Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:09:12
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:07:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:59:35
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Karben
Vandaag om 21:56:24
Wat was jullie allereerste loc? door sncf231e
Vandaag om 21:55:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31

Auteur Topic: Herbeginner in H0, starter met digitaal  (gelezen 6717 keer)

dimo1_dimo1

• Offline Offline
Re:Herbeginner in H0, starter met digitaal
« Reactie #15 Gepost op: 14 June 2013, 08:59:19 »
je zou ook naar tillig kunnen kijken..
ik vind ze redelijk goedkoop(code 100 dan)
groeten,
Auke

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #16 Gepost op: 14 June 2013, 10:41:36 »
hallo Jhon

Ik werk al jaren met Anyrail maar dan met een aangeschafte licentie kan ik je van harte aanbevelen en voor die
35€ waar hebben we het over in deze tijd.
In principe kan je alles met flexrail uitvoeren al die losse stukken heb je eigenlijk helemaal niet nodig.
Elke standaard flexrail kan je in luttele seconde aanpassen in lengte of in bochten, aan het einde pak je hem op en sleept
het ding op lengte breng je hem vlak bij een volgend railstuk zal het systeem vanzelf de koppeling maken.
Een bocht is makkelijk in te stellen door het kleine zwarte puntje een paar cm vanuit het einde te vinden op te pakken en meeslepen je zal dan zien dat er een bocht ontstaat.

Verder werk ik ook al jaren met Piko wissels en sinds kort met Cobalt wissel aandrijvingen(vergelijkbaar met Tortoise wissel aandrijvingen) werken prima, de Cobalt aandrijvingen zijn iets goedkoper.
Natuurlijk zijn er personen die iets niet goed vinden en naar de kliko verwijzen maar dat hangt vaak af van persoonlijke smaak en wat je verwacht van de techniek.
Maar ik kan je garanderen dat Piko wissels en de Cobalt aandrijvingen goed werken en deze aandrijvingen zijn ook goed aan te leggen.
Zie ook mijn topic "Cobalt wissel aandrijvingen ervaringen" onder het hoofdstuk "Electronica en Analoog"
Succes
Herwim Frank

« Laatst bewerkt op: 14 June 2013, 10:50:27 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

JvE

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 14 June 2013, 11:19:26 »
Bedankt Herwin. Ik had toevallig ook al ontdekt dat Rocoline ook lange rechte railstukken heeft (zijn wel niet buigzaam, maar voor in een recht stuk schiet het wel lekker op ;)).
Alleen is mijn vraag dan nog, als je later in blokken en secties wil gaan verdelen moet je dan juist weer geen korte stukken hebben en die onderling geïsoleerd aan elkaar leggen?
Dat heb ik in het verre verleden ook gehad toen ik nog analoog reed (zo'n stroomloos stukje maken zodat de trein stopt bij een rood sein). Bij digitaal werkt dat weer anders heb ik begrepen.
Groetjes,
John

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 14 June 2013, 11:25:15 »
Analoog heb je die stroomonderbrekingen al nodig om meerdere locs op de baan tegelijk te kunnen hebben. Dan moet je locs stroomloos kunnen zetten en eventueel meerdere trafo's aansluiten. Dat hoeft digitaal niet, omdat je sowieso iedere loc onafhankelijk kan aansturen.
Bij digitaal komen de stroomonderbrekingen weer om de hoek kijken wanneer je wilt automatiseren, al of niet met de computer. Daarvoor zijn bezetmeldpunten nodig en die maak je het gemakkelijkst met behulp van geïsoleerde stukken rail.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #19 Gepost op: 14 June 2013, 11:46:02 »
Hallo Jhon

Wat ik beschreven heb met flexrail etc was gericht op het programma Any rail, daar is met flexrail tekenen
makkelijker en sneller dan met losse stukken div.rail soorten.
In de praktijk werk ik ook alleen met flexrail en kan op elke plek de nodige onderbrekingen of wat dan ook maken.
Zelfs verschillende stroomkringen kan je aanleggen en aan elkaar sluiten zonder kortsluiting te krijgen.
Ook hier heb ik een topic aan geweid.

Zie ook onderstaande tekening in Any rail gemaakt.

Wat digitaal betreft heb ik totaal geen verstand van maar er zijn vele personen hier op de site die daar nuttige
tips over kunnen geven.
succes
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #20 Gepost op: 14 June 2013, 13:34:37 »
JvE

Citaat
Ik had toevallig ook al ontdekt dat Rocoline ook lange rechte railstukken heeft (zijn wel niet buigzaam, maar voor in een recht stuk schiet het wel lekker op

Ook voor rocoline heeft lange stukken flex rails

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

JvE

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 18 June 2013, 09:00:39 »
Hallo beste forumleden,

Gisteravond weer even bezig geweest met m'n baanplan in Anyrail. Ik kwam niet helemaal uit, want ik had een pas-stukje nodig. Die kan ik wel aanklikken, maar vervolgens kan ik het niet slepen naar de plek waar hij moet komen (bij een wisselstraat) om het sluitend te krijgen. Hoe doe je dat?
Groetjes,
John

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 18 June 2013, 09:03:48 »
Kan je hem na inzoomen wel verslepen?
anders en stuk flex rail gebruiken :)
groeten,
Auke

JvE

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 18 June 2013, 10:37:52 »
Oké, ga het nogeens proberen (zal niet vanavond en morgenavond zijn, i.v.m. de warmte; m'n kamer is dan net een sauna. Eind van de week wordt het weer koeler).

Als ik wat meer op "papier" heb staan zal ik misschien een eerste opzetje van mijn baanplan posten (in een nieuw topic onder 'baanplannen').
Groetjes,
John

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 18 June 2013, 11:00:00 »
John,

Komt het kleine passtukje toevallig uit een andere railsbibliotheek ? Zo-ja, dan heb je op de baan dus gemengde railssoorten. Binnen AnyRail kun je instellen of dat wel-niet is toegestaan. Kontroleer even of jouw instelling "koppelen railssoorten" toestaat.
(Je kunt het vinden bij "instellingen -> gedrag")

Sander

JvE

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 18 June 2013, 11:09:24 »
Hallo Sander,

Nee, in mijn geval alleen Rocoline (zonder bedding).
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 20 June 2013, 11:35:10 »
Hallo allen,

Ik kwam ook nog een paar leuke baanplannen tegen in een boekje van Roco Line HO. Maar dit betreft weer Rocoline met bedding, dus weer anders als Geoline met bedding. Wist niet dat dit ook nog bestond, want ik dacht dat Rocoline alleen zonder bedding was. ???

Maar kan een baanplan (evt. iets gewijzigd of aangevuld) wel gebruiken in mijn eigen baanplan waar ik al een beetje mee bezig was. Stonden er twee in die mij wel leken, dus wellicht zijn deze beide te combineren wanneer ik voor de L of U vorm ga. Alleen nog een stuk spoor nodig om beide met elkaar te verbinden. En toeval: één van die baanplannen had ik zelf ook ongeveer zo bedacht, alleen dan met nog wat meer stationssporen als in het voorbeeld.
Zie verder mijn draadje onder het topic "baanplannen".
« Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 10:51:19 door JvE »
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
Re: Herbeginner in H0, starter met digitaal
« Reactie #27 Gepost op: 03 July 2013, 12:48:39 »
Nog even een vraagje over seinen en stopsecties.

Ik heb pas nog in een Märklinmagazine wat gelezen over een nieuwe serie seinen die automatisch op elkaar werken (modulair opgebouwd). Gebruik van deze seinen zo ook een heleboel bedrading onder je tafel voorkomen. Het schijnt dat de seinen zelf automatisch al een stopsectie creëren wanneer je ze op een geïsoleerd railstuk aansluit en je treinen dus netjes remmen en alle functies behouden blijven.

Maar werken deze alleen op het Märklin digitaal station of zijn deze ook voor de 2-railsystemen van Roco of Fleischman te gebruiken?
In de folder wordt zelfs beweerd dat je ze ook op een analoge baan zou kunnen gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2013, 11:20:32 door JvE »
Groetjes,
John

RE465

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 05 July 2013, 10:48:39 »
Hallo John

Bij Roco lijn met bedding, kan je de bedding weg halen.
Dan heb je gewoon Roco lijn.
Roco heeft deze uitvoering van de markt genomen van wege octrooi rechten, zo ver ik het weet.

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

JvE

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 06 August 2013, 12:36:14 »
Na een tijdje van weinig activiteit (door vakantie en de tropische hitte), hoop ik nu het koeler wordt de draad weer eens een beetje op te pakken waar ik gebleven was. Het ontwerpen van een baanplan.

Ik had bijna nog overwogen om zo'n mobiel airco'tje te kopen, maar die werden toch min of meer afgeraden omdat de warmte door het raam weer net zo hard binnenkomt en ze tenslotten ook nogeens zeer luidruchtig zijn. Het enige is dat je wel in de koele luchtstroom kan gaan zitten, maar de temperatuur in de kamer zelf daalt nauwelijks, werd me verteld.
Dus dat geld kan ik dan toch weer beter in nieuwe treinmodellen steken ;).

Ik heb inmiddels wel weer andere baanideeën bedacht (zie mijn topic onder baanplannen "Amsterdam-Bonn-Rijndal"). Als een baan vanwege de ruimte in U-vorm niet haalbaar is, dan eventueel in gestapelde vorm, twee banen boven elkaar als gestapelde modulebakken met aan een kant aan het uiteinde een klimspiraal, zodat treinen uit de onderste scene naar de bovenste kunnen rijden.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2013, 12:41:10 door JvE »
Groetjes,
John