Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
Vandaag om 22:39:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:13:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
Vandaag om 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
  

Auteur Topic: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel  (gelezen 13545 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6339
  • ***
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #45 Gepost op: 28 August 2013, 11:57:42 »
@Martin en Frans: gebruiken jullie dit in de ultrasoon om spuiten end met lakken op waterbasis schoon te maken of ook voor thinner en wasbenzine gedrage en acryl lakken? Of maak je er gewoon "alles" mee schoon zoals kappen die opnieuw gespoten moeten worden en motoren en wielen reinigen?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rubedino

  • Gast
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #46 Gepost op: 28 August 2013, 12:38:31 »
Waarom gebruiken jullie een ultrasoon en wat gooi je dan in die ultrasoon?
De hele airbrush of maar een deel?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #47 Gepost op: 28 August 2013, 12:45:29 »
Ik heb wel een ultrasoon, maar daar heb ik m'n badger 150 nog nooit ingegooid  :P . De spuit reinigen van alkydhars-verven gaat prima met thinner ( wel de nodige kunststof onderdelen van de spuit halen) en van acrylverven gaat prima met Dasty ( schoonmaakmiddel van de Zeeman )
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #48 Gepost op: 28 August 2013, 13:09:14 »
Senior gebruikt dat ding al eeuwen, de man is klokkenmaker en gooit er hele uurwerken in. Komen er net zo blinkend en vetvrij weer uit. Heb geen airbrush, althans niet van die pietepeuterige. Gooi m'n spuitpistolen (DeVilbis) zo in een emmer thinner en laat ze een nachie weken (inclusief pakkingen etc) en maak ze de dag erop schoon..

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6339
  • ***
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #49 Gepost op: 28 August 2013, 14:47:32 »
Mijn grote spuit donder ik ook gewoon in de thinner, maar de aerograph en de sata airbrush spoel ik alleen uit en berg ze op waarbij ik de naald een stuk uit de nozzle trek, zodat ze niet gaan vastzitten in restjes thinner/wasbenzine.
Beide airbrushes zijn al ca 30jaar oud en ik gebruikte ze vroegahr veel voor custompaint jobs op auto's en motoren. Ook T-shirts heb ik veel gespoten (gewoon met Lucite autolak ;)). Nu ik dat jaren niet meer heb gedaan gebruik ik de airbrushes tegenwoordig alleen weer voor mijn treinenhobby, meestal met KleiNSpoor verf en wasbenzine als verdunner. Deze combinatie laat echter schijnbaar meer zooi achter waardoor de naald nog wel eens vast zit als ik de spuit na enkele weken weer eens nodig heb. Dat betekend dan dus dat hij gewoon niet goed schoon is opgeborgen. Ik spoel ze uit met wasbenzine en nevel hem daarna door met schone wasbenzine (lekker buiten uiteraard 8) ::)) dan blaas ik er nog een paar stoten lucht door en dan zet ik de naald pakking los en trek de naald een paar mm terug uit de nozzle en berg hem zo op.

Nu vraag ik me af of een kortstondig ultrasoonbad niet veel effectiver is en probeer dmv mijn vragen er achter te komen of er gebruikers zijn die dit al zo doen en als met welk reinigingsmiddel bij welke verfsoort.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rubedino

  • Gast
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #50 Gepost op: 28 August 2013, 15:32:53 »
Kleinspoor verf vind ik wel ongeveer de grootste bagger die er is. Je werkte met autolak en nu niet meer? Was die dan nog slechter?

Ik heb een ultrasoon gehad en gebruikt voor de spuiten. Nu bewaar ik alleen het "natte" deel in de thinner. De inlaat gaat nooit in de vloeistof (op aanraden van ASA).

Ruud je moet echt eens een keer de verf gebruiken waar ik mee werk (verschillende forum gebruikers werken er ook mee en willen niet anders meer).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6339
  • ***
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #51 Gepost op: 28 August 2013, 16:54:02 »
@Kees-Jan: ik weet het, maar ik heb er nog zo veel van en het was duur genoeg. Dus eerst effen opmaken. Ik gooi nooit schoenen weg die nog goed zijn ;).
De Lucite was geweldige lak, maar ik had er alleen de hoofdkleuren van en die zijn opgedroogd :-X. Deze lak kon je 100% verdunnen! Het was zeer pigment rijk. Alle andere kleuren mengde ik zelf. Deze lak was bij wijze van spreken al droog als hij de drager raakte. Je kon er aan een stuk mee doorwerken. Daarna werd het spul in de 2K-blankenlak gezet voor de glans (y).
« Laatst bewerkt op: 28 August 2013, 16:59:05 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #52 Gepost op: 28 August 2013, 17:12:05 »
kwa verf ben ik om naar de verf van MK.
Geen idee waar jij mee spuit Kees-Jan.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #53 Gepost op: 28 August 2013, 19:17:16 »
Ik heb zelf geen ultrasoon: vind het ondingen die met een beetje pech een verschrikkelijke herrie maken, daarnaast heb ik ook niet de ruimte om zo'n ding veilig neer te zetten.

Ik maak de spuit altijd met de hand schoon. Gewoon wattenstaafjes en wat wc-papier en een paar van die interdentale borsteltjes, daarbij maakt het niet uit of ik nu met alkyd-verven of acryl-verven gewerkt heb, alleen gebruik ik bij alkyd-verven wasbenzine om de boel schoon te maken en bij acryl water.

Direct na het spuiten doe ik een klein beetje wasbenzine in het cupje en spuit dat er onder hogere druk doorheen, waarbij ik vaak de wanden van m'n spuitcabine gebruik als oefenobject, want er komt vaak nog aardig wat pigment mee.

Tussen het doorspuiten maak ik vaak de naaldkap even schoon door er een wattenstaafje tegenaan te duwen en even goed te wrijven (met ingetrokken naald uiteraard)

Als al het doorspuitwerk klaar is, gaat de spuit uit elkaar voor de grondige reiniging.

Na het reinigen gaat de spuit met hier en daar wat vaseline op bewegende onderdelen en schroefdraden weer in elkaar en spuit ik er ter controle even wat wasbenzine doorheen.

Daarna wordt de spuit opgeborgen.

Bij m'n Badger heb ik ook wel eens 'backfiring' geprobeerd (ik kan niet op de term komen en ben doodmoe en dus ook geen zin om het op te zoeken) de straaluitgang blokkeren zodat de lucht het cupje ingepompt wordt.

Bij m'n Badger werkte dat best aardig, bij de Evolution komt dan dus echt het complete innerlijk onder de verf te zitten, dus sinds maandag weet ik dat ik dat beter niet kan doen.

Het pluspunt aan de Evolution vind ik dat alles makkelijker uit elkaar te halen is: bij de badger heb je een sleuteltje nodig om de nozzle los te halen, bij de Evolution kan al het belangrijke met de hand los, maar ik krijg wel het idee dat de evolution veel makkelijker vuil wordt dan de Badger: bij de laatste heb ik meer dan eens een brandschone naald gehad na het doorspuiten met wasbenzine, bij de Evolution zit de naald vanaf het cupje iedere keer onder de verf. Of dat een typisch gevolg is van het feit dat het een bovenlader is weet ik niet, ik heb nog nooit een andere bovenlader gezien/gebruikt.

Kwa verf gebruik ik Revell, maar ik neig steeds meer over te stappen op Vallejo's Model Air reeks. Het enige nadeel aan de laatste is dat het spul zo'n beetje opdroogt nadat je het in het cupje gedruppeld hebt. Misschien dat ik gewoon een dekseltje voor op het cupje nodig heb, maar enige vertraging in het uithardingsproces zou geen overbodige luxe zijn...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #54 Gepost op: 28 August 2013, 20:04:45 »
Sleuteltje bij de Badger? Ik gebruik gewoon m'n tanden, die heb ik altijd bij me. Dat sleuteltje is altijd weg.
Schoonmaken doe ik met pijpenragers, wattenstaafjes en die kleine borsteltjes voor tussen je tanden. Revell Airbrush-cleaner, daar krijg je alles mee weg. Dan een miniem filmpje zuurvrije vaseline en de eerstkomende tien sessies hoef ik nauwelijks schoon te maken.

Groet,
Jan

Rubedino

  • Gast
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #55 Gepost op: 28 August 2013, 20:20:08 »
Geen idee waar jij mee spuit Kees-Jan.
1 component thinner verf Jan.

Geweldig spul (lijkt wat op de verf van philotrain). Geen gedoe met verdunnen want ik laat het gelijk op de juiste dikte maken. Is het toch nog te dik dan verdun ik het met wat thinner. Het droogt zeer strak op en heeft geen plak en wegkruipeffect zoals bij kleinspoor. Oh ja en een lichte kleur over een donkere kleur heen spuiten gaat gewoon.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #56 Gepost op: 29 August 2013, 00:25:20 »
Ik heb lang genoeg mijn Badgers ook alleen maar onderhouden met thinner, wasbenzine etc,, dat ging goed, maar toen ik die fles Tickopur had en mijn spuiten in onderdelen uiteengenomen in de ultrasoon mikte schrok ik toch wel...
En dat hoeft dan helemaal geen Sonorex van Bandelin te zijn (€ 1200  :o); Kruidvat heeft momenteel weer simpele exemplaren: inderdaad wat meer herrie, maar het werkt wel... Water in het apparaat en de Tickopur in een (afsluitbaar) potje en dat glas in het apparaat...
Kappen (messing en kunststof) gaan in een jampot met soda-oplossing en worden dan ook netjes schoon...

Iedereen succes!
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6339
  • ***
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #57 Gepost op: 29 August 2013, 09:26:21 »
@Frans: (y) goede tip, die "au-bain mary" methode (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #58 Gepost op: 04 October 2013, 13:27:54 »
@Sven, de 'daad bij het woord voegen" nu dit is bij jouw zeker van toepassing.
Nog bedankt voor de spare.
Hou het toch maar bij mij Badger 150.

Groetjes wil.


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #59 Gepost op: 04 October 2013, 15:46:43 »
Ik behelp mij met een kloon van 3 tientjes, een zelfgeknutselde compressor en gebruik Kleinspoorverf, dit alles wordt natuurlijk wel gecompenseerd met mijn sublieme vakmanschap. :P
Je ziet, overal valt mee te werken, de kans op goed resultaat wordt met beter materiaal wel groter.

Stephan.