Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ergensnergens in H0e door VFR
Vandaag om 17:53:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:49:04
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:47:56
Restauratie TEE treinstel door Dwergsein
Vandaag om 17:47:48
Muizen door Knootje
Vandaag om 17:47:02
Modelspoorbaan Fleischmann door Bjor
Vandaag om 17:43:38
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door henk
Vandaag om 17:40:07
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door VvKan
Vandaag om 17:32:25
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door sdz1976
Vandaag om 17:30:00
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0 door VvKan
Vandaag om 17:23:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door JaJo
Vandaag om 17:19:10
Cubana door JaJo
Vandaag om 17:18:30
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door Bert van Gelder
Vandaag om 16:55:53
Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi door freekvo
Vandaag om 16:50:33
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 16:47:00
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
Vandaag om 16:42:28
Beneluxforum Kalender 2021 door Jelmer
Vandaag om 16:37:25
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Joshua
Vandaag om 16:36:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Jelmer
Vandaag om 16:34:36
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:33:46
Holland Oto 8-1230 VDL Ambassador Connexxion in schaal H0 / 1:87 door Valleitrein
Vandaag om 16:32:06
Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s door Jeroen586
Vandaag om 16:22:45
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door stefan88
Vandaag om 16:17:46
Uit en Thuis, de bouw door Wim Vink
Vandaag om 15:52:04
Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan. door RBlok
Vandaag om 15:41:03
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:37:44
Waar is kurkplaat te koop ? door MBZE_Erik
Vandaag om 15:30:00
100x "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 15:19:18
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door Arnold
Vandaag om 15:15:59
Knooppunt aan de Twentelijn door MOVisser
Vandaag om 15:04:45
  

Auteur Topic: Treinenlift / fiddle yard  (gelezen 11845 keer)

dimo1_dimo1

  • Online Online
  • Berichten: 3316
Re:Treinenlift / fiddle yard
« Reactie #15 Gepost op: 22 april 2013, 21:43:38 »
dat schreeuwt om een microcontroller.. deze kan met sensors op de juiste plaats de boel stil zetten en dan door hem aan te sluiten op het digitale deel van je baan zelfs als wissel functioneren..
Karst heeft al eens een arduino op zijn digitale baan aangesloten die op wissel functies reageerde..
dan zou je in koploper als een wisselstraat kunnen invoeren :) en dan is automatisch rijden niet eens zo ver weg meer ;D
groeten,
Auke

Jan-Peter

  • Online Online
  • Berichten: 1937
  • Bnlx treinendokter.
Re:Treinenlift / fiddle yard
« Reactie #16 Gepost op: 22 april 2013, 21:52:17 »
Ja dit is reuze leuk.   (y) (Zie net ook dat iemand anders op het u-controller idee is gekomen, maar hier een verdere uitwerking)

Het automatiseren.. Daar zijn volgens mij twee benaderingen voor.
Bij de eerste zul je plek van de lift moeten bepalen via de 'directe' manier. Een kontakt op de lift bak die over een terugmeldrail schuift, en zo de plaats van de bak aftast. Voor een horizontale oplossing heeft daar modelspoorgroep Venlo een aardige oplossing voor bedacht (een binaire teller).

Bij de tweede mannier zal je het aantal slagen van de spindel moeten tellen om zo tot een plaats van de bak te komen. Dit is dus een indirecte manier. Het nadeel is dat de bv een kontakt op de spindel vaak langs komt maar geen absolute positie van de bak meldt. Het geeft alleen aan dat de spindel één keer is rond gegaan en dus (1x de spoed) omhoog of omlaag met een vaste waarde. Aan het begin van het spelen moet de bak dus eerst naar een vaste grondinstelling (helemaal boven of onder) gaan en dan moet er begonnen worden met tellen. Tijdens het tellen moet dan dit ook weer onthouden worden.

