Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:39:39
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40  (gelezen 14487 keer)

WSB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #15 Gepost op: 09 July 2013, 12:29:56 »
@Marklinkoen: dank je, dat verduidelijkt e.e.a. enorm!

Het eerste modelbouwproject waarin alles goed gaat moet nog komen. Het is in ieder geval niet de 3737. Dit weekend heb ik drijfwielen onder de loc gezet. De drijfwielen die op de houten assen zitten laten zich prima verlijmen. De krukas is echter van metaal. Om een wat stevigere lijmverbinding te krijgen heb ik de as wat opgeruwd met schuurpapier en een sleutelvijltje. Verlijmen met Bison contactlijm lukte niet. Poging twee werd ondernomen met Pattex Tix-gel. De wielen zaten nu wel vast, maar ik had ze net zo goed met elastiek kunnen verlijmen. Komend weekend zal ik de boel maar weer los halen, sleufje frezen, T-stukje solderen en dat verlijmen. Dit moet haast wel werken, maar laat ik dat maar niet te hard zeggen voordat de boel werkt.

De lichte kattenrug in het frame is een trucje van de lens: de loc is in het echt wel netjes recht.

Iets wat voorspoediger ging is de tender. De tendervoorwand is af en de ribben in de kolenbak zijn geplaatst. Het enige wat nu nog moet is het metaalwerk en dan kunnen de wielen en het remwerk eronder.

De stand van zaken bij de tender.

Groetjes,
Wout
NS 3737 in 1:40

WSB

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 17 July 2013, 17:34:03 »
Hallo allemaal,

Na het nodige werk onder de voetplaat had ik zin om eens wat boven de voetplaat te doen. Ik begin bij stoomlocs bij de cabine en werk mijzelf dan naar voren. Zo ook bij de 3737, al ligt het een en ander daar wat lastiger omdat ik vanwege de losse tender minder foutjes kan wegwerken. Dat komt pas bij de detaillering: in de ruwbouw is dat nog niet zo'n groot probleem. Bij de 65 018 en de 6317 gaf de bouw van de vuurkist wat problemen: bij de 65 018 is het gedeelte in de cabine te hoog (en dan ook veel te hoog) en bij de 6317 is hij ook iets te fors. Bij de 3737 heb ik het anders aangepakt: ik heb de vorm van de vuurkist uit de voorwand gesneden en die uitsnede als mal gebruikt om de vuurkist te bouwen. Dat werkt perfect!

Het reliëf op de deur is uit dun karton gesneden. De klinknagels zijn op dezelfde manier als bij de tender gemaakt. De volgende klus is het aanbrengen van vuurkistbeplating. Voordat ik daar aan kan beginnen moet ik eerst de voerplaat vlak maken. Die staat nu in de plamuur en dat zal wel droog zijn als ik terug kom van mijn weekendje weg. Daarna kan ik de ketel gaan maken.

Een paar foto's van de huidige stand van zaken:

Groetjes,
Wout

MTV

• Offline Offline
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
« Reactie #17 Gepost op: 22 July 2013, 17:13:15 »
Mooi (y) (y), maar wat is dat nou op de voorgrond? Toch geen kleimal voor een wiel? ;) dat is dan wel een schaaltje groter ::)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

WSB

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 03 August 2013, 13:44:19 »
@Matthijs: dat ding op de voorgrond heb ik ooit eens op school gemaakt. Hij ligt niet in de weg en dat is volgens mij de reden dat ik hem nog steeds heb.

De vuurkist is inmiddels van vuurkistbeplating voorzien. Ik kwam net op tijd een heel mooi dun stukje karton tegen dat ik hiervoor kon gebruiken. Bij de 65 018 dacht ik slim te zijn door het karton van een koekjesverpakking te gebruiken. Dat was veel te stug. Het heeft mij toen heel wat moeite gekost om de vuurkist netjes te krijgen en dat spul moest toen ook nog om de ketel heen... Bij de 6317 heb ik voor de vuurkist een iets soepeler karton gebruikt. Voor de 3737 heb ik nog mooier spul gevonden: het etiket van een wasrekje dat ik gekocht had was heel dun en flexibel, maar nog wel met goed fatsoen karton te noemen. Dat moest ik eens proberen. Het werkt perfect! Ik heb totaal geen problemen meer met het aanbrengen van vuurkistbeplating. Hetzelfde spul zit ook op de rookkast en ik heb nog voldoende voor de ketel.

Onder de voetplaat is ook nog het een en ander gebeurd. Beide buitenste cilinders hebben nu hun zuigerstangen. Daar heb ik ook gelijk de kruishoofden aan gezet en aan stokerszijde een messing drijfstang geplaatst. Deze bestaat uit twee lagen messing en is over de gehele lengte gesoldeerd. Voor de drijfstangen moet ik nog even wachten: hiervoor heb ik een ander stukje messing nodig en de hofleverancier is pas op 12 augustus weer open. Er is nog één behoorlijk lastige klus: het solderen van een gebroken schaarboog. Deze zit natuurlijk helemaal ingebouwd. Ik ga het proberen terwijl hij nog op de loc zit, anders moet de hele loc uit elkaar. Een optie waar ik niet echt zin in heb. Als ik daar toch bezig ben zal ik gelijk de tuimelhefboom en bijbehorende koppelstangen maken en plaatsen.

Groetjes,
Wout

WSB

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 26 August 2013, 11:36:06 »
Hallo allemaal,

Er is weer het een en ander gebeurd aan de 3737. Allereerst ben ik met de ketel aan de slag geweest. Een ketel begint bij mij altijd als 4 of 5 kartonnen cirkels (de spanten) die op een stukje satéprikker worden gezet. Hier en daar plaats ik wat extra stukken karton om de boel haaks te maken/houden. Op de plaats waar de dom (ongeveer) moet komen zet ik nog een stuk karton waar de dom straks op komt te rusten. Bij de 65 018 bedacht ik later pas dat de dom nog op de ketel moest en die rust nu op een stukje wat ik uit een ketelspant geslepen heb. Sindsdien pak ik dit dus iets anders aan. Daarna pas ik dit tussen de vuurkist en rookkast. Bij de 65 018 en de 6317 moest ik steevast één of meerdere reepjes dun karton bijplaatsen om de ketel netjes te maken, maar bij de 3737 paste het meteen netjes.

Terwijl de ketel stond te drogen ben ik in de schuur aan de slag gegaan met de koppelstangen. De stukjes messing die ik had liggen waren niet lang genoeg. Nu had ik daar met een beetje creatief soldeerwerk wel wat aan kunnen doen, maar dan zou dit toch een zwakke plek blijven. Daarom besloot ik eens te gaan kijken of de hofleverancier wat mooi messingstrip had liggen. Even dacht ik dat dit niet het geval was, totdat mijn oog op een zakje 5 mm messingstrip van Albion Alloys viel. Precies wat ik zocht! Met het nodige boor-, vijl- en zaagwerk kon ik hier een acceptabele koppelstang van maken. Het nadeel van compleet zelfgemaakt drijfwerk is dat de boel nooit helemaal zo past als je wilt, dus moest ik de gaten in de koppelstang een beetje ovaal maken om de boel soepel te laten draaien. De koppelstangen zijn inmiddels zwart gespoten. Hierbij heb ik gelijk het laatste drijfwiel meegenomen. Volgende week krijgen ze een wash met matzwart.

Toen ik toch in de schuur was besloot ik gelijk maar een tuimelhefboom te braden. Dit ging vrij soepel. De domper kwam toen ik hem op de loc zette: hij paste niet helemaal goed. Met wat creatief buigwerk kon ik daar wel wat aan veranderen. Grondig praktijkonderzoek tijdens een bezoek aan "Sporen naar het Front" heeft uitgewezen dat de tuimelhefboom zelf ook niet helemaal klopt: de hoek is 90 graden, terwijl deze op de echte loc eerder 110 graden is. Achteraf bleek dit ook op de tekening te staan... Omdat dit onderdeel niet echt in het oog springt heb ik besloten het hierbij te laten, maar het is wel een les voor de volgende keer: eerst onderzoek doen, dan pas bouwen...

