Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:39
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 18:45:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:33:43
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jan Bennink
Vandaag om 18:31:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door klusser
Vandaag om 18:25:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 17:51:04
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506  (gelezen 8750 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #15 Gepost op: 15 February 2014, 06:38:34 »
Na de CHD was de 3506 het volgende project dat weer opgepakt is. Na de draaistellen is de bak van de tender aan de beurt. De bak gaat bestaan uit een laminaatconstructie; de basis bestaat uit 0,75mm styreen voor de stevigheid, met een dun laagje styreen met alle klinknagels er bovenop.

Na een berg denkwerk is het mes weer in het styreen gezet met als resultaat de doos die de basis van de tender vormt.


Daarna konden de eerste details gemaakt worden, waaronder de bufferbalk.

Ook heeft de tender nu een koppeling, dus kan er al testgereden worden 8)

mvg,
Rick

dennisvanmanen

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #16 Gepost op: 15 February 2014, 10:00:43 »
wordt mooi. kijk ernaar uit om het resultaat te zien.
en bouw je de hele lok van styreen?
 of alleen grotevlakken bv tender-machinistenhuisje... etc etc

gr dennis

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #17 Gepost op: 15 February 2014, 10:43:26 »
Bedankt Dennis, Ik bouw de loc min of meer met wat het me het beste uitkomt. Dat betekent dus messing frame enzovoort, maar als het stevig en mooi genoeg in styreen kan dan is het styreen. Styreen vind ik lekker makkelijk bouwen maar is een beetje aan de slappe kant voor dun spul.

mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #18 Gepost op: 15 March 2014, 10:42:50 »
Bij vlagen gebeurt er wat, en dan is het weer stil. Dat wil zeggen, ik bouw liever dan dat ik schrijf ::)

De tender van de 3506 heeft mooie gebogen randen. Typisch Engels en ook heel fraai. Helaas zijn het nogal lastige dingen om strak na te bouwen. Om de vorm van de randen goed strak te krijgen heb ik voor een laminaat consructie gekozen. het bestaat uit een stukje dun messing voor de vorm en styreen om met de rest aan te sluiten.

De messing achterkant was eerst omgebogen om de knik bij de zijschotten vast te leggen. Daarna is de ronding voorzichtig om een stuk messing buis gebogen in de bankschroef met dit als resultaat:


Messing voor- en achterwanden zijn op de zijschotten gesoldeerd en het geheel werd toen op de bak van de tender gelijmd. Toen kwam het echte werk, talloze klinknagels in lapjes 0,25mm styreen te drukken. Een kwestie van verstand op nul en een film op de laptop afspelen. De styrenen wanden zijn voorgebogen en op de tender gelijmd met secondenlijm. De randen zijn met 0,5mm rond styreen afgewerkt met dit als resultaat.


Toen was het een kwestie van details aanbrengen. Traptredes hier, sluitseinijzers daar, een handrem, een kolenmond en veel meer. Bij het frequent nakijken van fotos ziel me opeens de gereedschapskist op de tender op. Op de tekening van de tender was het ding niet aangegeven, en ruimte was er ook niet. Hoe zit dat dan? Na een paar keer fotos en tekeningen vergelijken viel het me opeens op dat de zijschotten aan de achterkant te lang zijn. De tekening klopt niet. Dat wil zeggen, de tekening is correct voor een van de Hohenzollern 3500-en, maar de rest hadden minder lange zijschotten. Omdat het me toch begon te storen zijn met een beetje geweld de zijschotten ingekort en nieuwe zijwandjes gemaakt zodat het er nu uit ziet zoals het hoort.


De tender is nu zo goed als af, de buffers zijn op de bufferschalen na klaar, die moeten nog eerst even in een draaibank op maat gedraaid worden voordat ze gemonterd kunnen worden. 

Ook aan de voorkant is het nodige gedetailleerd. Het stookgereedschap is present, de kolenschop ligt klaar, en de tweetand en stoothaak liggen netjes op hun plek op de tender. Als Kaptein Kniesoor er nog wat op aan te merken heeft laat maar horen (y)


Nu zal het weer even stil zijn. De wielen voor de loc zijn gearriveerd, maar eerst een tussenpauze in de vorm van een Fairlie met de naam Snake...

mvg,
Rick



roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #19 Gepost op: 15 March 2014, 13:04:39 »
De tender is al top (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #20 Gepost op: 15 March 2014, 13:45:53 »
Jemig de pemig, dat ziet er goed uit zeg... Ondanks dat het bouwtempo wel erg laag ligt... ;D
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #21 Gepost op: 15 March 2014, 13:54:05 »
vraagje, waarom styreen en geen latoenkoper waar je de klinknagels in drukt.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #22 Gepost op: 15 March 2014, 14:13:17 »
Ziet er heel mooi uit . (y)   ( maar ik vraag me toch af hoe een rijtje decal klinknagels het doet op zo'n tenderwandje )

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #23 Gepost op: 15 March 2014, 14:20:31 »
Ben ook wel benieuwd waar je de drijf wielen vandaan haalt. Een bestaand model?

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #24 Gepost op: 15 March 2014, 17:04:58 »
Romford/Markits of Alan Gibson

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Een Blauwe Brabander in het groen - Zelfbouw NS 3506
« Reactie #25 Gepost op: 15 March 2014, 21:04:38 »
Bedakt voor de complimenten (y)

Tomasso,  ;D

Jan, Ik vind styreen gewoon makkelijk werken. Je kunt het met een mes bewerken en spul zoals de randen kunnen er makkelijk op gelijmd worden.

De drijfwielen komen van Alan Gibson vandaan Mooie fijne wielen al zijn de banden aan de dikke kant en de assen zijn ook 1/8" (3.2mm) in plaats van de Europese 2 mm. Loop- en tenderwielen komen van North Yard hier in NZ.

mvg,
Rick