Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:32:34
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:31:45
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
  

Auteur Topic: Welke wisselbesturing op de Ecos2  (gelezen 5619 keer)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
    • Harold Content
Re:Welke wisselbesturing op de Ecos2
« Reactie #15 Gepost op: 02 April 2013, 22:26:15 »
Je bedoeld de conrad wisselmotoren aansluiten op de Ecos via Decoders!?
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Welke wisselbesturing op de Ecos2
« Reactie #16 Gepost op: 02 April 2013, 22:30:15 »
Daar gaat het hier over Harold ( dacht ik ;) )

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
    • Harold Content
Re:Welke wisselbesturing op de Ecos2
« Reactie #17 Gepost op: 02 April 2013, 22:33:59 »
Ik stuur die motoren nu aan via mijn ecos met en esu wissel decoder met extender.
En de extender sluit ik als volgt aan op de wissel motor

De draden met diodes gaan op  een extender uitgang:
1a I & II.

vanuit de trafo gaat er 1 draad naar de Com en de andere naar de rode draad van de wisselmotor.
En dan schakelt hij of je dient een hulpschakeling te bouwen(die moet ik nog maken).

Deze schakeling maakt alleen gebruik van de relais aangezien wisselstroom niet werkt in esu producten.
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Welke wisselbesturing op de Ecos2
« Reactie #18 Gepost op: 02 April 2013, 22:38:58 »
Juis,

Daar zijn die dingen ook op gemaakt...

Heb er ooit twee aangeschaft bij Conrad ( o.a. ook om te testen met een 4010 ( voorloper 4018 ) )

Mijn conclusie was toen al: Wat een bagger apparaten ( mechanisch EN electrisch ). En... net zo duur of duurder dan een servo. Dus voor mijn wisselaandrijvingen alleen servo's. ( vandaar ook die actie van mijn zelfbouw servodecoders een paar jaar geleden ;) omdat er toen nog geen geschikte servodecoders op de markt waren )

Grtzz,

Karst

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Welke wisselbesturing op de Ecos2
« Reactie #19 Gepost op: 03 April 2013, 12:15:51 »
Gezien de oorzaken die hier gegeven zijn ben ik eens na gaan denken en de zaak verder gaan onderzoeken. Ik heb voor een pendeldienst met Traincontroller een wisselstraat ingesteld. Nu zag ik dat Traincontroller standaard staat ingesteld op een schakeltijd van 1 ms. Er schakelen dus erg snel achter elkaar een paar wissels. Deze tijden heb ik nu op 300 ms gezet. Als de ingangsspanning zo kritisch is kan ik mij voorstellen dat het schakelen van een paar wissels tegelijk een mogelijk te grote spanningsdip geeft. Mogelijk is dit de verklaring voor het wijzigen van het adres.

Maar ik blijf het een rare situatie vinden dat wanneer je niet op de programmeerschakelaar drukt de decoder toch in de programmeerstand weet te komen.

Als dit de oorzaak blijkt te zijn kan ik eventueel verder met deze decoders. Of toch maar liever die van Rosoft nemen.

Groeten,
Henny

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Welke wisselbesturing op de Ecos2
« Reactie #20 Gepost op: 03 April 2013, 13:23:33 »
Hallo Henny,

.... Of toch maar liever die van Rosoft nemen. ....

Dat kan ook :)

Bericht aangepast: Het verhaal ging over de standaard DR4018 en niet de Servoversie :)

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2013, 15:25:42 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Welke wisselbesturing op de Ecos2
« Reactie #21 Gepost op: 03 April 2013, 15:09:15 »
Ok, weer wat geleerd. ;)

Groeten,
Henny

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Welke wisselbesturing op de Ecos2
« Reactie #22 Gepost op: 08 April 2013, 17:38:47 »
Ondertussen heb ik ook een MDD van Rosoft uitgetest en deze werkte vanaf het begin zonder problemen. De DR4018 is denk ik veel gevoeliger voor spanningsdaling.

Een bijkomend voordeel van de MDD is dat je niet een aparte Conrad wisselmotor interface voor elke uitgang er bij moet kopen. Die kunnen rechtstreeks op de MDD worden aangesloten en werken daar veel rustiger op. Bij de DR4018 gaan ze met een enorme klap om. Dat zou zijn op te lossen door een lagere voedingsspanning maar dan werken ze niet meer betrouwbaar.

Even uitgerekend spaart dit voor de gehele baan toch veel geld.

Groeten,
Henny

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re:Welke wisselbesturing op de Ecos2
« Reactie #23 Gepost op: 08 April 2013, 19:24:47 »
Hallo,

Zelf rijd ik al tijdje met Esu ecos 1.   
Mijn wissels schakel ik allemaal met Esu switchpilots.
Werken perfect. ( flm profi rails en wissels)

Ook heeft esu servo switchpilots...

Misschien is dat te overwegen?

Mvgr,
Dominique

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Welke wisselbesturing op de Ecos2
« Reactie #24 Gepost op: 08 April 2013, 19:26:35 »
Dat kostenplaatje ligt voor mijn baan wel enige honderden euro's hoger. En overstappen kan niet meer want ik heb alle Conrad motoren al gemonteerd.