Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07
  

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 378960 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #975 Gepost op: 24 September 2014, 23:06:25 »
"inhoudseigenaar ... niet beschikbaar voor mobiele apparaten": dat komt door de muziek die er volgens mij achter zat. Voor de muziek kan je betalen door advertenties toe te staan op je video (of je kan die advertenties sowieso aanzetten).

Maar... op de ipad enzo zie je bijvoorbeeld in de youtube app geen reclames (behalve video-reclame direct voor de video), maar in ieder geval geen tekstuele reclame ernaast. Iets met apple die dat niet toestaat ofzo (in dat geval).

=> "Dan maar niet deze video" zegt google/youtube dan :-)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #976 Gepost op: 25 September 2014, 00:06:51 »
mozilla firefox geen probleem (laptop onder windows)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6027
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #977 Gepost op: 25 September 2014, 06:08:26 »
Leuk filmpje. (y)
groetjes Dion

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #978 Gepost op: 25 September 2014, 11:00:48 »
Hoi Gerard,

Dank je voor je compliment  (y)
Ja daar zeg je is wat,de enigste scheiding die er is ,is voor de keerlus en das die bocht achterin, onder in t schaduw spul.
Wat je nu zegt verklaard wellicht wat vreemde zaken die we opmerkte tijdens het aansluiten van de spiraal naar boven en het testen  :o
Als het niet uitmaakt waar op die spiraal bak de ongeschreven en nooit vertelde extra kunstof railschoentjes moeten worden aangebracht,dan zal ik van de week kijken of ik er nog heb en dan ergens of onderin aan t eind of bovenin aan t begin, ergens 2 originele schoentjes verwisselen voor kunstof exemplaren.
Bedankt voor deze heads up/hint/tip/vraag/dinges  (y)  :D
streep door wat niet van toepassing is  :P
De bedoelde isolatie ergens in het enkelsporige traject van de helix. Waar maakt niet zo veel uit, maar persoonlijk zou ik de isolatie zo hoog mogelijk maken. Beneden rijden er toch maar een paar treinen. En je bent er wel voor gewaarschuwd, want we hebben ze nog opgezocht in je koffer, waar je allerlei spulletjes in bewaard. Je had ze jaren geleden gekocht en nog nooit nodig gehad. Is dus nog een nieuw ongeopend pakje  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #979 Gepost op: 25 September 2014, 18:37:44 »
@ Gerard,

Ja nu je het zegt moet ik met  :-[ bekennen dat dit bekend voorkomt.
Afijn ik heb nog 2 kunstof schoentjes over uit dat niet eerder geopende zakje,en die zal ik aanbrengen achter de wissel(waar t enkelspoor is geworden) bovenin de spiraal,dan is ook dat vage gebeuren weer verholpen  (y)
Bedankt voor herinnering,zoals ik je al is vertelde soms probeer ik teveel te onthouden en dan vergeet ik wel is belangrijke dingen  ;)
Solly  :-X

Verders allemaal wederom bedankt voor de leuke reacties op het fillumpie  (y)
Voor degene die t niet kunnen bekijken,ik weet niet waar t aanligt,maar ik heb niks anders gedaan dan voorgaande keren,en daar heb ik niks over gehoord dat t niet werkte.
Welnu door een "vroegertje op t werk,vandaag toch nog aan t stoeien geweest  :o
Ik heb alles even los neergemikt en aangesloten op een nieuw gezaagd stuk plaat,wat er nog ontbrak volgens het sporenplan.
Ook de loods even neergemikt die straks wordt geplaats op die plaat boven de spiraal.
Buiten t feit om dat er nog een stukkie hout aan de plaat moet komen tussen de spiraal delen in om te zorgen voor "vlees" om de mini berg te bouwen,toch effe t volgende.
Op foto 1 staat de goederen loods rechts van t spoor waar men moet laden en lossen

Op foto 2 staat deze links

Foto 3 toont voorgaande maar de losse railsjes tonen globaal waar de halfronde berg/aanloop naar een berg moet verschijnen.
Trek het hout nog een stukkie verderop in gedachte ri spiraal en raam,en trek in je gedachte de halve ronde af  ;)


