Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 20:55:16
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 20:53:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46

Auteur Topic: Gaan we deze redden?  (gelezen 7038 keer)

ReesCees

• Gast
Gaan we deze redden?
« Gepost op: 04 July 2007, 19:29:14 »

http://www.dampflok-gemeinschaft.de/assets/images/P1100022.jpg

Gaan we deze redden van de sloop met z'n allen? Naar nederland halen en ergens opknappen.

Voorstel is om van de twee delen één deel terug te brengen inde orginele staat en het andere deel om te bouwen tot (modulen)modelbaan met kantine en eventueel wat slaapplaatsen.

Als het mogelijk is dan zou het mooi zijn om dit stel technisch in orde te brengen zodat er weer mee gereden mag worden. Om zo als mobiel (BLS??) club huis door den lande te gaan.

Reacties graag,

Kees-Jan

PS ik wil er wel een keer gaan kijken indien er genoeg belangstelling is voor een eventuele gezamelijke koop.

WillemNS

• Gast
Re: Gaan we deze redden?
« Reactie #1 Gepost op: 04 July 2007, 19:36:55 »
Hallo Cees,

Is natuurlijk wel interessant, maar dan moet wel iemand zijn weiland met spooraansluiting beschikbaar stellen, of via vrachtwagen.
En hoe doe je het dan met betalen etc..?
Soort van aandelen kopen, 1 aandeel 9,50.
Totaal dan 1000 aandelen?
Maar ik denk dat je hem voor 8000 ook wel mag overnemen. ;D
Is natuurlijk wel een leuk idee, eentje in oorspronkelijke staat, eventueel met een kantine erin, en in de andere het bovennivo de modulebaan, en onderaan enkele slaapplaatsen en (weer eventueel) een kleine kantine.

Willem

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 July 2007, 19:38:36 »
Beste Kees-Jan,

Je initiatief is leuk maar ik denk eerder dat je met spoorvereniging of stichting contact op moet nemen.
Zo'n ding moet namelijk ook ergens geplaatst worden en via de rails zal je deze zeker niet meer mogen vervoeren dus dat wordt met een dieplader.
Die kosten zijn gigantisch hoog.

Als je dit echt serieus meent zou ik eerst met een grootspoor stichting of vereniging contact opnemen zodat je in ieder geval weet wat de kosten zijn voor zo'n project.

Wesley

• Offline Offline
  • NS tussen WO2 en deklassering
« Reactie #3 Gepost op: 04 July 2007, 19:49:12 »
Is het hier nou de bedoeling om alle leden te vragen om aandelen te kopen. Leuk idee maar dat is toch onbetaalbaar lijkt mij, volgens mij heeft bnls daar te weinig leden voor.

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #4 Gepost op: 04 July 2007, 19:51:52 »
Als je zo iets zou doen lijkt het mij dat je beter een nederlands model kunt pakken. Bijvoorbeeld de plan v deze zullen binnen niet al te lange tijd gesloopt worden.
Voor grootspoorfoto's zie site

WillemNS

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 04 July 2007, 19:56:15 »
Of de Plan U, die worden al gesloopt.

Maar dit is een dubbeldekker, en 2 delig, voor 9500 is natuurlijk niet zo veel.
En je kunt hem wel via het spoor vervoeren denk ik, het enigste probleem is dan dat je hem in Duitsland heel wat moet aanpassen.

Willem

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #6 Gepost op: 04 July 2007, 19:58:04 »
Je zou het misschien kunnen vergelijken met de Northlanderbakken die naar Nederland zijn gekomen. Misschien slim om daar eens te informeren?

Wat ik zo op de foto's van de DR-bakken zie, is vooral roestvorming aan de buitenkant. De vraag is in welke staat het casco verkeert: kan het geheel zonder risico per spoor worden vervoerd? En zo ja, dan moet er waarschijnlijk nog wel het nodige worden gedaan aan remwerk, draaistellen etc. om de boel rijvaardig (rolvaardig) te maken. De laatste revisie door de DR/DB is immers al in 1992 geweest.

Misschien is het geen gek idee om eens in Polen te kijken wanneer je dit plan door wilt zetten. Daar gaan de bakken van dit type nu zo zoetjes aan uit dienst, dus de laatste revisie is waarschijnlijk nog niet zo heel lang geleden geweest en rollen kan het zeker. Bijkomend voordeel is dat de Poolse bakken volgens deze site niet zijn geïsoleerd met asbest, wat weer een hoop gedoe in Nederland zal schelen m.b.t. ombouw.

Ik vind het een gewaagd en gedurfd plan en zet zelf wel enige vraagtekens bij de uitvoerbaarheid, maar natuurlijk moedig ik dit soort initiatief wel aan! Ik ga dit draadje de komende tijd zeker in de gaten houden. Nooit gedacht dat het moedermodel van mijn Bart Smit Piko-dubbeldekker nog eens onderwerp zou worden van een draadje hier!  ;)

Grt,

E_V
(is de laatste weken steeds enthousiaster geworden over D(D)R in model)

ReesCees

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 04 July 2007, 20:01:57 »
ow wat een reacties.

mijn plan is om eerst eens in de Spaanse polder (Bij Rotterdam) aan de grootspoor vereniging te gaan vragen of ze zo iets er bij willen en of ze eventueel willen helpen.

nee niet verplicht om als het zo ver is om "aandelen" te kopen (worden wel 19 euro hoor 2x9,50 is namelijk een dubbeldekker).

