Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:11:39
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40

Auteur Topic: Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!  (gelezen 14273 keer)

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Gepost op: 04 June 2013, 06:43:10 »
Hallo allemaal,

Nu het volgende: Er zijn concrete plannen voor een baan. Dit is niet iets wat ik binnen een paar maanden wil hebben, maar omdat ik bang ben dat ik de inspiratie en ideeën die ik nu heb vergeet, stel ik meteen maar de vragen.

Ik heb een modulair baanplan; Omdat ik vrij waarschijnlijk binnenkort zal verhuizen (Binnen 2 jaar zeker) wil ik niet gaan beginnen met een vaste baan die ik dan zal moeten afbreken. Tevens kan ik een beetje switchen met de modules en kan ik er indien gewenst een module tussen zetten. Het technische gedeelte en alles is nog niet van belang. Eerst het baanplan: Dat heb ik in paint uitgezet, en nu de vraag of/hoe dat in zo'n baanplansoftwareprogrammading moet. Ik begrijp er geen snars van. Of kan iemand dat 'eventjes' doen? Zie de afbeelding voor legenda en tekst. Modules van 60cm bij 80cm. Of 70cm bij een meter, iets in die richting.

Belangrijk aspect van de vraag is de keerlussen: Links de dubbele keerlus (á la keerlus Leidschendam Noord) waarbij de binnenste boog de minimale radius voor trams mag hebben (25cm of zo?)

Wie kan helpen is een held! :-*
Check ook mijn Facebook

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2013, 09:21:20 »
Gebruik je deze tram railstukken?
http://www.luna-tram.ch/
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2013, 09:29:46 »
Antwoord op de laatste alinea. Je kunt prima werken met flexrails. Zelf heb ik ook een stuk trambaan, en daarvoor heb ik piko flexrails gebruikt. Die koop je in lengte van bijna een meter, en zijn buigbaar in iedere boogstraal die je zelf wilt. Op mijn baan rijden twee tweeassige trams van Halling (Wiener StadtVerkehr), en die gaan probleemloos door een bocht van flexrails met een straal van 20 cm. Hoe het zit met andere, vier-assige trams weet ik niet.

Wim K

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2013, 09:45:28 »
Als je 25 cm aanhoud voor H0, dan kan 95% van de trams er doorheen. Je heb namelijk trams met een flinke afstand tussen de draaistellen en deze moeten dan verder knikken bij de geleding. Je kan deze weer verder uitvijlen, maar niet elk model leent zich daarvoor.

Hou wel rekening met de afstand tussen de sporen in keerlus, want sommige trams steken verder uit dan je denkt. De Haagse Randstadrail is een mooi voorbeeld.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

MTV

• Offline Offline
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2013, 14:02:28 »
...heb ik eindelijk even tijd om te antwoorden... :)

Op module 2 (van links gezien) is de S-boog wel krap. Verder ligt de halte wat mij betreft erg dicht langs de rand. Bij de remisemodule kunnen er alleen trams uit de remise; daar zijn verschillende oplossingen voor, zoals:
- een driehoek, zoals bij de voormalige remise Feijenoord van de RET;
- gewoon een dubbele aansluiting. Punt is alleen wel dat je trams dan niet om kunnen keren;
- de remise verwerken in de keerlus.

Verder hangt de radius van de keerlus natuurlijk af van de trams die je laat rijden. De RegioCitadis uit Den Haag heeft, zoals Mark al opmerkte, een grote boogstraal nodig. De RET-Citadis die je liet zien in een ander draadje (erg mooi trouwens (y)), heeft een minder grote lus nodig, maar minder groot dan de RC uit Den Haag. Enzovoort...

Verder: ziet er mooi uit (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2013, 14:20:49 »
Allen bedankt voor den reaktiesch! Een aantal dingen had ik al verwacht;

Gebruik je deze tram railstukken?
http://www.luna-tram.ch/

Nee, ik had al het voornemen om flexrails te gebruiken, al zal ik me even moeten inlezen in het leggen hiervan. Maar dat moet uiteindelijk niet zo heel moeilijk zijn...

...heb ik eindelijk even tijd om te antwoorden... :)

Op module 2 (van links gezien) is de S-boog wel krap. Verder ligt de halte wat mij betreft erg dicht langs de rand. Bij de remisemodule kunnen er alleen trams uit de remise; daar zijn verschillende oplossingen voor, zoals:
- een driehoek, zoals bij de voormalige remise Feijenoord van de RET;
- gewoon een dubbele aansluiting. Punt is alleen wel dat je trams dan niet om kunnen keren;
- de remise verwerken in de keerlus.

Verder hangt de radius van de keerlus natuurlijk af van de trams die je laat rijden. De RegioCitadis uit Den Haag heeft, zoals Mark al opmerkte, een grote boogstraal nodig. De RET-Citadis die je liet zien in een ander draadje (erg mooi trouwens (y)), heeft een minder grote lus nodig, maar minder groot dan de RC uit Den Haag. Enzovoort...

Verder: ziet er mooi uit (y)

Mvg,

Matthijs

Die S boog op de tekening is inderdaad wat krap, maar het is maar een tekening. Ik moet ook nog even zien hoe dat in de praktijk geschied.

Ik zal rekening houden met de bogen. Ik heb nog geen Randstadrail, maar er is wel vraag naar voor in de toekomst. Eerst maar eens klooien met dit modelletje!

Die halte heb ik er maar eventjes tussengeplakt voor het idee. Natuurlijk, omdat ik weet dat daar een halte komt, zal ik daar rekening mee houden.

