Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
Vandaag om 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:14:00
Spoor 0 meterspoor door FritsT
Vandaag om 19:11:43
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 18:22:05
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:13:07
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
Vandaag om 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:28:09
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 17:17:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 17:06:10
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 16:52:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VAM65
Vandaag om 16:38:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 16:12:43
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
Vandaag om 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 13:53:41
Albert Modell 2025 door KNed
Vandaag om 13:19:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door daempfer
Vandaag om 12:47:46
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:47:02
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 11:59:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:52:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:50:35
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 10:20:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:26
Roco 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:22:38
  

Auteur Topic: RTM in 0m  (gelezen 85491 keer)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #225 Gepost op: Vandaag om 12:41:21 »
Hallo Sven,

Zoals jij het beschrijft is precies wat ik bedoel met het feit dat je maar één kans krijgt om het goed te doen.Wanneer een wiel scheef op de as geperst is zal het asgat ook scheef zijn.Een nieuwe as zal het scheven asgat volgen.Dat krijg je niet goed door het asgat met een boortje uit te boren , want dat boortje zal ook dat scheve gat volgen.Je moet dus een binnendraai beiteltje gebruiken.De eenvoudigste vorm van een binnen draaibeitel is een afgebroken boortje.Je kan eventueel ook een centreerboortje gebruiken.Sommige hebben een smal gedeelte dat lang genoeg is om een wielschijfje te doorboren.Ik sta het komende weekend naast je in Valkenburg.Ik zal het dan allemaal demonstreren.Het is niet moeilijk.

Vriendelijke groeten,

Jan

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: RTM in 0m
« Reactie #226 Gepost op: Vandaag om 13:03:48 »
Heb je tussen alle andere werkzaamheden, info verzameld over  Société Belge Griffin, Merxem-lez-Anvers (Merksem, Antwerps district ) + Rotterdam                            ( mogelijk heb je hierover reeds vroeger iets neergepend? )

 >    https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/11537    (Griffin-bedrijfsgebouwen aan het Albertkanaal, Merksem)
 >    https://i.ebayimg.com/images/g/rYUAAOSwFfZhAblC/s-l500.jpg

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:17:37 door hervé. Reden: toevoeging > »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #227 Gepost op: Vandaag om 14:20:40 »
Hallo Hervé,

Bedankt voor deze aanvullende informatie.Ik had al het vermoeden dat Griffin in Antwerpen-Merksem inmiddels niet meer in bedrijf is.In Amerika is Griffin Wheels Company nu onderdeel van Amsted Rail en bestaat dus nog wel.Nu worden dit type wielen in Amerika veel toegepast.In vroeg mij nog wel af waarom dit bedrijf een vestiging in Antwerpen-Merksem had.Zijn dit type wielen in België ook veel gebruikt?Overigens heb ik bij mijn speurtocht naar tekeningen van materieel van de kkStB (kaiserliche und königliche Österreichische Staatsbahnen) voor een volgend project een tekening gevonden van een kkStB goederenwagen die blijkens de tekening ook gebouwd werd in een versie met Griffin wielen.Hieronder geef ik nog een foto van een goederenwagen met Griffin wielen van de kkStB Nordöstliche Linien (deze omvatte o.a. de Kaiser Ferdinands Nordbahn (Wenen-Krakau , de Galizische Carl-Ludwig Eisenbahn( Krakau-Lemberg(nu Lviv) en de Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn).

Güterwagen by Jan den Haan, on Flickr

Griffin Räder by Jan den Haan, on Flickr

kkStB Nordöstliche Linien by Jan den Haan, on Flickr

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:45:07 door Jan den Haan »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: RTM in 0m
« Reactie #228 Gepost op: Vandaag om 14:41:06 »
  A°2023:     https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ijzergieterij-Griffin-NV-in-Merksem_2023_INDUS_F10798-006.jpg

  die industriële gevels kunnen zo op een modelbaan !

  er was toch de buurtspoorweglijn Maldegem/Breskens met een voor Nederland afwijkende meter-spoorwijdte (...)
  ( toch niet met wielen geleverd door Griffin, Merksem ? )
  metaalgieterij Griffin was blijkbaar geen klein bedrijfje ....
  maar wat is de relatie tot  "Rotterdam", ook in reliëf te lezen op de wielen ? 

  https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomtram-Maatschappij_Breskens_-_Maldeghem
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:46:08 door hervé »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #229 Gepost op: Vandaag om 15:03:06 »
Hallo Hervé,

Alle tramlijnen van Zeeuws-Vlaanderen reden op 1000 mm spoor.De NMVB kwam met een eigen lijn en eigen motorwagens tot Aardenburg en de NMVB kwam tot Sluis over de lijn van de Stoomtram Breskens Maldegem.De bovenleiding an de NMVB kwam tot Sluis.Elektrische bagagemotorwagens van de NMVB trokken de rijtuigen van de SBM, die vanaf Breskens tot Sluis door een SBM stoomlocomotief getrokken waren, verder tot aan Knokke.Ik heb scans van tekeningen van bijna al het SBM materieel.Ik zie daar alleen maar dubbele spaakwielen onder.Bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik rijdt nu overigens een SBM rijtuig met normaalsporige wielen.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2195
  • Relax, it is only a hobby.
Re: RTM in 0m
« Reactie #230 Gepost op: Vandaag om 17:17:38 »
De RTM heeft na de sluiting van de passagiersdiensten van de ZVTM nog wat motorwagens over genomen. O.a. de RTM 1602 was een ZVTM motorwagen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.