BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: Materieeltest op 01 juli 2007, 21:03:04

Titel: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Materieeltest op 01 juli 2007, 21:03:04
6400 van Trix, Liliput en KleiNSpoor, h0
Door Huibert van Noord en Peter Brouwer

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item08/6400-02.jpg)
6451 met wagens voor Izmir in Lillestrom, Noorwegen, februari 1996

Het voorbeeld
De 6400 is afgeleid van de MaK DE 1002. Vanwege de hogere eisen ten aanzien van het te leveren vermogen wijken de machines in een aantal opzichten af. Meest in het oog springend is de lengte, maar ook het machinistenhuis is ruimer van opzet. De serie 6400 van de NS bestaat uit twee deelseries. De eerste serie, met name bedoeld voor de vervanging van de 2400-en, is zestig lokomotieven groot en werd afgeleverd tussen 1988 en 1991. De tweede, evengrote serie, werd aansluitend geleverd. In 1995 kwam de laatste op de baan. Vanaf 6511 werden de loks in rode kleurstelling geleverd. De loks kenden nogal wat kinderziekten, voornamelijk te wijten aan de elektronika. Konden de loks niet tegen kou, later bleken ze ook niet tegen warmte te kunnen: De loks zijn zo goed geïsoleerd dat de dieselmotor de warmte niet goed kwijt kan. De windleiplaten, die voor extra toevoer van koele lucht zorgen, vormen de oplossing voor dit probleem. De loks kunnen met een maximum van 4 in treinschakeling rijden. Zo kunnen ertstreinen van 4800 ton worden gereden. Nadat in 1990 de 6443 een aantal weken op proef in Noorwegen verbleef, werden van 1993-1996 een aantal lokomotieven aan de NSB verhuurd in afwachting van de aflevering van de vervanger van de Nohab's. In Nederland werd een aantal 6400-en geschikt gemaakt voor het rijden in België (Vlaamse Reuzen) en een aantal anderen voor t rijden in Duitsland (Duitse Herders). Door de boedelscheiding van NS zijn inmiddels alle loks in handen van Railion. Een aantal rijdt rond in RailPro-kleuren.

Het model
Drie vertalingen van de 6400. Drie verhalen. Drie loks eigenlijk.

Trix
(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item08/6400-03.jpg)

Märklin heeft een goed getroffen model op de markt gebracht en via Trix is deze ook voor de tweerailer beschikbaar. Het model is scherp van contour. Rijk aan details ook, vooral op de huiven en cabine. De lok lijkt een goede weergave van haar grote broer. Lijkt, want er klopt iets wezenlijks niet: de draaistellen. Behalve dat ATB-spoel en buitenste remcylinders ontbreken, zijn deze in schaal 1:111. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de lengte van Broer, die groter is dan de standaard MaK. Op deze manier spaart Märklin op kosten. Immers: de korte draaistellen passen zo onder de standaard MaKs, die Märklin ook heeft uitgebracht. Voor de 6400-en is het zeer storend, temeer daar de draaistellen ook nog s erg vlakjes zijn uitgevoerd. t Lijkt een beetje smalspoor allemaal.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item08/6400-04.jpg)

Verder is t hekwerk vierkant èn verkeerd gemonteerd. Ipv òp de omloop, is het naast de omloop aangebracht. Bij de eerste uitgave van de 6400 ontbrak een spijl in het hekwerk voor en achter. Dat is bij recentere uitvoeringen gecorrigeerd. Wat verder ontbreekt, zijn de windleiplaten. Zeker bij de geteste 6513 klopt dat niet. De lok heeft geen binneninrichting.

Liliput
(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item08/6400-05.jpg)

Liliput was de eerste die de 6400 uitbracht. De fabrikant heeft, net als Märklin, een goed gelijkend model op de markt gebracht. Ook hier details op huiven en kappen. Waar Märklin er later voor koos de draaistellen kort te houden, koos Liliput ervoor de lok niet te verlengen. Oftewel: de 6400 van Liliput is een omgespoten standaard-MaK. Dan rijst natuurlijk de vraag: wat ziet er nou beter uit?

