Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
The Southern Pacific & California Northern
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:21:01
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
CHH
Vandaag
om 21:18:34
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:14:12
LS Models 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 21:11:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Albert de Heer
Vandaag
om 21:11:31
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
Servé
Vandaag
om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen
door
Torikoos
Vandaag
om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Eric B
Vandaag
om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's
door
MathynK
Vandaag
om 20:47:40
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
MOVisser
Vandaag
om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Sven
Vandaag
om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
HSIJ
Vandaag
om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 18:12:45
US diorama in H0
door
cor_b
Vandaag
om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:39:49
Br 38 Piko Superen.
door
wob
Vandaag
om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic
door
Lobomotion69
Vandaag
om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn193
Vandaag
om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 14:00:16
Het Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
door
cor_b
Vandaag
om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:22:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506 (gelezen 8507 keer)
Beached
Offline
Berichten: 1108
BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Gepost op:
21 May 2013, 09:51:19 »
Gebouwd in 1908 waren de NBDS 30-35 de eerste grote (2'C) sneltreinlocs in Nederland. Deze pioniers kwamen bij de zo goed als hofleverancier Beyer, Peacock and Co, Manchester vandaan. Later zijn er nog twee bijbesteld van Hohenzollern in Duitsland, een heeft de NBDS nog als de 36 gekend, de andere kwam bij de SS in dienst in 1920. Om binnen de gewichtsgrenzen van de NBDS te blijven was het ontwerp een relatief licht gebouwd. Dit was in sommige plaatsen een beetje teveel van het goede, want na pas 30 jaar dienst kregen de eerste locs last van scheuren in de frames van zo'n formaat dat het het het einde van de meerderheid van de locs betekende. De overgebleven 3501, 3505 en 3508 mochten onder een snelheidsbeperking van 50 km/u nog tot vlak na de oorlog doorrijden.
In 1935 was de hele serie in Zwolle gestationeerd, en deden dus ook regelmatig de Noordelijke steden aan. Nu is de 3500 een sneltreinloc, en zal mede vanwege haar grootte en gewicht de lokaalspoorlijnen in Oost Groningen en Drenthe nooit aangedaan hebben, en is dus eigenlijk totaal ongeschikt voor inzet naar Nieuweveenschekanaal. Daartegen is het een mooie loc en als eerste zelfbouwloc is de loc nog aardig groot om de benodigde mechaniek en electronica in kwijt te raken zonder al te veel problemen. En na de NS 3931 kijken de inwoners van Nieuweveenschekaanaal toch niet meer op van zo'n exoot
De NS 3506 is gekozen omdat 'ie uit de eerste levering kwam en dus met die mooie Beyer Peacock platen kwam, ik een foto van de loc heb gevonden en omdat de loc een lange tender heeft, wat het weer afzet tegen de Jan-met-de-pet 3700
En als ik dan eindelijk klaar ben hoop ik dat de loc er zo uit gaat zien:
http://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/5489924734/sizes/l/in/set-72157625605967604/
Zo, genoeg droge geschiedenis, aan het bouwen maar.
Als eerste de wielen, die al een half jaar rondslingeren. Ze zijn afkomstig van North Yard, en al zijn ze bedoeld voor 1:64 Nieuw Zeelandse locs zijn ze ook uitermate geschikt voor de 3506. De drijfwielen moet ik nog ergens anders bestellen, klusje voor later
Ik ben begonnen met de tenderdraaistellen. Men neme een messing plaat van 0,3mm, boort er gaten in voor de lagers waardoor M2 schroefjes worden gestoken om de vier platen tijdelijk tot een te maken. Heel wat vijlen later en de ruwbouw van de draaistelzijkanten is een feit
De draaistellen zijn gecompenseerd uitgevoerd. Naar een methode die ik al eens eerder had toegepast heb ik een viertal blokjes messing voorzien van M1,4 schroefdraad. Moertjes had ook gekund, maar dat was dan weer te slim en simpel.
Een M1,4 schroefje verbindt de zijplaat met de wiegbalk zodat de zijplaat kan draaien.
De wiegbalk bestaat uit wat dikker materiaal, en omdat ik altijd ruzie heb met op de juiste plaats en met de juiste radius buigen van messing plaat heeft het me twee pogingen gekost om ze op de juiste lengte te krijgen. Uiteindelijk is het me gelukt en heb ik twee ruwbouw draaistellen.
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 21 May 2013, 13:35:20 door Beached. Reden: Geschiedenis aangepast met dank aan JJG Koopmans
»
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11618
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #1 Gepost op:
21 May 2013, 10:52:13 »
Geweldig. Ik ben heel benieuwd!
Leuk extra weetje: de Nederlandsch Indische Spoorwegmij heeft in de jaren dertig geprobeerd een aantal 3700'den over te nemen van de NS voor dienst op Java. Dat zag de NS niet zitten. Wel kon de NISM een aantal locs serie 3500 overnemen, maar daar bedankte de NISM vriendelijk voor. De problemen met de frameplaten waren ook daar bekend
Eelco
Gelogd
jjg koopmans
Offline
Berichten: 473
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #2 Gepost op:
21 May 2013, 11:01:34 »
Succes ermee! Wel graag wat correcties op de geschiedenis. De Blauwe Brabanders hadden niets anders
dan de wieldiameter gemeen met de Immingham class. Toen die een jaar na indienststelling een inch grotere
wielbanden kreeg was dat ook over! De maatvergelijking staat hier:
http://www.stoomlok.nl/NBDS38/
Verder begonnen de frameplaten veel eerder dan na 30 jaar te scheuren, dat lag eerder aan de inferieure
scheen- en sluitstukken dan aan de dikte van het frame.
mvrgr
Koopmans
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #3 Gepost op:
21 May 2013, 13:40:27 »
Bedankt Eeelco en JJG Koopmans
Ik deed de geschiedenis zo even uit m'n hoofd, gevalletje "wires crossed" zeg maar. Ik heb de correcties nu doorgevoerd
mvg,
Rick
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11618
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #4 Gepost op:
21 May 2013, 20:06:43 »
Laat Tomasso het trouwens maar niet horen dat je een groene blauwe brabander gaat bouwen....
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #5 Gepost op:
21 May 2013, 20:37:44 »
Mooie lok Rick,
Ter geruststelling van Tom: een groene blauwe brabander is een grotere uitdaging. Er zit "meer'' op. Je ziet al de voorwarmer met Knorr pomp en eigenlijk vind ik de ramen in het machinistenhuis in de groene uitvoering ook beter in proportie dan het enkele raam uit de NBDS tijd. Spatborden op de bogie zijn ook een uitdaging met de messing randen.
Succes Rick!
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #6 Gepost op:
23 May 2013, 22:20:48 »
Bedankt Ivo. Spatborden daar heb ik al een oplossing voor, en de rest zal ook wel lukken zonder Philo frutsels
Eelco, ik denk dat ik ver genoeg van Tomasso weg woon dat ik buiten zijn sfeer van invloed zit
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #7 Gepost op:
20 June 2013, 03:11:14 »
Ondanks de afstand gaat het project met een snelheid die verdacht veel op eene heer T. lijkt
Om maar te bewijzen dat er toch nog wat gebeurt, maar een paar fotos. Dit terwijl er ook nog een trio wagentjes wordt geschilderd en ik een kitje in elkaar heb geprutst.
Vlakke messing draaistellen zijn redelijk saai, en de echte hebben een lekkere hoeveelheid klinknagels. Om die er zonder al te veel geouwehoer op te krijgen zijn de klinknagels in een stuk 0,4mm styreen gedrukt. Het styreen is op de messing draaistelzijkanten geplakt met secondelijm, met als voordeel dat de bolling in het styreen na de klinknagelronde er ook weer uit kan worden gedrukt. Na het lijmen kan het styreen op maat gevijld worden.
Ook is een begin gemaakt aan de bodem van de tender, grotendeels om te kijken hoeveel ruimte ik heb voor de aandrijving en of mijn draaistellen doen wat ze moeten doen. De basis is 0.8mm styreen, met balkjes erop gelijmd volgens voorbeeld, met de nodige draagpunten voor driepunts ophanging.
mvg,
Rick
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #8 Gepost op:
30 June 2013, 12:24:56 »
Van de week lekker verder geprutst aan het draaistel, allemaal detailwerk voor de veren en aspotten die de draaistellen afmaken. Stomtoevallig ben ik dit weekend met precies dezelfde dingen bezig geweest, maar dan 1:1: aslagers reviseren en in elkaar zetten
En hoe het er dan uitziet:
mvg,
Rick
Gelogd
Remystoom
Offline
Berichten: 1193
Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #9 Gepost op:
30 June 2013, 14:21:05 »
Ziet er goed uit!
Dit word de 1ste ''Blauwe Brabander'' voor wisselstroom toch?
Grtjes Remy
Gelogd
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10
Wijbe
LightMyTrain
Offline
Berichten: 1051
LightMyTrain
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #10 Gepost op:
30 June 2013, 15:50:17 »
Nee, heb al eens op een beurs een 3-rail versie zien rijden.
Gelogd
Mvg, Wijbe
https://lightmytrain.nl/
LightMyTrain
Goedkope interieurverlichting in rijtuigen
Remystoom
Offline
Berichten: 1193
Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #11 Gepost op:
30 June 2013, 16:09:03 »
Van Artitec?
Grtjes Remy
Gelogd
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #12 Gepost op:
30 June 2013, 23:02:39 »
Het wordt een AC/DC loc. Dat wil zeggen, normaliter 2 rail, maar voor op de club modulebaan kan de loc omgezet worden tot 3-rail. Op mijn NS 3931 heb ik dit systeem ook, en het werkt goed.
mvg,
Rick
Gelogd
Wijbe
LightMyTrain
Offline
Berichten: 1051
LightMyTrain
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #13 Gepost op:
30 June 2013, 23:04:54 »
Citaat van: Remystoom op 30 June 2013, 16:09:03
Van Artitec?
Grtjes Remy
Ga eerst eens op zoek als je een bericht schrijft of dat bericht wel mogelijk is.
Als je bij google invult 'Blauwe Brabander + Artitec' zul je zien dat Artitec wel/niet een Blauwe Brabander heeft uitgebracht...
Gelogd
Mvg, Wijbe
https://lightmytrain.nl/
LightMyTrain
Goedkope interieurverlichting in rijtuigen
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
«
Reactie #14 Gepost op:
01 July 2013, 11:13:38 »
Wijbe,
Ik begrijp jouw reactie, maar allicht wordt hier een 3500 voor een 3700 aangezien. Niet iedereen heeft dezelfde kennis van zaken. Keep that in mind voordat je een bericht zoals hierboven post.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506