Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: Herbeginner in H0, starter met digitaal  (gelezen 6726 keer)

JvE

• Offline Offline
Herbeginner in H0, starter met digitaal
« Gepost op: 13 June 2013, 08:51:29 »
Ik ben sinds gisteren nieuw op dit forum, heb al een persoonlijk verhaaltje gepost bij een ander topic (bij voorstellen).

Ik heb onlangs pas een nieuw treinstel bijgekocht; de plan V van Roco, digitaal met sound. Mede omdat deze treinstellen altijd tussen Gouda en Alphen a/d Rijn hebben gereden en ik in het verleden in Waddinxveen woonde en dus veel met deze treinen gereisd heb.
Ik had nog een locomotiefje uit een startset van weleer (1986). Deze is echter nog analoog, dus die moet ik even om (laten) bouwen. Ga dit niet zelf doen, gezien mijn beperkte kennis van zaken en in Gouda zit ook een treinenspeciaalzaak waar ik dat kan laten doen.

Ben gisteravond even bezig geweest om in Anyrail een opzetje voor een nieuw baanplan te maken. Ik heb de ideeën wel in mijn hoofd zitten maar in Anyrail ook even kijken of het ook inderdaad allemaal gaat passen. Tja, en in de gratis proefversie kun je maar tot 50 railstukken (of andere elementen) gaan en daar zat ik al vrij snel aan... :-\ Misschien in een later stadium de licentiesleutel kopen, zodat ik verder kan. Maar eerst even kijken of dit programma me bevalt of dat er betere programma's voor zijn.

Groetjes,
John

dimo1_dimo1

• Offline Offline
Re:Herbeginner in H0, starter met digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 13 June 2013, 08:55:12 »
bij anyrail kan je ook flexrail gebruiken.. dus leg een stuk rails neer met normale rail.. maak het na met flexrail.. en je kunt een stuk groter plan maken ;)
groeten,
Auke

JvE

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 June 2013, 09:03:52 »
Bedankt voor de tip. Ben daar gisteravond ook al mee aan het stoeien geweest. O.a. in een bocht, maar het lukte me niet helemaal om een mooie vloeiende bocht van 1800 te krijgen. Misschien deed ik iets verkeerd?
Groetjes,
John

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 13 June 2013, 09:05:53 »
je moet altijd even stoeien met de lengte en de hoek van de besturings elementen voor de flexrail..
groeten,
Auke

JvE

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 June 2013, 09:16:26 »
Ga vanavond nogeens een poging wagen. ;)

Ik moet ook nog een digale centrale aanschaffen om de boel te laten rijden straks. Ik begin dan eerst even met een testbaantje. Ik zit te denken om eerst een 2e hands Roco Multimause (incl. bijbehorende kabels, centrale en trafo) aan te schaffen. Binnenkort is er weer een beurs in Houten, misschien kan ik er daar eentje scoren. Wil daar nl. nog niet teveel geld aan uitgeven als ik later wil uitbreiden met een ander digitaal systeem. Ik wil me ook nog even voor laten lichten over de nieuwe Z21 (waar ook de Multimause op kan, dus dat is nooit weggegooid geld) wat daar mee mogelijk is.

Geef wel gelijk maar even toe: ik ben wel een a-techneut als het op electronica aankomt... Ik had uit informatie begrepen dat de Z21 vrij modulair op te bouwen is, wanneer je er ook wissels en seinen aan gaat sluiten. Maar ik weet eigenlijk niet of die ook bezet- en terugmelddecoders kan verwerken.
« Laatst bewerkt op: 13 June 2013, 09:24:20 door JvE »
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 June 2013, 10:02:00 »
O ja, wat ook nog mijn vraag is: de meeste Multimause's die in Roco startsets zitten, zijn altijd i.c.m. de Roco Geoline rails, maar ik heb nog de oude "platte" rails (zonder bedding). En dan mis je waarschijnlijk ook de goede aansluitrail om de kabel van de centrale aan de rails aan te sluiten. Ik heb wel zelf de analoge aansluitrail (2 schroefjes waar je de draadjes uit de transformator in moet steken en vastschroeven.
Groetjes,
John

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 June 2013, 10:29:22 »
Bij die oude aansluitrail even kijken of er een condensator in zit gesoldeerd. Daar kan het digitale signaal niet tegen. Verder gewoon Geoline aansluitgeval afknippen en de draden strippen.
Bij je definitieve baan is het sowieso aan te raden een ringleiding onder de baan te leggen en op meerdere plaatsen aan te sluiten. Gewoon met de soldeerbout.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JvE

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 June 2013, 11:14:38 »
Bedankt Henk.

Ik zal nog eens kijken. Zit momenteel nog in de opslag.

Een andere optie zou nog zijn om een gedeelte in Geoline te leggen en dan met een overloopstukje naar de Roco/Fleischmann rails aan te sluiten. Laatste moet ik dan zelf voorzien van bedding van kurk bijv. om het hoogteverschil op te vangen.

Is er aan Geoline (met bedding) ook makkelijk draden te solderen? Of smelt de boel dan, want die kunstbedding is ook maar van plastic.
Groetjes,
John

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 June 2013, 11:48:09 »
John,

Beginnen met een Roco Multimaus is zeker een goede start. Kijk wel even naar de trafo. Roco heeft twee voedingen, een grote trafo en een kleinere netadapter. Die kleinere heeft een redelijk beperkte capaciteit.

Omdat je schrijft met bezet- en terugmelddecoders te willen werken, kijk dan ook naar de aanschaf van een S88XpressNetLI. Dat is een interface om die melders plus de Multimaus aan te sluiten op een computer.
Bij het gebruik van die melders heb je vele aansluitingen op de rails nodig. Dat gaat prima door te solderen. Op dat moment hoef je geen zorgen te maken over de aansluitrails in Geoline - je kunt gewoon alle draden solderen en dat aansluitstukje weglaten.

