Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 22:03:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 21:55:44
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
janw
Vandaag
om 21:44:27
Led schakeling ed.
door
Albert de Heer
Vandaag
om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1
door
daempfer
Vandaag
om 20:42:19
Au bord de la Cèze
door
Paul1969
Vandaag
om 19:23:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 18:27:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
Vandaag
om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
Vandaag
om 17:32:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 16:41:42
't Boemeltje
door
Huup
Vandaag
om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 14:36:26
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:03:58
Klompentrein
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Martijn193
Vandaag
om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:59:26
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:18:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Plan Zwaluwbergen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Plan Zwaluwbergen (gelezen 10372 keer)
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Plan Zwaluwbergen
«
Gepost op:
04 July 2007, 00:21:41 »
Een jaar of twee geleden legde ik op BeneluxRail mijn plan Zwaluwbergen aan jullie voor. Toen dat halsoverkop ter ziele ging verloor ik met het draadje ook jullie reaktie’s. Hoewel ik inmiddels met de onderbouw begonnen ben, is er een kink in de kabel gekomen; we gaan verhuizen… Prettige bijkomstigheid hiervan is dat er een grote zolder beschikbaar komt, waarvan ongeveer 30 m2 bestemd is voor een hernieuwde, grotere versie van plan Zwaluwbergen. Het plan is derhalve geheel herzien, en weer stel ik prijs op jullie op- en aanmerkingen.
Zwaluwbergen is een fictief doorgangsstation, gesitueerd in de laat jaren vijftig ergens in het West-Brabantse land. De inspiratiebron moge duidelijk zijn als ik vertel in die periode geboren te zijn ergens ongeveer tussen Lage Zwaluwe en Zevenbergen. Lage Zwaluwe was een landelijk station met drie huizen en een café, maar met een boeiend sporenplan omdat daar treinverkeer uit richting Breda en Roosendaal samenkwam richting Moerdijkbrug. Bovendien had het in die periode een nog levendig buurtgoederenverkeer over de Halve Zolenlijn richting Geertruidenberg. Zevenbergen was vooral interessant door het feit dat in de dorpskom een suikerfabriek met binnenhaven en spooraansluiting lag.
Wat ik derhalve beoog te bouwen is een middelgroot doorgangsstation met een enkelsporige zijlijn en een suikerindustrie/ havenaansluiting.
Het plan dat ik jullie wil voorleggen bestaat uit een zgn baan-langs-de-wand met een diepte van max. 1 meter ter wille van de goede bereikbaarheid. In het midden bevindt zich voor de haven en suikerfabriek een schiereiland dat tweezijdig benaderbaar is. Aldus……
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwaluwbergen_Beneluxspoor_5.jpg
Het geheel bevindt zich op twee niveau’s, met dien verstande dat bij A,B en C sporen middels railspiralen afdalen naar een schaduwstation. In grijs zijn sporen met, en in zwart sporen zonder bovenleiding weergegeven. Seinen en scenery zijn nog buiten beschouwing gelaten.(Misschien iets voor de volgende versie van DRail, David?)
In groen is het hogere niveau, de Halve Zolenlijn, weergegeven, een lang enkelspoor (14) dat over een dijkverhoging vanuit schaduwstationaansluiting C naar een klein kopstation leidt met perronsporen (15) en een laad- en losspoor (16)
Voordat de indruk bestaat dat op het lagere, gele niveau, alleen maar rondjes rond de kerk gereden worden zal ik de sporen nader omschrijven:
1,2 : hoofddoorgangssporen
3: perronspoor locaal reizigersverkeer
4: inhaalsporen reizigersverkeer cq overgavespoor goederenverkeer
5: goederenspoor
6: opstelsporen goederen
7: laad- losspoor
8: uithaalspoor
9: opstelsporen tractie cq treinstellen
10: industrie/ havenspooraansluiting
11: suikerfabriekspoor
12: havenstraatspoor
13: opstelsporen t.b.v. 11 en 12
Zo kan een tegen-de-klok-in rijdende 1100 met plan-D’s bij A uit het schaduwstation verschijnen, via de wisselstraat rechts naar doorgangsspoor 1 gaan om te stoppen, en na vertrek weer via B het schaduwstation in verdwijnen. Met de klok mee kan vervolgens bij B een 1000 met een sleep bietenwagens verschijnen, om op spoor 5 binnen te lopen. Hier koppelt de 1000 af om naar spoor 9 om te lopen in afwachting van een sleep lege type E’s. Een hippel of 2400 neemt ze vervolgens over naar de opstelsporen 13 om hier om te lopen of ze direkt de suikerfabriek binnen te duwen , terwijl een 1200 met plan E’s aan de haak weer binnenloopt op spoor 2. Intussen vertrekt van spoor 3 een blauwe engel richting zijlijn, etc. etc. Dit alles met dank aan het onvolprezen Koploper!
Vooralsnog staat eerst een verbouwing van maanden voor de deur, dus nog voldoende tijd voor de ontwerpfase. Papier is geduldig…..
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #1 Gepost op:
04 July 2007, 00:25:27 »
Wellicht helpt een grotere versie......
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwaluwbergen_Beneluxspoor_6.jpg
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
WillemNS
Gast
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #2 Gepost op:
04 July 2007, 00:44:23 »
Ziet er erg netjes uit.. Wellicht kun je nog het een en ander aanpassen..
Post ik morgen wel, ik ben nu te moe om te reageren
Willem
Gelogd
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #3 Gepost op:
04 July 2007, 00:52:52 »
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit plan op een scrollbare, schermvullende wijze vanuit DRail kan uploaden?
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
Ferdy
Offline
Berichten: 29
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #4 Gepost op:
04 July 2007, 13:03:28 »
Mooi plan, genoeg mogelijkheden. Ik vind het nog wat klinisch kaarsrecht. Probeer met name de lange stukken van flexrail te maken, en er net even een kleine kromming in te leggen, oogt veel natuurlijker.
Ferdy
Gelogd
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #5 Gepost op:
04 July 2007, 13:56:41 »
Even een kleinigheidje ik zou spoor 7 zo aansluiten dat je zonder te steken ook meteen naar spoor 5 kan dat geeft je straks een hoop gemak bij het rangeren.
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #6 Gepost op:
05 July 2007, 17:30:36 »
Bedankt voor jullie reaktie's.
Ferdy: Ik overweeg met Tillig rails te gaan werken, en de wissels Rocoline te houden. Aangezien Tillig alleen flex-rail toepast, wordt het dan wellicht vanzelfsprekender een wat "natuurlijker"sporenverloop te krijgen.
Mark: Ik heb inmiddels het sporenplan aangepast, het is inderdaad logischer een laad- en losspoor ook vanaf doorgangssporen 4 en 5 te kunnen bereiken.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwaluwbergen.jpg
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
rail4marcel
Offline
Berichten: 5277
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #7 Gepost op:
05 July 2007, 18:22:41 »
Wow indrukwekkend baanplan ben benieuwd hoe het eruit ziet als het klaar is maar dat duurt nog even denk ik
Gelogd
Voor grootspoorfoto's zie
site
Matthijs van Heijningen
Offline
Berichten: 2409
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #8 Gepost op:
07 July 2007, 00:11:58 »
Baanontwerp vind ik er persoonlijk erg mooi uitzien. Niet te vol kwa rails, alles mooi ingedeeld ben benieuwd wanneer je met de bouw begint. mvg, Matthijs
Gelogd
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #9 Gepost op:
07 July 2007, 09:49:34 »
Dat wordt zeker november, als de aannemer zo goed is als z'n woord
Intussen liggen er nog voldoende dozen Artitec en Walthers te wachten om de zomer door te komen
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
Sam.B
Gast
Re:Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #10 Gepost op:
21 February 2012, 18:52:28 »
Even het stof van dit topic wegblazen!
Ik zal me allereerst even voorstellen,Sam Broere,14 jaren jong,woonachtig in Haarlem en al sinds mijn vroege jeugd liefhebber van treinen.
Mijn vader Peter Broere (maker van dit topic) en ik bouwen samen een modelbaan.
Een beschrijving van de doelen van deze baan vindt u bovenaan dit topic.
Hiermee zijn we al jaren geleden begonnen,maar tot vorig jaar zijn we er niet echt ver mee gekomen.
Te weinig tijd en een verhuizing waren de grootste redenen hiervoor.
Uiteindelijk hebben we een kleine diorama gemaakt van een overweg met een losweg,dit alles digitaal waardoor we ervaring konden opdoen met bouwen en besturing.
Toch begon dit te vervelen en werd er besloten te beginnen aan de echte baan.
Allereerst willen wij het schaduwstation bouwen,daarna de bovenlaag van de baan met de bijhorende decoraties.
Ondanks dat er aan de baan zelf vrij weinig gebeurd is de afgelopen jaren is er aan gebouwen en materieel heel wat binnengekomen en al gebouwd.
Het eerder genoemde diorama dat we als oefening gebruikten zou later een plek op de baan moeten krijgen,maar van dit idee is afgezien omdat we de baan graag als een geheel willen bouwen.
Vandaag was er weer een klusdag met resultaat!
Foto 1:
Zo begon het in de ochtend......
Foto 2:
En een paar uur later heb je dit als resultaat.
Foto 3:
Er komen twee spiralen in de baan,op de foto is een deel van de grootste te zien die het hoofdspoor met het schaduwstation verbindt.
Foto 4:
De bovenbouw van de baan is 0.95m ,eronder ligt het schaduwstation met een hoogte van 0.65m.
Erop ligt het inmiddels ontmantelde oude diorama.
Foto 5:
Op de plaatsen waar het hout nog neergezet moet worden zijn de afmetingen met tape en rails aangeven.
Foto 6:
Zoals jullie wel kunnen zien zijn we nog lang niet klaar,er ligt in ieder geval nog genoeg hout te wachten.
Mvg,Sam Broere.
«
Laatst bewerkt op: 22 February 2012, 07:46:23 door Sam.B
»
Gelogd
Viktor
BNLS spoorkaart NL
Offline
Berichten: 4214
77*
Re:Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #11 Gepost op:
21 February 2012, 19:06:01 »
Hoi Sam,
Leuk plan!
Plaatjes uploaden kan je zo doen:
Plaatje uploaden > Bestand kiezen > upload > URL kopiëren (Direct met link in het forum plaatsen) en in bericht plakken.
gr. Viktor
Gelogd
Treinverkeer in Kloosterburg:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41499.75.html
Sam.B
Gast
Re:Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #12 Gepost op:
21 February 2012, 19:08:55 »
Bedankt Viktor.
Zoals je altijd weer ziet....gewoon het forum goed bekijken en het staat linksboven duidelijk aangegeven.
Voor de volgende keer dus maar goed onthouden!
De foto's zijn inmiddels toegevoegd met bijhorende commentaren.
Mvg,Sam.
«
Laatst bewerkt op: 21 February 2012, 19:10:34 door Sam.B
»
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11132
Spoor-0 & Spoor-1
Re:Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #13 Gepost op:
21 February 2012, 19:16:27 »
Nou Sam & Pa dat ziet er veelbelovend uit!
Ben zeer benieuwd naar de volgende updates.
Ik zou het draadje maar laten verplaatsen naar: "wat zijn we aan het (ver)bouwen".
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Sam.B
Gast
Re:Plan Zwaluwbergen
«
Reactie #14 Gepost op:
21 February 2012, 20:30:34 »
Hij is intussen verplaatst naar "Baanbouw en scenery."
Groet,Sam.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Plan Zwaluwbergen