Inmiddels was de ketel droog. Er kon dus ketelbeplating aangebracht worden. Allereerst heb ik in verband met de bevestiging van de dom op het voorste ketelspant aangegeven wat de bovenkant van de ketel is. De beplating is gemaakt van hetzelfde materiaal wat ik ook voor de vuurkist- en rookkastbeplating gebruikt heb. Fijn, dun materiaal dat nog net met goed fatsoen karton te noemen is. De naad aan de onderkant wilde ik aanvankelijk dichtplamuren, maar het komt net iets beter uit dat ik hem dichtplak met een strookje papier. De volgende dag heb ik de ketelringen aangebracht.

De ketel zit even voor de foto los op de loc.

De laatste klus tot nu toe is een onderdeeltje voor de stoomverdeling. Aan de voorkant van het cilinderblok wordt de stoomverdeling "omgekeerd" zodat er maar twee Walschaerts verdelingen nodig zijn in plaats van vier (de precieze benaming van dit onderdeel weet ik niet: wie het weet mag het zeggen!) Allereerst heb ik de bevestiging op de binnenste stoomschuif gemaakt. Dit zijn twee stukjes messing buis. Vervolgens heb ik de buitenste stoomschuif en een klein koppelstangetje gemaakt. Daarna heb ik beide onderdelen met elkaar verbonden op de "draaiarm". Ik hoop dat de foto's het e.e.a. verduidelijken, want ik weet het onderdeel waar het over gaat weliswaar wel aan te wijzen, maar ik heb geen idee hoe het heet.

Groetjes,
Wout

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #20 Gepost op: 26 August 2013, 13:15:49 »
Knap knutselwerk. (y)
Zou je voor een ketel overigens niks kunnen met een wc rol ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #21 Gepost op: 26 August 2013, 17:38:05 »
dan eerder pvc-pijp, das tenminste fatsoenlijk rond. Maar je moet maar net de juiste dikte kunnen krijgen...

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 26 August 2013, 20:50:53 »
Hallo Wout.

Ik volg dit draadje al langer. Vind het een leuk project en zeker met de eenvoudige materialen die je gebruikt. Ik weet niet of je een speciale voorkeur hebt om te bouwen met karton, maar ik zou een volgende keer eens proberen met styreen. Werkt wat strakker en laat zich gemakkelijker lijmen.
Heb vroeger ook lokomotieven gebouwd maar dan schaal 1:10 waaronder ook een 3700 en een 6300. Deze maakte ik geheel van hout behalve de ketel, die maakte ik van pvc buis en aluminiumplaat. De wielen werden ongeveer zo gemaakt als die van jouw.
Veel succes met de bouw.

Gr. Bert.

WSB

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 13 October 2013, 21:17:03 »
@ tijgernootje & Floris, dat klinkt allebei wel goed. Ik heb op de 6300 iets dergelijks gedaan: die ketel is van een rol karton uit een rol pakpapier gemaakt. PVC-buis kan ook als buigmal gebruikt worden als ik een keer iets met messing o.i.d. wil gaan doen. De WC-rol heb ik ooit eens gebruikt voor een stoomtrein-surprise. Die was nog relatief makkelijk acceptabel rond te krijgen. Helemaal perfect wordt hij inderdaad niet.

@Lambert 1921: bedankt voor de complimenten! De reden voor het bouwen met karton is meerledig. Allereerst vind ik het een leuke uitdaging om te kijken wat er allemaal mogelijk is met karton en andere simpele materialen. Ten tweede is er ook een financieel aspect: ik heb een paar dozen vol liggen (ik kon er gratis aan komen en heb toen flink ingeslagen), dus het kost heel weinig om zo'n loc neer te zetten. Als laatste ben ik een beetje huiverig met styreen. Ik heb plastic altijd een vrij lastig materiaal gevonden. Als ik een ander materiaal zou gaan kiezen zou ik het op zich wel willen proberen, hoewel ik deze locs ooit nog eens in metaal over wil doen. Heb je toevallig ergens foto's van die modellen? Ik ben wel benieuwd!

