Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.  (gelezen 19763 keer)

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Gepost op: 11 april 2013, 21:33:54 »

Hondekop 386 als Heimweeexpresse op zondag 14-04-2013 Foto: Wesley Munnik
Parallel aan de DB GL gesloten goederenwagen ombouwkap voor de Rococlean heb ik nog een projectje lopen.
Mijn bedoeling is om schaal 1:87 een Hondekop 4 te gaan maken in 3 uitvoeringen namelijk in de afleverstandfabriek, Coach uitvoering en treinstel 1970 het eerste klasse treinstel.
Echter voordat ik de zijwanden, onderstel, dak en interieur ga ontwerpen wil ik eerst een kop hebben gebouwd om te kijken of de kop haalbaar is uit plaatjes styreen van 0,5 mm dik op elkaar geplakt in de juiste vorm.
Hiermee ben ik gister al begonnen en hieronder 2 fototjes van de tussenstand tot nu toe.

De bovenkant van de neus waar nog wel hier en daar plamuur moet komen om hem strak te krijgen.

En dit geldt ook over de zijkant ;D.

Over het algemeen op de plekjes die nog geplamuurd moeten worden ben ik opzich best tevreden over het resultaat van de neus.
Morgen ga ik in autocad de cabine deel ontwerpen die dan los van de neus gebouwd zal worden en daarna als 1 geheel aan elkaar gelijmt worden.

Graag jullie reactie over de neus.

Groetjes,

Wesley ;)
« Laatst bewerkt op: 15 april 2013, 20:23:41 door WesleyMunnik »
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2013, 21:38:19 »
Een redelijk goede kopvorm is er al: is het niet veel eenvoudiger om een mal te maken op basis van een Piko en daar diverse aanpassingen aan te maken tot het naar je zin is?
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2013, 21:40:43 »
Dat is het zeer zeker alleen ik heb geen beschikking tot een sloop Piko waarbij de kop nog goed is, zodat daar een mal van gemaakt kan worden en afgietsels.
Maar mocht iemand zo'n kap hebben hou ik mij uiteraard aanbevolen.

Gr,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2013, 18:02:02 »
Hoi iedereen,

Hierbij een kleine update over hoe het met het project gaat.
Van Floris Dilz kan ik 2 kappen overnemen welke gebruikt zullen gaan worden als moedermodel voor een mal.
Voor de mal en gieten loopt er bij Tilly Models een aanvraag voor een Offerte.
Vandaag bij de Hondekop 766 in Amersfoort ( mijn 1:1 project) heb ik 2 bakken compleet opgemeten voor de ontwerpfase van de plots.
Hiermee zal vanavond mee begonnen worden in autocad.

Tot zover even deze update als je eerste bak uit de plotter is komen rollen zal ik hier wel weer een Update plaatsen.

Groetjes,

Wesley ;)
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2013, 19:07:50 »
Ooh, dit gaat een interessant draadje worden. Ik speel ook nog steeds met de gedachte om een Hondekop met schuifraampjes te maken. Zo'n 10 jaar terug hadden wij op het voorgaande forum een Hondekop project lopen. Dit was omdat Piko de Benelux Hondekop indertijd had afgezegd en wij op het forum toch wel graag een Hondekop wilden die beter gedetailleerd was dan de Lima.

Ik was indertijd bezig met een Lima tweetje te bouwen en had deze zelfs smaller en lager gemaakt zodat het beter smoelde bij een mat '46 van Lima. We hadden het plan om mijn gedrocht te bombarderen tot moeder model en te laten gieten. Project stokte toen we moesten wachten op nieuws wat betreft de ramen. De mastica raampjes leken op te raken en de spuitgiet mallen van deze waren verloren gegaan. Dus er moesten nieuwe spuitgiet mallen gemaakt worden. Het uitzoeken van hoe en waar deze te laten produceren duurde lang en in de tussentijd hadden wij Piko en Artitec al laten zien dat er lekker toch genoeg vraag was naar echte Hondekoppen.

  (foto is klikbaar en zo)

Dit 'moedermodel' was smaller en lager als de Lima/mastica stellen, maar had dezelfde vage lengteschaal.

Met de nieuwe technieken zoals 3D printing, plotters en lasercutters is er al veel meer mogelijk. Hoe ga jij het 'probleem' van de ramen oplossen? Mij idee voor nu was om de plots van de wanden zo te maken dat aan één kant het raam iets groter is dan aan de andere kant, zodat een soort sponning ontstaat. Dan kan je het raampje er met Kristal clear inlijmen. Om dit sponninkje nu aan het zicht te onttrekken moet er nog een raamlijst gelasercut worden. Deze sandwich moet acceptabele raampjes maken denk ik. alles komt alleen neer op de toleranties die de plotter aankan. Het sponninkje moet niet veel groter zijn dan een halve millimeter en het raampje en raamlijst moet precies passen. Afhankelijk van de dikte van het materiaal moet de sponning aan de binnen of buitenkant zitten. Probleem is alleen: ik heb geen plotter en geen lasercutter. CAD tekenen valt wel te leren denk ik maar daar is zeldzame tijd voor nodig.

Ik wil ook graag de 766 maken in de intercity uitvoering zoals het stel tot het laatst in dienst was. En eventueel het tweetje van het Spoorwegmuseum. Ik heb inmiddels 3 Piko's hier staan. Twee daarvan mogen opgeofferd worden (aandrijving en bodemplaat). De gele met reclamebanen en middensein op de neus blijft zo, denk ik. Eventueel ontnaad en gepimpt.

Ik ben benieuwd hoe het jouw project vergaat. Succes!

Robert (ex Hondekopper)

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2013, 21:48:24 »
Hoi Robert,

Voor de ramen wil ik de zelfde methode gebruiken die Karst Drenth bij de plan U project van hem.
Hierin wordt op doorzichting plasticplaat een folie geplakt die uitgesneden wordt in de vorm van de raamlijsten door de plotter en later de plekjes die dan glas worden haal je de folie weg.

Gr,

wesley ;)
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2013, 23:34:39 »
Ik was indertijd bezig met een Lima tweetje te bouwen en had deze zelfs smaller en lager gemaakt zodat het beter smoelde bij een mat '46 van Lima. 

Erg spannend dit; ik heb ook eens een Lima gezien waarmee zoiets was uitgehaald door Wim Mesu. Ik zou heel graag iets meer horen over hoe je dit precies hebt gedaan; ik zie zaagsleuven over de neus lopen, en neem aan dat die hebben gediend om de neus te versmallen. Klopt dat?  Kun je wat meer aanduiden?


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2013, 01:32:21 »
Hoi JanW,

Ik heb je een PB gestuurd anders kapen we dit draadje :) Tenzij Wesley het ook wil weten.

Mvg,

Robert

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2013, 10:40:38 »
Robert,

Van mij mag het ook wel hier hoor ;D

Gr.,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2013, 12:21:43 »
Hierbij 4 fotootjes van de bak Zoals die er nu bij staat. Moet er wel bijzetten dat deze bak hier afgekeurd is wegens diverse kleine foutjes de nieuwe gaat zo geplot worden.







Sorry voor de iets wat slechte foto kwaliteit maar dit is even met de iPad gedaan.

Van de week meer hier over ;)

Groetjes,

Wesley  ;)
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2013, 21:38:27 »
Zo een grote vooruitgang wat betreft de Hondekop.
Heb vandaag grote deels deels de A-Bak verbeterd in de tekening en gebouwd.

Zie hiervoor de onderstaande foto's.

2 oude goederenwagen onderstellen vormen hier even het onderstel voor de A-Bak.

De kop in profiel.

De 4 aparte 1ste klascoupes.

De zijwanden van de coupes.

Deze coupewanden worden nog hoger (door een foutje zijn deze lager geworden >:().

De binnenkant van de bak.

Graag jullie mening, hiermee kan ik de plot/kap nog mooier mee maken.

Groetjes,

Wesley

Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2013, 23:08:25 »
Zo, je gaat als een speer :)

Ziet er goed uit. Ik ben heel benieuwd hoe die folie raamsponningen er uit zien en hoe dit blijft. Laat deze folie niet los na verloop van tijd? Zodra ik eens de tijd heb (werk vergt een boel vrije tijd en ik heb niet echt projecten tekort zeg maar) wil ik ook eens leren tekenen.

Mvg,

Robert

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2013, 23:51:19 »
Wesley, dit wordt prachtig.
Als we geluk hebben verteld Biesje ons in meer detail hoe hij z'n neus heeft opgedeeld en weer in elkaar geplakt...  ;D

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2013, 00:08:35 »
voor een plot vind ik de raamopeningen wel slordig.
sorry maar je vraagt naar onze eerlijke meening.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfbouw Hondekop in geplot styreen.
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2013, 01:07:54 »
Dag allen, Wesley gaf aan dat het niet OK was en Jan wil van alles weten :)

Ik weet de details niet meer, maar gelukkig hebben we de fotos nog:



Om kort te zijn: om de kop te versmallen en verlagen moesten er strookjes materiaal tussen uit. Dit heb ik voornamelijk op het oog gedaan met het profiel van de Lima mat '46 als voorbeeld. Er zijn compromis gesloten tussen uitvoerbaarheid en het voorbeeld. De cabineruiten zijn niet helemaal correct maar het geheel smoelt niet meer als een breedbek kikker. En deze totaal indruk was belangrijk voor mij.

Om de verhouding van het seinbeeld te bewaren werd het nogal een puzzel, maar het eindresultaat was wel ok dacht ik. Ik heb voor de grap de Piko er even naast gehouden en wat opvalt is dat mijn brouwsel nog steeds iets (één mm of zo) te hoog lijkt. Dit zal ook komen doordat de Lima ongeveer 1 mm extra schortplaten had die tevens doorliepen boven de draaistellen. Dus een totaal van ongeveer 2 mm te hoog. Ik kon geen foto's maken, batterij is leeg :( . Verder scheelt het ongeveer 2 centimeter in totale lengte van de bak. Ik wilde destijds niet 1:87 lengte maken omdat anders mijn 1:100 Sprinter en Plan V (Fleischmann) en Koploper (Lima) en ICR rijtuigen (Märklin) te kort zouden lijken.

Nu ben ik inmiddels overgelopen naar het 1:87 kamp en loop met wilde plannen om een Trix/Märklin Koploper te verlengen met LS Models ICR onderdelen (ramen, onderstellen en wanden). Ik ga eerst als proef mijn Sprinter verlengen, zodra ik voordelig aan 1:87 raampjes (gaan we weer...) kan komen. Sprinter is iets makkelijker omdat er geen klik in de wanden zit. maar als ik zo die Hondekop neus puzzel bekijk moet het mij denk ik ook wel lukken met die Koploper. Maar oefening baart kunst :D

Ik ben reuze benieuwd hoe jouw raampartijen er uiteindelijk uit gaan zien. De schuifraampjes in de 766 en andere glaswol stellen zijn toch opvallend. Mocht jouw oplossing er goed uit zien dan zou ik graag wat wandjes en ramen bestellen voor een tweetje en een viertje :D

Mvg,

Robert