Rest de vraag waar kan ik nou het beste die loods neer mikken als ik de houten ondergrond af heb en iets heb verlengd ri raam ??
Ik wil er een kleine laad en los plek voor vrachtwagens bij hebben,zodat je het overslaan van weg naar rail of andersom kan weer geven.
Het zal er zowiezo op neerkomen dat men alleen bij de loods kan komen dmv een weg+tunnel die uit de te bouwen berg gehakt moeten worden.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #980 Gepost op: 25 September 2014, 20:09:36 »
of er moet rechts op de foto op het dubbelsporige deel een 2tal spoorwegovergangen komen voor het vervoer naar de loods :)
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #981 Gepost op: 26 September 2014, 08:20:42 »
Ik denk niet dat dat past Auke.
Aangezien daar ook de tunnel portalen zullen verschijnen en die moeten in het begin van de "berg" zitten,met er voor een stukje steunmuur om de voet van de berg na te bootsen.
Ik zal als ik vandaag op tijd klaar ben met werken 1 van de fotos wel is onderhanden nemen in paint en dan met lijntjes tekenen wat ong de visie is op dit moment  ;)
Dat maakt alles misschien wel wat duidelijker  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5395
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #982 Gepost op: 26 September 2014, 08:47:11 »
De ruimte voor vrachtwagens om te rangeren is erg beperkt. Als je de verzorgingssporen van het Bw meer naar voren legt, zoals op mijn schetsje, zal de chauffeur minder moeite hebben om zijn wagen te parkeren en kan nog een tweede wagen erbij. De goederenloods kan ook nog iets naar achteren geschoven worden, als linkse wissel in het spoor naar de goederenloods vervangen wordt door een rechtse.



Groet,
Bas

opa-bullcat

  • De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #983 Gepost op: 26 September 2014, 08:56:16 »
Zoals op de laatste tekening/foto zou inderdaad ook een optie zijn Floris
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
  • de hondsrug baan
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #984 Gepost op: 26 September 2014, 11:01:12 »
Hoi Floris,

Zoals Bas aangeeft is een hele goede optie, zo hou je ook ruimte over voor je vrachtauto,s .



mvgr Evert

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #985 Gepost op: 26 September 2014, 16:59:25 »
Hoi Bas en de rest  ;)

Bedankt Bas voor je tekening allereerst  (y)
Als ik het goed begrijp zou jij met wat anderen dus de loods plaatsen zoals in je bijgewerkte foto ???
T is idd nog steeds een optie omdat te doen,voor wat die omlegging van die onderste sporen zou dat opzich wellicht ook nog kunnen zonder rail lengte te verliezen.
(gok ik nu effe)
Het enigste wat ik niet weet,maar dan moet Jan is even zijn licht hier over laten schijnen als hij wil,is deze aangepaste sporen verloop iets wat "conform waarheid" kan zijn ??
Als dat een mogelijk zou zijn dan kunnen de 2 sporen bij de loods,1opstelspoor en 1spoor naast voor de loods voor laden en lossen blijven zoals t origineel ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5395
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #986 Gepost op: 26 September 2014, 22:51:36 »
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zullen de sporen met deze wijziging niet korter worden. "Conform de waarheid" is het zeker wel, want het sporenplan is ten eerste in elk Bw anders en ten tweede bijna altijd aangepast aan de omliggende bebouwing en topografie. Verder zal een vrachtwagenchauffeur liever te veel dan te weinig ruimte willen hebben om met zijn wagen te rangeren, maar dat hoef ik jou niet te vertellen. ;)

Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #987 Gepost op: 27 September 2014, 08:27:55 »
Hoi Bas,