Vanwege studiezaken ben ik er even uit geweest, maar dit weekend was er weer tijd om wat werk te doen aan de 3700. Het resultaat: een loopdraaistel, een stoomdom en een begin van een ganghendel.

Het loopdraaistel is vrij eenvoudig van constructie. Op basis van de tekening heb ik ruwweg de vorm uitgezet en de rest van het draaistel is gebouwd zoals Dido Geluk zijn loopdraaistel voor de Modelloco 3700 gebouwd heeft. Hierover staat een interessant artikel in RM 257 (uit mijn hoofd, dus ik kan er een paar nummers naast zitten). De wielen had ik nog liggen. Deze waren oorspronkelijk voor de tender, maar ze waren veel te klein. Ik had ze bewaard voor een eventueel ander projectje (en omdat het toch wel een behoorlijke klus is om een wiel te maken) en ze bleken de juiste maat te hebben voor het loopdraaistel. De hele boel moet nu weer deels uit elkaar om gespoten en afgelakt worden. Het frame is alvast voorgezwart met benzinestift, dus een laagje Humbrol zwart is voldoende. De wielen worden eerst met Motip gespoten omdat het een lichtelijk (piep)-werk is om ze met de kwast te schulderen.

De stoomdom is een erg simpele constructie: de kern is gemaakt van karton en ruwweg in de juiste vorm gevijld. Daarna heb ik plamuur gebruikt om hem helemaal in de juiste vorm te krijgen. Het gat in de ketel is altijd weer even spannend. Ik dacht de boel netjes afgetekend te hebben, maar ik heb toch weer net iets teveel weggeslepen. Daar zit al een beetje plamuur overheen, maar ik moet het nog afwerken. Ik ga hetzelfde systeem gebruiken voor de veiligheid, al zal die wat meer werk met zich meebrengen.

Een van mijn grote liefhebberijen in de hobby is klein gefrot met de soldeerbout. Zowel de 3737 als de 6317 hebben een werkend binnenliggend drijfwerk, maar de 3737 moest ook nog een werkende ganghendel hebben. Na enig gefilosofeer over hoe zo'n toch wel erg klein ding nu het beste gebouwd kon worden vond ik het antwoord tijdens het slopen van een CD-speler. Hierin zat een servo die met een schroefdraadachtig onderdeel de leeskop (volgens mij) heen en weer trok. Vrij vlot hierna dook ik in een bakje om een lang, dun boutje en wat bijpassende moertjes te zoeken. Die had ik vrij vlot te pakken. Nu was het zaak hier een ganghendel van te maken. Gelukkig waren daar de STAR-dagen, waar ik op de 52 8060 uitgebreid de ganghendel kon bestuderen. Weliswaar geen 3737, maar de werking van het systeem zal niet al teveel verschillen. Vlak voordat ik weer naar mijn ouders ging (de 3737 staat daar nog, net als al mijn andere treinen) maakte ik even een klein schetsje. Eenmaal aangekomen haalde ik wat messing tevoorschijn. Ik maakte twee oogjes, een beugel waar het geheel op kwam te zitten, een beugel voor de ganghendel zelf en twee kleine rechthoekige stukjes om twee moertjes aan elkaar vast te zetten. Allereerst soldeerde ik twee moertjes aan elkaar met een moertje afstand. Hier kwam de beugel voor de ganghendel op. Vervolgens soldeerde ik het eerste oogje op de andere beugel vast. Hierna zaagde ik het boutje op de juiste lengte. De kop werd vervangen door een siermoertje. Hier komt later nog het wiel op. Nu ging boutje door het oogje en zette ik de moertjes erop. Ik soldeerde een slotmoertje op de andere kant en zette daar het andere oogje tegenaan, wat ik vervolgens aan de onderste beugel vastsoldeerde. Op het andere eind van het boutje soldeerde ik een snippertje messing om te voorkomen dat de hele boel weer uit elkaar viel.

Helemaal in de vooruit.

Helemaal in de achteruit.

Groetjes,
Wout

WSB

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 09 March 2014, 23:13:25 »

De laatste tijd heb ik vooral veel soldeerwerk aan de 3737 gedaan, met name aan het remwerk onder de tender. Hiervoor had ik al drie beugels gemaakt, maar die bleken te klein te zijn. Een ijzerzaagje en een stukje messing buis maakten daar snel een einde aan. Hierna heb ik alle beugels geschilderd. Vervolgens heb ik alles onder de loc gezet en de verbindingsstangen geplaatst. Het enige wat hier nog moet gebeuren is het plaatsen van de remcilinder. Die is al gebouwd en hoeft alleen nog maar onder de loc geplaatst te worden.

De middelste as moet nog teruggeplaatst worden. Daarna wordt de achterste as geschilderd.

Verder heb ik me met schilderwerk beziggehouden. De ketel is van gestreken karton en daar wil verf slecht op hechten. Allereerst heb ik de ketel gespoten met primer. Vervolgens zijn er drie lagen groen op gegaan. Tot nu toe werkt dit naar tevredenheid. Een paar dagen later heb ik de ketelbanden geschilderd. Tijdens het schilderen van de ketel heb ik gelijk de vuurkist, het machinistenhuis en de zijkanten van de wielkasten meegenomen. De vuurkist en de wielkasten zijn nu goed geschilderd, het machinistenhuis is bewust alleen in de eerste laag gezet omdat daar nog wat details op moeten. Ook zou ik eventueel kromtrekken nu nog makkelijk kunnen herstellen. Met het kromtrekken viel het gelukkig wel mee.

De volgende klussen zijn het detailleren van de cabine, het vastzetten van het drijfwerk en het bouwen van de aandrijving voor de Wakefield smeerpers. Vanmiddag heb ik bij de echte 3737 de nodige foto's gemaakt, dus ik kan weer heerlijk aan de slag!

Groetjes,
Wout

WSB

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 11 May 2014, 22:33:42 »
Hallo allemaal,

De afgelopen weken hebben in het teken gestaan van detailleren aan de 3737. Na het plaatsen van de middelste as onder de tender heb ik, aan de hand van foto's, de aspotten gemaakt. Hierboven kwamen de veerpakketten. Deze bestaan per stuk uit 8 strookjes karton, in het midden omwikkeld met een strookje papier. Daaronder zitten stukjes ijzerdraad die verbinding vormen met de bevestiging. Toen alles onder de tender in elkaar zat en werkte heb ik deze details geschilderd. Dit deed ik met verdunde zwarte verf. Ondanks het feit dat zwart prima dekt had ik toch nog twee lagen nodig. Met de kwast in alle hoekjes komen bleek namelijk toch nog lastiger dan gedacht.

