Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 20:29:14
US diorama in H0 door Joz
Vandaag om 20:15:03
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 20:03:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 19:34:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric B
Vandaag om 19:06:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:44:25
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Tom Z.
Vandaag om 17:44:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
  

Auteur Topic: Wat is dit? (ATB vraag)  (gelezen 12153 keer)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #15 Gepost op: 20 May 2013, 18:56:44 »
Het kan een vrijgavelus van zowel ATB-NG als ATB-vv zijn. Ik kan niet op de foto zien of er gele platen aan de zijkant van de rechter spoorstaaf bevestigd zijn, is dat het geval is het ATB-vv . Ligt er een baken ergens tussen de sporen, is het ATB-NG.

Moet ik ook zeggen dat ik mcn ben? ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #16 Gepost op: 20 May 2013, 20:10:10 »
Hallo,

ATB ligt toch voor de seinen zodat het makkelijker word voor de machinist?
Of heb ik dit nou fout?

Thomas

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #17 Gepost op: 20 May 2013, 20:47:51 »
@thomas galenkamp.
Hallo beste thomas wat moet er dan makkelijker worden voor de machinist met die seinen en ATB?????

Remming inzetten zodat de trein op de juiste plek tot stilstand komt zul je toch altijd echt zelf moeten doen
mocht je dat bedoelen?
Mvg jamie

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #18 Gepost op: 20 May 2013, 20:53:58 »
Het kan een vrijgavelus van zowel ATB-NG als ATB-vv zijn. Ik kan niet op de foto zien of er gele platen aan de zijkant van de rechter spoorstaaf bevestigd zijn, is dat het geval is het ATB-vv . Ligt er een baken ergens tussen de sporen, is het ATB-NG.

Moet ik ook zeggen dat ik mcn ben? ;D
Foto is gemaakt in Reuver en daar is ATB-NG, dus voor mij is het duidelijk. Afgelopen jaar heb ik daar nog keurig wegonderhoud gedaan daar en de werking van die lussen zelf gezien.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
    • De Hoekselijn
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #19 Gepost op: 20 May 2013, 22:10:54 »
Beetje afhankelijk van hoe oud de foto is, volgens mij ligt er in Reuver tegenwoordig in het beton.

http://www.nlwandel.nl/Album/GW-Reuver-215/slides/21%20Station%20Reuver.html
(Foto geleend van nlwandel.nl)

We goed opletten hè André  ;D (foto is van 2011)

Overigens is wel dezelfde lus te zien, die volgens mij bij ATB NG als VV voorkomt.

Gr Dennis
« Laatst bewerkt op: 20 May 2013, 22:15:17 door Dennis. »

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #20 Gepost op: 20 May 2013, 23:45:57 »
Foto is gemaakt in Reuver en daar is ATB-NG

Lees de eerste post, de vraag op zich, nog eens zou ik zeggen  ;D
Staat nergens iets over Reuver.

mvg,
Robin

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #21 Gepost op: 21 May 2013, 10:07:02 »
Naar mijn mening, maar ik weet het ook niet 100% zeker, is dit een vrijgave lus voor ATB-NG. Een ATB-NG spoel en - bakens zitten namelijk in midden van het voertuig / baan. Als deze aan de buitenzijde zou zitten (bij de spoorstaaf) kan ATB-NG daar niets mee.
In de ATBvv instructie staat dat hier lussen gebruikt kunnen worden, maar die ben ik nog niet bewust tegen gekomen. Naar mijn mening moeten deze dan rechts (in de rijrichting gezien) naast de spoorstaaf zitten (net als de gele bakens bij ATBvv).

Wellicht dat Thomas Galenkamp zelf nog even kan vertellen waar en wanneer deze foto genomen is?

Groet,
Edwin

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #22 Gepost op: 21 May 2013, 10:34:23 »
Volgens mij worden dit soort vrijgavelussen toegepast bij ATB-vv en ATB-NG. Dit omdat bij deze systemen de code's uit bakens komen, en dus op vaste punten worden opgenomen door de ATB spoelen. Mocht deze vrijgavelus er niet liggen, dan zal een ATB installatie in een trein, als het bijbehorende sein uit de stand stop komt, dit pas doorkrijgen als de trein over zo een baken heen rijd. Rijd de trein dan boven de vrijgave snelheid, word deze stilgezet. En om dit te voorkomen worden de vrijgavelussen toegepast.

