Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door FreekH
Vandaag om 21:49:35
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 21:49:10
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:20:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
Vandaag om 20:36:43
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
  

Auteur Topic: NS 6700 op basis van een GM&S spudje digitaliseren  (gelezen 1260 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
NS 6700 op basis van een GM&S spudje digitaliseren
« Gepost op: 20 March 2013, 10:33:06 »
Even een adviesje nodig van de ervaringsdeskundigen (ik + digitale ervaring = 0) ;D
Ik bouw momenteel een 6700 met als aandrijving een spud, met kleine Mashima motor dus. Ik bouw de loc zo dat ik hem later digitaal kan maken: Omwille van de geringe ruimte overweeg ik daar een ESU Lokpilot micro van pakweg 11x9mm voor gaan gebruiken.
Hij hoeft alleen de loc te laten rijden en verder wat led lantaarntjes aan te sturen, c'est tout. Kan ik de ESU daarvoor aanschaffen ende gebruiken, en rijdt de loc dan tot nader order ook analoog gewoon z'n rondjes? Of zijn er andere mini-decoders die beter geschikt zijn voor de Mashima's?


Chassis in aanbouw met ff een dummy-decodert gemaakt voor de maatvoering
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:NS 6700 op basis van een GM&S spudje digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2013, 10:41:42 »
Dat ligt aan de stroomsterkte van het motortje en de leds in de lantaarns. Zo'n Mashimamotortje neemt meestal weinig vermogen af. Idem leds voor de verlichting. Volgens mij kan het wel. Maar belangrijk: "Meten is weten". De deocder kan zowel digitaal als analoog functioneren, mits de stroomafname goed is. Decoders zijn voor contactproblemen iets gevoeliger is mijn ervaring.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2013, 10:45:14 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:NS 6700 op basis van een GM&S spudje digitaliseren
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2013, 10:50:25 »
Ik heb wat ervaring met een 6725+90 zeg maar  ;D . Kies in elk geval een kleine (N-spoor)decoder, de door mij gebruikte ESU Micro heeft formaat damesduimnagel. De stroomsterkte a 0,5 ampere kan zat; Karst gebruikt eenzelfde om een NS 1700 te digitaliseren. Verder zou ik het ding echt inbouwen, dus niet inpluggen, want bij een loccie als dit is elke kubieke mm benut. Zeker gezien de afmetingen kun je prima bezuinigen op een steker; weinig meerwaarde en de decoder is in z'n geheel kleiner dan de steker zelf dus die zit alleen maar in de weg.
Ik heb overigens niet echt 'rekening' gehouden met een decoder, wel heb ik ruimte overgelaten. Als in de buurt van de motor nog een (dik) postzegeltje ruimte is, is dat genoeg.

Maar bouw m eerst maar en zorg dat-ie onberispelijk loopt, de regelen der kunst schrijven voor dat je 'm dan pas digitaal mag maken  ;)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re:NS 6700 op basis van een GM&S spudje digitaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2013, 11:07:04 »
Maar bouw m eerst maar en zorg dat-ie onberispelijk loopt, de regelen der kunst schrijven voor dat je 'm dan pas digitaal mag maken  ;)

Yep kan ik zeker beamen. Eerst zorgen dat een loc analoog goed / probleemloos werkt en DAN pas decoder inbouwen. Geldt voor fabrieksloc's maar zeer zeker voor zelfbouw loc's. Anders zoek je je na het inbouwen van de decoder helemaal scheel naar de oorzaak van "gedoe"

Als een loc analoog problemen heeft verdwijnen die problemen door een decoder zeer zeker niet.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re:NS 6700 op basis van een GM&S spudje digitaliseren
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2013, 11:10:47 »
Dank voor de reacties.
Gert, als jij met een kleine ESU overweg kan moet ik het ook kunnen ;D: ik heb in de batterijblikken ketel een rookkast gemaakt met genoeg ruimte voor een 8-pins stekkertje, maar als dat verspilde moeite is stort ik die extra ruimte gewoon vol met lood=tractie. De basis is klaar en loopt heel soepel, de opbouw was natuurlijk al ff gereed. Maar ik moest toch vóór het smeden van de ketel bepalen of ik voorbereid wil zijn op digitaalbedrijf, dat bepaalt namelijk ook voor een deel de constructie (wel/niet demontabel chassis) Ik zal in elk geval zorgen voor genoeg stroomafname, het wordt weer een 6-punts afname op een 4-wielige loc zoals ik dat met de Hanomag ook gedaan heb, dat concept bevalt me heel goed.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.