Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 12:07:53
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:54
Dat overkomt mij niet. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:48:20
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:01
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:10:30
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41

Auteur Topic: Modelbaan Laubenstein  (gelezen 9221 keer)

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
Modelbaan Laubenstein
« Gepost op: 24 March 2013, 23:43:49 »
Hoi,

Omdat ik het nu goed wil doen en niet alleen baan plannen wil ontwerpen roep ik nu de hulp in van de forum leden, om tot een goed baanplan te komen.

Ik ben een n-spoorder, ik weet alleen dat ik periode 3 en 4 wil rijden, niet veel treinen tegelijk, scenery moet er goed bij gebouwd kunnen worden, niet veel sporen maar wel afwisseling, geheel analoge bloksturing (is al bekent welk systemem ik ga gebruiken)

Waarom analoog? , ik heb meer dan twintig analoge loks van 10 jaar en ouder, het kost mij te veel om het om te bouwen naar digitaal (geen discussie waarom analoog) ik ben alleen op zoek naar een goed baanplan.

Wat wil ik met betrekking tot het sporenplan, dat weet ik eigenlijk niet, ik heb al veel ideeën gehad maar ik ben nog steeds niet tot een goed ontwerp gekomen.

Zie ook mijn bouw draadje modulebaan Laubenstein.(link in onderste vak)

Mijn eerst ontwerp was een enkelsporig uitgevoerd maar met twee keerlussen, is lastig om met een analoog bloksystem te werken.
Geeft welk een mooi beeld van een baanplan waar je uitgebreid scenery kunt maken, zonder dat er railsen in de weg liggen.

Als basis wil ik het hondebot model aanhouden.

Mijn eerste ontwerp hondebot model, niet veel rails maar wel afwisseling.

Geeft welk een mooi beeld van een baanplan waar je uitgebreid scenery kunt maken, zonder dat er railsen in de weg liggen.

Mijn tweede ontwerp hondebot model, lange stations sporen (boven), net even te veel rails na mijn idee waardoor de scenery wat moeilijker te maken is.

Maar een goed ontwerp heb ik nog niet gevonden, willen de forumleden mij helpen met het maken van een goed ontwerp? ::)

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Modelbaan Laubenstein
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2013, 08:01:32 »
Hoi Paul,

Die oude tekeningen in je openingsdraadje zijn allemaal afgeschreven als optie,of is er evt met aanpassen nog iets mee te doen ?
Opzich is het wel belangrijk om te weten waar je ong heen wilt met je baan,vind je rangeren leuk,om gewoon rijden en het liefst zo min mogelijk aan dingen die je moet doen ?
Welke oppervlakte wil je max verspenderen ?
Wil je een vaste plaat of liever werken op modules ?
Dit zijn zomaar wat dingen die bepaalde soorten baanplannen uitsluiten of minimaliseren,kortom streep weg wat niet van toepassing is  ;D
Als je antwoorden hebt op bovenstaande,dan zullen er vast wel mensen zijn die met je mee willen denken  ;)
Kom helemaal goed  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

smits66

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2013, 22:05:08 »
Hoi,

@Floris

Even vergeten  ::) ,ik had nog last van de lange terugreis uit Hongarijë ;D

@ allen

De tekening met de keerlussen is afgeschreven (Niet goed te berijden in blokken, er moet te vaak omgepoold worden) het geeft wel een goede gelegenheid om een uitgebreide scenery te maken.

De andere baanplannen kunnen nog gebruikt worden indien ze nog aangepast worden.

Het tweede baanplan (hondebot) is het bassisplan waarvan een mooi baanplan gemaakt zou kunnen worden.

De maat van de treintafel is :  290 cm x 200 cm x 220 cm en hebben een diepte van 60 cm, de baan kan evt nog uitgebreid  worden (is vooralsnog niet de bedoeling, maar is er wel op voorbereid)

Mijn eerst idee was twee stations en wat kleine tussen stations en goederen sporen (dat gaat bij voorbaat niet lukken)

Wat mij het leukst lijkt is een hoodbaan met één station met een aftakking naar een zijljn met wat goederen en passagiers vervoer en halteplaatsen met een klein eindstation (kwa lengte zou dat mogelijk moeten zijn dacht ik zo)

Op de hoofdbaan kan ik dan met wat langere treinen rijden en op het zijspoor met korte treinen om een leuk effect te creëren.

Hoe had ik het in gedachte, tegen de achterkant van de baan komen twee sporen te liggen en ervoor rijd dan de trein op de zijlijn. (vandaar het hondebot ontwerp) , tussen de hoofdbaan en het zijspoor is dan ruimte om diverse scènes uit te beelden ,houtzagerij met spoor aansluiting, een kleine goederen loods met spoor aansluiting, een klein dorpje met een kleine kerk en een halteplaats enz.

Ik kom echter niet tot een goed ontwerp, vandaar dat ik de hulp van de forum leden tot een goed ontwerp te komen.

Verkorte verlanglijst

* Geen spaghetti aan sporen
* periode III en IV
* Hoofdbaan met zijlijn
* Ruimte voor kleine scènes (kleine houtzagerij, kleine goederenloods, twee kleine dorpjes, boerderij enz.) als dat mogelijk is.
* Een spoorbrug over een beekje zowel voor het hoofdspoor als de zijlijn. Als het mogelijk is
* Één groot station max vijf sporen. Moeten lange en korte treinen kunnen stoppen zonder dat het een rails spaghetti is.
* Meerdere kleine stations en/of halte plaatsen (als dat mogelijk is)
* Een klein eindstation met lok verzorging plaats zowel kolen als diesel en evt loc loods
* Geen schaduwstation (geen ruimte voor, de onderkant van de bakken rusten op een bergmeubel waardoor de hoogte van de treintafel 120 cm is ) wel enkele uitwijksporen kan ook bij stations gemaakt worden.
* Één of twee heuvels/bergen over de keerlussen om ze te verhullen.
* De mogelijkheid voor een tantradbaan naar één van de heuvels/bergen.
* De treintafel is in een u-vorm gebouwd lange poot 290x60 cm, midden poot 200x60 cm en korte poot 220x60 cm ik kan evt de treintafel uitbreiden aan twee kanten maar vooralsnog zit dat niet in de planning

Een hele verlanglijst, ik weet echter wel dat dit waarschijnlijk niet zal lukken ???

Zijn er mensen die mij kunnen helpen met het ontwerpen van een leuk baanplan die in de buurt van mijn verlanglijst komt.
 ::)

« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 12:12:37 door smits66. Reden: De maat en vorm van de treintafel erbij gezet. »
Üdvözlet Paul Smits.

GLR89

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2013, 22:52:39 »
Dag Paul, wat dacht je van een baan in de trant van doorgaande enkelspoor baan waaraan een aftakking zit met Keerlus en elders in het plan een kop station/ haventerein/ goederen overslag/ etc. Wat je dan bijvoorbeeld kunt doen is een stukje dubbelspoor parade baan erin verwerken (is het niet maar visueel wel) en voor een afwisselende treinenloop kun je dan vóór het parade vak een schaduw/ uithaal station te maken. Ik probeer wel even wat in anyrail. Gr. Gijs
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

GLR89

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2013, 23:21:30 »
Dag Paul, het was even puzelen maar dit is ongeveer wat ik bedoel met mijn verhaal. Het is slechts een ruwe schets maar als het idee je zint moet je zelf maar eens gaan puzelen en kijken of het iets kan worden.

De rode baanstukken heb ik bedoeld als delen die uit het zicht liggen. Verder zou je natuurlijk in of voor de keerlus ook opstel sporen maken voor nog meer verloop.

Succes met je plan en ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Gr Gijs

Ps ik heb nog gauw een schetsje in mekaar geflanst zal het morgen sturen. Kun je ca 80% van je wensen in kwijt.
« Laatst bewerkt op: 25 March 2013, 23:49:27 door GLR89 »
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

smits66

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 March 2013, 12:07:03 »
Hoi Gijs

Bedankt voor het mee denken, ik vind het een leuk ontwerp, helaas is mijn baan niet zo groot, ik was vergeten te vermelden dat het om een baan in U-vorm is met de maat lange poot 290x60cm, midenpoot 200x60 cm,  korte poot 220x60 cm.

Toch kan ik zeker een aantal elementen gebruiken.

Ik ben benieuwd naar je schetsje :)

Mvg Paul
Üdvözlet Paul Smits.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #6 Gepost op: 26 March 2013, 13:19:04 »
Geen schaduwsporen?
leg alles 10 cm hoger en je kunt met gemak een hele verzameling kwijt. Als je de gewone baan dan opdeelt in losse moduleplaten blijft ook je schaduwstation goed bereikbaar.
Ik heb het zelf zó opgelost:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg718492.html#msg718492
Plaat wordt gefixeerd met van die keukenkast-slotdingetjes. Simpelweg inklikken en klaar is Kees.

Misschien kun je er wat mee. Bij mij werkt het uitstekend.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

smits66

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 March 2013, 13:51:55 »
Hoi hendrik jan,

Bedankt voor je reactie.

Ik zou graag een klein schaduwstation hebben maar de hoogte van mijn treintafel is 120 cm met nog 10 cm erbij kan ik er niet meer gemakkelijk aan werken.

Als er al een schaduwstation gemaakt zou kunnen worden, is het alleen onder het landschap, als er dan wat mis gaat kom ik er niet goed meer bij omdat mijn baan tegen de muur aanligt en niet te verplaatsen is, vandaar dat ik als max breedte 60 cm heb gekozen.

Mvg Paul
« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 13:58:28 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 March 2013, 17:00:11 »
Hoi Paul,

voor een schaduwstation kun je natuurlijk ook omlaag ;)

Mvg,

Tis

Hendrik Jan

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 March 2013, 18:16:50 »
Schaduwstation achter een landschap?
Is geen probleem, als dat landschap maar aan de kant kan.
Een berg verzetten, dus.
Maak de bult in piepschuim of gips, maar maak hem niet vast aan de ondergrond.
Je tilt hem zo van de baan en kunt dan bij je schaduwstation.
Overgangen goed camoufleren met struiken, hekwerk etc.

Ikzelf moet nog een spoor "overkappen" met een heuvel, maar ga die bult wel verplaatsbaar maken.
Zo blijft het bergspoor bereikbaar bij storingen.
Moet lukken om ergens in een berg een schaduwstation te organiseren.

Hendrik Jan
-Billy Connolly

smits66

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 March 2013, 18:21:41 »
Hoi,

@Tis

Bedankt voor je reactie,

Dat gaat helaas ook niet lukken, omdat de treintafel op een bergmeubel is gemaakt ::) en er geen ruimte voor is, om omlaag te gaan, overgins zie ik het niet als een gemis, omdat het niet de bedoeling is om met veel verschillende treinen tegelijk te rijden.

Op de hoofdbaan zit er in het basis ontwerp een mogelijkheid om de treinen te wisselen via een fiddleyard (gele sporen), moet nog wel verder uitgewerkt worden, eerst een goed basis baan ontwerp waar ik mee uit de voeten kan  ;).

@ Hendrik jan

Bedankt voor je reactie,

Dat zou een mogelijkheid zijn, maar hoe verhul je dan de naad die ontstaat waar het deel uitneembaar is?, ik rij N-spoor waardoor het verhullen van de naad vrij lastig is, ideeën zijn welkom.

Aangezien ik niet al te veel de hoogte in kan, mijn treintafel is 120 cm hoog, 15 a 20 cm hoger en ik kan er niet goed meer bij?

Of het mogelijk is met een maximale diepte van 60 cm weet ik niet, ik zal er eens na kijken

@allen

Een volgende poging, wat vinden jullie van het volgende ontwerp, moet nog verder uitgewerkt worden.

mvg Paul
« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 18:38:32 door smits66. Reden: Nieuwe reactie, post aangepast »
Üdvözlet Paul Smits.

Hendrik Jan

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 March 2013, 18:39:51 »
De paarse lijn lijkt me wat onlogisch, met die 180°-bocht  aan de start.
Maar daar is natuurlijk wel een excuus voor te verzinnen....

Verder heb je rechts nog een zee van ruimte voor spoor en landschappen.
en... een schaduwstation.
Al zijn het maar een paar sporen, je gaat er plezier van hebben.

Ik neem aan dat de keerlussen uit het zicht gaan?
Kun je die ook verdubbelen, zodat je in de keerlus een schaduwspoortje hebt?

Verder ziet alles er nogal "rechtlijnig"uit, omdat je sporen parallel lopen aan de tafel.
Zet alles eens onder een kleine hoek (5° ofzo) en kijk, wat het doet.
Het "breekt" de rechthoekigheid, je plan zal speelser ogen.
En het leidt de aandacht af van de rechte vormen van je tafel.
Zie hier:http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg692831.html#msg692831
Mijn station ligt ook onder een kleine hoek, oogt meteen heel anders.

Hendrik Jan
-Billy Connolly

smits66

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 March 2013, 19:06:10 »
Hoi hendrik jan

Ik heb al eens geprobeerd om het station onder een kleine hoek te tekenen ,alleen dan blijft er weinig ruimte over voor het maken van het landschap, (ik gebruik minitrix rails)

Twee pogingen om de baan in een hoek te legen, maar dan kan ik weinig met het landschap doen

Deze twee ontwerpen zijn het dan ook weer net niet ??? of zie jij nog mogelijkheid ::)

Ik ga maar weer werken aan een ander baan ontwerp. ;D

mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

GLR89

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 26 March 2013, 20:04:15 »
Dag Paul, zoals beloofd een baanplan kwa formaat geschikt voor jou baan, hoop dat je er wat mee kunt.

Het lichtblauwe spoor zou dmv tandrad stijler omhoog kunnen gaan waardoor je ruim boven het opstel spoor terecht komt.
In rood zijn sporen die zich buiten het zicht bevinden

Hartelijke groet, Gijs
« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 20:06:29 door GLR89 »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #14 Gepost op: 26 March 2013, 21:32:35 »
Ik wil niet voor m'n beurt spreken maar wauw  (y)
Zo te zien zit alles erin wat je wilde  :o
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0