Met die remise zat ik zelf ook nog te klooien. Het liefst zou ik een overloopspoor maken, maar dan krijg je problemen met de polarisatie en zo. Iemand een idee of dat op te lossen is? En anders inderdaad een keerdriehoekje of iets dergelijks.

Mark, hoe doe jij dat? Laat jij, wanneer je rangeert of iets, je trams maar gewoon achteruit rijden?

Bedankt allemaal!
Check ook mijn Facebook

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2013, 14:54:44 »
Mark, hoe doe jij dat? Laat jij, wanneer je rangeert of iets, je trams maar gewoon achteruit rijden?

Eerlijk antwoord: niet  ;)

Ik gebruik de remise op mijn baan alleen voor het neerzetten van niet werkende modellen en rij er niet vanuit de hoofdbaan er in. Ik heb wel een werktram die de loods in en uit pendeld. De reden dat ik de remise niet gebruik, is dat ik oude Fleischmann Modell wissels gebruikt heb (omdat deze lekker compact waren). Ze zijn alleen erg onbetrouwbaar en nu mijn remise compleet bestraat is, kan ik ze niet meer vervangen. Ik gebruik nu mijn schaduwstation als remise.

Kijk anders ook naar de oplossing van Waelstede, waarvan je door de achterzijde in de keerlus de remise kan inrijden.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2013, 16:25:26 »
Achteruit de remise in is geen rare oplossing hoor.

de museumtram remise in den haag is ook alleen achteruit in te rijden vanaf de doorgaande baan.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2013, 18:04:31 »
..... nu de vraag of/hoe dat in zo'n baanplansoftwareprogrammading moet. Ik begrijp er geen snars van.
De vraag is of je dat moet willen.
Baanplansoftware is hoofdzakelijk gebaseerd op standaard railstukken en die zijn voor trambanen meestal niet geschikt. De meeste trambouwers gebruiken flexrail omdat ze andere boogstralen toepassen dan het standaard railprogramma van de fabrikanten. Mijn advies zou zijn; gebruik een 'gewoon' tekenprogramma als je daar mee uit de voeten kunt, of anders gewoon met potlood en een gummetje op ruitjespapier tekenen.
No dress rehearsel, this is our life.

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2013, 18:27:25 »
met potlood en een gummetje op ruitjespapier tekenen.

;D (y) (y) (y)

En lees bij "Waelstede" maar hoe je groefrails kunt maken... (of verlekker je op http://www.proto87.com/easy-street-track-system.html ...)

Succes en plezier!

Frans

P.S. Een boogstraal van minimaal 25 cm moet inderdaad werken...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2013, 19:05:36 »
Thanks for the reactions, much appreciated!

@Mark: Jammer, daar gaat de verbeelding! Ik zal het wel doen aangezien ik (nog) niet wil automatiseren.

Waelsteade ken ik van voor naar achter, het is naast de baan van Mark de grootste inspiratiebron.

@Martijn: True that, dat heb ik een week geleden in PCC 1210 nog mogen ervaren!

@Marc: Da's waar. Ik vond m'n provisorische painttekening ook al aardig gelukt. Ruitjespapier en potlood it is!

@Frans: Ohhhhhhhh, 'nomnomnom', prachtig. Echt súper toevallig; ik bedacht me gister waarom dat soort groefrails voor H0 nog niet was uitgevonden. WEL DUS! Jammer dat 't weer uit Amerika moet komen en weer zo duur is. Misschien zelf eens gaan bedenken hoe we dat kunnen bakeleien.

Nog een klein dingetje, en misschien dat ik het ook gewoon kan googlen; maar hoe werkt dat boogstraal/radius gebeuren precies. Even simpel gezegd; ik heb een passer en een liniaal. Hoe teken ik dan die cirkel met boogstraal 25cm? Want, slaat die 25 CM op de radius van een volledige cirkel? Wat dus betekent om een hele (of halve) cirkel te maken, je dus 50 CM nodig heb om 'm neer te leggen? Of is het anders?

Wes

Check ook mijn Facebook

MTV

• Offline Offline
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2013, 19:24:22 »
Onze baan is ook helemaal met de hand getekend, werkt prima, en voor dergelijke (kleine) trambaantjes is computersoftware echt verspilling van tijd en geld.
Boogstraal is van hart cirkel naar rand cirkel. Doorsnede daarentegen is van rand naar rand. Dus idd, je hebt voor zo'n keerlus met 25 cm-radius zo'n 50 cm netto nodig, en aangezien dat de hart-op-hartafstand is, en je ook nog een halte wil maken enz., heb je nog minstens 10 cm extra nodig.

Zo, dat was weer even lullen ;D

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2013, 19:30:16 »
Awesome! Bedankt Matthijs! Daar kan ik wel mee aan de slag! Binnenkort eens wat testjes maken!

Wes
Check ook mijn Facebook

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #13 Gepost op: 04 June 2013, 20:53:00 »
Hallo WeKra

Aan mijn antwoord heb je totaal niets.
Ik ben totaal niet bekend met de tram materie maar ik wel even kwijt dat ik dit een leuke topic vind.
Ik zie nu al gegevens die ik nooit had bedacht in de gewone H0 wereld, rails en dergelijk.
Graag blijf ik jouw verhaal en bouw volgen.
Succes
Herwim Frank

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 June 2013, 21:29:07 »
Ik mis een smal bruggetje met een stukje gauntlet spoor. Zou zonde zijn als je dat niet invoegt in het spoorplan