Ik ga eerst wat huiswerk doen en dan bericht ik aan jullie.

Reacties of ideeën zijn altijd welkom.

Kees-Jan

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 July 2007, 20:10:20 »
mijn plan is om eerst eens in de Spaanse polder (Bij Rotterdam) aan de grootspoor vereniging te gaan vragen of ze zo iets er bij willen en of ze eventueel willen helpen.

Waar zitten die in de Spaanse Polder????

mvg,

Matthijs

ReesCees

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 04 July 2007, 20:16:49 »
Matthijs: ik bedoel deze http://www.stoomstichting.nl

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #10 Gepost op: 04 July 2007, 20:30:46 »
rustig luitjes, er staat nog zat Nederlands materieel weg te rotten her en der wegens gebrek aan fondsen en vrijwilligers (om wat te noemen: het hele boplkop/planD/planK-gebeuren van de VSM, NCS-lokaalspoorrijtuigen van de MBS, diverse tramrijtuigen bij de SHM, een internationale SS-AB, NBDS-D en HSM-P bij de SGB) , om dan een rijtuig uit het buitenland te gaan halen en dat op te knappen terwijl dergelijk materieel her en der nog gewoon in gebruik is.... Ik vraag me trouwens ook af of die bakken wel binnen nederlands PVR passen, ze zijn echt lomp groot. (ook vervoer op een dieplader is dus onmogelijk)
Laat het dus lekker zitten.... Van die Görlitz-dubbeldekkers worden echt wel bewaard en laten we in Nederland eerst onze eigen zaakjes maar eens fatsoenlijk regelen (hoe dat met stoomlocs gegaan is zie je bij alle museumclubs: een enkel industrie- of lokaalspoormachientje en verder duits of zweeds importspul omdat bijna al het originele nederlandse stoomgebeuren gesloopt is, laat het niet nog erger worden...)

marco

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 July 2007, 20:47:24 »
Ik kan de gedachte wel waarderen maar refereer dan gelijk aan
het betoog van Floris. Je hebt geen idee wat je op je hals haalt.

Met die 10.000 euro ben je er nog lang niet, vervoer, stalling,
opknappen etc kost allemaal klauwen met geld. Waar dacht
je de know how mbt de rijtuigen vandaan te halen ?

Enne de nederlandse clubs schreeuwen om vrijwilligers ... ben er
elk weekend weer getuige van.

Ik was vorige week nog bij de Stibans in Blerick, daar staat ook
een prachtig stel te schreeuwen om aandacht.

groet,
marco-
« Laatst bewerkt op: 04 July 2007, 20:59:30 door Marco Reparon »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #12 Gepost op: 04 July 2007, 20:48:31 »
Precies. Eigen museummaterieel eerst! Houzee!
uhm... dus.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #13 Gepost op: 04 July 2007, 21:13:32 »
Tuurlijk hebben jullie wel gelijk wanneer jullie stellen dat er in NL nog genoeg valt op te knappen.

Helaas is in Nederland nogal wat materieel erg snel naar de schroothandelaar gebracht. Zo blijf ik het bijvoorbeeld eeuwig zonde vinden dat de stam Plan E rijtuigen van achter de 3737 na het jubileum van 1989 niet de status van museumstam heeft gekregen, maar dat deze grotendeels naar de sloper is gegaan. Nu moeten we enorm aanmodderen met grondige reconstructie (zeg maar: nieuwbouw) om überhaupt een historisch ogende trein op rails te krijgen, zoals bij het Ovalen Ramen rijtuig van de SGB. Persoonlijk vind ik het jammer dat Stibans in 1989 niet hardop is gaan brullen voor het behoud van enkele Plan E's. Overigens net zo goed een gemiste kans voor de SSN, die nu met groene Belgjes door het land tuft. Ik zeg hier wel bij: er zullen ongetwijfeld redenen geweest zijn voor deze organisaties waardoor zij niet of nauwelijks Plan E hebben kunnen verwerven, jammer vind ik het echter wel.

Ik kan me dan ook wel voorstellen dat sommigen op eigen initiatief iets willen behouden. Bedenk ook wel dat het in het geval van de DR-dubbeldekker niet gaat om een historisch verantwoorde trein, maar als een hobby-rijtuig met ruimte voor modelbanen. Volgens mij zijn er hier niet zoveel mensen te vinden die daar het laatste Ovale Ramen rijtuig aan op zouden willen offeren.  ;)

Nu maar hopen dat er genoeg ICRm's behouden blijven voor een historische trein in 2060!  ;D

Grtz,

E_V

ReesCees

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 04 July 2007, 21:36:50 »
Twee stichtingen zijn reeds aangeschreven via de mail (één negatief en de andere heeft nog niet gereageerd maar die hebben een V100 van de DR staan.................)

Kees-Jan