Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
martijnhaman
Vandaag
om 15:17:25
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
Falkenberg
Vandaag
om 14:43:38
US diorama in H0
door
basjuh1981
Vandaag
om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Jeroen Trainz
Vandaag
om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
Vandaag
om 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:07:20
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:41:33
Openen Lima Hondekop
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
tothebeach
Vandaag
om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
JeroenM.
Vandaag
om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Frans
Vandaag
om 09:27:24
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:48:06
LS Models 2024
door
Martijn193
Vandaag
om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 00:35:59
NS 8400 van Werps
door
Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner
door
Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo
door
renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Treinenlift / fiddle yard
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Treinenlift / fiddle yard (gelezen 15151 keer)
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3378
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #15 Gepost op:
22 april 2013, 21:43:38 »
dat schreeuwt om een microcontroller.. deze kan met sensors op de juiste plaats de boel stil zetten en dan door hem aan te sluiten op het digitale deel van je baan zelfs als wissel functioneren..
Karst heeft al eens een arduino op zijn digitale baan aangesloten die op wissel functies reageerde..
dan zou je in koploper als een wisselstraat kunnen invoeren
en dan is automatisch rijden niet eens zo ver weg meer
Gelogd
groeten,
Auke
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2283
Bnlx treinendokter.
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #16 Gepost op:
22 april 2013, 21:52:17 »
Ja dit is reuze leuk.
(Zie net ook dat iemand anders op het u-controller idee is gekomen, maar hier een verdere uitwerking)
Het automatiseren.. Daar zijn volgens mij twee benaderingen voor.
Bij de eerste zul je plek van de lift moeten bepalen via de 'directe' manier. Een kontakt op de lift bak die over een terugmeldrail schuift, en zo de plaats van de bak aftast. Voor een horizontale oplossing heeft daar modelspoorgroep Venlo een aardige oplossing voor bedacht (een binaire teller).
Bij de tweede mannier zal je het aantal slagen van de spindel moeten tellen om zo tot een plaats van de bak te komen. Dit is dus een indirecte manier. Het nadeel is dat de bv een kontakt op de spindel vaak langs komt maar geen absolute positie van de bak meldt. Het geeft alleen aan dat de spindel één keer is rond gegaan en dus (1x de spoed) omhoog of omlaag met een vaste waarde. Aan het begin van het spelen moet de bak dus eerst naar een vaste grondinstelling (helemaal boven of onder) gaan en dan moet er begonnen worden met tellen. Tijdens het tellen moet dan dit ook weer onthouden worden.
Voor beide manieren kun je bv een arduino (of andere microcontroller) gebruiken. Die zou dus een bepaalde wisselstraat in Koploper kunnen kruiscorreleren met een bepaalde stand. In een arduino met de juiste libaries en een leuke
sketch
zou dat nog niet eens zo heel lastig moeten zijn (veel deel problemen zijn al een keer opgelost).
Alles hangt uiteindelijk af van de nauwkeurigheid van het 'stoppen' op de juiste hoogte.
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #17 Gepost op:
22 april 2013, 23:10:08 »
Positioneren is niet zo lastig : stappenmotor(en) en een of meerdere 'spelingsvrije' draadspil(len) , een eindschakelaar en dan werk je zo tot op 0.05 mm nauwkeurig.
Trapezium draadspindels kosten nog geen 10 euro/meter voor 16mm (en daarmee kun je HEEL veel kracht zetten!), stepper motor van circa 30 euro. Spelingsgecompenseerde moer is een paar tientjes. Frame zal nog 't duurst zijn, alu profielenwerk. Arduino oid inderdaad om die stepper(s) aan te sturen en presto.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1488
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #18 Gepost op:
23 april 2013, 11:05:08 »
Zeer interessant draadje dit, loop al enkele jaren met dit idee rond en zie het hier (bijna) uitgewerkt voorbij komen.
JAB, wat moet ik me voorstellen bij een spelingsgecompenseerde moer? Ik neem aan dat je er per spindel minimaal 1 nodig hebt? Stel dat je van meerdere spindels gebruik gaat maken (lijkt me logisch), wat verdient dan de voorkeur; iedere spindel een eigen motor (meer regelelectronica) of de spindels koppelen en dan door 1 motor laten draaien (meer spelingsgevoelig, lijkt me).
Gr. Carlo
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
zuylen
Offline
Berichten: 4458
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #19 Gepost op:
23 april 2013, 11:33:56 »
Wat dacht je van deze fiddle yard!
http://www.youtube.com/watch?v=dxRJ9rdyX4c
Helemaal perfect en automatisch.
Gelogd
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #20 Gepost op:
23 april 2013, 12:58:49 »
Spelingsgecompenseerde moer is bijvoorbeeld 2 moeren met ertussen een stevige veer. Hierdoor zul je bij omkeren van de draairichting vrijwel geen last meer hebben van de speling die iedere moer nu eenmaal heeft. Zie
http://www.cncroutersource.com/precision-acme-leadscrew-nut.html
voor duidelijke uitleg met afbeeldingen
Een alternatief zijn kogelomloopspillen : nog lagere frictie en geen speling. Helaas is de prijs daarvan 5-10 maal hoger dan van een trapeziumdraadspil.
Meerdere spindels zou ik persoonlijk allemaal een eigen steppermotor geven. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je meer electronica nodig hebt. Je kunt vaak 2 (identieke!) steppers parallel op een driver monteren. Hiermee lopen de beide steppers dan ook automatisch 100% synchroon (tenzij er een defect optreed...) Je zou ze ook kunnen koppelen (tandriem of ketting) maar dat wordt al snel kostbaar en complex.
Overigens zou ik iets als dit nog wel met een spil aandurven. Krachten zijn echt niet zo enorm en redelijk constant en statisch. Een spil in het midden met op 1/4 en 3/4 een goede lineair-geleiding zal volgens mij ook best gaan. Wel een lekkere stevige spil nemen dan (desnoods naar 20 of 25mm gaan) en je heft rustig 20-40 kg. Mijn draaibankje heeft 12mm trapeziumdraad op de dwarsslede en daar komen al behoorlijke krachten op...
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1488
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #21 Gepost op:
23 april 2013, 13:01:11 »
Top JAB, hartelijk dank voor deze uitleg en opmerkingen
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Treinenlift / fiddle yard