Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 21:44:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Ivo tB
Vandaag om 21:32:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
  

Auteur Topic: Wagons goederentrein België ontploft  (gelezen 20408 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #75 Gepost op: 07 May 2013, 14:11:02 »
Beetje stemmingmakerij. Het is net als vliegen. Er gebeurt niet vaak iets (zeg maar gerust bijna nooit  ::) ). Echter als er dan wat gebeurd heb je niet met 2 of 3 mensen te maken maar met een heel vliegtuig vol.
Transport per auto, of in dit geval tankauto is nog altijd vele malen risicovoller en bepaalde stoffen wil je ook niet per pijpleiding transporteren....

Te voor de aardigheid maar eens het aantal goederentreinen met gevaarlijke stoffen die bij een ongeval zijn betrokken en doe dit ook eens voor de vracht(tank)auto's.
Allie

Wat is daar stemmingmakerij aan? Het klopt toch gewoon? Het zal minder snel voorkomen, maar de gevolgen voor de omgeving kunnen veel ernstiger zijn. Die vergelijking moet niet gaan over het aantal ongevallen, maar over de gevolgen daarvan voor derden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #76 Gepost op: 07 May 2013, 14:15:49 »
klopt, maar zijn we naar de Bijlmerramp (die ook vreselijk was) plotseling maar niet meer gaan vliegen?

Chemicaliën en aanverwante stoffen horen, als ze moeten worden vervoerd, eerder op het spoor dan op de weg. Elke stof maar in een jerrycan (of andere kleine hoeveelheid) vervoeren is niet het antwoord.
Wel het beter op orde hebben van de veiligheid van weg, spoor, lucht en water transportsystemen.

Allie
« Laatst bewerkt op: 07 May 2013, 14:18:05 door Railroadtycoon. Reden: tekst toegevoegd »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #77 Gepost op: 07 May 2013, 14:19:39 »
Te hard rijden over een slecht onderhouden wissel heeft geleidt tot de onstsporing. Nu nog achterhalen waarom het spul ontploft is.

Laten we ook (ge)denken aan het dodelijk slachtoffer. Daar wordt hier weinig over gezegd/geschreven. Dat geeft te denken.
Jeroen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #78 Gepost op: 07 May 2013, 15:20:30 »
Nu schrijven ze in "de Standaard" ook al over de machinist  :-\
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130507_00570795

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Gert1

  • Gast
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #79 Gepost op: 07 May 2013, 15:32:21 »
Fraai staaltje zwartepieten in dat artikeltje: 'De Belgische spoorwegen zouden geen blaam treffen omdat de Nederlandse machinist geen licentie had om in België te rijden'.

Kom op zeg! Die machinist is natuurlijk niet in zijn cabine gestapt met het idee 'kom laat ik eens stiekem België inrijden'!
En die trein dook ook niet totaal onverwacht op aan de grens.

Ik ben overigens van mening dat je de machinist net zo goed tot de slachtoffers kunt rekenen.

mvg,
Gert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #80 Gepost op: 07 May 2013, 15:39:06 »
Gert, klopt helemaal.
Maar als de info in het artikel eens waar zou zijn? (En ik zeg als!!)
Dan zou DBRN zich ook nog een behoorlijke sigaar roken door de betreffende machinist de grens over te sturen.
Dat is net zoiets als autorijden zonder rijbewijs.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert1

  • Gast
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #81 Gepost op: 07 May 2013, 15:44:25 »
Mee eens Jos. Maar laten we eerst maar eens afwachten of de bewering van deze krant überhaupt waar is.

mvg,
Gert

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5815
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #82 Gepost op: 07 May 2013, 15:44:25 »
Da's ff lekker zeg, is de belgische beveiliging niet zo ingesteld dat als een trein te snel rijdt, dat er in gegrepen wordt? Net als hier in NL?
Dat men weet dat daar slechte wissels liggen, daar met een liflafje de storingen ermee verholpen worden en dan toch weer terug komen. Is het makkelijk om een voor hun buitenlander maar de schuld te geven.
België is toch geen Afrika?

Okee, op het spoor rijden ze spook.....,  domme belgen!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #83 Gepost op: 07 May 2013, 15:52:34 »
"België is toch geen Afrika?" Daar begint het stillekes aan op te trekken hier. :)
Groetjes
Johnny

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3624
    • Flickr
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #84 Gepost op: 07 May 2013, 16:07:27 »
Mee eens Jos. Maar laten we eerst maar eens afwachten of de bewering van deze krant überhaupt waar is.

Niet dus, want alweer ingetrokken. Niet verrassend, wel schandalig. En dubieus. Denk dat er een heleboel politieke zaken meespelen hier waar o.a. de mcn de dupe van wordt.

Gert1

  • Gast
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #85 Gepost op: 07 May 2013, 16:18:35 »
Inderdaad Sicco, ronduit schandalig!
En de machinist wordt hier de dupe van.
Ik zei eerder al dat ik hem ook tot de slachtoffers reken.

De doffe ellende is dat dit ongeluk koren op de molen is van belanghebbenden die buitenlandse vervoerders van het Belgische spoor weg willen houden.

mvg,
Gert

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #86 Gepost op: 07 May 2013, 16:29:26 »
Vergis je niet in de tactiek van sommige journalisten en bladen/kranten. Als ze vinden dat ze niet genoeg informatie krijgen, dan verzinnen ze gewoon zelf een vette kop boven een artikel en beschuldigen in dit geval de mcn. Goed voor de verkoopcijfers en de aandacht. Vervolgens zijn NMBS en DB Schenker bijna verplicht te reageren - zelfs als de autoriteiten vragen geen medelingen te doen omdat het eerst onderzocht moet worden. Het lijkt een beetje op goedkope schandaaljournalistiek.

Sander

Gert1

  • Gast
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #87 Gepost op: 07 May 2013, 16:32:12 »
Ja Sander, dat zou ook het geval kunnen zijn.
In dat geval ben je als journalist gewoon een gewetensloze aasgier...

mvg,
Gert

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #88 Gepost op: 07 May 2013, 16:49:25 »
In Nederland is het geen eens mogelijk om met 80 km/h door een wissel van 40 km/h te rijden, zowel onder ETCS als ATB bedrijf.

En òf dat mogelijk is onder ATB  ;) En daarvoor hoef je niet eens de ATB buiten bedrijf te stellen...
Dan hoop ik niet voor je dat je een ervaringsdeskundige bent en dat IL&T meeleest....:-\
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Wagons goederentrein België ontploft
« Reactie #89 Gepost op: 07 May 2013, 17:05:18 »
Da's ff lekker zeg, is de belgische beveiliging niet zo ingesteld dat als een trein te snel rijdt, dat er in gegrepen wordt? Net als hier in NL?
Dat is eigenlijk heel simpel: Memor waarschuwt alleen de machinist. Die moet bij een geel sein een attentieknop bedienen om aan te geven: ik heb het gezien. Memor grijpt niet in als er geen of onvoldoende remming wordt ingezet. Je kan gewoon met 140 km/h een stoptonend sein voorbijrijden.
Groetjes,
Emiel