Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:07:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: STAR vs Arriva  (gelezen 2826 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #15 Gepost op: 11 April 2013, 16:21:57 »
SGB ligt volgens mij volledig afgescheiden van het hoofdnet.
SGB heeft een spooraansluiting. Alleen op een niet doorsnee manier: je moet op het aansluitspoor een juk losschroeven.

Aanvulling: Dat betreft spoor 507 te Goes. De openbare infra eindigd bij dat juk, maar het spoor loopt na het juk verder richting het SGB-terrein.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 16:32:26 door Emiel_nl »

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #16 Gepost op: 11 April 2013, 17:33:26 »
Misschien dat Arriva/Prorail het spoor overkoopt, zodat de STAR vanaf Stadskanaal naar Gieten weer wat kan aanleggen (of dat dit gebeurt op kosten van Arriva/Prorail). Kan de STAR Vanaf Musselkanaal naar Gieten rijden, iets wat men in het verleden weleens geopperd heeft. Arriva kan dan op een apart spoortje op Stdaskanaal binnen komen.

Er bestaan ook al een tijdje plannen om de spoorlijn vanaf Stadskanaal door te trekken naar Emmen. Dan zou je dus een verbinding Zwolle - Groningen via Stadskanaal krijgen. (Zeg maar hoe het vroeger was, maar dan via een ander tracé. ) dan kan je de Star mooi laten pendelen tussen Stadskanaal en Assen.


Mooie plannen, maar het gaat toch helemaal nergens over dit alles? Alsof je die spoorlijnen ooit rendabel kan krijgen. Qbuzz schrapt zelfs bussen op deze lijnen, dan heeft zo'n trein toch geen zin?

Ik denk dat het enige wat eventueel rendabel zou kunnen is een spoorlijn Emmen - Groningen welke ongeveer de route van de N34 volgt.

Mvg.  Viktor

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #17 Gepost op: 11 April 2013, 18:41:20 »
Jaap, je hebt blijkbaar ook (milieu)vergunningen nodig: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Omgevingsvergunningen/Documents/Kerkrade%20oprichtingsvergunning%202008.pdf
Aanvraag van de ZLSM om om te lopen op Kerkrade (even kort gezegd).

Laat dat nou een van de zaken zijn waarbij er geen verschil is tussen openbaar spoor en een museumlijn.

Martijn

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #18 Gepost op: 11 April 2013, 18:57:02 »
Al die mooie plannen om sporen te leggen in Drenthe zijn pure luchtfietserij. Dat komt er echt niet van.

We moeten hopen dat de STAR tot een goede overeenkomst kan komen met de Provincie Groningen en vervolgens met Arriva.

Dirk

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #19 Gepost op: 11 April 2013, 20:39:23 »
De provincie Drenthe heeft vorig jaar nog weer aangegeven dat ze nog steeds niets zien in doortrekking vanuit Stadskanaal naar Emmen. Daarmee valt in wezen de enige zinvolle reden om de spoorlijn van Veendam naar Stadskanaal door te trekken weg. Maar we gaan zien hoe het afloopt. Dat Hettinga nog weleens zijn eigen draai aan zaken geeft moge bekend zijn...

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #20 Gepost op: 11 April 2013, 20:59:55 »
Het is ook altijd het probleem tussen de plannen voor goed OV en een museumslijn.
Hoe je het ook wendt of keert ,het gaat elkaar bijten.
Wil de een een automatisch verkeersleidingssysteem wil de ander graag handseinen.
Als OV promotor zag ik datsamen met de tram in Stad als 1 geheel(gelijk het KVV concept)om vanuit TerApel naar de Eemshaven te rijden via de Grote Markt.
Idem vanuit Roden naar Delfzijl.
Dat kan alleen als men daar gezamelijk achter staat en de onmogelijkheden mogelijk maken(men hoeft het wiel niet meer uit te vinden)
Nu weet ik niet hoeveel talud er nog ligt tussen TerApel en Emmen want  vernieuwen van een oud ingeklonken dijklichaam is wel mogelijk maar gans nieuw wordt bedenkelijk :-X

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #21 Gepost op: 11 April 2013, 22:50:28 »
De oude lijn Emmen-Stadskanaal liep niet via Ter Apel maar via o.a. Buinen... dus dat wordt sowieso nieuwbouw.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #22 Gepost op: 12 April 2013, 06:41:01 »
Nu weet ik niet hoeveel talud er nog ligt tussen TerApel en Emmen want  vernieuwen van een oud ingeklonken dijklichaam is wel mogelijk maar gans nieuw wordt bedenkelijk :-X
Deze spoorlijn liep van Stadskanaal via Gasselternijveenschemond, Gasselternijveen, Buinen, Exloo, Valthe en Weerdinge naar Emmen. De kans dat de lijn via de oorspronkelijke route zal worden herlegd acht ik rond het vriespunt. In weerdinge en Buinen is het gezien de bebouwing niet te doen om daar nog even een spoorlijn door het dorp te leggen. Maar ook op tal van andere plaatsen op de voormalige lijn is een terugkeer van het spoor redelijk ondenkbaar. Het grootste deel van de lijn is letterlijk verdwenen. Hetzij gewoon weg, hetzij verdwenen onder openbare wegen en weggetjes waar ook nog huizen en bedrijven langs staan. Bovendien moet je voor een verbinding Zuidbroek-Veendam-Stadskanaal-Emmen altijd kopmaken in Stadskanaal. Als je dan toch een geheel nieuwe spoorlijn moet bouwen, zou ik eerder kijken of je een doortrekking vanuit Stadskanaal kunt ontwikkelen richting Emmen via een nieuwe route.
Groetjes,
Emiel