Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Prutsert
Vandaag
om 22:15:54
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 22:12:00
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Klimmen en dalen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Klimmen en dalen (gelezen 2585 keer)
geraerts
Offline
Berichten: 65
Klimmen en dalen
«
Gepost op:
25 March 2013, 14:30:34 »
Hallo,
ik zou in mijn baan moeten klimmen van niveau -1 naar niveau 0. Dus van de opstelsporen naar de baan en terug. Hoe zou ik dat best doen?
Het is een hoogte van 30cm. en een lengte van 4m . H0
Vele groeten,
Andy
Gelogd
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2883
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #1 Gepost op:
25 March 2013, 14:39:56 »
Een klimspiraal lijkt me de enige optie.
Normaal moet je modeltreinen niet steiler laten klimmen dan 2% op rechte stukken (in HO).
Dat is 2 cm per meter. Een kort personentreintje kan wel iets steiler, 2,5%.
Klim je in een boog, dan zou het best iets minder steil mogen (1,5% =1,5 cm per meter).
Dus op 4 meter, 30 cm overwinnen, lukt alleen met een spiraal.
Hierover is op dit forum al heeeeel veel geschreven.
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
Remunj
Offline
Berichten: 8110
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #2 Gepost op:
25 March 2013, 14:42:00 »
Oei, dat ga je niet redden.
De stelregel is maximaal 3% helling gebruiken.
Oftewel 3 cm stijgen/dalen op 100 cm afstand.
Met jouw 4 m kom je dan op maximaal 12 cm stijgen/dalen.
Je hebt dus een helling nodig van 10m.
En niet denken dat het wel gaat lukken. Dat geeft teleurstellingen.
1 keer raden hoe ik aan die wijsheid kom
Ben momenteel ook bezig met hak en breek werk om een helling aan te passen naar 3% omdat een paar treinstellen op de meest onbereikbare plaats proberen de rails door te slijpen.
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
geraerts
Offline
Berichten: 65
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #3 Gepost op:
25 March 2013, 14:51:18 »
Prima,
een spiraal maken dus.
Welke techniek zouden jullie aanraden aan iemand die dit voor het eerst gaat maken?
Groetjes,
Andy
Gelogd
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1639
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #4 Gepost op:
25 March 2013, 15:00:03 »
Technieken staan hier op het forum ruimschoots beschreven . Zoek gewoon even op klimspiralen en dan kom je ze vanzelf tegen. Of je kan ook even juist boven jouw topic kijken..... SPIRAAL TIPS.....
Belangrijk is dat je een afweging maakt welke plaats ( diameter ) je voorhanden hebt. Hoe groter de diameter, hoe langer de lengte wordt en dus hoe minder stijl de helling kan zijn.
Probeer liefst een stijgings percentage van tussen de 2 en 2,5% te behouden, zeker als je met lange treinen zou gaan rijden.
Mvg
Peter
Gelogd
Petdig1
Ronaldk
Offline
Berichten: 8810
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #5 Gepost op:
25 March 2013, 15:06:38 »
Hoi Andy,
Neem eens een kijkje in onze Encyclopedie:
Hellingen en Klimsprialen
. Onder het artikel staan nog een aanta links naar artikelen met voorbeelden van klimspiralen:
Klimspiraal Systeem Rainer Lüssi
en
Praktijk voorbeeld Klimspiraal
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Remunj
Offline
Berichten: 8110
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #6 Gepost op:
25 March 2013, 16:40:21 »
Citaat van: geraerts op 25 March 2013, 14:51:18
Welke techniek zouden jullie aanraden aan iemand die dit voor het eerst gaat maken?
Techniek 1: Zoeken op het forum
Vraag is al regelmatig voorbij gekomen.
Techniek 2: De
Encyclopedie
hierover lezen.
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9401
OO. Organisatie OntraXS!
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #7 Gepost op:
25 March 2013, 17:39:51 »
Techniek 3 : gewoon vragen, zijn er altijd wel wat die je op de enceclopedie wijzen
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
geraerts
Offline
Berichten: 65
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #8 Gepost op:
25 March 2013, 18:17:22 »
Hallo ,
als ik de hoogte verander naar 14cm . Zou dan nog steeds de enige oplossing een spiraal zijn?
Gelogd
Ruud K
Offline
Berichten: 12176
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #9 Gepost op:
25 March 2013, 18:25:31 »
't Is krap, maar misschien mogelijk; je zit dan tegen de 4%. Niet alle treinstellen en locs kunnen dit aan.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
geraerts
Offline
Berichten: 65
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #10 Gepost op:
25 March 2013, 18:30:55 »
Dank je wel,
toch maar spiraal dan :-)
Draadje mag afgesloten worden
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #11 Gepost op:
18 April 2013, 00:31:46 »
Hallo Andy,
In principe sluiten we geen draadjes, aangezien anderen er misschien ook nog vragen over hebben, of zelf op door willen borduren.
Met vriendelijke groet,
Bert,
Team forummoderators
Gelogd
Hans Kl
Offline
Berichten: 653
Periode III - heden
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #12 Gepost op:
18 April 2013, 08:43:06 »
Encyclopedie over de spiralen geeft aan dat het artikel verwijdert is.
Gelogd
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail
mrinsane
Modelspoor-digi-beet
Offline
Berichten: 274
NS 1300 - NS 1100
Re:Klimmen en dalen
«
Reactie #13 Gepost op:
18 April 2013, 10:30:58 »
Ze hebben sinds kort die verwijzingen (en de hoofdstuk-indelingen?) veranderd.
Hier de link naar die sectie binnen de Encyclopedie:
Hellingen-Klimspiralen
Gelogd
Mvg,
MrInsane, [Paul]
* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV
Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Klimmen en dalen