Voor beide manieren kun je bv een arduino (of andere microcontroller) gebruiken. Die zou dus een bepaalde wisselstraat in Koploper kunnen kruiscorreleren met een bepaalde stand. In een arduino met de juiste libaries en een leuke sketch zou dat nog niet eens zo heel lastig moeten zijn (veel deel problemen zijn al een keer opgelost).

Alles hangt uiteindelijk af van de nauwkeurigheid van het 'stoppen' op de juiste hoogte.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Treinenlift / fiddle yard
« Reactie #17 Gepost op: 22 april 2013, 23:10:08 »
Positioneren is niet zo lastig : stappenmotor(en) en een of meerdere 'spelingsvrije' draadspil(len) , een eindschakelaar en dan werk je zo tot op 0.05 mm nauwkeurig.

Trapezium draadspindels kosten nog geen 10 euro/meter voor 16mm (en daarmee kun je HEEL veel kracht zetten!), stepper motor van circa 30 euro. Spelingsgecompenseerde moer is een paar tientjes. Frame zal nog 't duurst zijn, alu profielenwerk. Arduino oid inderdaad om die stepper(s) aan te sturen en presto.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1348
    • Mijn fotosite
Re:Treinenlift / fiddle yard
« Reactie #18 Gepost op: 23 april 2013, 11:05:08 »
Zeer interessant draadje dit, loop al enkele jaren met dit idee rond en zie het hier (bijna) uitgewerkt voorbij komen.  (y)

JAB, wat moet ik me voorstellen bij een spelingsgecompenseerde moer? Ik neem aan dat je er per spindel minimaal 1 nodig hebt? Stel dat je van meerdere spindels gebruik gaat maken (lijkt me logisch), wat verdient dan de voorkeur; iedere spindel een eigen motor (meer regelelectronica) of de spindels koppelen en dan door 1 motor laten draaien (meer spelingsgevoelig, lijkt me).

Gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re:Treinenlift / fiddle yard
« Reactie #19 Gepost op: 23 april 2013, 11:33:56 »
Wat dacht je van deze fiddle yard!
http://www.youtube.com/watch?v=dxRJ9rdyX4c
Helemaal perfect en automatisch.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Treinenlift / fiddle yard
« Reactie #20 Gepost op: 23 april 2013, 12:58:49 »
Spelingsgecompenseerde moer is bijvoorbeeld 2 moeren met ertussen een stevige veer. Hierdoor zul je bij omkeren van de draairichting vrijwel geen last meer hebben van de speling die iedere moer nu eenmaal heeft. Zie http://www.cncroutersource.com/precision-acme-leadscrew-nut.html voor duidelijke uitleg met afbeeldingen

Een alternatief zijn kogelomloopspillen : nog lagere frictie en geen speling. Helaas is de prijs daarvan 5-10 maal hoger dan van een trapeziumdraadspil.

Meerdere spindels zou ik persoonlijk allemaal een eigen steppermotor geven. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je meer electronica nodig hebt. Je kunt vaak 2 (identieke!) steppers parallel op een driver monteren. Hiermee lopen de beide steppers dan ook automatisch 100% synchroon (tenzij er een defect optreed...) Je zou ze ook kunnen koppelen (tandriem of ketting) maar dat wordt al snel kostbaar en complex.

Overigens zou ik iets als dit nog wel met een spil aandurven. Krachten zijn echt niet zo enorm en redelijk constant en statisch. Een spil in het midden met op 1/4 en 3/4 een goede lineair-geleiding zal volgens mij ook best gaan. Wel een lekkere stevige spil nemen dan (desnoods naar 20 of 25mm gaan) en je heft rustig 20-40 kg. Mijn draaibankje heeft 12mm trapeziumdraad op de dwarsslede en daar komen al behoorlijke krachten op...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1348
    • Mijn fotosite
Re:Treinenlift / fiddle yard
« Reactie #21 Gepost op: 23 april 2013, 13:01:11 »
Top JAB, hartelijk dank voor deze uitleg en opmerkingen (y)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo