Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Een DWK door het landschap  (gelezen 48222 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #90 Gepost op: 29 April 2013, 16:34:40 »
Hallo allemaal,

De buitenkant van het fabriekje is nu helemaal in de spuitplamuur gezet.
Daklijsten van het poortgebouw en de vergaarbakken moeten nog gemaakt.
Ook de binnenkant is nu klaar. Dat wil zeggen de muren. Iets van machines en kantoormeubilair moet ik ook nog maken. Gebouwen ga ik zo maken dat het er los onder gezet kan worden.

De Ford type A van F.O.W. staat voor de deur. Meestal moet er dan gebouwd worden..


Van boven af gezien. Dak zit in de grijze primer en kan verder geschilderd en afgewerkt worden.



Ik heb ooit eens zo'n boekje van de historische vereniging gekocht in Groenlo.
ging over de Steenfabriek F.O.W. Stond ook de eerste vrachtwagen in.
Geprobeerd na te bouwen en zo af en toe werk het bij. Komt ooit wel eens af.
Verder vandaag weer eens verder met onderslagmolen. Muren maken voor de waterbak en het landhoofd voor de brug. Brug zelf ben ik nog niet uit.
Heb ooit een aanvang gemaakt met betonnen bruggen, maar dat ga ik nog even laten bezinken.

Tot zover...

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #91 Gepost op: 30 April 2013, 17:57:33 »
We hebben dan wel een nieuwe Koningin, maar voor mij was het een Maxima aan modelbouw vandaag.
De onderslag waterrad molen heeft een flinke update gekregen. Er moesten noog een aantal schoepen aan het rad. Ook de waterbak heeft zijn vorm nu. Alles in de spuitplamuur en gelijk wat in gewerkt met kleurtjes. Nat in nat werken. De rotzooi op de vloer van de waterbak is gewoon spuitstof. Over de natte plamuur gestrooid en gelijk van kleur voorzien.
Materiaal waar ik mee werk, het gelamineerde kunststof is bloot gesteld aan hoge temperaturen van een TL balk. en dat is te merken. Het breekt echter mooi in kleine stukjes, dus daar heb ik gebruik van gemaakt. Het zijn een soortement van Flagstones geworden op de vloer. Op een hoop gegooid en naar elkaar toe wrijven, het zet zich van zelf vast. Lijm er over, klaar.

Foto's, eerst zonder kleur.. Vervolgens met een eerste aanzet.

Het gebouw allereerst voorzien van een primer laag. Alles blijft steeds los van elkaar staan. Schilderen gaat straks met het penseel.


Hier zie je de vloer van de waterbak, nog onbewerkt.


Nu zie je muur van de waterbak aan de molenkant. Opgebouwd uit left overs van giet werk. Mooiste wat er is, patchwork. Er zitten her en der nog wat gaten, maar die vul ik straks met hout.


De val van het water naar het rad. Hier is het 2cm. vanaf de opening van het stort gat. De trap is dus ook gemaakt van gebroken kunststof.


Het schoepenrad er in en het is een molen. Rad staat ook in de primer en heeft op het verlengstuk van de as zijn uiteindelijke vorm. De schoepen worden nog wel bijgewerkt, zodat ze allemaal gelijk zijn. Gebouw heb ik achter een masker gezet. Alles is straks klaar voor het penseel.




Hier zie je as van de molen. Die is nog wat kaal. Ik ga nog even speuren over hoe dat moet. Ook de bevestiging aan de staanders krijgt nog een beurt. Het houtwerk ga ik nog na om eventuele verbindingen wat aan te zetten met beslag.


Blijf zo'n rad magistraal mooi vinden. Ook eens even nagaan hoe ik het water ga maken.
Op de site van Huib gezien hoe te werken met giethars. Dus maar eens even bestellen in transparant. Ook een optie is het water te maken met acryl. Ik schilder graag en er zijn legio pasta's te krijgen voor het aanzetten van massa in verf. Tijdens de opleiding hadden we "Mobiliet', een neutrale en transparante  acryl drager. Nog even over nadenken.


Wat ik nu ga doe is het bepalen van de lengte van de brug over het water.
De lengte van de waterbak ten opzichte van de brug is een beetje stoeien met verhoudingen. Hoogte is al bepaald. Tram moet er ook nog over, dus hoe breed moet dat zijn. Nog even een vraag. Kwam het in Nederland voor dat 2 spoorbreedtes ingevoegd werden op bijvoorbeeld een brug. Dus normaalspoor met een een ingelegde rail voor meter spoor?
Het gaat een houten brug worden. Heb er een aantal mooie foto's van gezien.
Veel werk, maar een leuke uitdaging denk ik.
Ben dus heel benieuwd of dat voor kwam zo'n 2 in 1 dubbelspoor.

Groeten,

Robert Jan 

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8338
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #92 Gepost op: 30 April 2013, 19:08:27 »
Kun je een foto van de geplande brug laten zien?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #93 Gepost op: 30 April 2013, 19:30:50 »
Hallo Sven,

Bedankt voor je e-mail. Ik had het reeds gezien. Ben geen draaier, dus misschien een samenwerking met mede forumleden zou een optie kunnen zijn.
De foto van de brug.

Ik heb de foto even wat opgeblazen. Komt van S.I.B. Historische Foto site voor Groenlo en omstreken.


Deze brug is verdwenen nadat de Slinge, een grote beek die langs Groenlo ligt, werd gekanaliseerd. Erachter ligt een soort van stuw.
Dit was en ook nu nog, de brug in doorgaande weg naar Beltrum, Borculo en iets verderop Lochem. Alleen is de Slinge zo'n 150 meter verlegd en dus ook de brug.
Hierover liep echter geen tram.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #94 Gepost op: 01 May 2013, 16:07:23 »
Hallo allemaal,

Vandaag een begin gemaakt met brug bij de waterrad molen. Houtjes gezocht en gevonden, vervolgens de pijlers gemaakt zodat er een eerste verbinding met de andere kant gemaakt kan worden. Dat viel nog niet mee. Maar de basis is er.
Nu moeten de schoren aangebracht worden. De baan voor de tram en de doorgaande weg die er langs komt worden nog opgehoogd. De stuwmuur ligt er ook al voor.
Tijd om de eerste module bak te gaan maken komt dichterbij.
Op de foto's alvast een eerste indruk.

Talud hoogte is redelijk goed op hoogte. Tramrails komen nog op H balken te liggen.


Aan de linkerkant komt nog een rij met pijlers om de brug voor de doorgaande weg te dragen 


Achter de stuw komen houten planken. De brug zelf krijgt nog het nodige houtwerk in de vorm van leuningen en verstevigingen.


Verder bouwen maar weer aan de brughoofden en de waterbak.
Tot zover voor nu, vanavond misschien wat meer foto's van de brug.

Groet,

Robert Jan


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #95 Gepost op: 01 May 2013, 19:18:01 »
Erg fraai  (y)
Nog even doorgaan in dit tempo en binnen 2 maanden is je treinbaan kompleet  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #96 Gepost op: 02 May 2013, 13:57:02 »
Hallo allemaal. Even een kleine update over de bouw van wat waarschijnlijk module numero 1 gaat worden. Ik was bezig met de brug en dat gaat voorspoedig. Het was eerst even kijken hoe of ik het wilde. Vanmorgen met de duiker onder het bruggenhoofd begonnen. Met restmateriaal van resin een voor en achterkant gemaakt. Gisteren tijdens het voetbal ook maar begonnen met het hekwerk voor de brugdelen. Deze zijn nog niet helemaal af. Daarvoor moet eerst het wegdek liggen.
Die gaat bestaan uit houten balken. Ik heb even gekeken hoe Guillaume Veenhuis het gedaan heeft in Langs Weg & Rail. Dat beviel me. Absoluut een van mijn favorieten.
Een aantal foto's nu van de brug in aanbouw.

Van bovenaf gezien


De H balken zijn 3.5 x 3.5mm en hierop komen de tramrails te liggen.
Balken zijn gemaakt van skewers uit de Toko. Je hebt voor een paar Euro een grote hoeveelheid 'hout'.



Ingang van de duiker. De krijgt ook nog een aankleding van resten resin. Brug is fgdmaakt dat ze uitneembaar is.


Kijkje onder de brug door.


Tot zover voor nu.
Ik vergeet altijd iedereen te bedanken die dit topic volgt. Dus bedankt voor de complimenten.

Groet,

Robert Jan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #97 Gepost op: 02 May 2013, 15:27:17 »
Uw bouwsnelheid is niet te evenaren.
Heb je van een uitnodiging van Ontraxs 2014 ?  ;D Kom ik gelijk kijken.
« Laatst bewerkt op: 02 May 2013, 15:36:39 door Chris »

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #98 Gepost op: 02 May 2013, 15:37:45 »
Dank u. Nu even wat langzamer, ben een wegdek van hout aan het maken. Houtjes zijn gemiddeld 1 tot 1.5mm. Knippen gaat nog wel, het spul mooi op de ondergrond krijgen is priegelwerk. dus even pauze.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #99 Gepost op: 02 May 2013, 22:02:09 »
Zo weer een kleine update.
Wegdek gemaakt van dunne streepjes hout.
Op een stik etalagekarton geplakt met dubbelzijdige tape en daarna ingesopt met houtlijm. Vervolgens, na  het drogen geschuurd en op maat geknipt.
Hek zit er aan een kant alvast voor Even een tram er op voor de verhoudingen.
Hek gaat nog wel in hoogte ingekort worden. Onder de reling komt dan nog een balk.






De palen aan de wegkant zijn al op hoogt gemaakt, waar de tram rijdt moet dat nog gebeuren.
Nu komt het meeste werk, het inbedden van de rails.
Misschien tot later vanavond.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #100 Gepost op: 03 May 2013, 01:47:18 »
Rails zijn ingebed. Alleen tussen de rails komen in de lengte planken van een ander formaat. Morgenvroeg eerst alles goed inwerken met houtlijm zodat het wegdek, samen met dat van de tram een geheel gaat worden.

DWK op de brug. Een overzicht vanuit verschillende standpunten.





Morgen verder met de onderkant en de leuningen.

Groet,

Robert Jan

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #101 Gepost op: 03 May 2013, 09:57:35 »
(y) (y) (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #102 Gepost op: 03 May 2013, 10:47:15 »
 Ik sluit mij aan bij MTV ; (y) (y) (y) (y)

Groeten,
Rienk

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #103 Gepost op: 03 May 2013, 10:55:04 »
Dank voor de complimenten. Wegdek staat nu in de spuitplamuur en krijgt een eerste dunne laag verf. Vervolgens weer schuren en een nieuwe laag.
Ook de pijlers en de verdere constructie ga ik zo bewerken.

Groet,

robert Jan

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #104 Gepost op: 03 May 2013, 11:25:09 »
Ik volg dit in stilte zonder in te loggen, maar je manier van modelbouwen is heerlijk om te volgen. Nu blijkt dat mijn gepruts inspiratie geeft, moet ik natuurlijk even reageren - want daar gaat het natuurlijk om (inspireren  ;) )
Andersom werkt dat ook: ik krijg ook opwellingen van plannetjes - gelukkig kan ik ze binnenhouden want er is nog genoeg te doen. Trams in de Achterhoek blijft toch een geweldig onderwerp. Kortom:  (y) (y) (y)

Guillaume Veenhuis
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/