Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 10:09:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:00:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:42
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:50:59
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
  

Auteur Topic: Gaan we deze redden?  (gelezen 7199 keer)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #15 Gepost op: 04 July 2007, 21:37:39 »
@en_voyage

Met de huidige geraamde groeiplanning van 5% per jaar en het materieel tekort wat we hebben rijden we daar in 2060 nog gewoon mee.
probleem voor het huidige materieel is daarmee opgelost.
tegen die tijd wel type ICRmmmmmmmmmm ;D

WillemNS

  • Gast
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #16 Gepost op: 04 July 2007, 21:41:00 »
Niet te vergeten draaien de V'tjes ook al 40 jaar trouw hun dienst, dus de ICM kunnen dat wel bijna 100 jaar ;D

Willem

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #17 Gepost op: 04 July 2007, 22:03:40 »
Ik zou zeggen: maak een vooraadje klaar voor een stel Plan V, dit is mijn mening dan he ;) zou zonde zijn als ze straks allemaal snel gesloopt worden en persoonlijk vindt ik de groene die nog ergens is opgeknapt niet zo bijzonder. ;)

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #18 Gepost op: 05 July 2007, 00:02:40 »
Er komt in de toekomst wel weer nieuw NS matrieel uit ,maar DR matrieel uit de DDR??????????????

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #19 Gepost op: 05 July 2007, 03:41:35 »
Van mij mag het hoor, al heb ik niet zo veel met dit materieel. Maar als jij de organisatie voorelkaar krijgt koop ik wel paar aandelen. Moet ik dan m'n eigen dekbed meenemen?  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #20 Gepost op: 05 July 2007, 09:06:14 »
Waarom bouwen we niet een modelbaan in een motorpost? Dan heb je meteen de tractie aan boord (m.u.v. dieselbaanvakken). Dit materieel is makkelijk in te richten, want de bak is al zo goed als leeg en ook heel belangrijk, ze zijn toegelaten in ons land. Ik heb geen idee wat Railion met de vier mP's gaat doen van het BB21 project, maar volgens mij is dat project afgerond.

Een Plan V lijkt me ook een veel makkelijker realiuseerbaar project dan DR dubbeldekkers. 1 bak leeghalen voor de modelbaan, andere bak inrichten als kantine en verblijfsruimte.

Maar, en dat lijkt me nog de meest belangrijke vraag: is zo'n modelbaantrein rendabel? Het kost klauwen met geld en het levert volgens mij geen ene moer op. Er zijn maar weinig open dagen waar de modelbaantrein heen zou kunnen. Als we dan toch iets willen doen zou ik er eerder een statisch object van maken en zo'n trein ergens in den lande op een stukje grond neerzetten en hem dan als modelbaantrein inrichten.

Jeroen

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #21 Gepost op: 05 July 2007, 10:08:04 »
Ik ben blij dat je enthousiast bent voor ouder materieel, maar ik sluit aan bij Floris; steek je energie liever in NL materieel. Bovendien; het is natuurlijk prachtig om de voorpagina's te halen met het binnenbrengen van een merkwaarddig railvoertuig, maar het belangrijkste komt daarna; het restaureren an onderhouden van elke meter rijtuig. Dat is een hele toer om voor elkaar te krijgen en kost scheppen geld. Verder; als je geen ervaring hebt met projecten van deze omvang kun je je de berg werk, berg geld en berg expertise nieteens voorstellen.
Dus; lekker laten staan, veel foto's voor de Libelle en andere lifestyle&vrijetijdskrantjes maken en je aansluiten bij een NL museumorganisatie voor het echte werk. Kijk es hier en zoek es een organisatie uit om ervaring bij op te doen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #22 Gepost op: 05 July 2007, 10:44:24 »
Ik vind ook dat we aandacht moeten besteden aan ons eigen spoorweg erfgoed, in plaats van oud materieel uit het buitenland. De loodsen van organisaties als de Stibans staan inderdaad vol met NL materieel om aandacht schreewt.
Als je dan toch een dubbeldekker voor een dergelijk doel wilt hebben, zou ik wachten tot de DDM dubbeldekkers buiten dienst gaan. Dat duurt vast nog wel wat jaren, maar dat geeft wel de tijd om het één en ander goed te organiseren en te regelen.

