Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 07:09:01
Her-(her-)beginnen door Frits C
Vandaag om 06:48:10
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40
  

Auteur Topic: Wagons goederentrein België ontploft  (gelezen 20019 keer)

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #105 Gepost op: 08 May 2013, 14:06:37 »
Hmmm, is dit het kanaal "ontploffingen en zo"?  ;D :-\
Mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 08 May 2013, 14:54:04 door MTV. Reden: emoticons aangepast »
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Gert1

  • Gast
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #106 Gepost op: 08 May 2013, 14:09:21 »
Zeker niet. We bespreken echter de gevolgen van de ontsporing.
En een voorzichtige conclusie mijnerzijds is dat het weliswaar heel erg is, wat er gebeurd is,
maar dat het nog veel erger had kunnen zijn.

mvg,
Gert

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22520
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #107 Gepost op: 08 May 2013, 14:10:09 »
Ja, en als je verder gaat zoeken op Youtube, dan ontdek je dat een dergelijk ongeval met trein of auto helemaal zo uitzonderlijk niet is.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #108 Gepost op: 08 May 2013, 14:56:33 »
En een voorzichtige conclusie mijnerzijds is dat het weliswaar heel erg is, wat er gebeurd is,
maar dat het nog veel erger had kunnen zijn.
Dat ben ik met je eens. Alleen had het gewoon nog veel minder erg kunnen zijn, door bijvoorbeeld niet te blussen, maar het gecontroleerd te laten affikken, en als er dan zonodig geblust moest worden, het niet te laten afvoeren via het riool.

Ja, en als je verder gaat zoeken op Youtube, dan ontdek je dat een dergelijk ongeval met trein of auto helemaal zo uitzonderlijk niet is.
wat me niet zo heel erg verbaast...

Mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 08 May 2013, 14:59:52 door MTV »
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Gert1

  • Gast
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #109 Gepost op: 08 May 2013, 15:04:20 »
... en als er dan zonodig geblust moest worden, het niet te laten afvoeren via het riool.

Hoe stel je je dat voor? Ook bluswater gehoorzaamt aan de wetten van de zwaartekracht...

mvg,
Gert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #110 Gepost op: 08 May 2013, 15:05:55 »
Alleen had het gewoon nog veel minder erg kunnen zijn, door bijvoorbeeld niet te blussen, maar het gecontroleerd te laten affikken, en als er dan zonodig geblust moest worden, het niet te laten afvoeren via het riool.
wat me niet zo heel erg verbaast...

Mvg,

Matthijs

Dat is nu net wat de brandweer gedaan heeft, niet blussen en gecontroleerd laten uitbranden. Het genoemde bluswater is gebruikt om de belendende percelen nat te houden en om een waterscherm aan te leggen. Met dit waterscherm, wat moet je anders, komen ook de vervuilde deeltjes lucht mee naar beneden en die verdwijnen dan, met het zgn. bluswater in het riool.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #111 Gepost op: 08 May 2013, 15:34:34 »
Hmm,

Laat overduidelijk zijn: dit is een ernstig ongeluk, maar veel "ongerustheid" (die ik dus eerder als Hysterie betitel) lijkt mij nogal opgeklopt...
Spoorvervoer is zonder meer VEILIGER dan vervoer over de weg (ongeacht of dat door een [dronken?] MOE-lander gebeurt of een te ver gepushte Nederlander): NIETS ten nadele van de bulk van onze NL-beroepsvrachtvervoerders, maar we weten allemaal, dat vanwege de Tijdsgeest en de Economische Druk er nog wel eens "hoekjes worden afgesneden"...

De Rijtijdenwet en het Rijtijdenbesluit zijn ooit ingevoerd met een verdomd goeie reden! De daarvan waarschijnlijk afgeleide regelingen voor Spoorwegpersoneel en Vliegend personeel hebben allemaal een verdomd begrijpelijke en solide basis!

ZÉKER: in geval van calamiteiten overtreed je als beroepschauffeur ook wel eens 'de regels', (ik heb bij een ernstige ontsporing ook wel eens de "break" in mijn gebroken dienst doorgereden, gewoon, omdat wij het als OV-mensen als onze taak zagen, die (gestrandde) reiziger zo snel mogelijk te vervoeren), maar dan ging het vooral op eigen initiatief en véél begeleiding van de Centraalpost/Verkeersleiding: als je aangaf: "ik kan/durf niet meer" was zondermeer het antwoord: Oké, dan ga je  NU naar binnen, dankje voor je inzet!

En JA!!! Calamiteitenvervoer is dankbaar en gaf/geeft je een enorme 'boost', als het tenminste niet voor een luchtvaartmaatschappij is (heb ik ook ervaring mee...)

Over de brand-technische aspecten weet ik niet meer genoeg, om daar iets zinnigs over te zeggen: Ik weet wél, dat "gecontroleerd laten afbranden" een 'hell-of-a-job' was/is...

Frans
(in een donkergrijs verleden  (vrijwillig) medewerker van Brandweer Haarlem met véél piketdiensten in de Schouwburg en (voormalig) lid van de Feuerwehr-Wangerooge)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #112 Gepost op: 08 May 2013, 15:46:34 »

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #113 Gepost op: 08 May 2013, 15:55:52 »
leuk stukje, alleen jammer dat de auteur GEVI documenten/informatie uit andere landen (USA en UK) gebruikt als hier in de EU. Flink aantal van zijn conclusies kunnen dus rechtstreeks de vuilnisbak in.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2013, 15:57:43 door Arjen-V »
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Gert1

  • Gast
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #114 Gepost op: 09 May 2013, 13:37:49 »
En dat is dan twee keer in één week tijd: http://www.nu.nl/buitenland/3418265/gewonden-brandende-trein-rusland.html

Mvg,
Gert

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #115 Gepost op: 09 May 2013, 16:09:13 »
Meer info van de NMBS over hun beveiligingssystemen:
http://www.infrabel.be/nl/over-infrabel/veiligheid/veiligheidssystemen

Volgens mij hebben de Belgen al meer kilometers met de nieuwe Europese standaard dan Nederland.

Groeten, Alexander

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #116 Gepost op: 09 May 2013, 19:58:16 »
Dat is nu net wat de brandweer gedaan heeft, niet blussen en gecontroleerd laten uitbranden. Het genoemde bluswater is gebruikt om de belendende percelen nat te houden en om een waterscherm aan te leggen. Met dit waterscherm, wat moet je anders, komen ook de vervuilde deeltjes lucht mee naar beneden en die verdwijnen dan, met het zgn. bluswater in het riool.
Dat heb ik dan verkeerd opgevangen, want ik dacht dat men op gegeven moment ging blussen om het niet erger te laten worden. Enfin, te snel conclusies getrokken ::)
Citaat
Hoe stel je je dat voor? Ook bluswater gehoorzaamt aan de wetten van de zwaartekracht...

mvg,
Gert
Dat klopt.

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #117 Gepost op: 09 May 2013, 23:21:52 »
Aan allen,

Op verzoek van een aantal heb ik de ideeën over spoorweg beveiliging even afgesplitst en in een nieuw draadje gezet. Dat kun je hier vinden:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52488.msg846044.html#new

Mocht iemand vinden dat een berichtje verkeerd staat, stuur dan één van ons even een Pb'tje.

Gr, Bert

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #118 Gepost op: 10 May 2013, 11:41:01 »
Meer info van de NMBS over hun beveiligingssystemen:
http://www.infrabel.be/nl/over-infrabel/veiligheid/veiligheidssystemen

Volgens mij hebben de Belgen al meer kilometers met de nieuwe Europese standaard dan Nederland.

Groeten, Alexander
Ik zie op de site anders nergens genoemde kilometers dus of dat zo is weet ik niet.

Vergeet niet dat in NL op de HSL en betuweroute al ERMTS ligt, evenals Ut-Asd en de Hanzelijn.

Roco-Roger

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
  • modeltreinen is de mooiste hobby
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #119 Gepost op: 10 May 2013, 15:22:17 »
Nou Frans van Meerwijk,je slaat de spijker op z'n kop wat betreft vervoer over de weg.
ik ben zelf beroeps chauffeur en als je eens wist wat ik weet wat chauffeurs (en ook berijven) aan regels overtreden wat betreft vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, deed iedereen die langs de snelweg woont geen oog meer dicht.
al die regels beteffende rijtijden en belaldingsvoorschrift is een wassen neus en onmogelijk om alles te controleren door de wedsdienaar.
ik speel het spelletje zelf niet mee,maar geloof me ,het is soms moeilijk om je baan daardoor te behouden.
Of dit  op het spoor ook zo is,en of de een machinist ook zo wordt gepusht door tijdsdruk en verkomen van extra onkosten weet ik niet,maar als dat daar ook zo is ,dan kun er op wachten totdat zich er weerzo een verschrikkelijke een ramp voordoet. 
2 rail ,aangestuurd door koploper en DR5000 ,naar duits voorbeeld tijdperk III-IV