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item08/6400-06.jpg)

De eerste versie van Liliput had in elk draaistel een motor, maar dit werkte niet goed. De motoren liepen niet synchroon met als gevolg dat de loks ontsporen en stotteren. De tweede versie heeft 1 motor met cardanoverbrenging naar de draaistellen. Hierdoor loopt de lok veel beter. De gegoten details zijn scherp uitgevoerd. 't Liliput hekwerk heeft de 'plastic look' als bij de geel/grijze 2200 en 2400van Roco en DKM. De opschriften zouden scherper mogen.

KleiNSpoor
(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item08/6400-07.jpg)

De 6400 van KleiNSpoor is, vergeleken met de Trix en Liliput 6400-en een verhaal apart. Het is een bouwpakket, wat dus zelf in elkaar gezet moet worden. Getest is de eerste versie, de tweede wordt al lange tijd verwacht.

De KleiNSpoor 6400 is minder gedetailleerd dan haar zusjes. Mate van detaillering is deels ook aan de bouwer. Aan de afgebeelde 6437 kan nog 't één en ander verbeterd worden. De lok is wel minder scherp van contour. Lokkast en draaistellen zijn goed van maat. En dat laat zich zien in een goede algemene indruk. Dat ook bij deze lok de afstand tussen assen en draaisteldraaipunt niet goed is doet daar niet veel aan af.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item08/6400-01.jpg)

Toch zou het KleiNSpoor sieren wanneer de vernieuwde 6400 scherper wordt. De windleiplaten mogen dan ook van messing.

Eigenschappen
Bij alle drie de lokomotieven bestaat de aandrijving uit een middenmotor met cardan en wormwielaandrijving. De aandrijving in de draaistellen verschilt.

Trix
In de beide Trix-draaistellen de cardan èn een hele riedel tandwielen, die onnodig zichtbaar zijn. De lok heeft op zich een goede trekkracht, ware het niet dat één van de wormen over de tandwielen slaat bij wat hogere belasting. Een 5 vierassers is dan al rap te veel. Bij rijrichtingwissel hikt de lok. Oorzaak is een motoras met te veel speling. Daardoor is er een groot verschil in kruipsnelheid: kh/lh voor: 40/5 Dit problemen schijnt bij latere versies verholpen te zijn. Uitkijken dus als je een tweedehands of Houtens aanbod overweegt. Ook de eindsnelheid ligt te hoog: rond de 250km/h. De uitloop is ruim voldoende om door vuil stroomloze stukjes te overbruggen. De verlichting geschiedt met micro-LED's en wisselt met de rijrichting. In de cabine bevindt zich de contrastekker voor aansluiting van een decoder. De decoder vindt dan een plaatsje bij het raam (de makkelijke oplossing) of tussen printplaat en draaistel onder de lange huif.

Liliput
De uitloop van de Liliput is klein. Dit komt doordat de vliegwielen klein zijn en dus onvoldoende kracht leveren. De lok maakt weinig geluid; is amper te horen. De eindsnelheid van de lok is aan de lage kant; 125km/h. Ook heeft de lok een hoge aanzetsnelheid. Bij lagere snelheden loopt ze niet regelmatig. De verlichting wordt verzorgd door gloeilampjes. Ze brandt rechtsonder iets minder fel, de verdere verlichting brandt goed. De lok is digitaal voorbereid.

KleiNSpoor
Deze lok rijdt op Athearn draaistellen. Van de aandrijving is dan ook niks te zien. De mashima motor in combinatie met de overbrenging bezorgt ook de KleiNSpoor een te hoge eindsnelheid: 250km/h. De uitloop is ruim voldoende om door vuil stroomloze stukjes te overbruggen. Verlichting geschiedt door middel van LED's en wisselt met de rijrichting. Trekkracht is ruim voldoende voor een normale inzet. Ondanks dat de lok geen antislipbandjes heeft, is ook de inzet op een 3% helling voldoende. Extreme dingen moet men van deze lok echter niet verwachten. De lok is niet digitaal voorbereid.

