Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity' door Daan!
Vandaag om 20:01:06
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:50:21
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:58:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 18:57:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 18:47:44
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 18:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
  

Auteur Topic: locomotief en boogstralen  (gelezen 2632 keer)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
locomotief en boogstralen
« Gepost op: 23 April 2013, 18:28:17 »
hallo forum leden, is er een simpele manier om te weten te komen of een stomer een bepaalde boogstraal kan lopen?

mvg aad

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #1 Gepost op: 23 April 2013, 18:35:06 »
Lees de handleiding lijkt me een goeie  (y)

Gr Richard

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #2 Gepost op: 23 April 2013, 18:56:15 »
Hallo Richard

Dit vind ik niet zo'n goed antwoord.
Want als je de handleiding moet lezen kan het te laat zijn en heb je de lok al gekocht in de meeste gevallen.
Of een lok aangeboden hier op de site dan heb je ook geen handleiding tot je beschikking.
Dus met jouw antwoord is Aad niet geholpen.

Aad ik herken het probleem wel.
Ik heb achteraf bij mijn opzet moduul baan ook een paar boogstralen opnieuw moeten leggen daar een paar loks
die ik al in de vitrine kast had staan uit de rails liepen omdat de boog te kort was, dit komt vooral voor bij 4 assige
aandrijvingen waarbij de middelste assen niet flexibel zijn zoals bij sommige loks wel het geval.
Ik zelf heb daar verder ook geen antwoord op maar wie weet heeft iemand nog een zinnig antwoord ben ik ook benieuwd naar.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #3 Gepost op: 23 April 2013, 19:09:22 »
Hallo Herwim/Aad,

Mijn antwoord blijkt inderdaad te kort door de bocht. Ik was er bijna zeker van dat de afgelopen jren keurig de minimale radius vermeld stond op de website, en/of op de website van de winkel. Tot mijn verbazing niet (meer?).?

Groet,

Richard

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #4 Gepost op: 23 April 2013, 19:19:06 »
hallo forum leden, is er een simpele manier om te weten te komen of een stomer een bepaalde boogstraal kan lopen?

mvg aad

Gelijkstroom vanaf radius r2 of r3 dus 42 cm
Bij wisselstroom vanaf r1 dus bij een  radius van 36 cm.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2013, 19:19:50 »
Hallo Richard.

Dit vind ik nog eens een man van eer.
Niet veel mensen komen terug op hun opmerkingen heel goed van je.
Nu moeten we nog samen een oplossing vinden voor de vraag van Aad.
Ik zal volgende week eens naar mijn leverancier in Utrecht gaan misschien weet hij of je die gegevens ergens kan vinden.
Zou misschien ook iets zijn voor de encyclopedie.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2013, 19:20:06 »
Bij Roco stond het vroeger in de catalogus. Als een loc niet door R1 kon, dan stond erbij: Mindest Radius R2 (of R3)
Maar nu zie ik dat er niet meer bij staan. Toch wel nuttige informatie, lijkt mij.

@Jopie: jouw antwoord is iets te kort door de bocht. Zo algemeen kun je het niet stellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2013, 19:23:42 »
Ja, ik vind dat ook een gemis bij Roco. Veel andere fabrikanten geven die informatie op hun site wel, bijvoorbeeld Liliput, Brawa en Trix.
Bij Flm staat het er niet bij, maar bij dat merk kunnen alle locs door 360 mm-bogen.

Wel even oppassen: R 2 bij Flm is iets anders dan R 2 bij Roco, nl. 360 en 415 mm.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 April 2013, 19:26:21 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #8 Gepost op: 23 April 2013, 19:24:24 »
Hallo Jopie of iemand anders


Gelijkstroom vanaf radius r2 of r3 dus 42 cm
Bij wisselstroom vanaf r1 dus bij een  radius van 36 cm.
Kunnen jullie uitleggen wat je precies bedoelt met de opmerking.
Gelijkstroom radius r2 of r3 etc
Wisselstroom radius r1 etc.
Wat heeft een boogstraal met gelijkstroom of wisselstroom te maken ?

Herwim
« Laatst bewerkt op: 23 April 2013, 19:26:24 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #9 Gepost op: 23 April 2013, 19:32:41 »
Bij Roco stond het vroeger in de catalogus. Als een loc niet door R1 kon, dan stond erbij: Mindest Radius R2 (of R3)
Maar nu zie ik dat er niet meer bij staan. Toch wel nuttige informatie, lijkt mij.

@Jopie: jouw antwoord is iets te kort door de bocht. Zo algemeen kun je het niet stellen.

In grote lijnen wel en ja er is gelijkstroom materiaal dat alleen door grotere radiussen kan rijden. Maar het meeste gelijkstroom materiaal gaat door radiussen van 42 cm en groter.
En ja er is wisselstroom materiaal van andere fabrikanten en denk dan vooral aan stomers, dat ook pas vanaf radius 42 cm kan rijden. Mijn advies als je een baan wilt maken geen radius gebruiken kleiner dan 42 cm. Dan zit je altijd goed.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2013, 19:38:05 door Jopie »

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #10 Gepost op: 23 April 2013, 19:43:05 »
Hallo Jopie of iemand anders
Kunnen jullie uitleggen wat je precies bedoelt met de opmerking.
Gelijkstroom radius r2 of r3 etc
Wisselstroom radius r1 etc.
Wat heeft een boogstraal met gelijkstroom of wisselstroom te maken ?

Herwim

Bij Marklin wisselstroom kan alles door radius 1 rijden. Bij Fleischmann gelijkstroom vaak ook, maar net niet alles. Bij Roco gelijkstroom en wisselstroom modellen voor Marklin kunnen de grotere stomers alleen door radiussen van 42 cm en groter. Zo duidelijk genoeg?

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #11 Gepost op: 23 April 2013, 19:52:51 »
Hoi Jopie

Ik snap dat grote locomotieven een grotere radius nodig hebben dan kleinere locomotieven maar ik zie de relatie niet met gelijk of wissel stroom.
Als ik een grote lok heb dan heb je een grotere radius nodig ongeacht de stroom soort lijkt mij.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #12 Gepost op: 23 April 2013, 19:59:07 »
Nee, dat is een kwestie van constructie. De stoomgigant Br 45 van Liliput, bijna 30 cm lang, gaat door 360 mm-bogen: http://www.liliput.de/de/produktlinien/liliput/h0/dampflokomotiven/item/977-l131722.html

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 April 2013, 20:05:09 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #13 Gepost op: 23 April 2013, 20:24:29 »
Hallo Ruud

Dat zeg ik toch maar dan met wat andere woorden.
Een grote lok (lang dus) heeft een grotere radius nodig (inderdaad door z'n lengte en constructie)
maar dan nog zie ik de relatie niet met gelijk of wisselstroom.
Want jouw opmerking geld voor een dergelijke lok van Liliput (gelijkstroom) maar dat zou ook gelden voor
een dergelijke lok van Marklin (wisselstroom)
En zoals ik al eerder in deze topic aangaf ik had ook problemen met de radius maar dan voor een kleine lok
4 assen die star gemonteerd zijn (dus ook dat heeft met constructie te maken maar niet met gelijk of wissel stroom).
Dus wie legt mij uit wat de relatie is tussen radius en gelijk en wisselstroom
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

guest7822

  • Gast
Re:locomotief en boogstralen
« Reactie #14 Gepost op: 23 April 2013, 20:29:28 »
Zals al eerder opgemerkt, het heeft niks met gelijk of wisselstroom ( beter: 2 rail of 3rail) te maken, maar met de constructie van de loks, en hoofdzakelijk de zijdelingse speling op de (tussenliggende) assen en de drijfstangen. Bij Roco is dat vaak wat beperkter dan bij M* of Flm, zodat de bogen die bereden kunnen worden groter moeten zijn.

Walter