Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:36:56
Overstap naar HTM? door Jan Bennink
Vandaag om 17:28:36
Zelfbouw decoders: vraag aan de loconet experts door meino
Vandaag om 17:26:48
USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan) door Mudhen
Vandaag om 17:03:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 16:57:12
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Luc2000
Vandaag om 16:55:17
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 16:50:18
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door 1200blauw
Vandaag om 16:49:06
Ontwerpen digitale modelbaan Roco Fleischmann H0 met Z1 en Itrain door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:56
Piko rijtuig 57613 krijg kap er niet af door marioglas
Vandaag om 16:32:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:30:33
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Stefan88
Vandaag om 16:28:00
HSM trams kop van noordholland door MeZZiN
Vandaag om 16:22:02
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
Vandaag om 16:20:44
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door spoorijzer
Vandaag om 16:17:57
Silberthal in H0e voor Dick Schuurman door spoorijzer
Vandaag om 15:59:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:30:25
modelspoor in slovenie door Quinzeedied
Vandaag om 15:23:36
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door MOVisser
Vandaag om 15:02:17
NS-6000 in Spoor-1 door Ivo tB
Vandaag om 14:48:29
Doehler&Haass decoder - CV8=33 i.p.v. 97 door oostspoor
Vandaag om 14:30:39
19 Toen door dh3201
Vandaag om 14:04:16
La Fabrique des petit reseaux (1:87) door GerardvV
Vandaag om 13:42:24
Zwitserse wagens SHM door Edwin2121992
Vandaag om 13:37:48
23/25 juli Venice Simplon-Oriënt-Express door nighttrain1
Vandaag om 12:56:48
NEM-schacht koppeling van maat veranderd? door nighttrain1
Vandaag om 12:50:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 10:29:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 10:27:29
Spoorvernieuwing westzijde station Amersfoort Centraal door kar
Vandaag om 10:25:45
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RikM
Vandaag om 10:18:10
  

Auteur Topic: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0  (gelezen 19931 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Gepost op: 01 July 2007, 21:03:04 »
6400 van Trix, Liliput en KleiNSpoor, h0
Door Huibert van Noord en Peter Brouwer


6451 met wagens voor Izmir in Lillestrom, Noorwegen, februari 1996

Het voorbeeld
De 6400 is afgeleid van de MaK DE 1002. Vanwege de hogere eisen ten aanzien van het te leveren vermogen wijken de machines in een aantal opzichten af. Meest in het oog springend is de lengte, maar ook het machinistenhuis is ruimer van opzet. De serie 6400 van de NS bestaat uit twee deelseries. De eerste serie, met name bedoeld voor de vervanging van de 2400-en, is zestig lokomotieven groot en werd afgeleverd tussen 1988 en 1991. De tweede, evengrote serie, werd aansluitend geleverd. In 1995 kwam de laatste op de baan. Vanaf 6511 werden de loks in rode kleurstelling geleverd. De loks kenden nogal wat kinderziekten, voornamelijk te wijten aan de elektronika. Konden de loks niet tegen kou, later bleken ze ook niet tegen warmte te kunnen: De loks zijn zo goed geïsoleerd dat de dieselmotor de warmte niet goed kwijt kan. De windleiplaten, die voor extra toevoer van koele lucht zorgen, vormen de oplossing voor dit probleem. De loks kunnen met een maximum van 4 in treinschakeling rijden. Zo kunnen ertstreinen van 4800 ton worden gereden. Nadat in 1990 de 6443 een aantal weken op proef in Noorwegen verbleef, werden van 1993-1996 een aantal lokomotieven aan de NSB verhuurd in afwachting van de aflevering van de vervanger van de Nohab's. In Nederland werd een aantal 6400-en geschikt gemaakt voor het rijden in België (Vlaamse Reuzen) en een aantal anderen voor t rijden in Duitsland (Duitse Herders). Door de boedelscheiding van NS zijn inmiddels alle loks in handen van Railion. Een aantal rijdt rond in RailPro-kleuren.

Het model
Drie vertalingen van de 6400. Drie verhalen. Drie loks eigenlijk.

Trix


Märklin heeft een goed getroffen model op de markt gebracht en via Trix is deze ook voor de tweerailer beschikbaar. Het model is scherp van contour. Rijk aan details ook, vooral op de huiven en cabine. De lok lijkt een goede weergave van haar grote broer. Lijkt, want er klopt iets wezenlijks niet: de draaistellen. Behalve dat ATB-spoel en buitenste remcylinders ontbreken, zijn deze in schaal 1:111. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de lengte van Broer, die groter is dan de standaard MaK. Op deze manier spaart Märklin op kosten. Immers: de korte draaistellen passen zo onder de standaard MaKs, die Märklin ook heeft uitgebracht. Voor de 6400-en is het zeer storend, temeer daar de draaistellen ook nog s erg vlakjes zijn uitgevoerd. t Lijkt een beetje smalspoor allemaal.



Verder is t hekwerk vierkant èn verkeerd gemonteerd. Ipv òp de omloop, is het naast de omloop aangebracht. Bij de eerste uitgave van de 6400 ontbrak een spijl in het hekwerk voor en achter. Dat is bij recentere uitvoeringen gecorrigeerd. Wat verder ontbreekt, zijn de windleiplaten. Zeker bij de geteste 6513 klopt dat niet. De lok heeft geen binneninrichting.

Liliput


Liliput was de eerste die de 6400 uitbracht. De fabrikant heeft, net als Märklin, een goed gelijkend model op de markt gebracht. Ook hier details op huiven en kappen. Waar Märklin er later voor koos de draaistellen kort te houden, koos Liliput ervoor de lok niet te verlengen. Oftewel: de 6400 van Liliput is een omgespoten standaard-MaK. Dan rijst natuurlijk de vraag: wat ziet er nou beter uit?



De eerste versie van Liliput had in elk draaistel een motor, maar dit werkte niet goed. De motoren liepen niet synchroon met als gevolg dat de loks ontsporen en stotteren. De tweede versie heeft 1 motor met cardanoverbrenging naar de draaistellen. Hierdoor loopt de lok veel beter. De gegoten details zijn scherp uitgevoerd. 't Liliput hekwerk heeft de 'plastic look' als bij de geel/grijze 2200 en 2400van Roco en DKM. De opschriften zouden scherper mogen.

KleiNSpoor


De 6400 van KleiNSpoor is, vergeleken met de Trix en Liliput 6400-en een verhaal apart. Het is een bouwpakket, wat dus zelf in elkaar gezet moet worden. Getest is de eerste versie, de tweede wordt al lange tijd verwacht.

De KleiNSpoor 6400 is minder gedetailleerd dan haar zusjes. Mate van detaillering is deels ook aan de bouwer. Aan de afgebeelde 6437 kan nog 't één en ander verbeterd worden. De lok is wel minder scherp van contour. Lokkast en draaistellen zijn goed van maat. En dat laat zich zien in een goede algemene indruk. Dat ook bij deze lok de afstand tussen assen en draaisteldraaipunt niet goed is doet daar niet veel aan af.



Toch zou het KleiNSpoor sieren wanneer de vernieuwde 6400 scherper wordt. De windleiplaten mogen dan ook van messing.

Eigenschappen
Bij alle drie de lokomotieven bestaat de aandrijving uit een middenmotor met cardan en wormwielaandrijving. De aandrijving in de draaistellen verschilt.

Trix
In de beide Trix-draaistellen de cardan èn een hele riedel tandwielen, die onnodig zichtbaar zijn. De lok heeft op zich een goede trekkracht, ware het niet dat één van de wormen over de tandwielen slaat bij wat hogere belasting. Een 5 vierassers is dan al rap te veel. Bij rijrichtingwissel hikt de lok. Oorzaak is een motoras met te veel speling. Daardoor is er een groot verschil in kruipsnelheid: kh/lh voor: 40/5 Dit problemen schijnt bij latere versies verholpen te zijn. Uitkijken dus als je een tweedehands of Houtens aanbod overweegt. Ook de eindsnelheid ligt te hoog: rond de 250km/h. De uitloop is ruim voldoende om door vuil stroomloze stukjes te overbruggen. De verlichting geschiedt met micro-LED's en wisselt met de rijrichting. In de cabine bevindt zich de contrastekker voor aansluiting van een decoder. De decoder vindt dan een plaatsje bij het raam (de makkelijke oplossing) of tussen printplaat en draaistel onder de lange huif.

Liliput
De uitloop van de Liliput is klein. Dit komt doordat de vliegwielen klein zijn en dus onvoldoende kracht leveren. De lok maakt weinig geluid; is amper te horen. De eindsnelheid van de lok is aan de lage kant; 125km/h. Ook heeft de lok een hoge aanzetsnelheid. Bij lagere snelheden loopt ze niet regelmatig. De verlichting wordt verzorgd door gloeilampjes. Ze brandt rechtsonder iets minder fel, de verdere verlichting brandt goed. De lok is digitaal voorbereid.

KleiNSpoor
Deze lok rijdt op Athearn draaistellen. Van de aandrijving is dan ook niks te zien. De mashima motor in combinatie met de overbrenging bezorgt ook de KleiNSpoor een te hoge eindsnelheid: 250km/h. De uitloop is ruim voldoende om door vuil stroomloze stukjes te overbruggen. Verlichting geschiedt door middel van LED's en wisselt met de rijrichting. Trekkracht is ruim voldoende voor een normale inzet. Ondanks dat de lok geen antislipbandjes heeft, is ook de inzet op een 3% helling voldoende. Extreme dingen moet men van deze lok echter niet verwachten. De lok is niet digitaal voorbereid.

Decoder
Geen van de uitvoeringen heeft een decoder.

Verzorging
Zowel de Trix als de Liliput 6400 zit in een plastic omhulsel, de plastic verpakking zit in een kartonnen doos. Beide lokomotieven worden hiermee goed en veilig verpakt. In de Liliputdoos zit een blad met onderdeelnummers en een blad met de historie en onderhoud van het model. In het Trixdoosje het bekende blad met onderhoudsuggesties en wat onderdelen. De 6400 van KleiNSpoor wordt in verpakte onderdelen in een doos geleverd. Uiteraard is een bouwbeschijving in de doos te vinden. Verf en transfers moeten apart worden aangeschaft. Dat laat keuze voor verfsoort en transferfabriek.

Conclusie
Drie vertalingen van de 6400. Drie verhalen. Drie loks eigenlijk. Die indruk blijft na de trippletest bestaan. De Liliput 6400 is 1,5 cm te kort wat niet zo opvalt als er geen KleiNSpoor, Trix of meetlat naast staat. De 6513 heeft te kleine draaistellen, wat wèl opvalt, ook als er geen andere lok naaststaat. De 6437 is een bouwpakket wat veel scherper kan worden uitgevoerd dan nu 't geval is. Zoals met alles, blijft de keuze een persoonlijke kwestie.

De Details:

Algemeen
Merk: Trix, Liliput, KleiNSpoor
Type: NS 6400
Schaal: h0
Tijdperk: V
Catalogusnrs: Tr 22545 Lp 112408 (Tr/Lp/KNS)
Frame: metaal/metaal/metaal
Opbouw: huiven metaal, cabine kunststof/kunststof/kunststof
Gewicht: 380/325/390
Min. Radius:
Koppeling: beugel, geen kkcoulisse/beugel, geen kkcoulisse/beugel, geen kkcoulisse
Prijs: fl399(1999)/fl29(2000)/fl280(1997)
Huidige prijzen: €220/€130/ niet leverbaar. Prijzen fluctueren
Testuitvoering: 2ra*
Stroomafname: alle wielen
Motor: Tr klokanker, Lp 3-polige standaardmotor, Ks 3-polige Mashima
Verlichting: front/sluit met rijrichting wisselend
Decoder: geen
Krachtoverbrenging: middenmotor, cardan, wormwielen 4 assen aangedreven, 2 asb-tjes, Ks geen asb.
Vliegwiel: 2/2/2
Trekkracht:
Demontage: Tr schroeven; Lp klikverbinding; Ks schroeven
Zelf aan te brengen onderdelen: Tr evt deel bufferbalk; Lp hekwerk, luchtslangen ed; Ks alles :)

Maten (1:1;1:87;model Tr/Lp/KNS;)
Lengte over de buffers: 14400;1655;1655/1495/1655
Hoogte: 4110; 4724; 4900/4700/4800
Breedte: 3080; 3540; 3700/3560/3550
Wieldiameter: 1000; 1149; 1100/1120/1150
Radstand: 2400; 2758; 2450/2735/2750

Rijeigenschappen
Vmax model: 250/125/250
Vmin model: 50/*/20 * loopt niet regelmatig wanneer langzaam gereden wordt

Tijdperk indeling volgens NEM 818
Bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html

Bronnen:
Geschiedenis en afmetingen:
Diesellocomotieven in Nederland; van Gestel; Alk 2002
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400707&lang=1

Fotoverantwoording:
6451: http://www.rolandrail.net/, met toestemming.
6438 en 6513: Huibert van Noord
6485: Peter Brouwer

Deze test verscheen eerder op Beneluxrail.net.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2009, 21:10:49 door Peter van der Leek »

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput
« Reactie #1 Gepost op: 01 July 2007, 21:33:47 »
Hoi Huibert,

Is deze bijdrage een aftreksel van de vroegere test op de voorganger van dit forum??
Ik herinner mij dat er daar ook een uitvoerige gtesgt stond van deze drie uitvoeringen.

groeten uit Tilburg,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput
« Reactie #2 Gepost op: 01 July 2007, 22:01:04 »
Geen aftreksel, maar dezelfde.
Ik zal het er ff bijzetten. Dacht dat ik dat al gedaan had, maar kennelijk niet... :(

Afijn.

Groet,

Huibert

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Reactie #3 Gepost op: 01 July 2007, 23:30:44 »
Is dat goed, die Vmin? 50, niet te meten en 20? Ik heb switchers die afgesteld staan op Vmax van 50...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8138
  • Spoor N
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Reactie #4 Gepost op: 02 July 2007, 13:28:29 »
Voor de Liliput wordt een lage Vmax van 125 km/u genoemd, de Vmax in het echt is echter 120 km/u. Dat klopt dus netjes. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7619
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Reactie #5 Gepost op: 02 July 2007, 17:35:31 »
Stig, zoals in de tekst staat is de overbrengng van de eerste lichting Trix 6400-en slecht.
Dat je rangeerders een beter resultaat boeken, komt ws ook omdat daaraan de nodige aandacht is besteed!
Rick, 125 is een niet al te beste waarde wanneer je de Nem-norm erbij pakt. Een Vmax van 168 ware dan beter geweest!

Zie NEM 661 bij de downloads of op Miba.de

Gr/H
« Laatst bewerkt op: 02 July 2007, 17:37:17 door DE_II »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8138
  • Spoor N
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Reactie #6 Gepost op: 02 July 2007, 17:59:20 »
Dan denk je dat het eens netjes op schaal is, is er een NEM norm voor waarbij het anders moet zijn...