Decoder
Geen van de uitvoeringen heeft een decoder.

Verzorging
Zowel de Trix als de Liliput 6400 zit in een plastic omhulsel, de plastic verpakking zit in een kartonnen doos. Beide lokomotieven worden hiermee goed en veilig verpakt. In de Liliputdoos zit een blad met onderdeelnummers en een blad met de historie en onderhoud van het model. In het Trixdoosje het bekende blad met onderhoudsuggesties en wat onderdelen. De 6400 van KleiNSpoor wordt in verpakte onderdelen in een doos geleverd. Uiteraard is een bouwbeschijving in de doos te vinden. Verf en transfers moeten apart worden aangeschaft. Dat laat keuze voor verfsoort en transferfabriek.

Conclusie
Drie vertalingen van de 6400. Drie verhalen. Drie loks eigenlijk. Die indruk blijft na de trippletest bestaan. De Liliput 6400 is 1,5 cm te kort wat niet zo opvalt als er geen KleiNSpoor, Trix of meetlat naast staat. De 6513 heeft te kleine draaistellen, wat wèl opvalt, ook als er geen andere lok naaststaat. De 6437 is een bouwpakket wat veel scherper kan worden uitgevoerd dan nu 't geval is. Zoals met alles, blijft de keuze een persoonlijke kwestie.

De Details:

Algemeen
Merk: Trix, Liliput, KleiNSpoor
Type: NS 6400
Schaal: h0
Tijdperk: V
Catalogusnrs: Tr 22545 Lp 112408 (Tr/Lp/KNS)
Frame: metaal/metaal/metaal
Opbouw: huiven metaal, cabine kunststof/kunststof/kunststof
Gewicht: 380/325/390
Min. Radius:
Koppeling: beugel, geen kkcoulisse/beugel, geen kkcoulisse/beugel, geen kkcoulisse
Prijs: fl399(1999)/fl29(2000)/fl280(1997)
Huidige prijzen: €220/€130/ niet leverbaar. Prijzen fluctueren
Testuitvoering: 2ra*
Stroomafname: alle wielen
Motor: Tr klokanker, Lp 3-polige standaardmotor, Ks 3-polige Mashima
Verlichting: front/sluit met rijrichting wisselend
Decoder: geen
Krachtoverbrenging: middenmotor, cardan, wormwielen 4 assen aangedreven, 2 asb-tjes, Ks geen asb.
Vliegwiel: 2/2/2
Trekkracht:
Demontage: Tr schroeven; Lp klikverbinding; Ks schroeven
Zelf aan te brengen onderdelen: Tr evt deel bufferbalk; Lp hekwerk, luchtslangen ed; Ks alles :)

Maten (1:1;1:87;model Tr/Lp/KNS;)
Lengte over de buffers: 14400;1655;1655/1495/1655
Hoogte: 4110; 4724; 4900/4700/4800
Breedte: 3080; 3540; 3700/3560/3550
Wieldiameter: 1000; 1149; 1100/1120/1150
Radstand: 2400; 2758; 2450/2735/2750

Rijeigenschappen
Vmax model: 250/125/250
Vmin model: 50/*/20 * loopt niet regelmatig wanneer langzaam gereden wordt

Tijdperk indeling volgens NEM 818
Bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html (http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html)

Bronnen:
Geschiedenis en afmetingen:
Diesellocomotieven in Nederland; van Gestel; Alk 2002
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400707&lang=1 (http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400707&lang=1)

Fotoverantwoording:
6451: http://www.rolandrail.net/ (http://www.rolandrail.net/), met toestemming.
6438 en 6513: Huibert van Noord
6485: Peter Brouwer