Toen het werk aan de tender er op zat ben ik aan de slag gegaan met het interieur van de cabine. Tijdens OnTraXS 2014 stond er een trapje naast de cabine van de 3737. Daar heb ik gebruik van gemaakt door de camera flink vol te schieten met foto's van het interieur. Allereerst heb ik de handwielen in elkaar gesoldeerd. De 3737 heeft hier acht van: 6 redelijk normale en twee kleintjes. De handwielen maakte ik als volgt. Ik pakte een stuk lasdraad van 4 mm doorsnede (voor de kleinere handwielen gebruikte ik een klein boutje). Hier wikkelde ik een stuk ijzerdraad omheen. Na het lasdraad er uit gehaald te hebben kon ik deze ijzeren "veer" die ik gemaakt had doorknippen. Na een beetje rechtbuigen had ik nu een aantal ijzeren rondjes. Hier soldeerde ik de spaken in. Ik houd bij het solderen van handwieltjes altijd een vaste volgorde aan in de wieltjes zodat ze tussendoor een beetje af kunnen koelen. In mijn ervaring soldeer je dan minder snel alles weer los als je de as erachter zet. Ik had nu acht handwieltjes. Deze heb ik eerst in messingkleur geschilderd. Daarna soldeerde ik ook een regulateur en twee smeerpunten voor de stoomschuiven in elkaar. Een weekje later was ik weer thuis en was er ook weer gelegenheid om aan de 3737 te werken. In de cabine zitten twee grote messing gietstukken (het lijken pompen, maar dat weet ik niet zeker. Zijn het misschien bedieningsorganen voor de injecteur?) waar in totaal vier handwielen op zitten. Deze gietstukken worden verbonden door twee smeerleidingen. Allereerst maakte ik de gietstukken. Dit deed ik door een stukje 2mm lasdraad dubbel te vouwen, iets te verdraaien en op een stuk vierkant messing te solderen. Daarna boog ik de twee leidingen die er onder zitten. In de gietstukken zitten twee handwielen (de kleintjes kwamen er later bovenop). Hiervoor maakte ik met de ijzerzaag een klein sleufje in het gietstuk. Dit vijlde ik iets uit, waarna ik het vol liet lopen met soldeer. Daarna deed ik wat soldeervet op het handwieltje, verhitte het gietstuk totdat het soldeer weer vloeibaar was en zette het handwieltje vast. Hierdoor komt er zo min mogelijk hitte op de solderingen in het handwieltje. Ik had er een hard hoofd in, maar het is allemaal goed gegaan. Dat kan niet gezegd worden voor die twee grote leidingen onder het gietstuk, die heb ik meermalen weer vast moeten solderen. Uiteindelijk loste ik dit op door de leidingen eerst aan elkaar te solderen en vervolgens het gietstuk er op te solderen. Na al dit werk zaten de smeerleidingen erg snel in elkaar. Er zitten twee smeerleidingen op: eentje boven en eentje onder de regulateur. Deze maak ik los en zet ik later met lijm vast omdat het hele onderdeel onhandelbaar wordt als ik alles buiten de loc al in elkaar ga zetten.

Een klein uurtje soldeerwerk bij elkaar. De kier in de regulateur valt na het schilderen niet meer zo op.

In model en 1:1. Dit lijkt op een injecteur, maar zeker weten doe ik het niet. Aan machinistenzijde zit er ook een.

Het detailleren van de cabine gaat gewoon verder, de aandacht van de tender verplaatst zich naar het cilinderblok. Hier komen de cilinderdeksels en de nodige smeerpunten. Ondertussen ben ik moed aan het verzamelen om de krukas te gaan vervangen door een beter exemplaar, want van de problemen met de huidige krukas krijg ik een punthoofd!

Groetjes,
Wout

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #26 Gepost op: 12 May 2014, 00:29:52 »
sterkte met die krukas! wordt wel een erg leuk model zo!

Beached

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 12 May 2014, 12:42:42 »
Het dikke bronzen ding is inderdaad een injecteur. De museum 3737 heeft twee injecteurs, de voorverwarmer staat er alleen voor de sier. De 3700-en in dienst met voorverwarmers hadden een enkele injecteur en een afsluiter (= handwiel + buis) die naar de waterpop ging. Ik weet zo niet waar de afsluiter zat, maar vermoed dat die op de plaats zit waar anders een injecteur gemonteerd is. Fotos in het Utrechts archief zullen de juiste details misschien hebben

mvg,
Rick

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 12 May 2014, 18:49:26 »
Hallo Wout.

Na lang zoeken heb ik een foto gevonden van een van mijn modellen. Het is de lok SS326. Een grote groene, staat ook in het spoorwegmuseum.
Frame, wielen, machinistenhuis en tender zijn van hout (multiplex) De ketel is een pvc buis. De luchtpomp, schoorsteen en dom heb ik destijds op mijn werk
gemaakt van plexiglas. De wielen zijn ook van hour en op dezelfde manier geconstrueerd als jouw wielen. De foto is ongeveer uit 1988-89
Je gaat wel hard met je model.

Veel succes met bouwen.

Gr. Bert.

Sgerittse

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 13 May 2014, 21:25:44 »
Beste Wout,

Voordat ik je wielen in 3d ga uitprinten wil ik even weten of je er mee eens bent.

Zie de tekening plaatjes.

Groet,

Sven