Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ergensnergens in H0e
door
VFR
Vandaag
om 17:53:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 17:49:04
Kellerstein; een nieuwe baan in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 17:47:56
Restauratie TEE treinstel
door
Dwergsein
Vandaag
om 17:47:48
Muizen
door
Knootje
Vandaag
om 17:47:02
Modelspoorbaan Fleischmann
door
Bjor
Vandaag
om 17:43:38
Roco NS 200/300 Sik, model 2019
door
henk
Vandaag
om 17:40:07
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
door
VvKan
Vandaag
om 17:32:25
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
sdz1976
Vandaag
om 17:30:00
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
door
VvKan
Vandaag
om 17:23:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
JaJo
Vandaag
om 17:19:10
Cubana
door
JaJo
Vandaag
om 17:18:30
Wisselsymbool veranderen Ecos2
door
Bert van Gelder
Vandaag
om 16:55:53
Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
door
freekvo
Vandaag
om 16:50:33
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 16:47:00
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e)
door
sdz1976
Vandaag
om 16:42:28
Beneluxforum Kalender 2021
door
Jelmer
Vandaag
om 16:37:25
Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
door
Joshua
Vandaag
om 16:36:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:34:36
Projekt 083-338
door
44
Vandaag
om 16:33:46
Holland Oto 8-1230 VDL Ambassador Connexxion in schaal H0 / 1:87
door
Valleitrein
Vandaag
om 16:32:06
Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
door
Jeroen586
Vandaag
om 16:22:45
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn
door
stefan88
Vandaag
om 16:17:46
Uit en Thuis, de bouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:52:04
Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.
door
RBlok
Vandaag
om 15:41:03
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 15:37:44
Waar is kurkplaat te koop ?
door
MBZE_Erik
Vandaag
om 15:30:00
100x "Het is Weekend" foto's!
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:19:18
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant.
door
Arnold
Vandaag
om 15:15:59
Knooppunt aan de Twentelijn
door
MOVisser
Vandaag
om 15:04:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Treinenlift / fiddle yard
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Treinenlift / fiddle yard (gelezen 11845 keer)
dimo1_dimo1
Online
Berichten: 3316
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #15 Gepost op:
22 april 2013, 21:43:38 »
dat schreeuwt om een microcontroller.. deze kan met sensors op de juiste plaats de boel stil zetten en dan door hem aan te sluiten op het digitale deel van je baan zelfs als wissel functioneren..
Karst heeft al eens een arduino op zijn digitale baan aangesloten die op wissel functies reageerde..
dan zou je in koploper als een wisselstraat kunnen invoeren
en dan is automatisch rijden niet eens zo ver weg meer
Gelogd
groeten,
Auke
Jan-Peter
Online
Berichten: 1937
Bnlx treinendokter.
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #16 Gepost op:
22 april 2013, 21:52:17 »
Ja dit is reuze leuk.
(Zie net ook dat iemand anders op het u-controller idee is gekomen, maar hier een verdere uitwerking)
Het automatiseren.. Daar zijn volgens mij twee benaderingen voor.
Bij de eerste zul je plek van de lift moeten bepalen via de 'directe' manier. Een kontakt op de lift bak die over een terugmeldrail schuift, en zo de plaats van de bak aftast. Voor een horizontale oplossing heeft daar modelspoorgroep Venlo een aardige oplossing voor bedacht (een binaire teller).
Bij de tweede mannier zal je het aantal slagen van de spindel moeten tellen om zo tot een plaats van de bak te komen. Dit is dus een indirecte manier. Het nadeel is dat de bv een kontakt op de spindel vaak langs komt maar geen absolute positie van de bak meldt. Het geeft alleen aan dat de spindel één keer is rond gegaan en dus (1x de spoed) omhoog of omlaag met een vaste waarde. Aan het begin van het spelen moet de bak dus eerst naar een vaste grondinstelling (helemaal boven of onder) gaan en dan moet er begonnen worden met tellen. Tijdens het tellen moet dan dit ook weer onthouden worden.
