Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:10
Een leuke vrachtwagen door Forever Rocofan
Vandaag om 19:09:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:05:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
De prachtige reeksen van Bemo door IJmc
Vandaag om 18:48:22
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:43:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
  

Auteur Topic: Wagons goederentrein België ontploft  (gelezen 20391 keer)

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #105 Gepost op: 08 May 2013, 14:06:37 »
Hmmm, is dit het kanaal "ontploffingen en zo"?  ;D :-\
Mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 08 May 2013, 14:54:04 door MTV. Reden: emoticons aangepast »
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Gert1

  • Gast
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #106 Gepost op: 08 May 2013, 14:09:21 »
Zeker niet. We bespreken echter de gevolgen van de ontsporing.
En een voorzichtige conclusie mijnerzijds is dat het weliswaar heel erg is, wat er gebeurd is,
maar dat het nog veel erger had kunnen zijn.

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #107 Gepost op: 08 May 2013, 14:10:09 »
Ja, en als je verder gaat zoeken op Youtube, dan ontdek je dat een dergelijk ongeval met trein of auto helemaal zo uitzonderlijk niet is.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #108 Gepost op: 08 May 2013, 14:56:33 »
En een voorzichtige conclusie mijnerzijds is dat het weliswaar heel erg is, wat er gebeurd is,
maar dat het nog veel erger had kunnen zijn.
Dat ben ik met je eens. Alleen had het gewoon nog veel minder erg kunnen zijn, door bijvoorbeeld niet te blussen, maar het gecontroleerd te laten affikken, en als er dan zonodig geblust moest worden, het niet te laten afvoeren via het riool.

Ja, en als je verder gaat zoeken op Youtube, dan ontdek je dat een dergelijk ongeval met trein of auto helemaal zo uitzonderlijk niet is.
wat me niet zo heel erg verbaast...

Mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 08 May 2013, 14:59:52 door MTV »
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Gert1

  • Gast
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #109 Gepost op: 08 May 2013, 15:04:20 »
... en als er dan zonodig geblust moest worden, het niet te laten afvoeren via het riool.

Hoe stel je je dat voor? Ook bluswater gehoorzaamt aan de wetten van de zwaartekracht...

mvg,
Gert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12498
    • sleutelspoor
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #110 Gepost op: 08 May 2013, 15:05:55 »
Alleen had het gewoon nog veel minder erg kunnen zijn, door bijvoorbeeld niet te blussen, maar het gecontroleerd te laten affikken, en als er dan zonodig geblust moest worden, het niet te laten afvoeren via het riool.
wat me niet zo heel erg verbaast...

Mvg,

Matthijs

Dat is nu net wat de brandweer gedaan heeft, niet blussen en gecontroleerd laten uitbranden. Het genoemde bluswater is gebruikt om de belendende percelen nat te houden en om een waterscherm aan te leggen. Met dit waterscherm, wat moet je anders, komen ook de vervuilde deeltjes lucht mee naar beneden en die verdwijnen dan, met het zgn. bluswater in het riool.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #111 Gepost op: 08 May 2013, 15:34:34 »
Hmm,

Laat overduidelijk zijn: dit is een ernstig ongeluk, maar veel "ongerustheid" (die ik dus eerder als Hysterie betitel) lijkt mij nogal opgeklopt...
Spoorvervoer is zonder meer VEILIGER dan vervoer over de weg (ongeacht of dat door een [dronken?] MOE-lander gebeurt of een te ver gepushte Nederlander): NIETS ten nadele van de bulk van onze NL-beroepsvrachtvervoerders, maar we weten allemaal, dat vanwege de Tijdsgeest en de Economische Druk er nog wel eens "hoekjes worden afgesneden"...

De Rijtijdenwet en het Rijtijdenbesluit zijn ooit ingevoerd met een verdomd goeie reden! De daarvan waarschijnlijk afgeleide regelingen voor Spoorwegpersoneel en Vliegend personeel hebben allemaal een verdomd begrijpelijke en solide basis!

ZÉKER: in geval van calamiteiten overtreed je als beroepschauffeur ook wel eens 'de regels', (ik heb bij een ernstige ontsporing ook wel eens de "break" in mijn gebroken dienst doorgereden, gewoon, omdat wij het als OV-mensen als onze taak zagen, die (gestrandde) reiziger zo snel mogelijk te vervoeren), maar dan ging het vooral op eigen initiatief en véél begeleiding van de Centraalpost/Verkeersleiding: als je aangaf: "ik kan/durf niet meer" was zondermeer het antwoord: Oké, dan ga je  NU naar binnen, dankje voor je inzet!

