Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 20:55:16
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 20:53:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
  

Auteur Topic: Gaan we deze redden?  (gelezen 7057 keer)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #15 Gepost op: 04 July 2007, 21:37:39 »
@en_voyage

Met de huidige geraamde groeiplanning van 5% per jaar en het materieel tekort wat we hebben rijden we daar in 2060 nog gewoon mee.
probleem voor het huidige materieel is daarmee opgelost.
tegen die tijd wel type ICRmmmmmmmmmm ;D

WillemNS

  • Gast
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #16 Gepost op: 04 July 2007, 21:41:00 »
Niet te vergeten draaien de V'tjes ook al 40 jaar trouw hun dienst, dus de ICM kunnen dat wel bijna 100 jaar ;D

Willem

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #17 Gepost op: 04 July 2007, 22:03:40 »
Ik zou zeggen: maak een vooraadje klaar voor een stel Plan V, dit is mijn mening dan he ;) zou zonde zijn als ze straks allemaal snel gesloopt worden en persoonlijk vindt ik de groene die nog ergens is opgeknapt niet zo bijzonder. ;)

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #18 Gepost op: 05 July 2007, 00:02:40 »
Er komt in de toekomst wel weer nieuw NS matrieel uit ,maar DR matrieel uit de DDR??????????????

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #19 Gepost op: 05 July 2007, 03:41:35 »
Van mij mag het hoor, al heb ik niet zo veel met dit materieel. Maar als jij de organisatie voorelkaar krijgt koop ik wel paar aandelen. Moet ik dan m'n eigen dekbed meenemen?  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #20 Gepost op: 05 July 2007, 09:06:14 »
Waarom bouwen we niet een modelbaan in een motorpost? Dan heb je meteen de tractie aan boord (m.u.v. dieselbaanvakken). Dit materieel is makkelijk in te richten, want de bak is al zo goed als leeg en ook heel belangrijk, ze zijn toegelaten in ons land. Ik heb geen idee wat Railion met de vier mP's gaat doen van het BB21 project, maar volgens mij is dat project afgerond.

Een Plan V lijkt me ook een veel makkelijker realiuseerbaar project dan DR dubbeldekkers. 1 bak leeghalen voor de modelbaan, andere bak inrichten als kantine en verblijfsruimte.

Maar, en dat lijkt me nog de meest belangrijke vraag: is zo'n modelbaantrein rendabel? Het kost klauwen met geld en het levert volgens mij geen ene moer op. Er zijn maar weinig open dagen waar de modelbaantrein heen zou kunnen. Als we dan toch iets willen doen zou ik er eerder een statisch object van maken en zo'n trein ergens in den lande op een stukje grond neerzetten en hem dan als modelbaantrein inrichten.

Jeroen

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #21 Gepost op: 05 July 2007, 10:08:04 »
Ik ben blij dat je enthousiast bent voor ouder materieel, maar ik sluit aan bij Floris; steek je energie liever in NL materieel. Bovendien; het is natuurlijk prachtig om de voorpagina's te halen met het binnenbrengen van een merkwaarddig railvoertuig, maar het belangrijkste komt daarna; het restaureren an onderhouden van elke meter rijtuig. Dat is een hele toer om voor elkaar te krijgen en kost scheppen geld. Verder; als je geen ervaring hebt met projecten van deze omvang kun je je de berg werk, berg geld en berg expertise nieteens voorstellen.
Dus; lekker laten staan, veel foto's voor de Libelle en andere lifestyle&vrijetijdskrantjes maken en je aansluiten bij een NL museumorganisatie voor het echte werk. Kijk es hier en zoek es een organisatie uit om ervaring bij op te doen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #22 Gepost op: 05 July 2007, 10:44:24 »
Ik vind ook dat we aandacht moeten besteden aan ons eigen spoorweg erfgoed, in plaats van oud materieel uit het buitenland. De loodsen van organisaties als de Stibans staan inderdaad vol met NL materieel om aandacht schreewt.
Als je dan toch een dubbeldekker voor een dergelijk doel wilt hebben, zou ik wachten tot de DDM dubbeldekkers buiten dienst gaan. Dat duurt vast nog wel wat jaren, maar dat geeft wel de tijd om het één en ander goed te organiseren en te regelen.

Groet Petertrein81,

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #23 Gepost op: 05 July 2007, 12:03:49 »
Met de huidige geraamde groeiplanning van 5% per jaar en het materieel tekort wat we hebben

Misschien is het dus een beter idee om contact op te nemen met NSreizigers. Die kunnen dit spul nog prima gebruiken (gaan veel brave burgers in), wordt het NS matarieel en kunnen we dit over 50 jaar nog van de sloop redden. ;D

Maarten

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #24 Gepost op: 05 July 2007, 12:07:20 »
 ;D

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #25 Gepost op: 05 July 2007, 19:22:56 »
Als je NL materieel wilt, Is het erg moeilijk, (een wadje is al aan schrootkosten
30.000!) Het zou een fantastisch plan zijn :)
Maar ik ben bang dat et niet gaat lukken...
Wat dacht je van de 3405?
Die is in Nederland, Ook zijn ze van plan die te slopen


Heeeeel veel succes :P

mvg,
Stijn :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #26 Gepost op: 05 July 2007, 21:26:24 »
Voorlopig is dat gewoon een reserve bak die gemakkelijk is bij een aanrijding.

Verder snap ik nut niet een rijdende modelbaan überhaupt...

Aanschaf is nog de minste kosten, en er moet wel een vervoerder met je mee werken anders kom je de baan nooit op, en zolang een vervoerder er niets nuttigs inziet kom je dus niet ver.

En idd, er staat nog schroot genoeg op te knappen in NL, waarom nog meer zooi halen wat hier niets te zoeken heeft?

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #27 Gepost op: 05 July 2007, 21:54:06 »
Persoonlijk vind ik dat ICK in combinatie met een ex-Overnight Express rijtuig (Dms) het beste geschikt zou zijn voor de door ReesCees voorgestelde doeleinden. Waarom?

Dms'en zijn momenteel allemaal in de aanbieding door Railion. Hierin kun je de modulebaan kwijt. Daar heb je meer ruimte voor dan op de bovenverdieping van die dubbeldekker.
ICK zal in 2008 ongetwijfeld uit dienst gaan als de extra bestelling VIRM er is. De coupétjes kun je perfect ombouwen tot slaapcompartimenten, lijkt me. En je kunt de helft van het rijtuig gebruiken als een soort kantine.
Voor beiden geldt dat de onderhoudskosten een stuk lager zullen zijn dan de DR-dubbeldekker. Bovendien was je van plan om een deel van de dubbeldekker in originele staat te houden. Waarschijnlijk omdat het teveel op je geweten speelt als je zo'n authentiek rijtuig volledig gaat ombouwen tot een hobbytrein? Waarom zou je geld uitgeven aan een oud interieur, terwijl je die ruimte juist nodig hebt voor andere doeleinden?

Daarom zeg ik: zet die dubbeldekker uit je hoofd als je het wil gebruiken als rijdende modelbaan, maar kies liever voor materieel waar nog genoeg van beschikbaar is en nog in prima staat verkeert.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2007, 21:56:18 door Bastiaan Luytjes »

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #28 Gepost op: 06 July 2007, 10:31:58 »
De coupétjes kun je perfect ombouwen tot slaapcompartimenten, lijkt me. En je kunt de helft van het rijtuig gebruiken als een soort kantine.

Dan zou je natuurlijk voor een ICK BD kunnen gaan, dat scheelt weer sloopwerk voor die kantine. Plus dat je de voorraden makkelijk erin kunt zetten.

Groet Petertrein81,

nickinson

  • Gast
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #29 Gepost op: 06 July 2007, 13:02:42 »

Een ICK is geen DR trein.