Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: De Rollecate, smalspoorstoomloc  (gelezen 8438 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #15 Gepost op: 28 March 2022, 12:47:38 »
Laatste ontwikkeling m.b.t. het Goffert-treintje in Nijmegen:
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/komt-het-ooit-nog-goed-met-de-terugkeer-van-het-stoomtreintje-naar-het-goffertpark~ac75477e/?cb=70c285a60e01f839d3e1ec5aaaee45ed&auth_rd=1

Inloggen kan met een gratis DG-account voor de Gelderlander
.
François
« Laatst bewerkt op: 28 March 2022, 16:15:25 door 008200 »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #16 Gepost op: 28 March 2022, 13:36:39 »
Als je naar gelderlander.nl gaat en dan de regio Nijmegen kiest, dan hoef je niet eens een account aan te maken.

Overigens is het weer tenenkrommend hoe er weerstand bestaat tegen dit treintje omdat het te vervuilend zou zijn en de luchtkwaliteit gevaar zou lopen, terwijl er tienduizenden auto's door de stad ronken... iets met tunnelvisie, heilige koeien, splinters en balken  >:(
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #17 Gepost op: 28 March 2022, 16:53:12 »
Carlo,
Zou het zo kunnen zijn dat die bezwaarmakers hun eigen ritjes met brommers, scooters, etc. zien als noodzakelijk en zo'n trein als speeltje van anderen?

Groetjes,

Ronald
Groet,
      Ronald

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #18 Gepost op: 28 March 2022, 17:06:36 »
Mij lukt het niet zonder account aan te maken hoor...
Maar goed, even gedaan en nu heb ik het gelezen. Was wel benieuwd hoe het met de stoomtrein die mijn opa gebouwd heeft is. Wellicht kunnen ze de Rollecate terugbrengen naar het Linnaeushof in Bennebroek. Dat is vlakbij waar hij nu staat. Daar is deze trein z'n publieke carrière begonnen. Zie deze video:
 <a href="https://www.youtube.com/v/Nqq3X6QL8W4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Nqq3X6QL8W4</a>
Er rijdt nu nog steeds een trein op het spoor dat mijn vader daar ooit voor de Rollecate heeft neergelegd. De spoorwijdte (45cm) is zo uniek, dat er geen andere treinen zijn die op die rails kunnen rijden. Zo was mijn opa. Niets uit de boekjes halen of normen hanteren, gewoon maken en kijken of het werkt. Overigens moest hij zich wel aan bepaalde regels houden, want de ketel moest wel door het stoomwezen goedgekeurd worden.
Wel vreemd overigens dit artikel. Ze doen het geloven alsof de Rollecate vanaf het begin in het Linnaeushof heeft gereden. Dat is niet waar. In 1962 is mijn opa begonnen om de locomotief, in opdracht van het Linnaeushof, te bouwen. Dat heeft 5 jaar geduurd. Daarna is de locomotief door het stoomwezen goedgekeurd. Het Linnaeushof wilde nog een aanpassing aan het uiterlijk. Zo is uiteindelijk de western look ontstaan. In 1968 is mijn vader begonnen met de exploitatie van de trein in het Linnaeushof. Dit heeft hij gedaan tot en met 1974. Daarna is de trein teruggegaan naar mijn opa in het brabantse dorpje Zeeland. In 1985 is de Rollecate uiteindelijk verkocht aan de Goffert boerderij. Sinds 1988 heeft de trein daar daadwerkelijk gereden tot 2012.
Voor de liefhebbers nog een filmpje:
<a href="https://www.youtube.com/v/pLgV0WML5JA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/pLgV0WML5JA</a>
Als je denkt, waarom hoor ik geen geluid? Dat is er niet :-) Het is al bijzonder dat dit in kleur is...
« Laatst bewerkt op: 28 March 2022, 20:57:03 door Sam »
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #19 Gepost op: 28 March 2022, 17:08:42 »
Bron: De Gelderlander 28-03-2022

Komt het ooit nog goed met de terugkeer van het stoomtreintje naar het Goffertpark?

NIJMEGEN - Nijmegenaren legden tienduizenden euro’s bij elkaar voor de terugkeer van het oude stoomtreintje in het Goffertpark. Vergeefs, vrezen de machinisten.
Frank Houtappels 28-03-22, 07:28

Vele Nijmegenaren zijn ermee opgegroeid: jarenlang reed een stoomtreintje door het Goffertpark. Je stapte in een groen-zwart-rode wagon en gleed slingerend onder een pluimpje stoom langs de heesters en over de paden door het park. In 2012 kwam daar een eind aan, toen het treintje verkocht werd aan een Zweeds pretpark.
Liefhebbers uit Nijmegen zamelden geld in en Stoomgroep de Goffert kocht het treintje in 2019 terug. En toen werd het stil.

De coronapandemie die uitbrak stortte de hele wereld uiteindelijk twee jaar lang in grote onzekerheid. Bovendien kreeg een van de leden van Stoomgroep de Goffert te maken met gezondheidsproblemen.
Stil
Het treintje staat inmiddels alweer jaren in een stalling in Nieuwkoop, verhuist in april naar weer een andere stalling in Nieuw-Vennep, maar rijden? Dat doet-ie nog steeds niet. En misschien gebeurt het wel nooit meer. Dat is tenminste de vrees van Robert Quint, met René Peperzak lid van stichting Stoomgroep de Goffert.
Voor de terugkeer van de trein moet een route worden bepaald, de rails moeten worden teruggelegd en Stoomgroep de Goffert zoekt een betaalbare opslag dichter bij huis. En dat blijkt allemaal lastiger dan gedacht.
Quint merkt dat de kinderboerderij en de Goffertboerderij twijfels hebben over de terugkeer van het treintje, dat over hun terrein zou rijden. Opslag kost relatief veel geld, zegt hij, en de huur in Nieuw-Vennep loopt in oktober af. ,,We hopen vooral op medewerking en hopen nu iets los te maken, iets in beweging te zetten. Maar als er geen medewerking komt, stoppen we ermee.’’
 

Een stoomtreintje in het Goffertpark? Waar gaat dat over?

Tussen 1971 en 2012 reed er een locomotiefje rondjes door het Goffertpark, op sommige plekken kun je nog stukken rails zien liggen. Het treintje werd in 1967 gemaakt door Kees Neve en heet Rollecate. Er is ook een bordspel van. In 2012 verhuisde het treintje naar Nils Holgerssons World, een soort Zweedse versie van Madurodam in Vimmerby. Het werd gekocht door Peter-Anner Hendrix, de Nederlandse eigenaar van het pretpark. De laatste jaren stond het treintje vooral stil.
Waarom moest-ie terugkomen?
Omdat verschillende Nijmegenaren van het treintje houden. De machinisten van de stoomgroep, zoals Robert Quint, bijvoorbeeld. ,,Jong en oud stapte in. Kinderen natuurlijk, maar ook oudere dames vonden het prachtig.’’
Ook bestuurslid Kathy Loeve van de Federatie Industrieel Erfgoed Nederland was gelijk enthousiast. ,,Deze trein is uniek in Nederland. Een stuk rollend erfgoed dat gekoesterd moet worden.”
Hoeveel mensen om het treintje geven, bleek uit de opbrengst van een crowdfundingactie: 75.000 euro. Stoomgroep de Goffert kocht het treintje in 2019 terug voor 42.000 euro. Na aftrek van onder meer transport en verzekeringen staat er nog 12.000 euro op de rekening. De rails moeten nog worden gelegd, terwijl kosten voor bijvoorbeeld opslag doorlopen.
 

Stond iedereen te juichen?