En JA!!! Calamiteitenvervoer is dankbaar en gaf/geeft je een enorme 'boost', als het tenminste niet voor een luchtvaartmaatschappij is (heb ik ook ervaring mee...)

Over de brand-technische aspecten weet ik niet meer genoeg, om daar iets zinnigs over te zeggen: Ik weet wél, dat "gecontroleerd laten afbranden" een 'hell-of-a-job' was/is...

Frans
(in een donkergrijs verleden  (vrijwillig) medewerker van Brandweer Haarlem met véél piketdiensten in de Schouwburg en (voormalig) lid van de Feuerwehr-Wangerooge)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #112 Gepost op: 08 May 2013, 15:46:34 »

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #113 Gepost op: 08 May 2013, 15:55:52 »
leuk stukje, alleen jammer dat de auteur GEVI documenten/informatie uit andere landen (USA en UK) gebruikt als hier in de EU. Flink aantal van zijn conclusies kunnen dus rechtstreeks de vuilnisbak in.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2013, 15:57:43 door Arjen-V »
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Gert1

  • Gast
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #114 Gepost op: 09 May 2013, 13:37:49 »
En dat is dan twee keer in één week tijd: http://www.nu.nl/buitenland/3418265/gewonden-brandende-trein-rusland.html

Mvg,
Gert

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #115 Gepost op: 09 May 2013, 16:09:13 »
Meer info van de NMBS over hun beveiligingssystemen:
http://www.infrabel.be/nl/over-infrabel/veiligheid/veiligheidssystemen

Volgens mij hebben de Belgen al meer kilometers met de nieuwe Europese standaard dan Nederland.

Groeten, Alexander

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #116 Gepost op: 09 May 2013, 19:58:16 »
Dat is nu net wat de brandweer gedaan heeft, niet blussen en gecontroleerd laten uitbranden. Het genoemde bluswater is gebruikt om de belendende percelen nat te houden en om een waterscherm aan te leggen. Met dit waterscherm, wat moet je anders, komen ook de vervuilde deeltjes lucht mee naar beneden en die verdwijnen dan, met het zgn. bluswater in het riool.
Dat heb ik dan verkeerd opgevangen, want ik dacht dat men op gegeven moment ging blussen om het niet erger te laten worden. Enfin, te snel conclusies getrokken ::)
Citaat
Hoe stel je je dat voor? Ook bluswater gehoorzaamt aan de wetten van de zwaartekracht...

mvg,
Gert
Dat klopt.

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #117 Gepost op: 09 May 2013, 23:21:52 »
Aan allen,

Op verzoek van een aantal heb ik de ideeën over spoorweg beveiliging even afgesplitst en in een nieuw draadje gezet. Dat kun je hier vinden:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52488.msg846044.html#new

Mocht iemand vinden dat een berichtje verkeerd staat, stuur dan één van ons even een Pb'tje.

Gr, Bert

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #118 Gepost op: 10 May 2013, 11:41:01 »
Meer info van de NMBS over hun beveiligingssystemen:
http://www.infrabel.be/nl/over-infrabel/veiligheid/veiligheidssystemen

Volgens mij hebben de Belgen al meer kilometers met de nieuwe Europese standaard dan Nederland.

Groeten, Alexander
Ik zie op de site anders nergens genoemde kilometers dus of dat zo is weet ik niet.

Vergeet niet dat in NL op de HSL en betuweroute al ERMTS ligt, evenals Ut-Asd en de Hanzelijn.

Roco-Roger

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
  • modeltreinen is de mooiste hobby
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #119 Gepost op: 10 May 2013, 15:22:17 »
Nou Frans van Meerwijk,je slaat de spijker op z'n kop wat betreft vervoer over de weg.
ik ben zelf beroeps chauffeur en als je eens wist wat ik weet wat chauffeurs (en ook berijven) aan regels overtreden wat betreft vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, deed iedereen die langs de snelweg woont geen oog meer dicht.
al die regels beteffende rijtijden en belaldingsvoorschrift is een wassen neus en onmogelijk om alles te controleren door de wedsdienaar.
ik speel het spelletje zelf niet mee,maar geloof me ,het is soms moeilijk om je baan daardoor te behouden.
Of dit  op het spoor ook zo is,en of de een machinist ook zo wordt gepusht door tijdsdruk en verkomen van extra onkosten weet ik niet,maar als dat daar ook zo is ,dan kun er op wachten totdat zich er weerzo een verschrikkelijke een ramp voordoet. 
2 rail ,aangestuurd door koploper en DR5000 ,naar duits voorbeeld tijdperk III-IV