Groet Petertrein81,

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #23 Gepost op: 05 July 2007, 12:03:49 »
Met de huidige geraamde groeiplanning van 5% per jaar en het materieel tekort wat we hebben

Misschien is het dus een beter idee om contact op te nemen met NSreizigers. Die kunnen dit spul nog prima gebruiken (gaan veel brave burgers in), wordt het NS matarieel en kunnen we dit over 50 jaar nog van de sloop redden. ;D

Maarten

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #24 Gepost op: 05 July 2007, 12:07:20 »
 ;D

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #25 Gepost op: 05 July 2007, 19:22:56 »
Als je NL materieel wilt, Is het erg moeilijk, (een wadje is al aan schrootkosten
30.000!) Het zou een fantastisch plan zijn :)
Maar ik ben bang dat et niet gaat lukken...
Wat dacht je van de 3405?
Die is in Nederland, Ook zijn ze van plan die te slopen


Heeeeel veel succes :P

mvg,
Stijn :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #26 Gepost op: 05 July 2007, 21:26:24 »
Voorlopig is dat gewoon een reserve bak die gemakkelijk is bij een aanrijding.

Verder snap ik nut niet een rijdende modelbaan überhaupt...

Aanschaf is nog de minste kosten, en er moet wel een vervoerder met je mee werken anders kom je de baan nooit op, en zolang een vervoerder er niets nuttigs inziet kom je dus niet ver.

En idd, er staat nog schroot genoeg op te knappen in NL, waarom nog meer zooi halen wat hier niets te zoeken heeft?

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #27 Gepost op: 05 July 2007, 21:54:06 »
Persoonlijk vind ik dat ICK in combinatie met een ex-Overnight Express rijtuig (Dms) het beste geschikt zou zijn voor de door ReesCees voorgestelde doeleinden. Waarom?

Dms'en zijn momenteel allemaal in de aanbieding door Railion. Hierin kun je de modulebaan kwijt. Daar heb je meer ruimte voor dan op de bovenverdieping van die dubbeldekker.
ICK zal in 2008 ongetwijfeld uit dienst gaan als de extra bestelling VIRM er is. De coupétjes kun je perfect ombouwen tot slaapcompartimenten, lijkt me. En je kunt de helft van het rijtuig gebruiken als een soort kantine.
Voor beiden geldt dat de onderhoudskosten een stuk lager zullen zijn dan de DR-dubbeldekker. Bovendien was je van plan om een deel van de dubbeldekker in originele staat te houden. Waarschijnlijk omdat het teveel op je geweten speelt als je zo'n authentiek rijtuig volledig gaat ombouwen tot een hobbytrein? Waarom zou je geld uitgeven aan een oud interieur, terwijl je die ruimte juist nodig hebt voor andere doeleinden?

Daarom zeg ik: zet die dubbeldekker uit je hoofd als je het wil gebruiken als rijdende modelbaan, maar kies liever voor materieel waar nog genoeg van beschikbaar is en nog in prima staat verkeert.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2007, 21:56:18 door Bastiaan Luytjes »

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #28 Gepost op: 06 July 2007, 10:31:58 »
De coupétjes kun je perfect ombouwen tot slaapcompartimenten, lijkt me. En je kunt de helft van het rijtuig gebruiken als een soort kantine.

Dan zou je natuurlijk voor een ICK BD kunnen gaan, dat scheelt weer sloopwerk voor die kantine. Plus dat je de voorraden makkelijk erin kunt zetten.

Groet Petertrein81,

nickinson

  • Gast
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #29 Gepost op: 06 July 2007, 13:02:42 »

Een ICK is geen DR trein.