Nee. In de buurt waar het treintje reed wonen ook tegenstanders, die bijvoorbeeld niet zitten te wachten op een trein met een bel en een stoomfluit. Een enkeling maakte zich zorgen om de luchtkwaliteit en stapte (zonder resultaat) naar de Raad van State.
Ondertussen bestaan er twijfels. ,,We zijn niet tegen’’, zegt beheerder Nick Albers van de kinderboerderij. ,,We zijn eerder... neutraal. We bekijken van een afstandje wat er gebeurt en zijn vooral benieuwd wanneer ie weer gaat rijden.’’
Ook voorzitter Marlies van Hulsentop van de kinderboerderij zegt niet tegen de terugkeer van de stoomtrein te zijn. ,,Maar het begint er wel naar te neigen. We hebben er als bestuur al even niet meer over gesproken, maar ik weet dat er in het bestuur mensen zijn die het treintje liever niet zien terugkeren. Maar het is nog zo ver weg. De rails liggen er nog niet. Ik zie nog best veel beren op de weg. Eerlijk gezegd had ik het al een beetje afgeschreven. Ik heb er al zo lang niets meer over gehoord.’’
De eigenaar van de Goffertboerderij wacht af. ,,Wij zijn op het moment niet op de hoogte van de laatste status en ontwikkelingen. Het is ons dus nog niet duidelijk wat de concrete plannen zijn’’, zegt Fuxing Ke van Mister Panda Goffertboerderij.
Ondertussen voert politiek Nijmegen levendige discussies over luchtkwaliteit. Welke rol speelt een stoomtreintje daarin?
De trein zou gaan rijden op geperst hout: briketten. Een elektromotor is financieel niet haalbaar. Hoe je moet kijken naar de komst van een trein op hout, is ingewikkeld. Ook bij bijvoorbeeld GroenLinks, een partij die in Nijmegen regeert en zich natuurlijk graag uitspreekt over milieugerelateerde onderwerpen, zijn ze er nog niet helemaal uit.
,,Als je heel streng bent moet je zeggen: niet doen. Maar je moet er genuanceerd naar kijken’’, zegt Joep Bos Coenraad, raadslid maar ook natuurwetenschapper.
,,Het is een relatief kleine bron, de uitstoot zou vooral symbolisch zijn - een vuurkorf is zorgelijker. Omwonenden zullen er geen negatieve effecten van ondervinden, en ik snap ook wel dat je deze trein niet zomaar vervangt voor een Tesla-trein. De techniek is uit de tijd, maar hier proberen mensen gepassioneerd iets romantisch op poten te zetten waar veel mensen heel veel lol aan beleven.’’
Zijn partijgenoot Daan Moerkerk, partijwoordvoerder op het dossier stoomtreintje, kijkt er net iets anders naar. ,,Ik vind dat we als groene stad het groene voorbeeld moeten geven en niet allerlei fossiele voertuigen door de stad moeten laten kachelen. Nostalgie: hou ik van. Tradities ook, belangrijk. Maar luchtkwaliteit is ook belangrijk. En al is het symbolisch, we moeten wel de goede symbolen kiezen.’’
 
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #20 Gepost op: 28 March 2022, 18:54:25 »
Carlo,
Zou het zo kunnen zijn dat die bezwaarmakers hun eigen ritjes met brommers, scooters, etc. zien als noodzakelijk en zo'n trein als speeltje van anderen?

Groetjes,

Ronald

Klopt Ronald, maar dat is heel betrekkelijk: als je zelf een rokende naar spiritus stinkende barbecue hebt, dan vind je dat noodzakelijk want een mens moet eten, maar als de stank en rook van de barbecuende buren komt, dan zie je dat meer als hun pleziertje waar jíj last van hebt. Het treintje is als 'rijdende barbecue' net zo iets: het vervult een behoefte van heel veel mensen en is in die zin ook "noodzakelijk", maar als individu die er niet om geeft, zit je er niet op te wachten. Maar iets meer inschikkelijkheid van de Goffert-omwonenden kan geen kwaad. Als je snel geprikkeld raakt, dan moet je niet bij een drukbezocht stadspark gaan wonen, waar regelmatig festivals en concerten worden gehouden. Zo'n verwaaid fluitje (toch echt geen scheepshoorn) kan er best bij.

@ Sam: als tiener ben ik ooit op de fiets van Oss naar Zeeland gereden, speciaal om de locjes van je opa te zien. Heel speciaal om ze daar in zo'n landelijke omgeving te zien.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #21 Gepost op: 28 March 2022, 20:56:39 »
@ Sam: als tiener ben ik ooit op de fiets van Oss naar Zeeland gereden, speciaal om de locjes van je opa te zien. Heel speciaal om ze daar in zo'n landelijke omgeving te zien.

Ja, er was altijd veel aanloop bij mijn opa. Hij had ook een indrukwekkende hoeveelheid materieel op z'n erf. Van heel klein tot heel groot. Maar wel altijd met stoom.
Nico Split heeft er ook een pagina aan gewijd, als was dat in Vreeswijk (nu Nieuwegein): https://www.nicospilt.com/index_neve.htm
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #22 Gepost op: 15 April 2022, 10:05:48 »
Nieuwe optie voor de Goffertstoomloc: elektrisch rijden!
De Gelderlander
François

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #23 Gepost op: 15 April 2022, 12:32:21 »
Bron: De Gelderlander 15-04-2022

Vergeet de fossiele walm: als dit treintje terugkeert naar Nijmegen rijdt ie elektrisch
NIJMEGEN - Als het Gofferttreintje terugkeert naar Nijmegen, zal die waarschijnlijk toch elektrisch gaan rijden. Stichting Stoomgroep de Goffert hield lang vast aan een nostalgisch stomend treintje, maar onderzoekt nu toch of het duurzamer kan.
Frank Houtappels 15-04-22, 07:40

Vele Nijmegenaren zijn ermee opgegroeid: jarenlang reed er een stoomtreintje door het Goffertpark. Je stapte in een groen-zwart-rode wagon en gleed slingerend onder een pluimpje stoom langs de heesters en over de paden door het park. In 2012 kwam daar een eind aan toen het treintje verkocht werd aan een Zweeds pretpark. Liefhebbers uit Nijmegen zamelden geld in en Stoomgroep de Goffert kocht het treintje in 2019 terug. Het staat in een stalling in Nieuw-Vennep.
Of het treintje daadwerkelijk terugkeert naar Nijmegen, is nog onduidelijk. De oorspronkelijke rails zijn grotendeels verdwenen, en of het haalbaar is om het oude parcours te herstellen, is onzeker. Het treintje reed over het terrein van de kinderboerderij en de Goffertboerderij, maar het is nog niet duidelijk of die medewerking verlenen aan een terugkeer. Ook de brandstof roept vragen op.

‘Duurzaamheid opent deuren’
Het oude treintje reed tot 2012 op kolen. Lange tijd was het idee om de trein bij terugkeer op houtbriketten te laten rijden, maar zulke biomassa is slecht voor de luchtkwaliteit. ,,Het is alweer achterhaald”, zegt Robert Quint van Stoomgroep de Goffert. De stichting onderzoekt nu, onder meer samen met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, verschillende mogelijkheden om de trein duurzaam te laten rijden.

,,We hebben het lang vol willen houden, het is charme en nostalgie. Maar zien toch in dat het beter is om niet op fossiele brandstoffen te rijden. Het is ook een kans. We moeten alles nog opstarten: een parcours, de trein moet nog hier naartoe komen. Met stoom loop je overal tegen muren op. Duurzaamheid opent juist alleen maar deuren.”
Op deze manier zullen meer partijen de terugkeer van het treintje steunen, denkt Rene Peperzak van  Stoomgroep de Goffert. ,,We moeten nu niet eigenwijs zijn, dan wordt ’t niks. Mee met de tijd.”
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #24 Gepost op: 15 April 2022, 12:32:45 »
Zou toch eeuwig zonde zijn....
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12276
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #25 Gepost op: 15 April 2022, 14:50:33 »
Alsof er daar dagelijks geen andere bronnen zijn die meer en frequenter zooi de lucht in gooien  ::)
proberen een beetje mee te denken en met de tijd mee gaan is prima,maar men kan t ook overdrijven
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #26 Gepost op: 11 May 2023, 20:12:37 »
Citaat De Gelderlander - 11 mei 2023


Archieffoto het Gofferttreintje. © onbekend

Hoe geld, corona en klimaat een einde dreigen te maken aan de terugkeer van het Gofferttreintje
Nieuwe tegenslag voor liefhebbers van het Gofferttreintje: de hoop op een elektrische vervanger van de nostalgische maar vervuilende stoomlocomotief lijkt vervlogen. ,,Ik geloof er niet meer in.”
Frank Houtappels 11-05-23, 19:15
De wereld zag er nog zo anders uit in 2016. Met geld van liefhebbers kochten vrijwilligers in Nijmegen een treintje van een Zweeds pretpark. Een stoomtreintje was het, maar niet zomaar een stoomtreintje: het was de Rollecate, het treintje dat jarenlang door het Goffertpark had gereden, waar generaties Nijmegenaren mee opgroeiden.
Het was in 2012 aan het Zweedse pretpark verkocht. Op een mooie dag in de nabije toekomst zou het weer langs kinderboerderij en Goffertboerderij rijden.
Goed, vergeet het maar.
De kans is groot dat het treintje nooit meer in Nijmegen te zien zal zijn. De authentieke stoomtrein niet, en een nieuwe elektrische vervanger (waar de laatste tijd serieuze plannen voor waren) ook niet. Dat heeft alles met geld te maken. En fossiele brandstoffen.
Toen het Gofferttreintje in 2012 op transport ging naar Zweden. © Bert Beelen

Oude verkopen, nieuwe laten bouwen
Robert Quint uit Nijmegen is een van de vrijwilligers die zich inzetten voor het treintje, en de afgelopen jaren zag hij de weerstand groeien. ,,De positieve energie van toen is nu wel weg.”
Het oude treintje reed tot 2012 op kolen. Lange tijd was het idee de trein bij terugkeer op houtbriketten te laten rijden. Maar moet je dat wel willen, in een tijd van oplopende energiekosten en toenemende klimaatzorgen, in een stad waar toch al veel discussie is over luchtkwaliteit? Quint merkte afnemend enthousiasme bij de gemeente.
Duidelijk, besloot Stoomgroep de Goffert ongeveer een jaar geleden: het oude treintje wordt verkocht, met de opbrengst kan een nieuwe, elektrische worden gekocht. Met precies dezelfde uitstraling als de trein van toen, om recht te doen aan gevoelens van nostalgie, de eisen van de moderne tijd en de donaties. Nieuwe trein, oude vibe.
Of dat gaat lukken? Quint heeft de hoop verloren. ,,Ik denk het niet meer. Ik weet niet waar we het geld vandaan moeten halen. Ik geloof er niet meer in. Ik denk dat we een slapende stichting worden, en maar moeten kijken wat er nog mogelijk is. We zagen het wel aankomen, maar hielden altijd wel een beetje hoop. Die is wel vervlogen.”
Opslag in een museum
Het oude treintje staat in een opslagruimte van het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep, een polderdorp onder de aanvliegroute van Schiphol. Het museum wilde de Stoomgroep uit Nijmegen wel helpen in de zoektocht naar een tijdelijke opslag, in ruil betaalt de Stoomgroep huur.
Die huurperiode duurde langer en langer. Ook door de coronapandemie, die veel zekerheden in het leven onzeker maakte.
Ondertussen stapelt de tegenslag zich op.
‘Beetje jammer’
Het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep moet plaatsmaken voor huizen, een nieuwe plek is er nog niet. Duidelijkheid had er al lang moeten zijn, maar een nieuwe plek is lastig te vinden, zegt voorzitter Arno van der Holst. ,,Dat is een beetje jammer op dit moment.”
Het museum wil het Goffertreintje best overnemen, zegt Van der Holst. Maar tegen welke prijs? ,,Het treintje heeft een stoomketel waar een bizar hoge druk op staat. Die moet dus gekeurd worden. Als die afgekeurd wordt, moet er een nieuwe komen, en dat kost tienduizenden euro’s.”
En dan moeten er nog rails komen.
Verlies lijden
De originele rails van het Gofferttreintje liggen in Nijmegen, zegt Quint, aan de Sint Teunismolenweg. Maar ook die opslagplaats is verkocht en moet verhuizen. ,,Na de zomer moeten we de rails ophalen. Maar dan? Opslagruimte is moeilijk te vinden. Voor die tijd moeten we duidelijkheid hebben.”
Het zou enorm helpen als de Rollecate, zeven jaar na de aankoop uit Zweden, toch weer verkocht zou worden. Maar ja: wie koopt er in 2023 een trein die loopt op kolen?
Via een tussenpersoon hoop Quint in contact te komen met 32 organisaties die mogelijk interesse hebben in de Rollecate. ,,Musea, stichtingen: alles wat met vervoer te maken heeft. De hoofdprijs zullen we niet krijgen, we gaan ervan uit dat we verlies lijden.”
Verlies dus, met het geld dat liefhebbers van het nostalgische treintje jaren geleden bij elkaar legden.
,,Als mensen boos zijn, begrijp ik dat, en zou ik dat heel vervelend vinden. Tegelijkertijd kunnen we er niks aan doen. We staan met de rug tegen de muur. We hopen op een tweede kans.”
Robert Quint (links) en Rene Peperzak, initiatiefnemers van de terugkeer van het treintje. © David van Haren


Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #27 Gepost op: 11 May 2023, 20:26:50 »
Jammer dit, maar het is de realiteit dat een Stoomtrein rijdend krijgen en houden in deze tijd helaas niet meer mogelijk is.
Aan de andere kant wel bijzonder dat de Stoomtrein die mijn opa zo'n 60 jaar geleden eigenhandig heeft gebouwd, zonder tekeningen en zonder ingenieursopleidng, er nog steeds is.

Het mooiste zou het zijn wanneer de loc weer in het Linnaeushof gaat rijden, waar de Rollecate zijn commerciële levensfase is gestart. De rails die daar ligt is al van de juiste, unieke spoorwijdte.

Gewoon de tender volgooien met accu's en de ketel elektrisch verwarmen om op schone stoom te kunnen rijden. Hoe mooi zou dat zijn?
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #28 Gepost op: 11 May 2023, 20:43:38 »
Verbazingwekkend...het gaat om een schaalmodel, en die mag niet rijden vanwege de vervuiling?

Het gevoel voor verhoudingen is hier erg letterlijk zoek... :o ;D ::)

Groet, Tis
********

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7611
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #29 Gepost op: 11 May 2023, 20:48:01 »
Inderdaad, ik moet me inhouden om niet echt vanuit mijn gevoel te reageren op dit soort ideologische, pseudowetenschappelijke, bureaucratische nonsens  >:(
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.