Zodra je je gaat verdiepen in de nieuwe Roco centrale, let dan op : Je hebt een Z21 en een z21. Het verschil is subtiel, een grote letter "Z" en een kleine letter "z". Dat groot en klein kom je ook tegen in de prijs en natuurlijk in de mogelijkheden van het apparaat.
Bedenk wel dat een deel van de beschreven eigenschappen van de Z21 op dit moment alleen nog maar in de folder bestaan. De folder is een mix van werkelijkheid en toekomstige uitbreidingen, het is een beschrijving van een nog verder te ontwikkelen product. Op dit moment heeft met name het 'toekomstige' nog de overhand.

Sander

JvE

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 June 2013, 12:05:27 »
Bedankt Sander,

Maar ik zal me op eerder genoemde beurs 29 juni in Houten ook even goed laten voorlichten, als ik daar zo'n setje vind.
Op een voorlopige testbaan kan ik nog wel even met zo'n Multimause uit de voeten. Wissels blijf ik wellicht nog even met de hand verzetten, want het steeds heen en weer schakelen tussen loc modus en wisselmodus op de Multimause vind ik niet echt handig.
En met twee of misschien 3 treinen (tegelijk laten rijden) is het ook nog wel te doen met de MM.

Ik wil periode eind '70 begin jaren '80 gaan rijden, met zowel Nederlands als Duits materieel (het "grote" plan wordt grensgebied waar ook Duitse (snel)treinen binnenkomen, maar waar ook plan V (Roco) klaar staat langs het perron voor vertrek naar...). Dus ik moet nog even een goede afweging maken wat voor materieel ik koop (ik heb helaas geen geldboom in de tuin staan ;D)
« Laatst bewerkt op: 13 June 2013, 12:41:40 door JvE »
Groetjes,
John

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 June 2013, 19:14:34 »
schakelen tussen lok en wissel modus is met een druk op de knop klaar.. wissel adres intypen en op ok drukken en je hebt de wissel om gezet.. dan weer dezelfde knop indrukken als bij het begin en je bent weer in lok modus ;)
groeten,
Auke

JvE

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 June 2013, 19:32:12 »
Is wel zo, maar je moet dan wel goed de wisselnummers onthouden. Mijn huidige wissels (zijn er maar drie) zijn nog handmatig, van Fleischmann met zo'n hendeltje aan de zijkant. Eentje doet het trouwens niet meer, denk dat het hendeltje lam geworden is of dat er een of ander veertje uit is. Hij is lam zeg maar. Kan hem nog wel met de wisseltong zelf nog verzetten, maar niet echt handig om hem in een doorgaand traject te leggen...
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 June 2013, 19:42:48 »
Het spul is ook al meer dan 20 jaar oud! Het heeft wel zo'n 15 jaar in een droge berging in de dozen gezeten, maar daarvoor heeft het toch ook ruim 10 jaar op een tafel gelegen. Hopelijk doet die oude locomotief het nog. Toen die de doos inging nog wel in ieder geval... :D
Nu moet ik het toch nog laten digitaliseren, en dan kijken ze hem waarschijnlijk gelijk na. Misschien de koolborsteltjes vervangen en een beetje smeren. Het lijkt mij dat hij eerst goed moet lopen voordat ze er een decoder in solderen.
« Laatst bewerkt op: 13 June 2013, 19:47:37 door JvE »
Groetjes,
John

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #13 Gepost op: 13 June 2013, 22:05:17 »
Allereerst welkom op dit digitale gekkenhuis  ;D

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen voor wat betreft dingen die je schrijft.
Koop gewoon die licentie voor anyrail,dan kan je op een simpele manier betrouwbaar testen, of wat je wilt ook kan.
Je hebt behoorlijk veelplezier van dat programma.
Verder zou ik gewoon beginnen met een multimaus,daar ben je de 1ste tijd wel zoet mee om dat allemaal onder de knie te krijgen en t kan best veel doen op een redelijk gemakkelijke manier.
(of je dan in de toekomst iets anders kiest wat nog meer kan is altijd het "risico" van de hobby ,je kan beter "simpel" beginnen dan gelijk teveel hooi op je vork nemen)
Verder zou ik niet gaan lopen klooien met geoline rails en de aloudere welbekende Flm rails zonder bedding.
Dat mixen gaat nooit zoals je t wilt,de sectie spoor bij de maus met die bedding die er niet uit ziet kan je beter t.z.t. aan een programmeer spoor hangen mocht je t willen.
Ander knip je idd de draadjes door en strip je ze t.z.t. en soldeer je de draadjes vast aan een ringleiding onder je toekomstige baan.
En wat het ouderdom van locs betreft,als t werkend de doos is in gegaan,dan komt t met wat hulp ook wel weer werkend op je baan terug.
(beetje TLC en klaar ben je dr mee  ;) )
Tot zover mijn inbreng in het verhaal voor zover  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

JvE

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 June 2013, 22:14:58 »
Bedankt Floris voor je heldere uitleg en advies. Ik zal kijken wat ermee ga doen.
Ik ben vanavond toevallig nog even bezig geweest met Anyrail. Ben al wat verder gekomen door wat korte railstukken te vervangen door langere om zo nog even onder de 50 te blijven. ;)

Wat wissels betreft: die zijn wel in Geoline net iets goedkoper als de Rocoline. Maar ik heb ook gezien dat de Piko-wissels zijn ook goedkoper, maar worden elders in dit forum naar de kliko verwezen...
Groetjes,
John