Ik ga straks is even kijken of ik het volgens je strepenplan kan uitleggen op die plank,in elk geval dat onderste deel.
Met het naar zekerheid grenzende gevolg dat als t past, ik dan wellicht nog wat wissel spul zal moeten kopen omdat ik waarschijnlijk net niet dat ene wissel heb,wat nodig zal zijn  :-X
Dat een sjouwfeur t liefst veeeelllll ruimte wil hebben,dat weet ik ja  ;D
Ik weet ook dat dat vaker niet ruim voorhanden is dan wel  :P
In elk geval zal er geen of erg weinig trekker-trailer spul komen,zo groot is t dorp niet,en rommelen met meerdere bakwagentjes is wellicht nog leuker ook  :D
Afijn zodra t is neergelegd en t past,dan schiet ik wel even een plaatje voor dit draadje.
Dit wordt een weekendje schuiven met rails en proberen te bedenken wat waar komt qua invulling.
zodra dat redelijk vast staat,wat waar komt en t past allemaal,dan gaat de plaat er weer even af.
Want die wokkel mist nog stroom aansluitingen op wat stukjes spoor,dat moet dus eerst worden geregeld.
Logisch vervolg als dat is gebeurt,plaat er weer op,proberen of ik die kan ondersteunen met een idee wat begint op te borrelen tussen mn oren,dat testen,plaat waterpas stellen en vast maken,en dan de rails erop enz enz.
Afijn genoeg te doen,maar ik zie wel hoelang de zin en een meewerkend lijf, dit weekend blijven,en dus ook hoeveel van bovenstaande zal worden gedaan.
Ik heb geen haast tenslotte,t is en blijft hobby  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
  • de hondsrug baan
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #988 Gepost op: 27 September 2014, 08:38:47 »
Hallo Floris,


Nu ik net lees over je ruimte op de modelbaan, we zitten allemaal met dat probleem en krappe bochten met een vrachtwagen(1:1) weet Bas alles van  ;D.
Maar ik zie wel een kleinere modelbanen met  klein een los en laad perron en daar bij een jakobsladder ed gebruikt worden is dat misschien een idee.


mvgr Evert   

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #989 Gepost op: 27 September 2014, 16:16:41 »
Schuifje hier en schuiven daar,je zou er geschuffelt van worden  :-X
Afijn,hier is zoveel geschoven dat men in Bad Harzwald bang was dat dit een lichte aardbeving/aard verschuiving was,dat was enkel ik,maar dat ga ik ze daar niet vertellen  ;)
Naar aanleiding van o.a. Bas zijn strepentrekkerij door een eerder geplaatste foto,besloten is op onderzoek uit te gaan,Sherlock Holmes is r niks bij,en z'n waarschijnlijk duitse neef ook niet  ;D
De resultaten van het grondige onderzoek zijn als volgt:

Op bovenstaande foto zijn zowel de sporen voor de loods als de sporen van het verzorgingsdeel provisorisch neer gelegd.
(de loods staat nog op z'n ouwe plek)
Die kan dus een cm of 2-3 verder naar boven verkassen zodat de ruimte rond de loods groter wordt,das voordeel.
De nadelen: moet er minstens 2 rechtse wissels bij kopen,en het uiteinde van de verzorgingssporen in aangepaste vorm heeft geen ruimte voor een stootblok en zit in de berg rand  :-\
(ik moet namelijk minstens 21 cm hebben om ik geloof elke loc te kunnen plaatsen zodat de wissel kan worden omgezet zonder dat de loc klem staat op die wissel)
Het stukje spoor links wat los ligt onder de uitgebeelde nieuwe situatie voor het verzorgings spoor,laat dat ook duidelijk zien,dat stukje spoor tekent namelijk de rand van de "berg" uit alhier.
Kortom dat wordt t niet,denk ik,het is te krap aan vele zijdes.

Dan een ander idee:

verzorgings sporen terug naar originele idee,sporen bij loods iets aangepast,loods verplaatst naar andere kant,en nog iets meer ruimte gemaakt voor een plein door de wand van de berg iets verder naar boven te verplaatsen.
De witte stukken papier geven hierin aan wat dan de ruimte word voor vrachtwagens bij de loods met een weg over de sporen heen boven, ri nergens land  ;)
Tevens kan ik, zei het niet al te ruimtelijk ook aan de andere kan van de loods komen

Zoals je hierboven kan zien.
De railsjes opgestapeld geven daarbij het globale verloop van de bergwand weer.
Kortom dit lijkt ergens op en ik kan het in principe allemaal zo uitvoeren,moet enkel nog even 2 stootblokken aanschaffen,en dan dat spul rondom die loods plaatsen en scenery enz enz.
Maar dit lijkt mij een betere weg om in te slaan.
Tot zover dit onderzoek,ik hoor wel hoe anderen erover denken  :D
*Overigens Evert,wat mag een jacobsladder dan wel niet wezen ?*
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0