Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
  

Auteur Topic: decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel  (gelezen 10554 keer)

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #30 Gepost op: 08 April 2013, 19:14:08 »
Ik zie dat er weer behoorlijk is gerageerd op de topic.

Ben echt niet geschokt onver mijn vermeende meesteroplichtrers baan. Moet er wel om loacchen. Kan echt wel tegen een stootje maar ik heb een andere baan en ga inderdaad ook 2 keer op wintersport, vul nooit een lotto in en gebruik geen helemaal geen drugs, maar koop op jaarbasis inderdaad vele lokomotieven, en nog veel meer wagons en rijtuigen.

Gert, sorry dat ii zaterdag niet direct gerageerd heb, maar ik werd opgeroepn en ben hierdoor een paar dagen van huis geweest, waardoor ik niet eerder kon reageren.

Gert,
de baan ligt daar in de lengterichting echt geheel vlak. Dat heb ik zaterdagmorgen na het posten van de foto's nog kunnen controleren met een kloppende waterpas.
De ondergrond bestaat uit 18 mm watervast verlijmd multiplex, wat je niet zomaar buigt, ik in ieder geval niet.
 
In de breedte ligt het links zelfs nog iets hoger dan rechts, ongeveeer 1 tot 3 mm over alle drie de sporen heen gemeten. Dan is er toch sprake van iets van tilt in de bocht. Ik denk dat dit optische effect op de foto's wordt veroorzaakt door kwaliteit van de lens in combinatie met de geringe afstand, en het rechts naastliggende spoor wat inderdaad wel omhoog loopt. Het is dus helaas allemaal optisch bedrog.

Op de foto zijn de bochten die boven de wissel uitgevoerd in R2 en R3, en de van de wissel is het afbuigende spoor naar binnen ook R2 en van de 'buitenste' bocht weet ik eigenlijk niet zeker of dit R2 of R3 is, maar R2 mag toch dit soort problemen niet geven.

Dat de kwaliteit van M achteruit gaat staat voor mij als een paal boven water.
Of dit er mee te maken heeft dat ik meestal de eerst uitgeleverde 'maandag' exemplaren krijg weet ik ook niet, maar dit zou er wel iets mee te maken kunnen hebben.

Het geval van de 151 is volgens mij ook redelijk uniek. Er branden naar mijn weten namelijk nooit decoders door en de kortsluitbeveiliging werkt ook gewoon zoals deze behoort te werken. Zelf denk ik dat in dit specifieke geval de de metalen in het draaistel ingebouwde koperen sleepcontacten, die hier zitten om een bocht of wissel in de baan te dedecteren om dan vervolgens het bijbehorende piepende geluid op het juiste moment voortbrengen, na deze ontsporing voor de noodlottige kortsluiting met de puko's heeft gezorgd. De baan ging ook snel uit maar het was blijkbaar al te laat. We hoorden ook tegelijkertijd een op een vlamboog gelijkend geluid wat wij beiden nog niet eerder hadden gehoord en ook niet meer hopen te horen. Het was ook meteen duidelijk dat het ernstig was, gezien de overleden functies.
Overigens rijdt de blauw/beige 151 op dezelfde manier, alleen komen hier iet wat minder verontrustende geluiden uit als deze over een bochtwissel rijdt.   

Dat 30 loks veel is begrijp ik ook wel maar ik heb eerder gezegd tussen de 20 en 30.
Dit houdt ik namelijk ook niet precies bij. Ik maak ook niet alles stuk. Er zitten er zeker ook 5 bij die al kapot zijn voorat ik ze ook maar op de baan heb gezet. Die doen dus helemaal niets of als er leven inzit maken ze bijvoorbeeld een geluid als een koffiemolen. Ook nieuwe loks die dus helemaal niets doen. Ik neem ze ook altijd gewoon mee zonder de lok te testen of de doos te openen in de winkel. Dat testen doe ik altijd gewoon lekker thuis en als dan blijkt dat ze niet goed zijn lever ik ze zonder probleem in bij mijn vakhandelaar.
Meestal raakt er na korte tijd bijvoorbeeld een draadje of iets degelijks in de lok los, het geluid het niet ineens meer doet (is ook altijd sterk gereduceerd) of van de ESU Class 66 komt zomaar de sleper los en deze was hierna niet meer te bevestigen. Dit komt waarschijnlijk voort uit het feit dat in de regel de ESU loks niet echt soepel en geluidsaarm over M type C wissels rijden. De 216 modellen gaan overigens het beste over de wissels.