Deze test verscheen eerder op Beneluxrail.net.
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput
Bericht door: Gert van den Berg op 01 juli 2007, 21:33:47
Hoi Huibert,

Is deze bijdrage een aftreksel van de vroegere test op de voorganger van dit forum??
Ik herinner mij dat er daar ook een uitvoerige gtesgt stond van deze drie uitvoeringen.

groeten uit Tilburg,

Gert van den Berg
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput
Bericht door: HuibertDeVerschrikkelijke op 01 juli 2007, 22:01:04
Geen aftreksel, maar dezelfde.
Ik zal het er ff bijzetten. Dacht dat ik dat al gedaan had, maar kennelijk niet... :(

Afijn.

Groet,

Huibert
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: stig op 01 juli 2007, 23:30:44
Is dat goed, die Vmin? 50, niet te meten en 20? Ik heb switchers die afgesteld staan op Vmax van 50...
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Rick op 02 juli 2007, 13:28:29
Voor de Liliput wordt een lage Vmax van 125 km/u genoemd, de Vmax in het echt is echter 120 km/u. Dat klopt dus netjes. ;)
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Huup op 02 juli 2007, 17:35:31
Stig, zoals in de tekst staat is de overbrengng van de eerste lichting Trix 6400-en slecht.
Dat je rangeerders een beter resultaat boeken, komt ws ook omdat daaraan de nodige aandacht is besteed!
Rick, 125 is een niet al te beste waarde wanneer je de Nem-norm erbij pakt. Een Vmax van 168 ware dan beter geweest!

Zie NEM 661 bij de downloads of op Miba.de (http://www.miba.de/morop/)

Gr/H
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Rick op 02 juli 2007, 17:59:20
Dan denk je dat het eens netjes op schaal is, is er een NEM norm voor waarbij het anders moet zijn...

Weer wat geleerd. :P
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: stig op 02 juli 2007, 17:59:52
Wat grappig dat we hier weer een norm voor hebben verzonnen, dat wist ik niet... Vermeld het er anders in't vervolg bij, want ik dacht ook wat een vreemde redenering. Is tie spot on, is't niet goed... Blijkt ie harder te moeten gaan dan in werkelijkheid...

Bij welk voltage is de Vmax gemeten, en bij welk de Vmin? Moet je hem helemaal open draaien, of is ie er al bij 12V?
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Huup op 02 juli 2007, 18:10:11
Bij vrijwel dicht: wanneer rijdt ie, en bij helemaal open.

En tja, die Nem-normen. Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat jullie die uit je hoofd kennen, net als ik. Is toch niet voor niets verzonnen, he!
(http://www.my-smileys.de/smileys3/biggrinangelA.gif)
Zonder gekheid, in tests in bladen wordt ook gerefereerd aan Nem-normen voor tal van zaken, dus dat doen we hier ook maar, lijkt me ;)

Gr/H
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: DB143 op 17 augustus 2007, 11:51:30
Even een vraag over de 6400 van Trix: welke nummers zijn er uitgebracht?
En is het een optie om deze loks om te bouwen met de draaistellen en dus de tandwielkasten die door KleiNSpoor worden gebruikt?
Want die draaistellen lijken een heel stuk beter.

Rob
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: KNed op 17 augustus 2007, 12:31:31
Rob: sowieso de 6409 maar mogelijk ook nog anderen

Wat betreft de draaistellen: op het Beneluxrail forum stond een ombouw-verhaal om de draaistellen goed te maken.
Ben bang dat dat verhaal verloren gegaan is maar misschien heeft iemand dat nog opgeslagen??

Koen
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: KNed op 17 augustus 2007, 12:34:31
Even op http://www.nsinmodel.com/ gekeken en daar gezien dat de 6503 en 6513 ook uitgebracht zijn door Trix
De site is niet erg bijgewerkt zie ik want de 6409 staat er niet bij (ook niet voor Märklin...)

Koen
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Gert1 op 20 augustus 2007, 19:37:14
Niet officieel uitgebracht, maar wel goed te maken zijn de varianten met de Ralion-opschriften dankzij de setjes van KleiNSpoor en sinds kort ook de stickers van Brekelmans (Focus Model Parts). Bij die laatste moet je dan wel zelf de nummers voor op de voor- en achterkant regelen.

Daarnaast had MTE afgelopen weekend in Houten een aantal exemplaren van de 6464 met Railion DB Logistics stickers.

Overigens jammer dat het KleiNSpoor model van de 6400-en niet meer verkrijgbaar is. Destijds had ik er het budget niet voor...

mvg,
Gert
Titel: Re: 6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Huup op 20 augustus 2007, 20:20:12
In de test staat dat de contouren van de 6400 van KleiNSpoor minder scherp zijn., Dat geldt zeker ook voor de draaistellen.
De hele aandrijving vervangen zal ongetwijfeld kunnen, maar persoonlijk denk ik dat de klus het resultaat niet waard is. Of beter gezegd: andersom: het resultaat is de klus niet waard.
Gewoon met zn allen zeuren bij KNS om een nieuwe 6400 lijkt me een betere optie.
Helaas heb ik het verhaal van de ombouw van de draaistellen niet bewaard. Ik meen te weten dat het met name het aanbrengen van grotere zandkasten was wat het draaistel meer volume gaf.
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: nscargo2008 op 15 maart 2010, 13:09:34
zijn er trouwens andere motertjes die men in kan bouwen in de liliput versie ? , ik ben ze namelijk om aan het bouwen , maar kan nog geen goede moters viinden

groet stefan ;)
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: HeRo op 15 maart 2010, 13:52:07
Niet officieel uitgebracht, maar wel goed te maken zijn de varianten met de Railion-opschriften dankzij de setjes van KleiNSpoor en sinds kort ook de stickers van Brekelmans (Focus Model Parts). Bij die laatste moet je dan wel zelf de nummers voor op de voor- en achterkant regelen

Het setje van Brekelmans met Railion-opschriften is compleet met nummers voor de voor/achterzijde en naam voor op de cabine.(Het nummer dat hier gebruikt is was tenminste wel compleet.Waren wel de waterslide transfers)

Groeten Robin
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: nscargo2008 op 15 maart 2010, 14:25:01
weet iemand ook drie nummers te noemen van de duitse herders ,ofwel drie loks gekoppeld die ook in duitsland terecht komen anno 2010 , als ik dan die drie nummers heb kan ik deze bestellen bij brekelmans , ik ben nu 2 liliput loks aan het ombouwen 1x rode versie en 1x grijs gele versie , dus moet er nog 1 op de kop zien te tikken

groet stefan ;)
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Gert1 op 15 maart 2010, 15:32:21
Het setje van Brekelmans met Railion-opschriften is compleet met nummers voor de voor/achterzijde en naam voor op de cabine.(Het nummer dat hier gebruikt is was tenminste wel compleet)

Kijk aan, dat wist ik niet. Bedankt voor de toevoeging!

mvg,
Gert
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Maarten.T op 15 maart 2010, 16:25:34
weet iemand ook drie nummers te noemen van de duitse herders ,ofwel drie loks gekoppeld die ook in duitsland terecht komen anno 2010 , als ik dan die drie nummers heb kan ik deze bestellen bij brekelmans , ik ben nu 2 liliput loks aan het ombouwen 1x rode versie en 1x grijs gele versie , dus moet er nog 1 op de kop zien te tikken

groet stefan ;)
Hoi,

Hier op de volgende link is het één en ander te vinden over de 6400 lok's die nog in duitsland komen. Alleen iets naar beneden scrollen.

http://www.rolandrail.net/drgl/dbs.html

 ;)
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: nscargo2008 op 15 maart 2010, 19:11:21
hoi 2278 , ik heb de link bekeken  (y), ik ben nu heel wat wijzer , maar toch nog even een vraagje voor de mensen die dat weten , bij sommige loks in de lijst staat achter bijzonderheden,bijv. afgesteld te Whz per 29/12/09 , betekend dat dan dat ie voorgoed buiten dienst is , of is zou dit een tijdelijke buiten dienst beteken ?
als ik weet dat deze buiten dienst zijn hoef ik die nummers niet te gebruiken , wie weet het ??

met vriendelijke groet , stefan ;)
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: 5166 op 15 maart 2010, 19:28:38
Wanneer DBSRN weer loc's nodig heeft kan het heel goed zijn dat de terzijde gestelde loc's weer gewoon in dienst worden gesteld.

Groet,
Edwin
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: nscargo2008 op 15 maart 2010, 19:41:10
ok bedankt , ik denk dat ik er uit ben , ik heb gekozen voor de geel/grijze 2x 6493 joke, en de 6481 lies, en dan de rode 6520 ,dus deze logo's ga ik bestellen bij brekelmans

groet stefan ;)
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Rick op 16 maart 2010, 14:31:51
De 6520 rijdt niet als Duitse Herder.
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: nscargo2008 op 16 maart 2010, 15:38:29
ok  (y)

groet stefan
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Albert Bas op 16 maart 2010, 15:56:00
De 6520 is een Vlaamse Reus, dus heeft toegang voor Belgie.

Afgesteld is tijdelijke buiten dienst stelling.
Tijdens afstelling worden de service beurten niet uitgevoerd.
Hij kan dus niet zomaar gestart worden, zal eerst een beurt moeten hebben.
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: nscargo2008 op 16 maart 2010, 16:02:42
ik heb nog 1 rode uitvoering die ik geschikt wil omnummeren voor transport naar duitsland , dus dan maar op zoek naar 1 rode uitvoering ,als die nog bestaat anders moet ik m omspuiten , en daar ben ik nog niet zo goed in , maar goed ,nog even zoeken dus naar de geschikte nummer 3 in het rijtje

bedankt voor alle info  (y)

groet stefan ;)
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Taigagaai op 16 maart 2010, 16:10:37
Rode Duitse locs zijn bijvoorbeeld 6491, 6494-6499. Overigens worden de laatste tijd met name locs uit de serie 6461-6469 ingezet voor verkeer naar Duitsland, m.u.v. de 6462. Die staat tijdelijk ter zijde.
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: 5166 op 16 maart 2010, 17:39:42
Als ik het goed heb zijn de duitse Herders (6486-6499) maar beperkt toegelaten in Duitsland. De zgn. Sharky's (6461-6475) zijn om maar trajecten (of heel D?) toegelaten.

Groet, Edwin
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Albert Bas op 16 maart 2010, 22:35:06
De Duitse herders zijn in het Railionrood met gekanteld wit vierkant op de neus.
De Vlaamse reuzen; 6510-6520 zijn NS Cargo rood en hebben een schuine witte streep op de neus.
De Trix 6494 is dus een Duitse herder en de Trix 6513 is een Vlaamse reus.
Gewoon een 6494 omnummeren dus of in de lijst van Rolandrail een gele Duitse herder uitzoeken. Tussenherder betekend dat hij alleen als middelste lok mee naar Duitsland mag, hij heeft niet de beveiliging maar wel het aangepaste profiel.

Albert.
Titel: Re:6400-en van Trix, KleiNSpoor en Liliput, h0
Bericht door: Taigagaai op 18 maart 2010, 11:10:23
De Vlaamse reuzen; 6510-6520 zijn NS Cargo rood en hebben een schuine witte streep op de neus.
Vlaamse Reuzen zijn 6505-6520, waarbij de 6505-6507, 6509, 6510 geel/grijs zijn. De 6508 is Railion rood en de 6511-6520 Cargo rood. Daarnaast is de 6517 niet meer toegelaten in België, vanwege het ontbreken van de Memor installatie.
De 6514 is afgelopen week gesloopt bij Hoeben metalen, althans, wat er nog van over was na het ongeval bij Barendrecht vorig jaar.