Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen  (gelezen 1075 keer)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Gepost op: 26 juni 2023, 12:59:38 »
In De Utrechtse Internet Courant (DUIC) staat een leuk artikel over een verdwenen Utrechtse “grofsmederij”. Interessant voor dit forum omdat ze ook bruggen en wissels bouwden.

Ik kon geen zinnig bestaand spoor vinden om dit bericht aan toe te voegen. Vandaar een nieuw onderwerp. De titel heb ik algemeen gehouden; misschien is er meer informatie over fabrikanten voor tram- en spoorwegen die interessant is om hier te verzamelen. Als de fabrikant belangrijk genoeg is voor een eigen spoor kan afsplitsen altijd nog. Het gaat, wat mij betreft, om alles wat met de tram- en spoorweg te maken heeft: materieel, onderdelen daarvan, het spoor, de bovenleiding enzovoorts. Ik ben benieuwd.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Jeroen

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2023, 14:52:56 »
Leuk artikel, Ferdinand, met intrigerende foto van een tramkruising. In eerste instantie dacht ik te zien dat het om een kruising van (tram)smalspoor met (trein)normaalspoor ging, maar het profiel van het 'treinspoor' klopt niet en ook de tramrails zijn doorlopend, zonder groeven voor de treinwielen. Waarschijnlijk gaat het dan om een boog die op een brug komt te liggen en is het 'treinspoor' een stel brugliggers.

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2023, 14:54:04 »
Inderdaad Hiëronymus ;),

Nu al geslaagd wat mij betreft: dankzij jouw linkjes weet ik nu dat Stork voortkwam uit Werkspoor.

Carlo, kan het komen doordat ze er nog mee bezig zijn? Dat de kruising van de railstaven nog opengemaakt moet worden?
Grappig dat ze een bordje met de firmanaam hebben neergezet voor de foto.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2023, 15:47:32 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2023, 15:01:13 »
Tja Ferdinand Dan moet daar ook nog een ander bedrijf uit Hengelo bij.

Nl. Heemaf/Hazemeijer/Holec , https://www.holechistorie.nl/heemaf
Jeroen

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2023, 15:07:11 »
Mmmh, nu je het zegt. Bij inzoomen zie ik dat het toch een spoorprofiel betreft, althans de buitenste staven. Misschien komen de flenzen van de trein niet zo laag, maar je kon wel eens gelijk hebben over het openmaken. Volgende intrigerende vraag is dan: waar lag deze kruising dan? Twee gebogen tramsporen over een treinspoor is toch vrij uniek (vandaar ook de foto met bijbehorend bord natuurlijk).
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2023, 16:15:45 »
De gebogen sporen lijken mij smaller (meterspoor) dan het rechte spoor.
Zwaarte van de spoorstaven van het rechte spoor is gelijk aan die van de gebogen staven. Rechte spoor lijkt mij dan óf ook tram óf een licht raccoordementsspoor. Beperkt dat de keuze tot Amsterdam (NZH)? Tevens er vanuit gaande dat het voor binnenlands gebruik was.

« Laatst bewerkt op: 26 juni 2023, 16:18:07 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2023, 17:03:11 »
NZH Haarlem?
NBM Zeist?
Groet,
      Ronald

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 791
    • Station Lemmer
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2023, 18:45:32 »
Zoek een willekeurig tijdschrift van 'de locomotief' op op Delpher.nl en je vindt veel advertenties.
voorbeeldpagina's:
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSPOM01:003161004:00008
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSPOM01:003160027:00008
enz.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2023, 18:49:26 door gdh »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2023, 19:23:05 »
Inderdaad Hiëronymus ;),

Nu al geslaagd wat mij betreft: dankzij jouw linkjes weet ik nu dat Stork voortkwam uit Werkspoor.

Nee, Stork fuseerde met Werkspoor in 1954. Daarvoor was het een zelfstandig bedrijf, opgericht door meneer Stork.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2023, 19:35:32 »
Op hun website schrijven ze over de bedrijfsgeschiedenis:

“Toch gaan onze activiteiten al terug tot de oprichting in 1827 van de 'Nederlandse Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel': Werkspoor, wat later ook de officiële naam werd.”

Het precieze verband met de oprichting van Stork in 1868 wordt niet duidelijk.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2023, 23:04:25 »
Werkspoor werd opgericht in 1827 en Stork in 1868, beide fuseerden in 1954 tot V.M.F. met behoud van eigen 'merknamen'. Van het fusiebedrijf kun je dus zeggen dat het begon in 1827. Overigens schijnt (mede) Stork Werkspoor in 1890 van de ondergang te hebben gered.

Met vriendelijke groet,
Teun

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2023, 08:48:41 »
Een ander voormalig Hengeloos bedrijf gelieerd aan Stork was Dikkers. Zij maakten appendages voor de stoomketels van Stork.  Ik kan alleen niet vinden of deze ook op stoomlocs terechtkwamen.


https://dikkershengelo.nl/nl/home


------------------------------------------------------------


https://nl.wikipedia.org/wiki/Machinefabriek_Breda
Jeroen

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2023, 09:04:34 »
Van het fusiebedrijf kun je dus zeggen dat het begon in 1827.

Dat kan idd, maar dat is een beetje alsof Maxima zegt: ik ben getrouwd met Willem Alexander en nu kan ik mijn afstamming terugvoeren op Jan van Nassau.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2023, 11:49:06 »
De website Industriepspoor geeft een hele lijst van fabrikanten voor zowel normaal- tram- en smalspoor:

http://industriespoor.nl/Producenten.htm

Groeten,
Rogier