Over de ascorrectie die ESU aangeeft het volgende. Mijn leverancier zegt gewoon laat ESU dat lekker zelf uitzoeken en uitvoeren, dan moeten maar deugdelijke spullen uitleveren. Om die reden stuurt hij de loks gewoon in, waar ik geen enkel probleem mee heb.


Han,
Over de snelheid van de loks het volgende. Het is een echte bergbaan en daar wordt in het echt ook langzaam gereden. Ongeacht of het een goederen of een personentrein betreft liggen de snelheden waarmee door ons op de baan gereden wordt echt laag. Op schaal zal dit de 80 km per uur nooit overschrijden en dat is denk ik al te veel.







   

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #31 Gepost op: 08 April 2013, 19:33:41 »
Dat 30 loks veel is begrijp ik ook wel maar ik heb eerder gezegd tussen de 20 en 30.
Dit houdt ik namelijk ook niet precies bij. Ik maak ook niet alles stuk. Er zitten er zeker ook 5 bij die al kapot zijn voorat ik ze ook maar op de baan heb gezet. Die doen dus helemaal niets of als er leven inzit maken ze bijvoorbeeld een geluid als een koffiemolen. Ook nieuwe loks die dus helemaal niets doen. Ik neem ze ook altijd gewoon mee zonder de lok te testen of de doos te openen in de winkel. Dat testen doe ik altijd gewoon lekker thuis en als dan blijkt dat ze niet goed zijn lever ik ze zonder probleem in bij mijn vakhandelaar.
Dan nog is 20 tot 30 stuks op jaarbasis hoger dan de gemiddelde hobbyist zo koopt.
En jij hebt er dan blijkbaar patent op om defecte producten te kopen als je er bij kopen al 5 kapot hebt.
Des te meer reden om ze voor de koop even uit te testen.

Over de ascorrectie die ESU aangeeft het volgende. Mijn leverancier zegt gewoon laat ESU dat lekker zelf uitzoeken en uitvoeren, dan moeten maar deugdelijke spullen uitleveren. Om die reden stuurt hij de loks gewoon in, waar ik geen enkel probleem mee heb.
Dan weet ik niet wie jouw leverancier is maar dit is onzin.
ESU maakt deugdelijke producten. Volgens de NEM 310 moet de afstand tussen de wielen tussen 14.4 en 14.6 liggen. Ik heb de loc niet maar dat zal best wel kloppen.
Alleen als je Marklin gebruikt moet je dit dus verkleinen tot 14.0 mm voor probleemloos gebruik. Ruim buiten de norm dus.
Je moet dus een goed product aanpassen om de problemen van een ander merk te boven te komen.
Mag jij raden wie er geen deugdelijke producten maakt  :-\

Zal wel aan mij liggen maar je houdt er op zijn zachts gezegd toch wel een aparte manier van hobbyen op na.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6692
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #32 Gepost op: 08 April 2013, 19:47:29 »

Alleen als je Marklin gebruikt moet je dit dus verkleinen tot 14.0 mm voor probleemloos gebruik. Ruim buiten de norm dus.


Da's niet wat meneer Esu zegt. Zij gaan er prat op dat je de lok ook op 3rail kan laten rijden door er eenvoudig de sleper op te klikken. Tekst op de Esu site: Neue BR151 mit Pantographensteuerung und Zwei- & Dreileiterbetrieb dank Steckschleifer - Ein Click! genügt.

Hoewel jij en ik beter weten mag de argeloze koper er dan van uit gaan dat dat volstaat. Hen voorts met een schuifmaat de boel zelf laten afstellen is in die zin een beetje raar. ;)

Gr, Ben.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #33 Gepost op: 08 April 2013, 19:57:49 »
Heb je gelijk in maar blijft een feit dat je in het geval je 3 rail rijdt je ruim van de norm af moet gaan wijken omdat de Marklin rail anders niet voldoet en je dus je locs moet gaan aanpassen.

Zeg niet dat je bij andere merken geen problemen hebt, daar moet je soms ook wat correctiewerk uitvoeren door de wielafstand juist wel binnen de norm te laten vallen.
Als iedere fabrikant zich netjes aan de normen zouden houden, hadden wij er als consument geen omkijken naar  8)
Maar helaas, de ideale werled bestaat (nog) niet  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6692
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #34 Gepost op: 08 April 2013, 20:06:40 »
Marklin houdt zich prima aan de norm, zie NEM 340. Is alleen niet jouw en mijn norm. ;D

Gr, Ben.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #35 Gepost op: 08 April 2013, 20:16:44 »
Zegt toch wel iets dat ze een eigen norm nodig hebben  ;D
Citaatje uit de norm NEM 340.
Citaat
Diese Norm enthält zum Teil von NEM 110 und 310 abweichende Maße für Radsatz und Gleis
entsprechend den Systemen MÄRKLIN sowie für H0 auch Angaben über Mittelleiter und Stromabnahme.
Let vooral op het woordje "abweichende"  8)

En inderdaad, niet mijn norm  ;D 8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #36 Gepost op: 08 April 2013, 20:42:52 »
Hoi Eric,

Zes jaar geleden begon het als een geintje maar intussen ben ik echt ook een  liefhebber en verzamelaar, en wil zeker de ESU produkten niet afkraken want voor wat betreft de functie mogelijkheden zijn ze echt super. En als ze voor DC de juiste aswijdte hebben, zullen het dan zeker probleemloze loks zijn. Met de wetenschap in hoeverre het model er uit ziet, ten opzichte van zijn grote broer houdt ik mij niet bezig, omdat ik hier zelf niet over kan oordelen omdat ik echt niets afweet van het grootspoor.

Als ik ESU niet ok zou vinden had ik ze zeker niet allemaal gekocht, maar ik koop hem toch ook als model geschikt voor wisselstroom. Het concept van een lok voor beide stroomsystemen door het bevestigen van alleen de sleper vind ik ook wel innivatie, maar weet ik veel dat er voor wisselstroom andere as wijdten gehanteerd worden en dat M blijkbaar andere waarde hanteerd dan de NEM 310. Dat geeft inderdad aan dat ze er toch wel merkwaardige gedachten op na houden bij M. Maar in mijn geval is keuze voor AC / DC nu eenmaal al gemaakt, en daar doe ik niets meer aan.

Als ik een lok ergens op het internet koop, kan ik de lok toch ook niet testen, en mijn handelaar heeft alleen een recht stukje van 1,20 m. zonder wissels enz. liggen.

Over de verstandhouding met mijn leverancier heb ik ook niets te klagen.
Dat is toch ook een kwestie van vertrouwen, en doet niets af aan het feit dat in een aantal gevallen (de 5 dode loks) de lok blijkbaar in de doos al niet in orde was. In het geval iemand anders deze lok dan wel zou testen in de winkel, is het enige verschil dat ik hem dan later weer moet leveren en het defect op mijn conto wordt geschreven en ik in de meeste gevallen met een gerepareerde nieuwe lok eindig, in plaats van geweigerd na de test in de winkel door een andere koper.

Ja als je dat bedoeld houdt ik er inderdaad een merwaardige hobby op na en niet helemaal spoor (y).      

Over het aswijdte verschil.
  
Het lijkt mij een slecht idee om zelf dit soort operaties uit te voeren, en ik denk ook dat ik hiet niet de enige in ben. Ik heb hier ook de tijd niet voor en ik zeker niet de kennis en het goede gereedschap heb om dit soort dingen uit te voeren. Ik neem aan dat een bankschroef en een hamertje niet voldoende is. Mocht er zich nu iemand geroepen voelen, die dit voor mij tegen redelijke vergoeding op verantwoorde wijze wil en ook daadwerkekelij kan uitvoeren zonder dat ik gezeur krijg met de garantie enz, dan hoor ik het graag.

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #37 Gepost op: 08 April 2013, 20:44:57 »
Ik ben dus gewoon zo'n argeloze sukkel

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8812
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #38 Gepost op: 08 April 2013, 20:55:25 »
Dat zou ik niet zo zeggen.

Over het aswijdte verschil.
 
Het lijkt mij een slecht idee om zelf dit soort operaties uit te voeren, en ik denk ook dat ik hiet niet de enige in ben. Ik heb hier ook de tijd niet voor en ik zeker niet de kennis en het goede gereedschap heb om dit soort dingen uit te voeren. Ik neem aan dat een bankschroef en een hamertje niet voldoende is.

Ik heb ooit via een ander forum bij een hobbyfabrikant, nu gestopt trouwens, een assensteller gekocht. Hiermee kan je de wielen op de juiste afstand drukken:



Met de afstandhouder kan je hem dat precies op maat krijgen. Ik heb het nog niet geprobeerd, hij ligt hier nog steeds. Ik weet dat er ook andere (hobby)fabrikanten zijn die dit soort hulpmiddelen maken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #39 Gepost op: 08 April 2013, 21:03:34 »
Het zijn geïsoleerde assen, een wiel schuift waarschijnlijk over een plastic busje.
Die asmaat pas je met de hand en een schuifmaat aan.

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #40 Gepost op: 08 April 2013, 21:33:22 »
Ik ga er als nono gewoon vanuit dat als het voor drie rail op de markt gezet wordt dat dit dan ook ok is. Blijkbaar niet dus!

Ik heb maar 1 lok die noodgewongen omgebouwd is naar 3 rail en dat is de capitool lok van Roco. Echt een beauty. Als deze ooit in AC door een andere fabrikant als M wordt uitgebracht schaf ik hem/haar zeker aan. Voor de rest is alles origineel als wisselstroom uitgevoerd.

Roland bedankt voor de tip.

Ik ben wel onwetend maar zeker niet a-technisch.
Ik begrijp dat hiervoor speciaal gereedschap voor verkrijgbaar is, maar ik werk me rot, heb echt heel weinig vrije tijd en in de weinige vrije tijd die er over is heb ik hier dan ook helemaal geen zin in. Dan moet ik echt even in de relaxstand en dan is lekker een beetje rijden een leuke bezigheid, maar is een lok operatiemet de loupe geen verstandig idee in het geval van een ESU lok. Er zitten nogal de nodige spulletjes in de draaistellen en ik heb daarbij nogal dikke vingers laten we maar zeggen.  

Als Esu dit voor mij wil oplossen tegen betaling vind ik het ook best. Als ik hierdoor uiteindelijk een beter rijdende lokomotief krijg is waar het mij om gaat. Ik baal er natuurlijk ook wel van ALS JE INEENS PLOF HOORT, en de lok is overleden, terwijl hij al twee uur dezelfde route rijdt.

Ik zal van al mijn ESU loks de aswijdte opmeten en als deze niet op 14,0 mm staan en dit is de oplossing zullen ze hoe dan ook allemaal aangepast moeten worden, zo ben ik danook weer.
  

  

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6692
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #41 Gepost op: 08 April 2013, 21:34:27 »
Tussen duim en wijsvinger. :o ;D



Gr, Ben.

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #42 Gepost op: 08 April 2013, 21:40:04 »
Ja,

Het zullen inderdaad wel geisoleerde assen moeten zijn gezien het ESU concept, Maar dat bedoel ik dat ik een nono ben, daar houd ik mij eigenlijk helemaal niet mee bezig, maar is logisch en maakt de klus dus waarschijnlijk wel wat eenvoudiger.
(waterpomptangetje) :P

Ik houdt het niet bij en loop een beetje achter. sorry hiervoor

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8812
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #43 Gepost op: 08 April 2013, 21:48:24 »
Hoi,

Daar is het forum voor.  ;) Om te leren van elkaar en om wat wijzer te worden. Ben je binnen de kortste keren weer een beetje bij. Je ziet dat er verschillende manieren zijn. Van compleet gereedschap tot het handmatige werk ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:DecoderR 151 ESU 31030 doorgeRand nantsporing op M wissel
« Reactie #44 Gepost op: 08 April 2013, 21:49:41 »
Jullie zijn echt geweldig.

Da's wel super van een forum.
Zo kom je nog eens wat te weten.
Ik zal de handleiding hiervoor toch eens inzien en kijken of ik het zal gaan wagen maar eigenlijk laat ik dit liever doen