Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:11:39
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
  

Auteur Topic: Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!  (gelezen 14277 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #15 Gepost op: 04 June 2013, 21:42:16 »
Ik mis een smal bruggetje met een stukje gauntlet spoor. Zou zonde zijn als je dat niet invoegt in het spoorplan

Goed idee van dat bruggetje, valt te overwegen. Aangezien het een vrij stadse sfeer zal zijn, kan het misschien over een sloot heen, of een gracht. Wellicht bij de keerlussen, of misschien in de straat zelf. Hoe zou jij dat willen zien? Ik ben benieuwd naar andere inzichten.

 Enne, wat bedoel je met Gauntlet spoor? Even opgezocht in google, en daarmee vind ik dat 'ingeweven' spoor. Dat wordt toch in Amsterdam gebruikt? Ik ken het namelijk niet.
Check ook mijn Facebook

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #16 Gepost op: 04 June 2013, 21:46:49 »
In Nederland wordt dat strengelspoor genoemd.
No dress rehearsel, this is our life.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #17 Gepost op: 04 June 2013, 21:56:15 »
In Nederland wordt dat strengelspoor genoemd.

Dacht ik al. Neuh, vind ik niet interessant en maakt 't allemaal nóg moeilijker ivm blokkensystemen en weetikveel.
Check ook mijn Facebook

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #18 Gepost op: 04 June 2013, 22:22:00 »
Goed, ondertussen heb ik in Trainz 2012 - een 3D Trein/tram-simulator heel simpel het baanplan (Op schaal en maat) ingebouwd om eens te zien hoe dat eruit ziet, en ik moet zeggen; dat gaat best leuk worden! Door ruimtegebrek heb ik 1 module ertussenuit gelaten (Ruimtegebrek in huis; ik heb geen 4 meter in de lengte, dus 1 module minder en t past!)

Doordat ik weet dat een halte/perron 30CM moet zijn, wil ik de hele citadis er op kwijtkunnen, heb ik deze in het programma een plaatsje kunnen geven. 't Past allemaal toch maar even perfect. Nog even uitvogelen waar ik die brug (ophaalbrug lijkt me vet.. Werkend natuurlijk!)

Plaatje in t 3D programma;



En even offtopic om te showen hoe 't er dan uit kan zien; Een HTM GTL8-1 en een NF10 ter vervanging van het RET model.

Check ook mijn Facebook

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #19 Gepost op: 04 June 2013, 22:31:35 »
Doordat ik weet dat een halte/perron 30CM moet zijn, wil ik de hele citadis er op kwijtkunnen, heb ik deze in het programma een plaatsje kunnen geven. 't Past allemaal toch maar even perfect.

Mijn ervaring is dat je beter 35 centimeter kan aanhouden als haltelengte, want 30 centimeter is te kort voor de meeste GT8 trams. Op mijn baan heb ik ook genoeg trams die te ver uit de halte steken en dat is eigenlijk geen gezicht. Dus als het kan, maar je haltes iets langer. Later zal je daar zeker plezier van hebben!

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #20 Gepost op: 04 June 2013, 22:39:17 »
Mijn ervaring is dat je beter 35 centimeter kan aanhouden als haltelengte, want 30 centimeter is te kort voor de meeste GT8 trams.

Sorry, dat was wat ik ook bedoelde, mijn tram is 35cm lang. Maar bedankt, nu vergeet ik 't niet meer.
Check ook mijn Facebook

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #21 Gepost op: 04 June 2013, 23:12:34 »
Boogstraal is van hart cirkel naar rand cirkel. Doorsnede daarentegen is van rand naar rand. Dus idd, je hebt voor zo'n keerlus met 25 cm-radius zo'n 50 cm netto nodig. Matthijs

Beste Wes,

Wanneer je de berekening van Matthijs als basis neemt, kun je zien dat een modulebreedte van 60 cm bij een dubbelsporige keerlus niet voldoende is......

Al mijn trams rijden door een boogstraal van 24 cm (maar ik heb geen Randstadrail...); dat neem ik nu als uitgangspunt.
De hart op hart afstand tussen beide sporen van de keerlus moet minstens 4 cm zijn, mits je geen bovenleidingportalen tussen de sporen zet.
Voorts dient je buitenste spoor minstens 4 cm van de rand te blijven (hart op rand afstand).


Berekening van de breedte van de module:
- diameter binnenboog: 2 * 24 = 48 cm,
- komt bij voor de buitenboog: 2 * 4 cm = 8 cm,
- komt bij de afstand tot beide randen van de module: 2 * 4 cm = 8 cm,
en dat levert in totaal op: 64 cm......
En dan is er nog geen rekening gehouden met de ruimte voor een eventuele halte....

Toch is het een leuk en eenvoudig plan om met een tram te beginnen !!

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #22 Gepost op: 05 June 2013, 17:23:24 »
Prima Rob, dat je het nog even helemaal uitrekent (y), ik was gewoon aan het schatten en het ging tenslotte alleen maar om het verschil tussen straal / radius en doorsnede ::)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #23 Gepost op: 02 January 2016, 17:07:59 »
Hoi Wes,
ik zie dat er weer eens wordt uitgegaan van 24 25 cm straal.
Maar jij weet vast wel wat de echte minimumradius voor een 1:1 GTL 8 is.
Vast veel meer dan voor de PCC's, maar ook vast geen 22,5 meter.
De 6000s hadden een straal van 17,50 nodig, maar GTL8 kon ik niet vinden.
Kan u me helpen ?
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re: Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #24 Gepost op: 03 January 2016, 12:25:31 »
Hallo Marco,

In de huidige normen worden een minimale boogstraal (voor GTL/Avenio) in exploitatie van 22m gehanteerd. Voor een matrit mag dit 20m zijn. Vroeger zal dit wel minder geweest zijn.

PS: Hoe is het met de GTL?

Wes
Check ook mijn Facebook

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #25 Gepost op: 03 January 2016, 12:54:28 »
Mijn ervaring is dat je beter 35 centimeter kan aanhouden als haltelengte, want 30 centimeter is te kort voor de meeste GT8 trams. Op mijn baan heb ik ook genoeg trams die te ver uit de halte steken en dat is eigenlijk geen gezicht.

Hoi Wes,

in Den Haag mogen Citadis en Avenio trams langer zijn dan de haltens omdat niet alle deuren op de koppen van deze voertuigen zitten. Voor dit soort situaties (bij Citadis en Avenio) kennen we de diverse soorten halte borden.

In Nederland wordt dat strengelspoor genoemd.

In Den Haag hebben we vergelijkbare spoorconfiguraties met voorgetrokken wissels zoals:
  • De Bosbrug achter wissel 338
  • Het Rijswijkseplein achter wissel 113

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 03 January 2016, 13:15:11 door Christoph. Reden: verduidelijking van wat ik bedoel aangebracht »

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re: Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #26 Gepost op: 03 January 2016, 18:55:02 »
Chris, bedankt, maar je reageer op iets van twee jaar geleden.

En een klein psje; inmiddels zelf trambestuurder dus ik ben op de hoogte  ;D toch bedankt.
Check ook mijn Facebook

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #27 Gepost op: 03 January 2016, 19:21:50 »
Ahh, oké ik had de datum inderdaad niet gezien.
En collega, ik vond de opmerkingen al zo vreemd.

Groeten,

Christoph

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
GTL8 straal
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2016, 14:57:42 »
Hoi Wes,
de  GTL8 is nog even mooi las hij was, hoor ! 
Ik krijg hem alleen niet door de Hartelbogen heen,

dus moet mijn railplan aanpassen. Of een apart traject maken waar de 3000 en 6000 kunnen rijden. Vandaar mijn vraag.
Wat is de kleinste bocht die een GTL8 kan nemen. Dat tegenwoordig 22m wordt aangehouden voor de exploitatie betekent dus dat hij scherper kan. Maar hoe scherp ?
Jongere trams dan een GTL zullen er bij mij niet rijden - behalve de 6016 "uit 2002"  uiteraard !
De 25 cm minimum boogstraal die altijd genoemd wordt, stoelt niet op de werkelijkheid. Zeker niet van die van 1981.
Vandaar mijn vraag. Wat is de technisch kleinste straal voor een GTL ?
Blijven mooie trams, toch ?

Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
GTL8 straal
« Reactie #29 Gepost op: 07 January 2016, 15:07:15 »
Haha,
ik zie net dat ik mijn 6000 beter de 6013 kan noemen. Per slot is de 3000 de 3106 !
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog