Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Plan Zwaluwbergen  (gelezen 10243 keer)

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Plan Zwaluwbergen
« Gepost op: 04 July 2007, 00:21:41 »
Een jaar of twee geleden legde ik op BeneluxRail mijn plan Zwaluwbergen aan jullie voor. Toen dat halsoverkop ter ziele ging verloor ik met het draadje ook jullie reaktie’s. Hoewel ik inmiddels met de onderbouw begonnen ben, is er een kink in de kabel gekomen; we gaan verhuizen… Prettige bijkomstigheid hiervan is dat er een grote zolder beschikbaar komt, waarvan ongeveer 30 m2  bestemd is voor een hernieuwde, grotere versie van plan Zwaluwbergen. Het plan is derhalve geheel herzien, en weer stel ik prijs op jullie op- en aanmerkingen.

Zwaluwbergen is een fictief doorgangsstation, gesitueerd in de laat jaren vijftig ergens in het West-Brabantse land. De inspiratiebron moge duidelijk zijn als ik vertel in die periode geboren te zijn ergens ongeveer tussen Lage Zwaluwe en Zevenbergen. Lage Zwaluwe was een landelijk station met drie huizen en een café, maar met een boeiend sporenplan omdat daar treinverkeer uit richting Breda en Roosendaal samenkwam richting Moerdijkbrug. Bovendien had het in die periode een nog levendig buurtgoederenverkeer over de Halve Zolenlijn richting Geertruidenberg. Zevenbergen was vooral interessant door het feit dat in de dorpskom een suikerfabriek met binnenhaven en spooraansluiting lag.

Wat ik derhalve beoog te bouwen is een middelgroot doorgangsstation met een enkelsporige zijlijn en een suikerindustrie/ havenaansluiting.
Het plan dat ik jullie wil voorleggen bestaat uit een zgn baan-langs-de-wand met een diepte van max. 1 meter ter wille van de goede bereikbaarheid. In het midden bevindt zich voor de haven en suikerfabriek een schiereiland dat tweezijdig benaderbaar is. Aldus……

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwaluwbergen_Beneluxspoor_5.jpg



Het geheel bevindt zich op twee niveau’s, met dien verstande dat bij A,B en C sporen middels railspiralen afdalen naar een schaduwstation. In grijs zijn sporen met, en in zwart sporen zonder bovenleiding weergegeven. Seinen en scenery zijn nog buiten beschouwing gelaten.(Misschien iets voor de volgende versie van DRail, David?)

In groen is het hogere niveau, de Halve Zolenlijn, weergegeven, een lang enkelspoor (14) dat over een dijkverhoging vanuit schaduwstationaansluiting C naar een klein kopstation leidt met perronsporen (15) en een laad- en losspoor (16)

Voordat de indruk bestaat dat op het lagere, gele niveau,  alleen maar rondjes rond de kerk gereden worden zal ik de sporen nader omschrijven:

1,2 : hoofddoorgangssporen
3:     perronspoor locaal reizigersverkeer
4:     inhaalsporen reizigersverkeer cq overgavespoor goederenverkeer
5:     goederenspoor
6:     opstelsporen goederen
7:     laad- losspoor
8:     uithaalspoor
9:     opstelsporen tractie cq treinstellen
10:   industrie/ havenspooraansluiting
11:   suikerfabriekspoor
12:   havenstraatspoor
13:   opstelsporen t.b.v. 11 en 12

Zo kan een tegen-de-klok-in rijdende 1100 met plan-D’s bij A uit het schaduwstation verschijnen, via de wisselstraat rechts naar doorgangsspoor 1 gaan om te stoppen, en na vertrek weer via B het schaduwstation in verdwijnen. Met de klok mee kan vervolgens bij B een 1000 met een sleep bietenwagens verschijnen, om op spoor 5 binnen te lopen. Hier koppelt de 1000 af om naar spoor 9 om te lopen in afwachting van een sleep lege type E’s. Een hippel of 2400 neemt ze vervolgens over naar de opstelsporen 13 om hier om te lopen of ze direkt  de suikerfabriek binnen te duwen , terwijl een 1200 met plan E’s aan de haak weer binnenloopt op spoor 2. Intussen vertrekt van spoor 3 een blauwe engel richting zijlijn, etc. etc. Dit alles met dank aan het onvolprezen Koploper!

Vooralsnog staat eerst een verbouwing van maanden voor de deur, dus nog voldoende tijd voor de ontwerpfase. Papier is geduldig…..

Peter



 
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Plan Zwaluwbergen
« Reactie #1 Gepost op: 04 July 2007, 00:25:27 »
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

WillemNS

  • Gast
Re: Plan Zwaluwbergen
« Reactie #2 Gepost op: 04 July 2007, 00:44:23 »
Ziet er erg netjes uit.. Wellicht kun je nog het een en ander aanpassen..
Post ik morgen wel, ik ben nu te moe om te reageren ;D

Willem

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Plan Zwaluwbergen
« Reactie #3 Gepost op: 04 July 2007, 00:52:52 »
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit plan op een scrollbare, schermvullende wijze vanuit DRail kan uploaden?  ???

Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Plan Zwaluwbergen
« Reactie #4 Gepost op: 04 July 2007, 13:03:28 »
Mooi plan, genoeg mogelijkheden. Ik vind het nog wat klinisch kaarsrecht. Probeer met name de lange stukken van flexrail te maken, en er net even een kleine kromming in te leggen, oogt veel natuurlijker.

Ferdy

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Plan Zwaluwbergen
« Reactie #5 Gepost op: 04 July 2007, 13:56:41 »
Even een kleinigheidje ik zou spoor 7 zo aansluiten dat je zonder te steken ook meteen naar spoor 5 kan dat geeft je straks een hoop gemak bij het rangeren.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Plan Zwaluwbergen
« Reactie #6 Gepost op: 05 July 2007, 17:30:36 »
Bedankt voor jullie reaktie's. 

Ferdy:  Ik overweeg met Tillig rails te gaan werken, en de wissels Rocoline te houden. Aangezien Tillig alleen flex-rail toepast, wordt het dan wellicht vanzelfsprekender een wat "natuurlijker"sporenverloop te krijgen.

Mark:  Ik heb inmiddels het sporenplan aangepast, het is inderdaad logischer een laad- en losspoor ook vanaf doorgangssporen 4 en 5 te kunnen bereiken.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwaluwbergen.jpg

Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Plan Zwaluwbergen
« Reactie #7 Gepost op: 05 July 2007, 18:22:41 »
Wow indrukwekkend baanplan ben benieuwd hoe het eruit ziet als het klaar is maar dat duurt nog even denk ik :P
Voor grootspoorfoto's zie site

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
Re: Plan Zwaluwbergen
« Reactie #8 Gepost op: 07 July 2007, 00:11:58 »
Baanontwerp vind ik er persoonlijk erg mooi uitzien. Niet te vol kwa rails, alles mooi ingedeeld ben benieuwd wanneer je met de bouw begint. mvg, Matthijs 

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Plan Zwaluwbergen
« Reactie #9 Gepost op: 07 July 2007, 09:49:34 »
Dat wordt zeker november, als de aannemer zo goed is als z'n woord ::)
Intussen liggen er nog voldoende dozen Artitec en Walthers te wachten om de zomer door te komen ;D

Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

Sam.B

  • Gast
Re:Plan Zwaluwbergen
« Reactie #10 Gepost op: 21 February 2012, 18:52:28 »
Even het stof van dit topic wegblazen!

Ik zal me allereerst even voorstellen,Sam Broere,14 jaren jong,woonachtig in Haarlem en al sinds mijn vroege jeugd liefhebber van treinen.
Mijn vader Peter Broere (maker van dit topic) en ik bouwen samen een modelbaan.
Een beschrijving van de doelen van deze baan vindt u bovenaan dit topic.
Hiermee zijn we al jaren geleden begonnen,maar tot vorig jaar zijn we er niet echt ver mee gekomen.
Te weinig tijd en een verhuizing waren de grootste redenen hiervoor.
Uiteindelijk hebben we een kleine diorama gemaakt van een overweg met een losweg,dit alles digitaal waardoor we ervaring konden opdoen met bouwen en besturing.
Toch begon dit te vervelen en werd er besloten te beginnen aan de echte baan.

Allereerst willen wij het schaduwstation bouwen,daarna de bovenlaag van de baan met de bijhorende decoraties.
Ondanks dat er aan de baan zelf vrij weinig gebeurd is de afgelopen jaren is er aan gebouwen en materieel heel wat binnengekomen en al gebouwd.
Het eerder genoemde diorama dat we als oefening gebruikten zou later een plek op de baan moeten krijgen,maar van dit idee is afgezien omdat we de baan graag als een geheel willen bouwen.

Vandaag was er weer een klusdag met resultaat!

Foto 1:

 

Zo begon het in de ochtend......

Foto 2:



En een paar uur later heb je dit als resultaat.

Foto 3:




Er komen twee spiralen in de baan,op de foto is een deel van de grootste te zien die het hoofdspoor met het schaduwstation verbindt.


Foto 4:



De bovenbouw van de baan is 0.95m ,eronder ligt het schaduwstation met een hoogte van 0.65m.
Erop ligt het inmiddels ontmantelde oude diorama.

Foto 5:



Op de plaatsen waar het hout nog neergezet moet worden zijn de afmetingen met tape en rails aangeven.


Foto 6:



Zoals jullie wel kunnen zien zijn we nog lang niet klaar,er ligt in ieder geval nog genoeg hout te wachten.  ;D

Mvg,Sam Broere.  





« Laatst bewerkt op: 22 February 2012, 07:46:23 door Sam.B »

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Plan Zwaluwbergen
« Reactie #11 Gepost op: 21 February 2012, 19:06:01 »
Hoi Sam,
Leuk plan!
Plaatjes uploaden kan je zo doen:
Plaatje uploaden > Bestand kiezen > upload > URL kopiëren (Direct met link in het forum plaatsen) en in bericht plakken.

gr. Viktor

Sam.B

  • Gast
Re:Plan Zwaluwbergen
« Reactie #12 Gepost op: 21 February 2012, 19:08:55 »
Bedankt Viktor.

Zoals je altijd weer ziet....gewoon het forum goed bekijken en het staat linksboven duidelijk aangegeven.  ::)
Voor de volgende keer dus maar goed onthouden!
De foto's zijn inmiddels toegevoegd met bijhorende commentaren.

Mvg,Sam.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2012, 19:10:34 door Sam.B »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Plan Zwaluwbergen
« Reactie #13 Gepost op: 21 February 2012, 19:16:27 »
Nou Sam & Pa dat ziet er veelbelovend uit! (y)
Ben zeer benieuwd naar de volgende updates.
Ik zou het draadje maar laten verplaatsen naar: "wat zijn we aan het (ver)bouwen".

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sam.B

  • Gast
Re:Plan Zwaluwbergen
« Reactie #14 Gepost op: 21 February 2012, 20:30:34 »
Hij is intussen verplaatst naar "Baanbouw en scenery."  ;)

Groet,Sam.