Weer wat geleerd. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Reactie #7 Gepost op: 02 July 2007, 17:59:52 »
Wat grappig dat we hier weer een norm voor hebben verzonnen, dat wist ik niet... Vermeld het er anders in't vervolg bij, want ik dacht ook wat een vreemde redenering. Is tie spot on, is't niet goed... Blijkt ie harder te moeten gaan dan in werkelijkheid...

Bij welk voltage is de Vmax gemeten, en bij welk de Vmin? Moet je hem helemaal open draaien, of is ie er al bij 12V?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7619
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Reactie #8 Gepost op: 02 July 2007, 18:10:11 »
Bij vrijwel dicht: wanneer rijdt ie, en bij helemaal open.

En tja, die Nem-normen. Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat jullie die uit je hoofd kennen, net als ik. Is toch niet voor niets verzonnen, he!

Zonder gekheid, in tests in bladen wordt ook gerefereerd aan Nem-normen voor tal van zaken, dus dat doen we hier ook maar, lijkt me ;)

Gr/H
« Laatst bewerkt op: 02 July 2007, 18:12:32 door DE_II »

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Reactie #9 Gepost op: 17 August 2007, 11:51:30 »
Even een vraag over de 6400 van Trix: welke nummers zijn er uitgebracht?
En is het een optie om deze loks om te bouwen met de draaistellen en dus de tandwielkasten die door KleiNSpoor worden gebruikt?
Want die draaistellen lijken een heel stuk beter.

Rob

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
    • nederlof.net
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Reactie #10 Gepost op: 17 August 2007, 12:31:31 »
Rob: sowieso de 6409 maar mogelijk ook nog anderen

Wat betreft de draaistellen: op het Beneluxrail forum stond een ombouw-verhaal om de draaistellen goed te maken.
Ben bang dat dat verhaal verloren gegaan is maar misschien heeft iemand dat nog opgeslagen??

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
    • nederlof.net
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Reactie #11 Gepost op: 17 August 2007, 12:34:31 »
Even op http://www.nsinmodel.com/ gekeken en daar gezien dat de 6503 en 6513 ook uitgebracht zijn door Trix
De site is niet erg bijgewerkt zie ik want de 6409 staat er niet bij (ook niet voor Märklin...)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Gert1

  • Gast
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Reactie #12 Gepost op: 20 August 2007, 19:37:14 »
Niet officieel uitgebracht, maar wel goed te maken zijn de varianten met de Ralion-opschriften dankzij de setjes van KleiNSpoor en sinds kort ook de stickers van Brekelmans (Focus Model Parts). Bij die laatste moet je dan wel zelf de nummers voor op de voor- en achterkant regelen.

Daarnaast had MTE afgelopen weekend in Houten een aantal exemplaren van de 6464 met Railion DB Logistics stickers.

Overigens jammer dat het KleiNSpoor model van de 6400-en niet meer verkrijgbaar is. Destijds had ik er het budget niet voor...

mvg,
Gert

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7619
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Reactie #13 Gepost op: 20 August 2007, 20:20:12 »
In de test staat dat de contouren van de 6400 van KleiNSpoor minder scherp zijn., Dat geldt zeker ook voor de draaistellen.
De hele aandrijving vervangen zal ongetwijfeld kunnen, maar persoonlijk denk ik dat de klus het resultaat niet waard is. Of beter gezegd: andersom: het resultaat is de klus niet waard.
Gewoon met zn allen zeuren bij KNS om een nieuwe 6400 lijkt me een betere optie.
Helaas heb ik het verhaal van de ombouw van de draaistellen niet bewaard. Ik meen te weten dat het met name het aanbrengen van grotere zandkasten was wat het draaistel meer volume gaf.

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
« Reactie #14 Gepost op: 15 March 2010, 13:09:34 »
zijn er trouwens andere motertjes die men in kan bouwen in de liliput versie ? , ik ben ze namelijk om aan het bouwen , maar kan nog geen goede moters viinden

groet stefan ;)