Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:12:00
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Klimmen en dalen  (gelezen 2585 keer)

geraerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Klimmen en dalen
« Gepost op: 25 March 2013, 14:30:34 »
Hallo,

ik zou in mijn baan moeten klimmen van niveau -1 naar niveau 0. Dus van de opstelsporen naar de baan en terug. Hoe zou ik dat best doen?
Het is een hoogte van 30cm. en een lengte van 4m . H0

Vele groeten,

Andy

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2013, 14:39:56 »
Een klimspiraal lijkt me de enige optie.

Normaal moet je modeltreinen niet steiler laten klimmen dan 2% op rechte stukken (in HO).
Dat is 2 cm per meter. Een kort personentreintje kan wel iets steiler, 2,5%.
Klim je in een boog, dan zou het best iets minder steil mogen (1,5% =1,5 cm per meter).

Dus op 4 meter, 30 cm overwinnen, lukt alleen met een spiraal.
Hierover is op dit forum al heeeeel veel geschreven.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2013, 14:42:00 »
Oei, dat ga je niet redden.
De stelregel is maximaal 3% helling gebruiken.
Oftewel 3 cm stijgen/dalen op 100 cm afstand.
Met jouw 4 m kom je dan op maximaal 12 cm stijgen/dalen.
Je hebt dus een helling nodig van 10m.

En niet denken dat het wel gaat lukken. Dat geeft teleurstellingen.
1 keer raden hoe ik aan die wijsheid kom  :'(
Ben momenteel ook bezig met hak en breek werk om een helling aan te passen naar 3% omdat een paar treinstellen op de meest onbereikbare plaats proberen de rails door te slijpen.  :-[

Gr.
Eric
Gr.
Eric

geraerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2013, 14:51:18 »
Prima,

een spiraal maken dus.
Welke techniek zouden jullie aanraden aan iemand die dit voor het eerst gaat maken?

Groetjes,

Andy


Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2013, 15:00:03 »
Technieken staan hier op het forum ruimschoots beschreven . Zoek gewoon even op klimspiralen en dan kom je ze vanzelf tegen.  Of je kan ook even juist  boven jouw topic kijken..... SPIRAAL TIPS.....  ;)

Belangrijk is dat je een afweging maakt welke  plaats ( diameter ) je voorhanden hebt.  Hoe groter de diameter, hoe langer de lengte wordt en dus hoe minder stijl de helling kan zijn.  

Probeer liefst een stijgings percentage van tussen de 2 en 2,5% te behouden, zeker als je met lange treinen zou gaan rijden.

Mvg

Peter
Petdig1

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8810
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2013, 15:06:38 »
Hoi Andy,

Neem eens een kijkje in onze Encyclopedie: Hellingen en Klimsprialen. Onder het artikel staan nog een aanta links naar artikelen met voorbeelden van klimspiralen: Klimspiraal Systeem Rainer Lüssi en Praktijk voorbeeld Klimspiraal

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2013, 16:40:21 »
Welke techniek zouden jullie aanraden aan iemand die dit voor het eerst gaat maken?
Techniek 1: Zoeken op het forum  ;D Vraag is al regelmatig voorbij gekomen.
Techniek 2: De Encyclopedie hierover lezen.  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2013, 17:39:51 »
Techniek 3 : gewoon vragen, zijn er altijd wel wat die je op de enceclopedie wijzen  ;) ;D

geraerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2013, 18:17:22 »
Hallo ,

als ik de hoogte verander naar 14cm . Zou dan nog steeds de enige oplossing een spiraal zijn?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2013, 18:25:31 »
't Is krap, maar misschien mogelijk; je zit dan tegen de 4%. Niet alle treinstellen en locs kunnen dit aan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

geraerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #10 Gepost op: 25 March 2013, 18:30:55 »
Dank je wel,

toch maar spiraal dan :-)


Draadje mag afgesloten worden

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #11 Gepost op: 18 April 2013, 00:31:46 »
Hallo Andy,

In principe sluiten we geen draadjes, aangezien anderen er misschien ook nog vragen over hebben, of zelf op door willen borduren.

Met vriendelijke groet,

Bert,
Team forummoderators

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #12 Gepost op: 18 April 2013, 08:43:06 »
Encyclopedie over de spiralen geeft aan dat het artikel verwijdert is.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #13 Gepost op: 18 April 2013, 10:30:58 »
Ze hebben sinds kort die verwijzingen (en de hoofdstuk-indelingen?) veranderd.

Hier de link naar die sectie binnen de Encyclopedie:
Hellingen-Klimspiralen
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital