Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
19 Toen door R1954
19 June 2025, 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506  (gelezen 8509 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Gebouwd in 1908 waren de NBDS 30-35 de eerste grote (2'C) sneltreinlocs in Nederland. Deze pioniers kwamen bij de zo goed als hofleverancier Beyer, Peacock and Co, Manchester vandaan. Later zijn er nog twee bijbesteld van Hohenzollern in Duitsland, een heeft de NBDS nog als de 36 gekend, de andere kwam bij de SS in dienst in 1920. Om binnen de gewichtsgrenzen van de NBDS te blijven was het ontwerp een relatief licht gebouwd. Dit was in sommige plaatsen een beetje teveel van het goede, want na pas 30 jaar dienst kregen de eerste locs last van scheuren in de frames van zo'n formaat dat het het het einde van de meerderheid van de locs betekende. De overgebleven 3501, 3505 en 3508 mochten onder een snelheidsbeperking van 50 km/u nog tot vlak na de oorlog doorrijden.

In 1935 was de hele serie in Zwolle gestationeerd, en deden dus ook regelmatig de Noordelijke steden aan. Nu is de 3500 een sneltreinloc, en zal mede vanwege haar grootte en gewicht de lokaalspoorlijnen in Oost Groningen en Drenthe nooit aangedaan hebben, en is dus eigenlijk totaal ongeschikt voor inzet naar Nieuweveenschekanaal. Daartegen is het een mooie loc en als eerste zelfbouwloc is de loc nog aardig groot om de benodigde mechaniek en electronica in kwijt te raken zonder al te veel problemen. En na de NS 3931 kijken de inwoners van Nieuweveenschekaanaal toch niet meer op van zo'n exoot 8)

De NS 3506 is gekozen omdat 'ie uit de eerste levering kwam en dus met die mooie Beyer Peacock platen kwam, ik een foto van de loc heb gevonden en omdat de loc een lange tender heeft, wat het weer afzet tegen de Jan-met-de-pet 3700

En als ik dan eindelijk klaar ben hoop ik dat de loc er zo uit gaat zien:
http://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/5489924734/sizes/l/in/set-72157625605967604/

Zo, genoeg droge geschiedenis, aan het bouwen maar.
Als eerste de wielen, die al een half jaar rondslingeren. Ze zijn afkomstig van North Yard, en al zijn ze bedoeld voor 1:64 Nieuw Zeelandse locs zijn ze ook uitermate geschikt voor de 3506. De drijfwielen moet ik nog ergens anders bestellen, klusje voor later


Ik ben begonnen met de tenderdraaistellen. Men neme een messing plaat van 0,3mm, boort er gaten in voor de lagers waardoor M2 schroefjes worden gestoken om de vier platen tijdelijk tot een te maken. Heel wat vijlen later en de ruwbouw van de draaistelzijkanten is een feit

 
De draaistellen zijn gecompenseerd uitgevoerd. Naar een methode die ik al eens eerder had toegepast heb ik een viertal blokjes messing voorzien van M1,4 schroefdraad. Moertjes had ook gekund, maar dat was dan weer te slim en simpel. ::) Een M1,4 schroefje verbindt de zijplaat met de wiegbalk zodat de zijplaat kan draaien.


De wiegbalk bestaat uit wat dikker materiaal, en omdat ik altijd ruzie heb met op de juiste plaats en met de juiste radius buigen van messing plaat heeft het me twee pogingen gekost om ze op de juiste lengte te krijgen.  Uiteindelijk is het me gelukt en heb ik twee ruwbouw draaistellen.


mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 21 May 2013, 13:35:20 door Beached. Reden: Geschiedenis aangepast met dank aan JJG Koopmans »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #1 Gepost op: 21 May 2013, 10:52:13 »
Geweldig. Ik ben heel benieuwd!  (y)
Leuk extra weetje: de Nederlandsch Indische Spoorwegmij heeft in de jaren dertig geprobeerd een aantal 3700'den over te nemen van de NS voor dienst op Java. Dat zag de NS niet zitten. Wel kon de NISM een aantal locs serie 3500 overnemen, maar daar bedankte de NISM vriendelijk voor. De problemen met de frameplaten waren ook daar bekend  ;D

Eelco

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #2 Gepost op: 21 May 2013, 11:01:34 »
Succes ermee! Wel graag wat correcties op de geschiedenis. De Blauwe Brabanders hadden niets anders
dan de wieldiameter gemeen met de Immingham class. Toen die een jaar na indienststelling een inch grotere
wielbanden kreeg was dat ook over! De maatvergelijking staat hier: http://www.stoomlok.nl/NBDS38/
Verder begonnen de frameplaten veel eerder dan na 30 jaar te scheuren, dat lag eerder aan de inferieure
scheen- en sluitstukken dan aan de dikte van het frame.
mvrgr
Koopmans

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #3 Gepost op: 21 May 2013, 13:40:27 »
Bedankt Eeelco en JJG Koopmans

Ik deed de geschiedenis zo even uit m'n hoofd, gevalletje "wires crossed" zeg maar. Ik heb de correcties nu doorgevoerd (y)

mvg,
Rick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #4 Gepost op: 21 May 2013, 20:06:43 »
Laat Tomasso het trouwens maar niet horen dat je een groene blauwe brabander gaat bouwen....  ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #5 Gepost op: 21 May 2013, 20:37:44 »
Mooie lok Rick,

Ter geruststelling van Tom: een groene blauwe brabander is een grotere uitdaging. Er zit "meer'' op. Je ziet al de voorwarmer met Knorr pomp en eigenlijk vind ik de ramen in het machinistenhuis in de groene uitvoering ook beter in proportie dan het enkele raam uit de NBDS tijd. Spatborden op de bogie zijn ook een uitdaging met de messing randen.

Succes Rick!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #6 Gepost op: 23 May 2013, 22:20:48 »
Bedankt Ivo. Spatborden daar heb ik al een oplossing voor, en de rest zal ook wel lukken zonder Philo frutsels

Eelco, ik denk dat ik ver genoeg van Tomasso weg woon dat ik buiten zijn sfeer van invloed zit 8)


Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #7 Gepost op: 20 June 2013, 03:11:14 »
Ondanks de afstand gaat het project met een snelheid die verdacht veel op eene heer T. lijkt ::) :-*

Om maar te bewijzen dat er toch nog wat gebeurt, maar een paar fotos. Dit terwijl er ook nog een trio wagentjes wordt geschilderd en ik een kitje in elkaar heb geprutst.

Vlakke messing draaistellen zijn redelijk saai, en de echte hebben een lekkere hoeveelheid klinknagels. Om die er zonder al te veel geouwehoer op te krijgen zijn de klinknagels in een stuk 0,4mm styreen gedrukt. Het styreen is op de messing draaistelzijkanten geplakt met secondelijm, met als voordeel dat de bolling in het styreen na de klinknagelronde er ook weer uit kan worden gedrukt. Na het lijmen kan het styreen op maat gevijld worden.


Ook is een begin gemaakt aan de bodem van de tender, grotendeels om te kijken hoeveel ruimte ik heb voor de aandrijving en of mijn draaistellen doen wat ze moeten doen. De basis is 0.8mm styreen, met balkjes erop gelijmd volgens voorbeeld, met de nodige draagpunten voor driepunts ophanging.


mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #8 Gepost op: 30 June 2013, 12:24:56 »
Van de week lekker verder geprutst aan het draaistel, allemaal detailwerk voor de veren en aspotten die de draaistellen afmaken. Stomtoevallig ben ik dit weekend met precies dezelfde dingen bezig geweest, maar dan 1:1: aslagers reviseren en in elkaar zetten 8)
En hoe het er dan uitziet:


mvg,
Rick

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #9 Gepost op: 30 June 2013, 14:21:05 »
Ziet er goed uit! ;)
Dit word de 1ste ''Blauwe Brabander''  voor wisselstroom toch?

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #10 Gepost op: 30 June 2013, 15:50:17 »
Nee, heb al eens op een beurs een 3-rail versie zien rijden.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #11 Gepost op: 30 June 2013, 16:09:03 »
Van Artitec?

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #12 Gepost op: 30 June 2013, 23:02:39 »
Het wordt een AC/DC loc. Dat wil zeggen, normaliter 2 rail, maar voor op de club modulebaan kan de loc omgezet worden tot 3-rail. Op mijn NS 3931 heb ik dit systeem ook, en het werkt goed.

mvg,
Rick

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #13 Gepost op: 30 June 2013, 23:04:54 »
Van Artitec?

Grtjes Remy

Ga eerst eens op zoek als je een bericht schrijft of dat bericht wel mogelijk is.

 Als je bij google invult 'Blauwe Brabander + Artitec' zul je zien dat Artitec wel/niet een Blauwe Brabander heeft uitgebracht...

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #14 Gepost op: 01 July 2013, 11:13:38 »
Wijbe,

Ik begrijp jouw reactie, maar allicht wordt hier een 3500 voor een 3700 aangezien. Niet iedereen heeft dezelfde kennis van zaken. Keep that in mind voordat je een bericht zoals hierboven post.  (y)
Met groet,

Ger.