Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een NS 5500 knutselen door TonM
Vandaag om 19:51:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:33:11
Keerlusmodule klappert nog...... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:29:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:20:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 19:14:43
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 19:00:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:37:20
LS Models CIWL LX slaapwagens door grossraumwagen
Vandaag om 18:29:43
Spuitmondjes door bellejt
Vandaag om 18:25:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:23:58
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 18:13:55
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:33:03
C en K rails samen door bellejt
Vandaag om 17:29:41
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
Vandaag om 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:41
Seuthe gaat stoppen door Jasperr
Vandaag om 12:49:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:05:40
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
  

Auteur Topic: STAR vs Arriva  (gelezen 2632 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
STAR vs Arriva
« Gepost op: 11 April 2013, 11:15:06 »
STAR vs Arriva
Nu de provincie Groningen geld beschikbaar wil stellen voor verlenging van de treindienst  Groningen naar Veendam tot Stadskanaal begint het ge hikhak al weer.
Arriva wil al in 2017 rijden aldus Anne Hettinga (dir Arriva) terwijl de STAR vandaag laat weten dat ze van niets weten.
Als eigenaar zou de STAR toch ingelicht moeten zijn door de provincie.
Of denkt men ze gewoon vlot te onteigenen door de crisiswet te gebruiken?

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2013, 11:26:03 »
Weet je zeker dat Star eigenaar is en geen pachter?
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11647
    • Mijn fotoarchief
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2013, 11:29:17 »
En de STAR kan wel zeggen dat ze van niets weten, maar op NMLD lees ik dit gisteren geplaatste persbericht van de STAR:

Trein Stadskanaal niet zonder Museumspoorlijn S•T•A•R•
Om een trein van Veendam naar Stadskanaal te laten rijden is de medewerking van Museumspoorlijn S•T•A•R noodzakelijk. Dit in tegenstelling tot wat Arriva in haar berichtgeving eerder vandaag stelt. Alle rails, seinpalen, stations en overwegen zijn eigendom van de S.T.A.R. en niet van ProRail.

Al geruime tijd voert de S•T•A•R• overleg met de provincie Groningen over het traject van Veendam naar Stadskanaal. Uitgangspunt is daarbij dat de belangen van de S•T•A•R• worden gerespecteerd. Als historische museumspoorlijn vorm de S•T•A•R• sinds 1994 een stomende schakel tussen de toeristische attracties in de Veenkoloniën. Men rijdt met eigen materieel op eigen rails en wissels. Ook de stations en overwegen zijn in eigendom van de S•T•A•R. Het laten rijden van een partij als Arriva heeft verregaande gevolgen voor de museumspoorlijn. Het bestuur van de S•T•A•R• onderschrijft het belang van een goede verbinding van Stadskanaal met Groningen, maar niet ten kosten van de eigen unieke museumorganisatie. Tot op dit moment is nog geen overeenstemming met de Provincie Groningen nog Arriva over de randvoorwaarden bereikt. De berichtgeving van Arriva over een start in 2017 is dan ook voorbarig.

(bericht afkomstig van PR STAR)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2013, 11:47:33 »
Toch leuk te weten dat PR STAR schijnbaar wel op andere sites reageert maar niet op hun eigen site zoiets vermeld.
@Edgar En inderdaad ik heb ooit (al heel wat jaren terug)gelezen dat ProRail het baanvak en alles wat daarbij hoort aan de STAR heeft overgedaan.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #4 Gepost op: 11 April 2013, 11:49:53 »
Misschien een beetje kort door de bocht.
Maar kan Arriva dan niet gewoon doorrijden met in achtneming van het oude seinenstelsel?

De enige haken en ogen die ik zie is het STAR personeel dat de wachtposten continu moet gaan bemannen.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #5 Gepost op: 11 April 2013, 11:54:31 »
Lijkt me niet dat onze vrienden van IL&T dat een goed idee vinden... Buiten of het wenselijk is dat je commercieel vervoer gaat doen zonder fatsoenlijke beveiliging die je nodig hebt op hogere snelheden.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #6 Gepost op: 11 April 2013, 13:32:53 »
Tja wat is er belangrijker?

gr Ed.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #7 Gepost op: 11 April 2013, 13:35:25 »
Echt vervoer natuurlijk. Spoor niet als reservaat, maar waarvoor het is bedoeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #8 Gepost op: 11 April 2013, 13:53:19 »
Misschien dat Arriva/Prorail het spoor overkoopt, zodat de STAR vanaf Stadskanaal naar Gieten weer wat kan aanleggen (of dat dit gebeurt op kosten van Arriva/Prorail). Kan de STAR Vanaf Musselkanaal naar Gieten rijden, iets wat men in het verleden weleens geopperd heeft. Arriva kan dan op een apart spoortje op Stdaskanaal binnen komen.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2013, 14:56:50 »
Binnen een goeie dienstregeling is ook veel mogelijk. Bijkomend voordeel voor de Star zou zijn als het traject weer in gebruik wordt genomen dat zij het niet hoeven te onderhouden. Maar dan moet je natuurlijk wel een goeie afspraak maken dat je het spoor niet gaat huren voor een geldbedrag.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #10 Gepost op: 11 April 2013, 15:01:07 »
Je wilt op hetzelfde baanvak niet met gewoon spul en museummaterieel rijden :
- Machinisten moeten ineens aan veel meer eisen voldoen, denk medische / psychische keuring
- Alle materieel moet van ATB zijn voorzien en voldoen aan strengere onderhoudseisen
- Je bent afhankelijk van een verkeersleiding voor de meest simpele bewegingen op de openbare infra
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

guest7823

  • Gast
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #11 Gepost op: 11 April 2013, 15:12:29 »
- je krijgt te maken met allerlei toekomstige regelgeving

Denk hierbij aan ERTMS e.d. Hoe dat op een stoomloc moet "zijn ze nog niet echt uit"

Maak het regelmatig mee bij de NYMR. Museumlijn en hoofdnet met je domweg niet willen. Bij de ZLSM gaat het, vermoedelijk onder oud gedoogbeleid waarschijnlijk nog redelijk, maar bij iets nieuws als Arriva richting Stadskanaal ...........  :-\

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #12 Gepost op: 11 April 2013, 15:33:37 »
ZLSM heeft toch eigen lijn? En de aansluitingen op hoofdnet zijn speciaal beveiligd, in Schin op Geul met een mooi setje wissels die normaal naar een kopje lopen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

guest7823

  • Gast
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #13 Gepost op: 11 April 2013, 15:40:13 »
Volgens mij rijdt / reed de ZLSM ook naar Heerlen en dus op het hoofdnet. Ook indien de ZLSM vanaf Schin op Geul doorrijdt rijden ze op het hoofdnet. Kortom materieel en mensen zullen moeten voldoen aan de eisen om op het hoofdnet te rijden.

Ik weet niet hoe e.a. precies zit bij de VSM maar ook die hebben volgens mij formeel een stuk op openbare infrastructuur, nl. het stuk van Apeldoorn naar de VAM aansluiting.

Ook de SHM rijd het eerste stuk (Hoorn perronsporen tot Liornestraat) op openbare infrastructuur. Alleen zitten we daar "achter het grendel" en is alles ROZ. Daardoor hoeven er bij de SHM weinig in principe geen hoofdspoorregels gevolgd te worden qua beveiliging ed.

SGB ligt volgens mij volledig afgescheiden van het hoofdnet.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:STAR vs Arriva
« Reactie #14 Gepost op: 11 April 2013, 15:57:03 »
Jaap, je hebt blijkbaar ook (milieu)vergunningen nodig: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Omgevingsvergunningen/Documents/Kerkrade%20oprichtingsvergunning%202008.pdf

Aanvraag van de ZLSM om om te lopen op Kerkrade (even kort gezegd).
« Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 15:59:04 door J J H S »
Jeroen