Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:53:36
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
Vandaag
om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Rick
Vandaag
om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
locomotief en boogstralen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: locomotief en boogstralen (gelezen 2556 keer)
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5403
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #15 Gepost op:
23 April 2013, 20:29:44 »
Herwim, die stelling van Jopie doet niet ter zake. Gelijkspanning of wisselspanning heeft hiermee niets te maken. Ruud geeft hiervan een doorslaggevend voorbeeld. Het ligt aan de constructie van een loc, niet aan een elektrisch systeem.
Groet,
Bas
Edit: Walter, je was me nèt voor.
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #16 Gepost op:
23 April 2013, 20:39:23 »
Walter en Bas
Dat antwoord wilde ik horen niet om gelijk te krijgen maar omdat ik zelf echt niet begreep de relatie
grote (lok) en stroomsoort.
Maar de relatie constructie en radius was voor mij zo klaar als een klontje, maar ik ging ervan uit dat er
misschien toch iets was wat deze relatie stroom en radius rechtvaardigde en wat ik niet wist.
Nogmaals bedankt voor de uitleg.
Herwim
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #17 Gepost op:
23 April 2013, 21:01:37 »
Er is wel een relatie te herkennen uit het antwoord van Jopie maar daarvoor moet je even de geschiedenis in.
In de begintijd van H0 werd er naast tapijtrijden ook veel op de tafel gereden. Een kleine boogstraal was dan noodzakelijk.
De startsets hadden vrijwl altijd een R1 als boogstraal die ook toegepast werd voor de afbuigende tak van wissels. Vanuit marketing denken vond Marklin dat al het rijdend materieel ook altijd door de kleinste stralen moest kunnen rijden. Vandaar dat je een BR 01 altijd zo leuk buiten de rails ziet uitsteken. De gelijkstroom fabrikanten hechten daar minder waarde aan en gingen sneller over tot het produceren van fraaiere loks qua drijfwerk maar die direct daarop volgend een grotere boogstraal noodzakelijk maakte.
De algemene stelling dat M loks ( 3 rail) vaker door de kleinste boogstralen kunnen in vergelijk met 2 rail loks is dus houdbaar.
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
Chris80
Offline
Berichten: 3381
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #18 Gepost op:
23 April 2013, 21:05:13 »
Maar dan gaat het nog om het merk/constructie (Marklin en bv Roco) en staat het los van 2 of 3 rail. Uiteindelijk maakt Roco ook 3rail locs en die zullen toch dezelfde radius hebben als de 2 rail locs van Roco. Of zit ik er dan helemaal naast?
Groet,
Chris
Gelogd
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #19 Gepost op:
23 April 2013, 21:10:25 »
Nee je zit er niet naast. Het zijn veelal de M loks. Maar je zult ook zien dat de overige fabrikanten die 3 rail loks maken toch zeker zullen kujken naar de boogstralen van M . Die heeft is immers het grootste marktaandeel.
En: uiteraard zijn er op elke regel wel uitzonderingen, vandaar in algemene zin.
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #20 Gepost op:
23 April 2013, 21:12:21 »
Hallo Han
Dat vind ik een aannemelijk verhaal over het verleden van Marklin en bijv.Roco want
dit geeft niet aan dat de stroomsoort de reden was maar de stroomsoort in relatie van
het merk en beleid wat daar gevoerd werd.
Leuk om dit te horen had ik niet aan gedacht.
En Chris 80, je hebt wat mij betreft gelijk maar het verhaal van Han is wel goed te begrijpen
en past ook in onze visie hier over.
Herwim
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
kawaaad
Offline
Berichten: 483
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #21 Gepost op:
23 April 2013, 21:19:49 »
hallo allemaal, ik zie dat ik niet het enige slachtoffer ben die met deze vraag zit.Alvast bedankt voor jullie inzet. Ik heb onlangs een roco 43-er met olie tender gekocht op MP .ik wist via roco zelf dat hij R2 vraagt.Bij deze 43-er als je de zuigerstang van de schuiven kast afhaalt loopt hij met gemak R1.Ik denk zelf dat de voorloop as vaak een groter probleem is dan de bv "d" of "E" as indeling.Ik zat zelf met de gedachte als je misschien het voorloop wiel iets smaller kon afdraaien dat het probleem misschien te tackelen is. Ik hoor van u.
mvg aad
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8837
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #22 Gepost op:
23 April 2013, 21:30:49 »
Hoi Aad,
Dat zie je ook vaker bij Roco. Je kan een aantal onderdelen niet monteren als je door een kleinere straal dan 420mm gaat rijden. De extra onderdelen zijn voor hele grote boogstralen of alleen voor de vitrine
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Besselspoor
Offline
Berichten: 5342
Team Mitropa - OHMB
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #23 Gepost op:
23 April 2013, 21:50:01 »
Voor de meeste grote stoomloc's is R2 echt het minimum om normaal de bocht te kunnen nemen, ook als 360mm mogelijk is volgens de fabrikant. Ik heb zelf ervaring met onder meer de Fleischmann BR94 waar de 5 assen zodanig verschuiven dat R1 haalbaar is: in de praktijk blijkt het onmogelijk om zonder horten en stoten de boog te ronden. Wat ook vaak een probleem is, is dat voorloopassen te stroef zijdelings schuiven: het wielstel van bv de Piko Br01.5 loopt bij minder dan R3 uit de rails omdat de veer scherp is gestanst en niet soepel over het plastic loopt. Daar moet je zelf een aanpassing doen. De Roco BR23 loopt bij minder dan R2 klem tegen de tender en dat geldt voor meer Roco's. De Liliput NS3500 loopt met de voorloopassen tegen de trapjes bij <R2 en zo zijn er ook diverse locs waar de zuigerstangbescherming moet worden weggenomen. Remumé: R2 is voor een fatsoenlijke loop toch echt wel het minimum bij grote stomers en dan nog is het geen garantie voor probleemloos de hoek om sturen. Een proefrit bij aankoop op meer dan "een recht stukkie flex" is dan ook zeer aan te bevelen.
groet Bessel
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #24 Gepost op:
23 April 2013, 22:09:22 »
Zo... ik was even met de treinen aan het rijden en dus de rest van de discussie gemist 😁. Het is in ieder geval goed om te lezen dat ik niet helemaal met molentjes loop: blijkbaar stond het wel op de websites 😊.
Ik kan mij verder eigenlijk alleen maar bij Bessel aansluiten: hou minimaal R2 aan, bij bijvoorbeeld Fleischmann is dat een radium van 420 graden. Dan weet je dat verreweg de meeste treinen op je baan kunnen.
Groet,
Richard
Gelogd
Johnnytrein
Offline
Berichten: 1363
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #25 Gepost op:
24 April 2013, 07:41:15 »
Ronald dat heb je bij sommige Märklin loc's ook hoor dat je bepaalde onderdelen alleen bij grote boogstralen of voor in de vitrine kan gebruiken.
Gelogd
Groetjes
Johnny
henk
Online
Berichten: 22529
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #26 Gepost op:
24 April 2013, 09:34:13 »
Het is overigens wel goed om te beseffen dat R2 bij Rocoline de krappe 360 mm boog betreft. Roco noemt dan ook altijd de straal, bijvoorbeed 420 mm, als er een beperking is.
Vuistregel is volgens mij dat als er niks bij staat, een loc door 360 mm daaromtrent kan, wat bij de meeste railsystemen R1 wordt genoemd. Of je dat moet willen, is wat anders. Onderschat bijvoorbeeld niet welke concessies daavoor nodig zijn aan het drijfwerk en bijvoorbeeld de plaatsing van cylinders van stoomlocs. Eigenlijk geen porum. Hulde voor de fabrikanten die niet bij voorbaat alles door 360 mm willen persen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:locomotief en boogstralen
«
Reactie #27 Gepost op:
24 April 2013, 09:51:01 »
Ik ben er juist wel blij mee als een loc of treinstel door 360mm-bogen kan
.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
locomotief en boogstralen