Johan
Machinist in opleiding

Biels

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #23 Gepost op: 21 May 2013, 10:46:59 »
Op deze link staat een duidelijke beschrijving van de lus.
http://www.irse.nl/kennis/page42/page68/page68.html

Biels

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #24 Gepost op: 21 May 2013, 10:51:11 »
@johan de bruin,je hebt gelijk.
De vrijgavelus is idd te vinden bij ATB NG en ATB VV?
Zie hieronder voor de andere die nog niet overtuigd zijn de link.
Kijk daar even bij de nadelen!
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/ATB_Nieuwe_Generatie

Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 21 May 2013, 11:17:47 door Jamie. Reden: toevoeging nadelen »

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #25 Gepost op: 21 May 2013, 22:15:01 »
De lus is bij ATB-Vv niet altijd nodig. Deze wordt alleen gelegd in situatie waar bij het uit de stand stop komen van het sein niet of niet altijd ATB-code voor 60 km/h of hoger wordt gegeven in de sectie voor het sein (dat is de sectie waarin de trein staat). De remopdracht van de ATB-Vv wordt namelijk ongedaan op het moment dat de trein "gewone" ATB-code ontvangt.

Groeten,
Peter

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #26 Gepost op: 21 May 2013, 22:40:55 »
Klopt niet helemaal: de lus komt in werking zodra het sein een beter beeld toont dan rood. Ook zonder ATB-code, zoals bij geel-geel, groen knipper, geel knipper en groen bij dwergseinen. De lus is een stukje ATB-NG aan ATB-EG geknoopt, maar officieel geen beveiliging omdat het niet failsafe is gemaakt. Als de VV uitvalt is er geen signalering dat het systeem defect is of uitgezet. De lus zorgt dus dat de remming beëindigd kan worden, zonder dat de trein een baken (gele surfplank) hoeft te passeren.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #27 Gepost op: 21 May 2013, 22:44:48 »
Waardoor dus de 'release speed'  vervalt en de trein niet word stilgezet, toch?

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #28 Gepost op: 21 May 2013, 22:46:52 »
Naar mijn mening, maar ik weet het ook niet 100% zeker, is dit een vrijgave lus voor ATB-NG. Een ATB-NG spoel en - bakens zitten namelijk in midden van het voertuig / baan. Als deze aan de buitenzijde zou zitten (bij de spoorstaaf) kan ATB-NG daar niets mee.
In de ATBvv instructie staat dat hier lussen gebruikt kunnen worden, maar die ben ik nog niet bewust tegen gekomen. Naar mijn mening moeten deze dan rechts (in de rijrichting gezien) naast de spoorstaaf zitten (net als de gele bakens bij ATBvv).

Wellicht dat Thomas Galenkamp zelf nog even kan vertellen waar en wanneer deze foto genomen is?

Groet,
Edwin
De ATB-NG bakens en antennes onder de trein liggen/hangen uit het midden. Ik weet niet precies hoeveel, maar schat het op een centimeter of 10 a 15. Dit heeft mede te maken met de gebruikte rijrichting. Rij je op een ATB-NG baanvak, dan kun je alleen signalen oppikken van de bakens die links van het midden liggen. Bakens die rechts van het midden liggen zijn voor de rijrichting de andere kant uit.

Wat betreft de werking van ATB-NG en ATBvv-lussen: Bij een ATB-NG-lus komt het signaal binnen via de draad in het midden van het spoor (kennelijk niet nodig deze uit het midden te plaatsen). Bij ATBvv wordt het signaar door de rechter ATB-spoel opgepikt uit de draad die langs de spoorstaaf loopt. De draad die bij een ATBvv-lus in het midden loopt, is als het ware de retourleiding.

Tot slot: niet op elk ATB-NG baanvak worden lussen gebruikt. Op het baanvak Zwolle-Wierden liggen ze niet. Met uitzondering van het nieuwe station van Nijverdal, daar zijn ze nu wel gekomen, maar dat was voorheen niet zo.
Groetjes,
Emiel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4079
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #29 Gepost op: 21 May 2013, 23:07:03 »
De vrijgave lussen van NG liggen doorgaans alleen op plekken waar het in de dienst planmatig voor kan komen dat je stilstaat en het sein bijkomt.

Alsin, langs perrons en passeer sporen, maar bv niet op seinen langs de vrije baan waar je normaliter niet tot stilstand zult komen.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2013, 23:10:31 door Thom »