Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 16:53:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
  

Auteur Topic: locomotief en boogstralen  (gelezen 2556 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5403
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #15 Gepost op: 23 April 2013, 20:29:44 »
Herwim, die stelling van Jopie doet niet ter zake. Gelijkspanning of wisselspanning heeft hiermee niets te maken. Ruud geeft hiervan een doorslaggevend voorbeeld. Het ligt aan de constructie van een loc, niet aan een elektrisch systeem.

Groet,
Bas

Edit: Walter, je was me nèt voor. :)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #16 Gepost op: 23 April 2013, 20:39:23 »
Walter en Bas

Dat antwoord wilde ik horen niet om gelijk te krijgen maar omdat ik zelf echt niet begreep de relatie
grote (lok) en stroomsoort.
Maar de relatie constructie en radius was voor mij zo klaar als een klontje, maar ik ging ervan uit dat er
misschien toch iets was wat deze relatie stroom en radius rechtvaardigde en wat ik niet wist.
Nogmaals bedankt voor de uitleg.
Herwim
 
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #17 Gepost op: 23 April 2013, 21:01:37 »
Er is wel een relatie te herkennen uit het antwoord van Jopie maar daarvoor moet je even de geschiedenis in.

In de begintijd van H0 werd er naast tapijtrijden ook veel op de tafel gereden. Een kleine boogstraal was dan noodzakelijk.
De startsets hadden vrijwl altijd een R1 als boogstraal die ook toegepast werd voor de afbuigende tak van wissels. Vanuit marketing denken vond Marklin dat al het rijdend materieel ook altijd door de kleinste stralen moest kunnen rijden. Vandaar dat je een BR 01 altijd zo leuk buiten de rails ziet uitsteken. De gelijkstroom fabrikanten hechten daar minder waarde aan en gingen sneller over tot het produceren van fraaiere loks qua drijfwerk maar die direct daarop volgend een grotere boogstraal noodzakelijk maakte.

De algemene stelling dat M loks ( 3 rail) vaker door de kleinste boogstralen kunnen in vergelijk met 2 rail loks is dus houdbaar.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #18 Gepost op: 23 April 2013, 21:05:13 »
Maar dan gaat het nog om het merk/constructie (Marklin en bv Roco) en staat het los van 2 of 3 rail. Uiteindelijk maakt Roco ook 3rail locs en die zullen toch dezelfde radius hebben als de 2 rail locs van Roco. Of zit ik er dan helemaal naast?

Groet,
Chris

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #19 Gepost op: 23 April 2013, 21:10:25 »
Nee je zit er niet naast. Het zijn veelal de M loks. Maar je zult ook zien dat de overige fabrikanten die 3 rail loks maken toch zeker zullen kujken naar de boogstralen van M . Die heeft is immers het grootste marktaandeel.

En: uiteraard zijn er op elke regel wel uitzonderingen, vandaar in algemene zin.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #20 Gepost op: 23 April 2013, 21:12:21 »
Hallo Han

Dat vind ik een aannemelijk verhaal over het verleden van Marklin en bijv.Roco want
dit geeft niet aan dat de stroomsoort de reden was maar de stroomsoort in relatie van
het merk en beleid wat daar gevoerd werd.
Leuk om dit te horen had ik niet aan gedacht.

En Chris 80, je hebt wat mij betreft gelijk maar het verhaal van Han is wel goed te begrijpen
en past ook in onze visie hier over.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #21 Gepost op: 23 April 2013, 21:19:49 »
hallo allemaal, ik zie dat ik niet het enige slachtoffer ben die met deze vraag zit.Alvast bedankt voor jullie inzet. Ik heb onlangs een roco 43-er met olie tender gekocht op MP .ik wist via roco zelf dat hij R2 vraagt.Bij deze 43-er als je de zuigerstang van de schuiven kast afhaalt loopt hij met gemak R1.Ik denk zelf dat de voorloop as vaak een groter probleem is dan de bv "d" of "E" as indeling.Ik zat zelf met de gedachte als je misschien het voorloop wiel iets smaller kon afdraaien dat het probleem misschien te tackelen is. Ik hoor van u.

mvg aad

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #22 Gepost op: 23 April 2013, 21:30:49 »
Hoi Aad,

Dat zie je ook vaker bij Roco. Je kan een aantal onderdelen niet monteren als je door een kleinere straal dan 420mm gaat rijden. De extra onderdelen zijn voor hele grote boogstralen of alleen voor de vitrine ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #23 Gepost op: 23 April 2013, 21:50:01 »
Voor de meeste grote stoomloc's is R2 echt het minimum om normaal de bocht te kunnen nemen, ook als 360mm mogelijk is volgens de fabrikant. Ik heb zelf ervaring met onder meer de Fleischmann BR94 waar de 5 assen zodanig verschuiven dat R1 haalbaar is: in de praktijk blijkt het onmogelijk om zonder horten en stoten de boog te ronden. Wat ook vaak een probleem is, is dat voorloopassen te stroef zijdelings schuiven: het wielstel van bv de Piko Br01.5 loopt bij minder dan R3 uit de rails omdat de veer scherp is gestanst en niet soepel over het plastic loopt. Daar moet je zelf een aanpassing doen. De Roco BR23 loopt bij minder dan R2 klem tegen de tender en dat geldt voor meer Roco's. De Liliput NS3500 loopt met de voorloopassen tegen de trapjes bij <R2 en zo zijn er ook diverse locs waar de zuigerstangbescherming moet worden weggenomen. Remumé: R2 is voor een fatsoenlijke loop toch echt wel het minimum bij grote stomers en dan nog is het geen garantie voor probleemloos de hoek om sturen. Een proefrit bij aankoop op meer dan "een recht stukkie flex" is dan ook zeer aan te bevelen.

groet Bessel
RETROBAHN A.G.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #24 Gepost op: 23 April 2013, 22:09:22 »
Zo... ik was even met de treinen aan het rijden en dus de rest van de discussie gemist 😁. Het is in ieder geval goed om te lezen dat ik niet helemaal met molentjes loop: blijkbaar stond het wel op de websites 😊.
Ik kan mij verder eigenlijk alleen maar bij Bessel aansluiten: hou minimaal R2 aan, bij bijvoorbeeld Fleischmann is dat een radium van 420 graden. Dan weet je dat verreweg de meeste treinen op je baan kunnen.

Groet,

Richard

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #25 Gepost op: 24 April 2013, 07:41:15 »
Ronald dat heb je bij sommige Märklin loc's ook hoor dat je bepaalde onderdelen alleen bij grote boogstralen of voor in de vitrine kan gebruiken.
Groetjes
Johnny

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #26 Gepost op: 24 April 2013, 09:34:13 »
Het is overigens wel goed om te beseffen dat R2 bij Rocoline de krappe 360 mm boog betreft. Roco noemt dan ook altijd de straal, bijvoorbeed 420 mm, als er een beperking is.
Vuistregel is volgens mij dat als er niks bij staat, een loc door 360 mm daaromtrent kan, wat bij de meeste railsystemen R1 wordt genoemd. Of je dat moet willen, is wat anders. Onderschat bijvoorbeeld niet welke concessies daavoor nodig zijn aan het drijfwerk en bijvoorbeeld de plaatsing van cylinders van stoomlocs. Eigenlijk geen porum. Hulde voor de fabrikanten die niet bij voorbaat alles door 360 mm willen persen.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #27 Gepost op: 24 April 2013, 09:51:01 »
Ik ben er juist wel blij mee als een loc of treinstel door 360mm-bogen kan :).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus