Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:40:31
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Stootjuk
Vandaag om 20:30:53
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 378537 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald,de bouw.
« Reactie #360 Gepost op: 22 August 2013, 11:07:58 »
 :o
Zomaar weer m'n draadje voor m'n neus in dit topic,moet niet gekker worden :D
Om de reactie's dan maar in volgorde af te werken,het volgende:

@ richey,

Ja die wisselmotoren dat komt heus wel een keer goed,er zit gelukkig geen T.H.T. ten minste houdbaar tot datum op dus ik kan dat makkelijk nog een poosje voor me uit blijven schuiven.
Miss wel tot die dingen besluiten zichzelf te monteren  ;D
(al duurt dat me waarschijnlijk iets te lang)

@mudhen

Mijn "probleem" schuilt m in t feit dat ik de laatste tijd gewoon geen zin heb en de creativiteit is verhuist naar timboektoestan geloof ik.
Zonder creativiteit en fut om iets te maken wordt het nogal lastig om wat te doen.
Ik heb geen zin om nu tegen mezelf in iets in elkaar te moeten proppen en dan later tot de ontdekking te komen dat het niet is wat ik wil(wat geheid gebeurt) en het dan af te moeten breken.
Bovendien doen vooral m'n vingers de laatste tijd erg vervelend,ofwel ik denk wat vast te hebben en dan blijkt dat het niet zo is.
*artrose is a bitch  :-X *
Maar het komt vanzelf goed hoor,ooit zal er wel weer iets aan die baan gaan gebeuren  ;D
Voorlopig kijk ik even bij anderen af wat ze doen en hoe en haal ik daar zinnige info uit,en natuurlijk probeer ik daar dan evt te helpen met wat advies/gedachtes erover   ;)

@ Bas,

Zie voorgaande reacties van mij en dan weet je eigenlijk alles al.
Het komt best goed,een stuk van die baan staat nog altijd hier in de woonkamer en moet toch ooit een keer zover afgemaakt worden dat deze gescheiden kunnen worden van elkaar.
(krijg ik weer een stuk van m'n woonkamer terug   (y) )
De 2 stukken zitten nu nog altijd aan elkaar vast zelf dmv de rails want ook die is nog niet doorgezaagd  :o
Als m'n plannen door kunnen gaan dan komt er achter in de tuin een grotere geisoleerde dubbelwandige schuur nog dit jaar als de belasting dienst tenminste is meewerkt in een vlugger tempo,en daar kan ik dan alles droog "permanent in stallen naast elkaar.
Dat zal een stuk prettiger werken,kan ik miss ook is een stukje rijden wat nu ook niet gaat.
Als dat allemaal is gelukt dan komt de zin miss vanzelf wel weer terug en staat de creativiteit miss ook wel weer terug aan de deur te kloppen ;D
Voor nu echter ,zal het hier nog wel even stil blijven.
Als er evt weer wat wordt geschreven hier,dan zal dat in een onregelmatig tempo zijn,dat is in elk geval een feit.
Net als jij zelf al zegt ik ga niet voor iedere schroef een *** verhaaltje ophangen,en het bouw tempo zal zeker niet hoog worden.
Al was dat alleen maar omdat ik het goed wil doen en niet later overnieuw wil doen.
De kans dat ik hier dan t.z.t mensen de oren van het hoofd ga vragen over hoe iets het beste is te doen is echter wel erg groot  ;D
Velen weten tenslotte meer dan 1  :P
Tot zover dit hopelijk verhelderende verhaaltje.

Met vr gr

Floris

zoekt wederom slaap emoticon en doet t licht hier voorlopig weer uit   ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #361 Gepost op: 22 August 2013, 12:29:59 »
Ook je reacties op de bouwprojecten en worden zeer gewaardeerd en ge-intergreert  (?)  ;D

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #362 Gepost op: 22 August 2013, 22:26:30 »
Idemdito van mij. Jouw tips leiden weer tot nadenken ;).
Maar vooral het forum beleven op je eigen manier, niks mis mee.

Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #363 Gepost op: 23 August 2013, 11:16:52 »
Floris,
ik heb ook regelmatig last van een bouw dip, dit wordt bij mij meestal veroorzaakt omdat ik te veel nog moet doen en voor mezelf niet duidelijk maak waarmee ik moet beginnen.
voor mezelf op een rijtje zetten wat ik nog moet doen en gewoon iets kiezen en doen is dan voor mij meestal de oplossing..
je moet niet bang zijn fouten te maken, meestal kan je het wel weer goed krijgen met een beetje moeite..
ik snap dat je geen zin hebt om dingen dubbel te doen, maar het kan er wel toe leiden dat je betere technieken aanleert en meer ervaring op doet ;)

verder sluit ik me aan bij de rest:
doe lekker wat je zelf wilt, maak het naar je eigen mooiheid en heb vooral plezier :)
en je tips zijn ook altijd welkom :) (zal binnenkort eens even wat aan de dieseltank doen)

denk dat wat heen en weer rijden op de baan je alweer wat meer motivatie geeft om verder te gaan ;) en anders wel wat plezier :)
groeten,
Auke

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #364 Gepost op: 23 August 2013, 13:44:43 »
Wederom dan nog maar een reactie toevoegen alhier  :P
@ De Stoker,

Das mooi om te lezen dat dat dan tenminste ergens iemand helpt  ;D

@ KoenF,

Zal hier en daar wel blijven strooien met tips hoor,komt goed  ;)
Het forum beleef ik ook zeker anders dan dat een ander dat doet,als we allemaal de zelfde beleving eraan hebben dan wordt het zo eentonig  ;D
En dat kunnen we natuurlijk niet hebben,dan wordt het snel erg stil  ;)

@ dimo1_dimo1,

Ik denk dat iedereen daar wel is last van heeft van zo'n bouwdip,bij de ene omdat die niet weet waar die moet beginnen en bij de ander door gebrek aan inspiratie/creativiteit.
Of hij heeft zo hard gebouwt dat z'n spullen op zijn, alsook z'n portemonnee leeg is ;D
Fouten maken opzich is niet erg(enkel niet grappig en meestal duur betaald),maar zoals ik al zei als ik dit verder afbouw dan wil ik dit gewoon liever in 1x goed doen.
Het is en blijft(hoe gek t ook klinkt) mijn wens om dit project(deze baan) de 1ste en gelijk ook de laatste te laten zijn.
De ingredienten om hier ook later eindeloos van te genieten lijken me voldoende aanwezig om dat te doen slagen.
Waar het verder op uit draait is dat ik (buiten mijn eigen ding om)graag dingen zie of wil weten van anderen omdit gelijk goed te doen als ik het zelf niet zie bij deze bouwput.
Wederom in het kader van liever in 1x goed doen,of ik dat dan helemaal klakkeloos copyeer of er een eigen twist/extraatje aangeef even buiten beschouwing gelaten.
Juist die "eigen twist/extraatje",dat is wat me hier ontbreekt al enige tijd :-\,dus die moet ik 1st zien terug te vinden.
Overigens wordt rijden hier lastig met maar 2 modules die in de kamer staan,na wat heen en weer frotten over redelijk korte stukjes spoor ben je gauw klaar,toch ?
Het komt best goed hoor met die bouw,vraag is enkel hoelang t duurt  ;D
Tot die inspiratie weer terug is ,blijf ik zoals gezegd wel wat rond strooien met tips/hints/suggestie's  (y)
Vooralsnog is het hier qua baan bouw voorlopig even een verhaal in de strekking van:

Bron:http://blog.werkspot.nl/vakmannen/weg-met-de-bouwvak/
ik wou dat m'n 2 armseinen is werden afgeleverd,miss levert dat wat zin en inspiratie op :-X
Met vr gr

Floris

a.moonen

• Offline Offline
« Reactie #365 Gepost op: 09 October 2013, 22:18:32 »
Ach de inspiratie komt vanzelf weer! Was bij mij ook zo en dan in een keer ga je weer volop aan de slag.

ga je tip voor de struikjes graag op mijn baan proberen ze zien er super uit.  (y)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #366 Gepost op: 10 October 2013, 09:23:27 »
Citaat van: Floris
Het is en blijft(hoe gek t ook klinkt) mijn wens om dit project(deze baan) de 1ste en gelijk ook de laatste te laten zijn.

Floris, ik wil je niet ontmoedigen, integendeel, maar ik denk dat als je dit lukt, dat je dan de eerste (en wellicht ook de laatste) zou zijn die dat voor elkaar krijgt.
De 'bouwdip' waarin je zit zou wel eens zijn oorzaak kunnen vinden in 'de druk' die je jezelf oplegt om het meteen goed te doen. Fouten maken is niet erg, misschien is het lastig of kost het soms meer of minder geld, maar het voornaamste is dat je van fouten leert. Voordat je goed kon lopen ben je ook honderden keren op je gat gegaan.

