Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:42:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Opsolder wordt herbouwd  (gelezen 20560 keer)

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Opsolder wordt herbouwd
« Reactie #150 Gepost op: 09 April 2013, 20:15:04 »
Ik moet hier en daar inderdaad van de schets afwijken, anders past het gewoon niet.
Bij Anyrail kan je maar een beperkt aantal railstukken gebruiken, althans bij de free edition.
Maar ik vind het eigenlijk een beetje zonde om voor 1 baanplan dat programma te kopen.
Alle rails ligt nog los, dus als het niet past dan kan ik het zonder schade weer uit elkaar halen.
Maar vandaag de tekeningen van de brug eindelijk op de goede schaal afgedrukt gekregen.
Die op de juiste plek op de tafel gelegd, en gekeken of het past.
Het past maar net, dus daar moet ik aandacht aan blijven besteden als ik de rails vast ga legen en er van schuiven geen sprake meer is.
Als het niet past begint het hele circus weer van voren af aan.  :'(
Maar tips, op of aanmerkingen zijn altijd welkom
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 09 April 2013, 20:18:48 »
als je wilt kan ik het plan wel voor je uittekenen in anyrail aan het eind van deze week :)
groeten,
Auke

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 09 April 2013, 20:51:05 »
D'r is echt maar 1 methode en dat is Anyrail ( of een andere exacte baanplanningssoftware ) om op 100% zeker te gaan... het voorkomt verrrassingen en teleurstellingen als het later in de praktijk niet past...

Karst,

Helemaal mee eens, en je kan eventueel je baanplan exporteren naar PDF en deze door middel van een plotter laten printen. Schetsen zijn op zich geen probleem als je het maar wel op schaal doet.

Groet,

Matthijs

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #153 Gepost op: 09 April 2013, 21:01:36 »
Niet eens.... niet iedereen kan een schets vertalen naar de werkelijkheid...  :-\

Helemaal mee eens Karst. Dat is voor heel veel mensen zeer moeilijk.

Exact tekenen? Dat doe ik via CAD een behoorlijk alternatief ;)

Voor Harm. Je kan eventueel via Cad aan de gang. Ik heb nog wel een CAD-bieb met wissels van rocoline voor je. Dan kan het het een ander toch nog op je tafel uittekenen. Laat mij het maar even weten.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gert1

• Gast
« Reactie #154 Gepost op: 09 April 2013, 22:15:29 »
Schetsen zijn op zich geen probleem als je het maar wel op schaal doet.

De ruimte in de tekening is op schaal. Het spoor is indicatief geschetst. Het alternatief is een compleet railsysteem over gaan zetten naar Illustrator. Maar deze hele discussie lijkt me academisch, want als het past, dan kan Harm gewoon gaan bouwen.

mvg,
Gert

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #155 Gepost op: 10 April 2013, 09:23:49 »
Of gewoon een handvol rail en wissels van het te leggen merk pakken en 1 op 1 uitleggen..... dat werkt echt het beste, al jullie mooie software ten spijt ;D ;)

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #156 Gepost op: 10 April 2013, 18:33:24 »
Zo doe ik het nu ook, gewoon uitleggen met Piko A Gleish. Aan de hand van de schets.
Zo kwam ik er achter dan rails onder een hoek t.o.v de achterwand niet paste, als ik recht liet lopen paste het wel.
Vandaag ook even weer wat gedaan, er lopen regelmatig mensen even naar binnen om te kijken hoe het gaat.
Stelde iemand me de vraag "waar komt het station"?
Eehhh......
Als ik het aan de voorkant zet, dan zie je de treinen niet, aan de achterkant is geen ruimte.
En welk station? Ik vind die van Baden erg mooi, maar veel te groot denk ik.
En als dat er komt te staan dan zie je helemaal geen treinen meer in het station.
Geen station vind ik eigenlijk geen optie.
Alles een eind naar voren schuiven houd in dat het havenspoor moet vervallen, De haven zelf ook.
En bij het spoor naar de snelweg kom ik dan in de problemen met het dalen van het spoor.

Zucht. Het zal toch niet zijn dat het weer niet past. Maar het lijkt er wel op.

Harm

Gert1

• Gast
« Reactie #157 Gepost op: 10 April 2013, 18:40:02 »
O jawel, het past echt wel, maar je moet jezelf gewoon niet gek laten maken!
Waarom zou er een megalomaan groot stationsgebouw moeten verrijzen in Opsolder?
Kies gewoon een wat bescheidener stationsgebouw en je kunt je treinen prima zien zonder weer te moeten gaan schuiven met de rails.

Als dit niet past, dan zal er nooit wat gaan passen, want dan is er altijd wel weer een reden om de boel te verschuiven.
Daarbij komt dat een heel groot stationsgebouw met niet meer dan twee perronsporen eigenlijk nergens op slaat...

mvg,
Gert

jakop

• Gast
« Reactie #158 Gepost op: 10 April 2013, 18:40:41 »
Half reliëf tegen de muur met ietsje de boel naar voren schuiven.

Jakop

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #159 Gepost op: 10 April 2013, 19:08:11 »
Hallo Gert,
Ik zei al, Baden is veel te groot, erg mooi maar past niet en net wat je zegt, een groot station met maar twee perrons slaat nergens op.
Jacob, ik zal een kijken hoeveel ik op kan schuiven met een station in half reliëf.
Het kan niet te veel, de brug over het kanaal past maar net. Meer als een paar cm speling heb ik niet .
Het spoor naar de haven en fabriek komt dan meer naar de kant en past de haven niet meer, of wordt erg smal.
Vanavond nog eens kijken en meten.
Harm

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #160 Gepost op: 10 April 2013, 21:02:30 »
Zo, heb even gemeten, hier en daar spoor uitgelegd, opnieuw gemeten en gekeken.
Voor een station aan de achterkant heb ik maximaal 6 cm, ga ik meer naar voren dan past de brug niet meer.
Met die 6 cm is het al krap, een klein stukje van de bocht ligt al op de brug.
Helemaal aan de linkerzijde kan ik wel een ruime bocht maken, maar het spoor duikt al in de bocht naar beneden.
Dat moet ook wel, anders kom ik niet in het schaduwstation of ik moet het spoor veel te steil laten dalen ( max 3 cm per meter toch?) En zo heeft Gert het ook getekend dus dat klopt wel.
Maar voordat de trein onder maaiveld is gekomen ben je al bij de bocht, en daar loopt het kanaal.
Dat hele stuk kan ik niets neerzetten, immers daar loopt de tunnel waar de trein in verdwijnt.
Het spoor dat naar de haven loopt moet ook zakken natuurlijk, wil ik op de goede hoogte van de haven komen.
Al met al heb ik straks een spoordijk door de polder van net een meter en blijft er een hele kleine polder over.
Ik weet het, ik wil teveel op een te kleine ruimte.
Zolang ik niet weet wat ik wel en niet op de baan wil hebben (en ik zal dingen moeten schrappen) zal ik alle rails opruimen, schoon maken en eventueel nog wat rail lasjes vervangen en ruim ik de boel op.
Ik wil Gert en een ieder die geholpen heeft bedanken voor hun hulp, ik heb dat erg gewaardeerd.
Het wordt mooi weer, dus ik ga daar van genieten.
Opsolder wordt herbouwd, maar nu even niet.
Harm

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 11 April 2013, 07:57:40 »
Jammer Harm  :(
Is het perron wat korter maken geen optie?
groeten,
Auke

Gert1

• Gast
« Reactie #162 Gepost op: 11 April 2013, 08:09:35 »
Gewoon het stationsgebouw verplaatsen naar de voorkant van het station. Een beetje out of the box denken...

mvg,
Gert

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #163 Gepost op: 11 April 2013, 11:56:44 »
Vandaag begonnen met alle rails op te ruimen.
Ik was begonnen met de boogwissels weg te halen en legde ze even op de baan, aan de linkerzijde.
Toen zag ik dat als ik ze daar zou neerleggen, mijn sporen flink langer zouden worden.
De rest heb ik opgeruimd, maar de boogwissels heb ik in de bocht helemaal links onder neergelegd.
De haven laat ik daar vervallen, een industriespoor en haven op één plek is te druk.
Ik ben er nog lang niet uit, maar samen met mijn kameraad hebben we nu een paar ideeën die erg veel op één van de eerste baanplannen van Gert lijkt, maar toch anders is.
De tafel die nu op hoogte staat blijft dat ook, daar komt het station, met 3 sporen en twee kopsporen/opstelsporen.
De kade die Gert heeft bedacht komt er ook, maar dan waarschijnlijk in de stad
De haven is nog niet zeker, maar komt helemaal rechts, in de buurt van de snelweg
De baan loopt nu helemaal rond, maar heeft toch twee verdwijnpunten.
Het eerste punt is bij de snelweg, dus zoals Gert het heeft getekend.
Het tweede verdwijnpunt is als je vanuit de polder de stad inrijdt.
Die tafel ligt al 5,5 cm hoger dus die heb ik al te pakken.
Op dat punt komt nog een gebogen wissel te liggen zodat ik kan kiezen, de ene trein duikt daar onder de stad om bij de snelweg weer omhoog te komen, zet ik het wissel om dan rijdt de trein de stad in, naar het station.
Het doorrijd spoor blijft ook, daar komen goederentreinen die niet stoppen in Opsolder.
Het kanaal en de brug komen waar nu het station nog is getekend, komt veel beter uit .
Zoals gezegd, die gebogen wissels maken veel meer mogelijk.
De polder wordt weer even groot als ik in gedachten had, met een amerikaanse windmolen en een gewone.
Windenergiemolens denk ik nog over na, ik weet niet of je die ook draaiend kunt krijgen.
Ik weet dat ze er zijn die op zonne energie draaien, maar dat kan ik niet weg werken in de baan
Een ja-knikker mag niet ontbreken, en ook de fietsertjes komen terug.
Het lijkt voor een groot deel op dan van Gert, en toch is het iets anders.
Dan nog iets, ik kreeg van verschillende mensen dezelfde tip.
Zoek een niet te groot station en perrons uit wat je wilt hebben, zelfde geld voor de fabrieken, kanaal brug en vuurtoren.
Teken daar in de juiste schaal de plattegronden op papier.
Leg die op de baan, je kunt dan nog schuiven met zowel je rails als de gebouwen.
Het is toch lu**ig als je je rails helemaal hebt gelegd en je station of fabriek past dan niet.
Vind ik eigenlijk wel een goed idee, maar waar vind ik de plattegronden van de bouwdozen.
Ik kan Chris lief vragen of hij een paar wil doorgeven, maar waar vind ik de anderen.
Dat ga ik dus eerst doen, plattegronden tekenen, en ga beginnen met de bouw van de brug.
De rails is op de gebogen wissels na opgeruimd, dat blijft eerst ook zo totdat ik alle plattegronden heb.
Dit baanplan is dus ook nog niet zeker, maar een idee wat we verder gaan uitwerken.
Tjonge, wat gebogen wissels allemaal niet kunnen veroorzaken.
Harm

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #164 Gepost op: 11 April 2013, 12:02:31 »
Faller windmolen

Viessmann heeft ze ook. (met knipperlampje in de top)

Beide werken echt.