dat werkte top. Gewoon vastgezet met weer de secondelijm. Daarna de middenplanken in de spoorpont geplakt.

Toen dat klaar was, ben ik begonnen met het in elkaar plakken van de stuurhut. Deze is dan nu ook helemaal klaar. Daarna de overige delen op de spoorpont geplakt. Nu is de spoorpont zo goed als klaar voor een grondige schilderbeurt.

De foto´s :

De stuurhut in detail :

Op de spoorpont ging zo nu en dan een sik mee naar de overkant. Dit was dan ook meteen de enige loc die mee kon aangezien de spoorpont het gewicht anders niet aankon.

Op deze foto is goed te zien hoe netjes de rails in de spoorpont ligt.

Hieronder een aantal foto´s van de spoorpont in de module waar hij straks zal liggen. Op deze module zal het grotendeels straatspoor worden.

Ik vind de spoorpont er al goed uit zien, ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden.  ;)Dit was het voor deze update, binnenkort meer over de spoorpont.

Groeten,
Rienk

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re:De spoorpont van Artitec
« Reactie #1 Gepost op: 15 June 2013, 20:33:54 »
Je spoorpontje ziet er goed uit, alleen denk ik dat schilderen moeilijk wordt nu alles al gelijmd zit.
Jeroen

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #2 Gepost op: 15 June 2013, 20:39:24 »
Mooie pont! En goed dat je zoveel geduld had voor het schuren. Dat heb ik vaak minder waardoor het soms niet helemaal goed aansluit bij Artitec modellen. Gelukkig hebben ze daar plamuur voor uitgevonden :).

Groet,
Chris

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
« Reactie #3 Gepost op: 15 June 2013, 20:43:54 »
Hallo Rienk,

Dat is nog eens een gaaf ding. Met dat schilderen komt het wel goed als ik naar de rest van je werk kijk. Maar ik zie wel een uitdaging. Je gaat het als rangeermiddel inzetten. Ga je hem laten varen van kade naar kade? Dat moet met enig navragen op dit forum wel te realiseren zijn denk ik.
Ben benieuwd,

Robert Jan

Rienk

• Offline Offline
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: De spoorpont van Artitec
« Reactie #4 Gepost op: 20 July 2013, 19:20:08 »
@ Speedy : Bedankt voor het compliment (y) Ik ga hem niet van kade naar kade laten varen. Ik bedoel dat de spoorpont groot deel uitmaakt van mijn baanplan en met het rangeermiddel bedoel ik dat er ergens op de baan goederenwagons staan die naar de spoorpont worden gebracht of van de spoorpont worden opgehaald. Eigenlijk stel ik op de baan een goederentrein samen en laat ik die naar de spoorpont rijden. Dit wordt bereikt door rangeren.

@ Chris80 : Dankje! :) Dat schuren is bij Artitec modellen altijd een grote klus en helemaal bij zo´n groot bouwpakket.

@ JJHS : Bedankt! (y) Ik had voor de foto´s een aantal dingen op de spoorpont gezet, maar dat was nog niet vastgelijmd.

Hallo allemaal,

Daar ben ik dan weer na ruim een maand :P Ben de laatste tijd weer stukken verder gekomen met de spoorpont. Ik heb nu bijna alles geschilderd. Ik ben wel tevreden met het resultaat tot nu toe. Na 5 x overschilderen is de witte lijn nu ook naar mijn zin.
Voor de romp van de spoorpont heb ik de kleur donker grijs gebruikt. Ik vond dat mooier dan gewoon zwart aangezien zwart heel ´doods´ over zou komen dacht ik. Voor het dek heb ik voor een lichte houttint gekozen. Volgens de beschrijving moest voor het dek eigenlijk een grijze houtkleur gebruikt worden, maar ik vond deze kleur beter passen bij de romp en de witte belijning.

De spoorpont nadert zijn voltooiing, maar toch is er nog genoeg te doen. :P Zo komen er nog staanders aan de zijkant en moet alles natuurlijk nog vervuild worden. Ook moeten er nog details aan toegevoegd worden.

Eerst maar een paar fotootje´s :

Het volgende project met betrekking tot de spoorpont is de ´steiger´ die de verbinding tussen land en de spoorpont zal maken. Daar ga ik binnenkort aan beginnen.

Dit was het voor deze update. Onder tussen bouw ik rustig verder en zal er tzt wel een update verschijnen met het eindresultaat.

Groeten,

Rienk

Huup

• Online Online
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #5 Gepost op: 20 July 2013, 19:43:26 »
Hoe werden de wagens op zo'n pont gezekerd? De bomen zijn dan wel dik, maar toch niet bedoeld als stootblok, lijkt me ...

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2013, 21:55:09 »
 (y) leuk project (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
« Reactie #7 Gepost op: 20 July 2013, 22:09:50 »
Hallo Rienk,

Mooi geworden. Je zou voor de steiger en verdere details eens moeten kijken bij HUA.
Blijft een iets, zo'n spoorverbinding over water.
Ben benieuwd naar de vorderingen.

Groeten,

Robert Jan

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #8 Gepost op: 20 July 2013, 22:14:00 »
MOOI!
Zij is zeker net vanaf de werf gekomen?  ;)
En over dat zekeren van de wagons: geen duidelijk idee... :-\ Kettingen waarschijnlijk niet (want dat is heel veel werk en volgens mij werden er ook wagens "zonder ankertje" overgezet), ik gok dan ook op goed aandraaien van de handremmen en wellicht een remslof... Iemand die in één van de krochten van onze NS daarover iets kan opduiken?

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2013, 00:32:48 »
handrem ??? ;D

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2013, 01:18:26 »
De bomen van de boot blijkbaar.

In deze link staat een verhaaltje dat de trein te lang was en één boom niet dicht kon, daardoor verdween de sik incl. het nichtje van de kapitein in het water.

Stephan.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11 Gepost op: 21 July 2013, 09:23:37 »
Lijkt me dat men de remmen van zowel wagon als loc gebruikte.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2013, 11:27:29 »
@Stephan: (y) leuk die kranten knipsels. Vooral het verhaaltje van de spoorwagon die al jaren zoek was en in de plomp onder het aanlegpunt lag waardoor men er bij laag water een keer niet meer kon aanleggen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 July 2013, 14:04:00 »
Lijkt me dat men de remmen van zowel wagon als loc gebruikte.

Veel goederenwagens, ook kolenwagens, hadden tot in de jaren 70 geen remmen op alle wielen, misschien wel een handrem.
Maar dan nog, als een paar wagens gaan rollen op een winderig dagje dan denk ik dat ze zo door de slagbomen heen gaan. Een stootblok vangt immers ook niet veel op.
Maar hoe de wagens wel werden vastgezet weet ik helaas niet.

Groeten, Alexander

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 21 July 2013, 14:09:18 »
eindelijk een product van artitec welke gewoon met omgekeerde kattenrug geleverd kan worden en niemand die het erg vindt ::)

Misschien de uitholling van het orgineel ook de reden dat wagons niet eraf rolde,
trouwens sikje heeft geen luchtrem dus waren de wagons waarmee gerangeerd ongeremd.