Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
Rob Bennis
Vandaag
om 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Reeks77
Vandaag
om 22:39:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:13:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Overet
Vandaag
om 22:04:43
Raadplaatje
door
Lars Smelter
Vandaag
om 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
Vandaag
om 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
Vandaag
om 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
Vandaag
om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
Vandaag
om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 12:25:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omlaag
Auteur
Topic: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel (gelezen 13542 keer)
ruudns
Offline
Berichten: 6339
***
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #45 Gepost op:
28 August 2013, 11:57:42 »
@Martin en Frans: gebruiken jullie dit in de ultrasoon om spuiten end met lakken op waterbasis schoon te maken of ook voor thinner en wasbenzine gedrage en acryl lakken? Of maak je er gewoon "alles" mee schoon zoals kappen die opnieuw gespoten moeten worden en motoren en wielen reinigen?
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Rubedino
Gast
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #46 Gepost op:
28 August 2013, 12:38:31 »
Waarom gebruiken jullie een ultrasoon en wat gooi je dan in die ultrasoon?
De hele airbrush of maar een deel?
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #47 Gepost op:
28 August 2013, 12:45:29 »
Ik heb wel een ultrasoon, maar daar heb ik m'n badger 150 nog nooit ingegooid
. De spuit reinigen van alkydhars-verven gaat prima met thinner ( wel de nodige kunststof onderdelen van de spuit halen) en van acrylverven gaat prima met
Dasty ( schoonmaakmiddel van de Zeeman )
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9409
OO. Organisatie OntraXS!
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #48 Gepost op:
28 August 2013, 13:09:14 »
Senior gebruikt dat ding al eeuwen, de man is klokkenmaker en gooit er hele uurwerken in. Komen er net zo blinkend en vetvrij weer uit. Heb geen airbrush, althans niet van die pietepeuterige. Gooi m'n spuitpistolen (DeVilbis) zo in een emmer thinner en laat ze een nachie weken (inclusief pakkingen etc) en maak ze de dag erop schoon..
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
ruudns
Offline
Berichten: 6339
***
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #49 Gepost op:
28 August 2013, 14:47:32 »
Mijn grote spuit donder ik ook gewoon in de thinner, maar de aerograph en de sata airbrush spoel ik alleen uit en berg ze op waarbij ik de naald een stuk uit de nozzle trek, zodat ze niet gaan vastzitten in restjes thinner/wasbenzine.
Beide airbrushes zijn al ca 30jaar oud en ik gebruikte ze vroegahr veel voor custompaint jobs op auto's en motoren. Ook T-shirts heb ik veel gespoten (gewoon met Lucite autolak
). Nu ik dat jaren niet meer heb gedaan gebruik ik de airbrushes tegenwoordig alleen weer voor mijn treinenhobby, meestal met KleiNSpoor verf en wasbenzine als verdunner. Deze combinatie laat echter schijnbaar meer zooi achter waardoor de naald nog wel eens vast zit als ik de spuit na enkele weken weer eens nodig heb. Dat betekend dan dus dat hij gewoon niet goed schoon is opgeborgen. Ik spoel ze uit met wasbenzine en nevel hem daarna door met schone wasbenzine (lekker buiten uiteraard
) dan blaas ik er nog een paar stoten lucht door en dan zet ik de naald pakking los en trek de naald een paar mm terug uit de nozzle en berg hem zo op.
Nu vraag ik me af of een kortstondig ultrasoonbad niet veel effectiver is en probeer dmv mijn vragen er achter te komen of er gebruikers zijn die dit al zo doen en als met welk reinigingsmiddel bij welke verfsoort.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Rubedino
Gast
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #50 Gepost op:
28 August 2013, 15:32:53 »
Kleinspoor verf vind ik wel ongeveer de grootste bagger die er is. Je werkte met autolak en nu niet meer? Was die dan nog slechter?
Ik heb een ultrasoon gehad en gebruikt voor de spuiten. Nu bewaar ik alleen het "natte" deel in de thinner. De inlaat gaat nooit in de vloeistof (op aanraden van ASA).
Ruud je moet echt eens een keer de verf gebruiken waar ik mee werk (verschillende forum gebruikers werken er ook mee en willen niet anders meer).
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6339
***
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #51 Gepost op:
28 August 2013, 16:54:02 »
@Kees-Jan: ik weet het, maar ik heb er nog zo veel van en het was duur genoeg. Dus eerst effen opmaken. Ik gooi nooit schoenen weg die nog goed zijn
.
De Lucite was geweldige lak, maar ik had er alleen de hoofdkleuren van en die zijn opgedroogd
. Deze lak kon je 100% verdunnen! Het was zeer pigment rijk. Alle andere kleuren mengde ik zelf. Deze lak was bij wijze van spreken al droog als hij de drager raakte. Je kon er aan een stuk mee doorwerken. Daarna werd het spul in de 2K-blankenlak gezet voor de glans
.
«
Laatst bewerkt op: 28 August 2013, 16:59:05 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #52 Gepost op:
28 August 2013, 17:12:05 »
kwa verf ben ik om naar de verf van MK.
Geen idee waar jij mee spuit Kees-Jan.
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3452
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #53 Gepost op:
28 August 2013, 19:17:16 »
Ik heb zelf geen ultrasoon: vind het ondingen die met een beetje pech een verschrikkelijke herrie maken, daarnaast heb ik ook niet de ruimte om zo'n ding veilig neer te zetten.
Ik maak de spuit altijd met de hand schoon. Gewoon wattenstaafjes en wat wc-papier en een paar van die interdentale borsteltjes, daarbij maakt het niet uit of ik nu met alkyd-verven of acryl-verven gewerkt heb, alleen gebruik ik bij alkyd-verven wasbenzine om de boel schoon te maken en bij acryl water.
Direct na het spuiten doe ik een klein beetje wasbenzine in het cupje en spuit dat er onder hogere druk doorheen, waarbij ik vaak de wanden van m'n spuitcabine gebruik als oefenobject, want er komt vaak nog aardig wat pigment mee.
Tussen het doorspuiten maak ik vaak de naaldkap even schoon door er een wattenstaafje tegenaan te duwen en even goed te wrijven (met ingetrokken naald uiteraard)
Als al het doorspuitwerk klaar is, gaat de spuit uit elkaar voor de grondige reiniging.
Na het reinigen gaat de spuit met hier en daar wat vaseline op bewegende onderdelen en schroefdraden weer in elkaar en spuit ik er ter controle even wat wasbenzine doorheen.
Daarna wordt de spuit opgeborgen.
Bij m'n Badger heb ik ook wel eens 'backfiring' geprobeerd (ik kan niet op de term komen en ben doodmoe en dus ook geen zin om het op te zoeken) de straaluitgang blokkeren zodat de lucht het cupje ingepompt wordt.
Bij m'n Badger werkte dat best aardig, bij de Evolution komt dan dus echt het complete innerlijk onder de verf te zitten, dus sinds maandag weet ik dat ik dat beter niet kan doen.
Het pluspunt aan de Evolution vind ik dat alles makkelijker uit elkaar te halen is: bij de badger heb je een sleuteltje nodig om de nozzle los te halen, bij de Evolution kan al het belangrijke met de hand los, maar ik krijg wel het idee dat de evolution veel makkelijker vuil wordt dan de Badger: bij de laatste heb ik meer dan eens een brandschone naald gehad na het doorspuiten met wasbenzine, bij de Evolution zit de naald vanaf het cupje iedere keer onder de verf. Of dat een typisch gevolg is van het feit dat het een bovenlader is weet ik niet, ik heb nog nooit een andere bovenlader gezien/gebruikt.
Kwa verf gebruik ik Revell, maar ik neig steeds meer over te stappen op Vallejo's Model Air reeks. Het enige nadeel aan de laatste is dat het spul zo'n beetje opdroogt nadat je het in het cupje gedruppeld hebt. Misschien dat ik gewoon een dekseltje voor op het cupje nodig heb, maar enige vertraging in het uithardingsproces zou geen overbodige luxe zijn...
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #54 Gepost op:
28 August 2013, 20:04:45 »
Sleuteltje bij de Badger? Ik gebruik gewoon m'n tanden, die heb ik altijd bij me. Dat sleuteltje is altijd weg.
Schoonmaken doe ik met pijpenragers, wattenstaafjes en die kleine borsteltjes voor tussen je tanden. Revell Airbrush-cleaner, daar krijg je alles mee weg. Dan een miniem filmpje zuurvrije vaseline en de eerstkomende tien sessies hoef ik nauwelijks schoon te maken.
Groet,
Jan
Gelogd
Rubedino
Gast
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #55 Gepost op:
28 August 2013, 20:20:08 »
Citaat van: roadster36 op 28 August 2013, 17:12:05
Geen idee waar jij mee spuit Kees-Jan.
1 component thinner verf Jan.
Geweldig spul (lijkt wat op de verf van philotrain). Geen gedoe met verdunnen want ik laat het gelijk op de juiste dikte maken. Is het toch nog te dik dan verdun ik het met wat thinner. Het droogt zeer strak op en heeft geen plak en wegkruipeffect zoals bij kleinspoor. Oh ja en een lichte kleur over een donkere kleur heen spuiten gaat gewoon.
Gelogd
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2183
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #56 Gepost op:
29 August 2013, 00:25:20 »
Ik heb lang genoeg mijn Badgers ook alleen maar onderhouden met thinner, wasbenzine etc,, dat ging goed, maar toen ik die fles Tickopur had en mijn spuiten in onderdelen uiteengenomen in de ultrasoon mikte schrok ik toch wel...
En dat hoeft dan helemaal geen Sonorex van Bandelin te zijn (€ 1200
); Kruidvat heeft momenteel weer simpele exemplaren: inderdaad wat meer herrie, maar het werkt wel... Water in het apparaat en de Tickopur in een (afsluitbaar) potje en dat glas in het apparaat...
Kappen (messing en kunststof) gaan in een jampot met soda-oplossing en worden dan ook netjes schoon...
Iedereen succes!
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
ruudns
Offline
Berichten: 6339
***
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #57 Gepost op:
29 August 2013, 09:26:21 »
@Frans:
goede tip, die "au-bain mary" methode
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
willem22
Offline
Berichten: 1544
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #58 Gepost op:
04 October 2013, 13:27:54 »
@Sven, de 'daad bij het woord voegen" nu dit is bij jouw zeker van toepassing.
Nog bedankt voor de spare.
Hou het toch maar bij mij Badger 150.
Groetjes wil.
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6718
Spaar ze allemaal.
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
«
Reactie #59 Gepost op:
04 October 2013, 15:46:43 »
Ik behelp mij met een kloon van 3 tientjes, een zelfgeknutselde compressor en gebruik Kleinspoorverf, dit alles wordt natuurlijk wel gecompenseerd met mijn sublieme vakmanschap.
Je ziet, overal valt mee te werken, de kans op goed resultaat wordt met beter materiaal wel groter.
Stephan.
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel