Mijn idee is dat de mcn nog steeds kan zien wat het sein toont, zelfs als hij de paal al voorbij is gereden.
Als hij de paal voorbij is staat het sein toch altijd rood? Dat is dan informatie waar hij niks aan heeft.
Wat Sander zegt klinkt eigenlijk heel logisch. Misschien kan een van de op dit forum actieve machinisten hier eens op reageren?
Level 2: heeft nog steeds vaste blokken, maar kan uitgevoerd worden zonder seinen langs de baan. Dat is dus al goedkoper omdat je die infrastructuur niet meer hoeft aan te leggen. ERTMS werkt, naast lokalisatie dmv balises in de baan, met communicatie per GSM-R. Dit systeem ligt op HSL zuid en Hanzelijn. Omdat GSM-R last heeft, net zoals de TOMTOM van nauwkeurigheid in dicht stedelijke bebouwing, van zogenaamde "schaduwwerking", kan het in de stad niet op emplacementen gebruikt worden. Iedereen die een TOMTOM heeft herkent dat wel: je slaat in de stad af, maar het plaatje draait niet gelijk mee. Deze onnauwkeurigheid kan niet op het spoor, waar een systeem absoluut veilig moet zijn. Dit probleem is Europabreed nog niet opgelost!Level 3: er zijn helemaal geen seinen meer, en ook geen vaste blokken. Dit is het eindbeeld van dit Europese systeem waar op termijn alle landen op over zouden moeten gaan. Maar level 3 is nog niet voorzien en een Europese specificatie.Die opmerking over de onnauwkeurigheid van een TOMTOM is van belang omdat dit voor een machinist, vanwege dat risico op een vertraagd beeld, dus geen oplossing zou zijn. Die sites waarover gesproken wordt om vliegtuigen te volgen is er ook voor het Nederlandse spoor. Maar geven dus niet de exacte locatie weer. En met exact bedoel ik dus ook exact.De GSM locatiebepaling is ook niet echt nauwkeurig. Dat zit tussen de 25 en 40 meter. Voor de auto is dat niet zo erg: aangezien de snelheid in relatie tot het gewicht van de auto kan je heel snel remmen, mocht je mis zitten. voor een trein is dat niet voldoende en moet er een nauwkeuriger systeem zijn eigenlijk. Daarvoor is een nieuw systeem in ontwikkeling voor Europa: Galileo. Maar dat wordt veel duurder en loopt geweldig achter op de planning...
Precies zoals TomTom realtime files kan weergeven op een schermpje van ongeveer 100 euro.Dit lijkt me redelijk 'el cheapo' zonder ingewikkelde systemen langs de rails en in de treinen. Mijn idee is dat de mcn nog steeds kan zien wat het sein toont, zelfs als hij de paal al voorbij is gereden.Sander
ERTMS level 1 heeft als groot nadeel dat er alleen contact via de baan is bij de balisen. Rijd ik op een roodsein af dan krijg ik een remcurver, komt het sein veilig naar geel of groen ben ik verplicht te blijven remmen tot ik bij (infill) balise kom en rijwegverbetering krijg.