Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Rick
Vandaag
om 12:08:37
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:05:58
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 11:36:57
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 11:29:32
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:12:00
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
2412
Vandaag
om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
william_2
Vandaag
om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
Rob Bennis
Vandaag
om 09:41:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Plan Zwaluwbergen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Plan Zwaluwbergen (gelezen 10231 keer)
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Plan Zwaluwbergen
«
Gepost op:
04 July 2007, 00:21:41 »
Een jaar of twee geleden legde ik op BeneluxRail mijn plan Zwaluwbergen aan jullie voor. Toen dat halsoverkop ter ziele ging verloor ik met het draadje ook jullie reaktie’s. Hoewel ik inmiddels met de onderbouw begonnen ben, is er een kink in de kabel gekomen; we gaan verhuizen… Prettige bijkomstigheid hiervan is dat er een grote zolder beschikbaar komt, waarvan ongeveer 30 m2 bestemd is voor een hernieuwde, grotere versie van plan Zwaluwbergen. Het plan is derhalve geheel herzien, en weer stel ik prijs op jullie op- en aanmerkingen.
Zwaluwbergen is een fictief doorgangsstation, gesitueerd in de laat jaren vijftig ergens in het West-Brabantse land. De inspiratiebron moge duidelijk zijn als ik vertel in die periode geboren te zijn ergens ongeveer tussen Lage Zwaluwe en Zevenbergen. Lage Zwaluwe was een landelijk station met drie huizen en een café, maar met een boeiend sporenplan omdat daar treinverkeer uit richting Breda en Roosendaal samenkwam richting Moerdijkbrug. Bovendien had het in die periode een nog levendig buurtgoederenverkeer over de Halve Zolenlijn richting Geertruidenberg. Zevenbergen was vooral interessant door het feit dat in de dorpskom een suikerfabriek met binnenhaven en spooraansluiting lag.
Wat ik derhalve beoog te bouwen is een middelgroot doorgangsstation met een enkelsporige zijlijn en een suikerindustrie/ havenaansluiting.
Het plan dat ik jullie wil voorleggen bestaat uit een zgn baan-langs-de-wand met een diepte van max. 1 meter ter wille van de goede bereikbaarheid. In het midden bevindt zich voor de haven en suikerfabriek een schiereiland dat tweezijdig benaderbaar is. Aldus……
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwaluwbergen_Beneluxspoor_5.jpg
Het geheel bevindt zich op twee niveau’s, met dien verstande dat bij A,B en C sporen middels railspiralen afdalen naar een schaduwstation. In grijs zijn sporen met, en in zwart sporen zonder bovenleiding weergegeven. Seinen en scenery zijn nog buiten beschouwing gelaten.(Misschien iets voor de volgende versie van DRail, David?)
In groen is het hogere niveau, de Halve Zolenlijn, weergegeven, een lang enkelspoor (14) dat over een dijkverhoging vanuit schaduwstationaansluiting C naar een klein kopstation leidt met perronsporen (15) en een laad- en losspoor (16)
Voordat de indruk bestaat dat op het lagere, gele niveau, alleen maar rondjes rond de kerk gereden worden zal ik de sporen nader omschrijven:
1,2 : hoofddoorgangssporen
3: perronspoor locaal reizigersverkeer
4: inhaalsporen reizigersverkeer cq overgavespoor goederenverkeer
5: goederenspoor
6: opstelsporen goederen
7: laad- losspoor
8: uithaalspoor
9: opstelsporen tractie cq treinstellen
10: industrie/ havenspooraansluiting
11: suikerfabriekspoor
12: havenstraatspoor
13: opstelsporen t.b.v. 11 en 12
Zo kan een tegen-de-klok-in rijdende 1100 met plan-D’s bij A uit het schaduwstation verschijnen, via de wisselstraat rechts naar doorgangsspoor 1 gaan om te stoppen, en na vertrek weer via B het schaduwstation in verdwijnen. Met de klok mee kan vervolgens bij B een 1000 met een sleep bietenwagens verschijnen, om op spoor 5 binnen te lopen. Hier koppelt de 1000 af om naar spoor 9 om te lopen in afwachting van een sleep lege type E’s. Een hippel of 2400 neemt ze vervolgens over naar de opstelsporen 13 om hier om te lopen of ze direkt de suikerfabriek binnen te duwen , terwijl een 1200 met plan E’s aan de haak weer binnenloopt op spoor 2. Intussen vertrekt van spoor 3 een blauwe engel richting zijlijn, etc. etc. Dit alles met dank aan het onvolprezen Koploper!
Vooralsnog staat eerst een verbouwing van maanden voor de deur, dus nog voldoende tijd voor de ontwerpfase. Papier is geduldig…..
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #1 Gepost op:
04 July 2007, 00:25:27 »
Wellicht helpt een grotere versie......
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwaluwbergen_Beneluxspoor_6.jpg
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
WillemNS
Gast
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #2 Gepost op:
04 July 2007, 00:44:23 »
Ziet er erg netjes uit.. Wellicht kun je nog het een en ander aanpassen..
Post ik morgen wel, ik ben nu te moe om te reageren
Willem
Gelogd
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #3 Gepost op:
04 July 2007, 00:52:52 »
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit plan op een scrollbare, schermvullende wijze vanuit DRail kan uploaden?
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
Ferdy
Offline
Berichten: 29
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #4 Gepost op:
04 July 2007, 13:03:28 »
Mooi plan, genoeg mogelijkheden. Ik vind het nog wat klinisch kaarsrecht. Probeer met name de lange stukken van flexrail te maken, en er net even een kleine kromming in te leggen, oogt veel natuurlijker.
Ferdy
Gelogd
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #5 Gepost op:
04 July 2007, 13:56:41 »
Even een kleinigheidje ik zou spoor 7 zo aansluiten dat je zonder te steken ook meteen naar spoor 5 kan dat geeft je straks een hoop gemak bij het rangeren.
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #6 Gepost op:
05 July 2007, 17:30:36 »
Bedankt voor jullie reaktie's.
Ferdy: Ik overweeg met Tillig rails te gaan werken, en de wissels Rocoline te houden. Aangezien Tillig alleen flex-rail toepast, wordt het dan wellicht vanzelfsprekender een wat "natuurlijker"sporenverloop te krijgen.
Mark: Ik heb inmiddels het sporenplan aangepast, het is inderdaad logischer een laad- en losspoor ook vanaf doorgangssporen 4 en 5 te kunnen bereiken.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwaluwbergen.jpg
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
rail4marcel
Offline
Berichten: 5278
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #7 Gepost op:
05 July 2007, 18:22:41 »
Wow indrukwekkend baanplan ben benieuwd hoe het eruit ziet als het klaar is maar dat duurt nog even denk ik
Gelogd
Voor grootspoorfoto's zie
site
Matthijs van Heijningen
Offline
Berichten: 2407
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #8 Gepost op:
07 July 2007, 00:11:58 »
Baanontwerp vind ik er persoonlijk erg mooi uitzien. Niet te vol kwa rails, alles mooi ingedeeld ben benieuwd wanneer je met de bouw begint. mvg, Matthijs
Gelogd
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #9 Gepost op:
07 July 2007, 09:49:34 »
Dat wordt zeker november, als de aannemer zo goed is als z'n woord
Intussen liggen er nog voldoende dozen Artitec en Walthers te wachten om de zomer door te komen
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
Sam.B
Gast
Re:Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #10 Gepost op:
21 February 2012, 18:52:28 »
Even het stof van dit topic wegblazen!
Ik zal me allereerst even voorstellen,Sam Broere,14 jaren jong,woonachtig in Haarlem en al sinds mijn vroege jeugd liefhebber van treinen.
Mijn vader Peter Broere (maker van dit topic) en ik bouwen samen een modelbaan.
Een beschrijving van de doelen van deze baan vindt u bovenaan dit topic.
Hiermee zijn we al jaren geleden begonnen,maar tot vorig jaar zijn we er niet echt ver mee gekomen.
Te weinig tijd en een verhuizing waren de grootste redenen hiervoor.
Uiteindelijk hebben we een kleine diorama gemaakt van een overweg met een losweg,dit alles digitaal waardoor we ervaring konden opdoen met bouwen en besturing.
Toch begon dit te vervelen en werd er besloten te beginnen aan de echte baan.
Allereerst willen wij het schaduwstation bouwen,daarna de bovenlaag van de baan met de bijhorende decoraties.
Ondanks dat er aan de baan zelf vrij weinig gebeurd is de afgelopen jaren is er aan gebouwen en materieel heel wat binnengekomen en al gebouwd.
Het eerder genoemde diorama dat we als oefening gebruikten zou later een plek op de baan moeten krijgen,maar van dit idee is afgezien omdat we de baan graag als een geheel willen bouwen.
Vandaag was er weer een klusdag met resultaat!
Foto 1:
Zo begon het in de ochtend......
Foto 2:
En een paar uur later heb je dit als resultaat.
Foto 3:
Er komen twee spiralen in de baan,op de foto is een deel van de grootste te zien die het hoofdspoor met het schaduwstation verbindt.
Foto 4:
De bovenbouw van de baan is 0.95m ,eronder ligt het schaduwstation met een hoogte van 0.65m.
Erop ligt het inmiddels ontmantelde oude diorama.
Foto 5:
Op de plaatsen waar het hout nog neergezet moet worden zijn de afmetingen met tape en rails aangeven.
Foto 6:
Zoals jullie wel kunnen zien zijn we nog lang niet klaar,er ligt in ieder geval nog genoeg hout te wachten.
Mvg,Sam Broere.
«
Laatst bewerkt op: 22 February 2012, 07:46:23 door Sam.B
»
Gelogd
Viktor
BNLS spoorkaart NL
Offline
Berichten: 4214
77*
Re:Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #11 Gepost op:
21 February 2012, 19:06:01 »
Hoi Sam,
Leuk plan!
Plaatjes uploaden kan je zo doen:
Plaatje uploaden > Bestand kiezen > upload > URL kopiëren (Direct met link in het forum plaatsen) en in bericht plakken.
gr. Viktor
Gelogd
Treinverkeer in Kloosterburg:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41499.75.html
Sam.B
Gast
Re:Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #12 Gepost op:
21 February 2012, 19:08:55 »
Bedankt Viktor.
Zoals je altijd weer ziet....gewoon het forum goed bekijken en het staat linksboven duidelijk aangegeven.
Voor de volgende keer dus maar goed onthouden!
De foto's zijn inmiddels toegevoegd met bijhorende commentaren.
Mvg,Sam.
«
Laatst bewerkt op: 21 February 2012, 19:10:34 door Sam.B
»
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re:Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #13 Gepost op:
21 February 2012, 19:16:27 »
Nou Sam & Pa dat ziet er veelbelovend uit!
Ben zeer benieuwd naar de volgende updates.
Ik zou het draadje maar laten verplaatsen naar: "wat zijn we aan het (ver)bouwen".
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Sam.B
Gast
Re:Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #14 Gepost op:
21 February 2012, 20:30:34 »
Hij is intussen verplaatst naar "Baanbouw en scenery."
Groet,Sam.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Plan Zwaluwbergen