Voor beide manieren kun je bv een arduino (of andere microcontroller) gebruiken. Die zou dus een bepaalde wisselstraat in Koploper kunnen kruiscorreleren met een bepaalde stand. In een arduino met de juiste libaries en een leuke
sketch
zou dat nog niet eens zo heel lastig moeten zijn (veel deel problemen zijn al een keer opgelost).
Alles hangt uiteindelijk af van de nauwkeurigheid van het 'stoppen' op de juiste hoogte.
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3801
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #17 Gepost op:
22 april 2013, 23:10:08 »
Positioneren is niet zo lastig : stappenmotor(en) en een of meerdere 'spelingsvrije' draadspil(len) , een eindschakelaar en dan werk je zo tot op 0.05 mm nauwkeurig.
Trapezium draadspindels kosten nog geen 10 euro/meter voor 16mm (en daarmee kun je HEEL veel kracht zetten!), stepper motor van circa 30 euro. Spelingsgecompenseerde moer is een paar tientjes. Frame zal nog 't duurst zijn, alu profielenwerk. Arduino oid inderdaad om die stepper(s) aan te sturen en presto.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1348
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #18 Gepost op:
23 april 2013, 11:05:08 »
Zeer interessant draadje dit, loop al enkele jaren met dit idee rond en zie het hier (bijna) uitgewerkt voorbij komen.
JAB, wat moet ik me voorstellen bij een spelingsgecompenseerde moer? Ik neem aan dat je er per spindel minimaal 1 nodig hebt? Stel dat je van meerdere spindels gebruik gaat maken (lijkt me logisch), wat verdient dan de voorkeur; iedere spindel een eigen motor (meer regelelectronica) of de spindels koppelen en dan door 1 motor laten draaien (meer spelingsgevoelig, lijkt me).
Gr. Carlo
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
zuylen
Offline
Berichten: 3974
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #19 Gepost op:
23 april 2013, 11:33:56 »
Wat dacht je van deze fiddle yard!
http://www.youtube.com/watch?v=dxRJ9rdyX4c
Helemaal perfect en automatisch.
Gelogd
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3801
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #20 Gepost op:
23 april 2013, 12:58:49 »
Spelingsgecompenseerde moer is bijvoorbeeld 2 moeren met ertussen een stevige veer. Hierdoor zul je bij omkeren van de draairichting vrijwel geen last meer hebben van de speling die iedere moer nu eenmaal heeft. Zie
http://www.cncroutersource.com/precision-acme-leadscrew-nut.html
voor duidelijke uitleg met afbeeldingen
Een alternatief zijn kogelomloopspillen : nog lagere frictie en geen speling. Helaas is de prijs daarvan 5-10 maal hoger dan van een trapeziumdraadspil.
Meerdere spindels zou ik persoonlijk allemaal een eigen steppermotor geven. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je meer electronica nodig hebt. Je kunt vaak 2 (identieke!) steppers parallel op een driver monteren. Hiermee lopen de beide steppers dan ook automatisch 100% synchroon (tenzij er een defect optreed...) Je zou ze ook kunnen koppelen (tandriem of ketting) maar dat wordt al snel kostbaar en complex.
Overigens zou ik iets als dit nog wel met een spil aandurven. Krachten zijn echt niet zo enorm en redelijk constant en statisch. Een spil in het midden met op 1/4 en 3/4 een goede lineair-geleiding zal volgens mij ook best gaan. Wel een lekkere stevige spil nemen dan (desnoods naar 20 of 25mm gaan) en je heft rustig 20-40 kg. Mijn draaibankje heeft 12mm trapeziumdraad op de dwarsslede en daar komen al behoorlijke krachten op...
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1348
Re:Treinenlift / fiddle yard
«
Reactie #21 Gepost op:
23 april 2013, 13:01:11 »
Top JAB, hartelijk dank voor deze uitleg en opmerkingen
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Treinenlift / fiddle yard