Ik weet niet of ik me wel een ervaren rot mag noemen op modelbouwgebied, feit is dat ik verschillende pogingen heb ondernomen om de 'perfecte' modelbaan (al dan niet op modules) te bouwen. Elke keer heb ik gedacht: "dat had ik eigenlijk anders moeten doen". Er is een tijd geweest dat ik de beschikking had over een zolder van zo'n zes bij vier meter. Daar heb ik een end modelbaan neergezet, en toen ik rechts eindigde heb ik links weer afgebroken omdat ik ondertussen andere technieken had geleerd, andere materialen had ontdekt, had geleerd dat bepaalde dingen wel aanwezig moesten zijn of juist niet, kortom: het is een proces wat je doormaakt en waar je, volgens mij, niet aan ontkomt.

Mijn advies is dan ook: ga lekker bouwen, kijk wat je tegenkomt, als je iets niet weet ga dan zoeken op internet, in de literatuur, vraag medehobbyisten, ga op ontdekkingsreis. Als je geen stappen zet, kom je nergens.
Bovendien, en ik vind dat altijd erg zweverig klinken, zegt men: "De weg is het doel" (bweurk). Het gaat om het bouwen, het bezig zijn. Als de complete "perfecte" modelbaan het doel zou zijn, waren ze wel te koop geweest.

Kom op, de kop d'r veur, zoals ze hier zeggen. En groet,
Jan

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #367 Gepost op: 10 October 2013, 14:23:00 »
Floris,

Kan me alleen maar bij Jan aansluiten. Ikzelf ben van huis uit meer geinteresseert in de techniek als in het scenery gebeuren. Het moest er toch maar een keer van komen, dus klein begonnen en alhoewel de opvelk niet groeid wordt het steeds leuker. Dus als je wat minder ruimte heb pak iets kleins en ga aan de gang.

Groet en bouwplezier,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #368 Gepost op: 10 October 2013, 14:36:36 »
Ik sluit me hierbij aan. Afgelopen jaar wist ik niet hoe verder te gaan. Er zat een verhuizing aan te komen, waarbij het de vraag was of mijn ban wel mee over kon. Het waren kleine bakken, dus dat was het probleem niet, maar qua opzet kon het nog wel eens anders uitpakken. En dat bleek dus ook. De jaren die ik gestoken heb in het bouwen van Wagensheim, worden op korte termijn teniet gedaan, althans de uitvoering ervan. Ik heb er veel van geleerd en dat pas ik weer toe in de nieuw te bouwen baan, hoe lang die ook weer kan blijven staan. En afgelopen jaar heb ik mij tussentijds maar beziggehouden met kleine projectjes. Huisjes afbouwen, digitaliseren van lokomotieven, weer een poging gedaan om zelf een lok te bouwen, het verweren van wagons, enzovoort. En onderwijl op zoek naar tips en trucs, hoe ik op eenvoudige wijze een nieuwe baan kan opbouwen. Nu nog de bakken bouwen, daar zie ik tegenop, daar ik dat ook op de klusdagen doe, zagen, schuren, lijmen, schroeven, schuren, gronden, schuren, verven, schuren, verven en dan de andere kant... Het vordert gestaag en uiteindelijk heb ik er wel de lol in. Uiteindelijk wetende dat de hele boel ooit weer afgebroken wordt en vervangen voor (weer) een ander plan, waarbij ik de nieuw geleerde technieken weer toe kan passen.
Maar goed, ik ken jou, noch persoonlijk, noch jouw situatie. Maar dit is misschien een hart onder de riem, en dit is hoe ik het zie ;)

Groet,
Michel

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #369 Gepost op: 10 October 2013, 19:57:25 »
Ach de inspiratie komt vanzelf weer! Was bij mij ook zo en dan in een keer ga je weer volop aan de slag.

ga je tip voor de struikjes graag op mijn baan proberen ze zien er super uit.  (y)
Mooi om te lezen,ben dan ook benieuwd naar wat jouw ervaringen en resultaten zullen zijn  (y)

Floris, ik wil je niet ontmoedigen, integendeel, maar ik denk dat als je dit lukt, dat je dan de eerste (en wellicht ook de laatste) zou zijn die dat voor elkaar krijgt.
De 'bouwdip' waarin je zit zou wel eens zijn oorzaak kunnen vinden in 'de druk' die je jezelf oplegt om het meteen goed te doen. Fouten maken is niet erg,

Kom op, de kop d'r veur, zoals ze hier zeggen. En groet,
Jan

Zonder deze "activatie" van m'n draadje weer te hebben veroorzaakt,wil ik hier graag op reageren  :D
De term in  1x keer goed is een rekbaar begrip,want vele hobby mensen hebben een anders liggende lat als dat ik die waarschijnlijk zal hebben.
In die trend is het voor mij van belang dat het resultaat wat ik voor ogen heb voor mij in 1x perfect weerspiegelt  ;)
Tuurlijk kunnen er in de loop wat kleine dingen veranderen,maar de hoofdlijnen moeten goed zijn.Ik was en ben echt niet van plan om hier een eeuwige nooit complete cirkel van temaken,en daarmee breek ik gelijk het idee om hiermee ooit is op een beurs te staan.
Dat is en was nooit mijn doel geweest.
Als er met met wat tips en trucs hier ooit iets komt te staan wat voor mij mooi is en werkt dan ben ik tevreden  (y)

@ Michel en Gerard

Met bovenstaande vul ik het geheel wel in denk ik.
In elk geval allemaal dank voor de positieve comments  (y)
Ergens dit weekend zal een deel van de reden dat ik geen tijd nog zin en crea spul heb voor de vortgang wel duidelijk worden d.m.v. een plaatje van iets wat prioriteit 1 heeft.  ;)
Wat er daarna gebeurt zie ik vanzelf wel  :D
Met vr gr

Floris

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #370 Gepost op: 10 October 2013, 20:04:01 »
Misschien een beetje minder op het forum en meer bouwen werkt best wel antidip is mijn ervaring. :)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #371 Gepost op: 10 October 2013, 23:01:34 »
Heb je hulp nodig met bouwen?

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #372 Gepost op: 11 October 2013, 11:22:51 »
@ Floris,

Maar je bent toch een schuur aan het bouwen  ??? Hoe ver staat het daarmee? Als die klaar is had je dan niet het plan om de baan daar op te bouwen Of praat ik nu voor mijn beurt  :-X
Als je daar nog niet mee klaar bent kan ik me wel voorstellen dat je nog geen inspiratie hebt.

Maar je ziet er zijn genoeg mensen die je steunen dus de inspiratie komt vanzelf wel. Maar ander ding ik denk dat je wel inspiratie hebt want als ik je tips voor anderen lees dan heb je inzicht en kennis genoeg om voor je zelf iets moois te creeren.

ik wacht het gewoon rustig af,

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #373 Gepost op: 11 October 2013, 19:30:45 »
Welnu,

Een onderdeel van de baan dip is nu bekend gekomen.
Er wordt hier idd een andere toko in de achtertuin opgezet,sommige noemen t een schuur, ik noem t groot  ;D
Zoals de stoker al vermeld is het uiteindelijk het idee om de baan daar verder te laten gaan bloeien.
Zoals uit onderstaande link blijkt,is dat project nog effe niet klaar,dus dat kost nog wel wat uurtjes.
http://www.flickr.com/photos/35031078@N08/10210799154/sizes/z/in/photostream/
Het ouwe geval moet nog tegen de vlakte en dan pas kan de andere helft in mekaar worden gemikt incl dak.
Buiten dat om is het een geval van ik zie genoeg voor een ander maar niet voor mezelf  :o
Maargoed het kan zomaar zijn dat als dit klaar is,dat er vanzelf wel weer wat opgang komt.
Dat er genoeg mensen zijn die steun en nieuwsgierigheid bieden naar dit "stil" gevallen draadje,dat blijkt ondertussen wel  (y)
Afijn,tot zover een deel van de oplossing in dit verhaal,de rest zal de toekomst wijzen  ;)
@ Daniels:
Zoals hierboven te lezen valt,is dat voor t moment niet nodig.
Maar erg bedankt voor je aanbod  (y)
mocht t in de toekomst nodig zjn ,dan laat ik t wel weten  8)
Met vr gr

Floris

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #374 Gepost op: 11 October 2013, 19:37:40 »
Dat is ook leuk werk. Zeker als daar treinen in komen. Ben benieuwd!

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl