Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 09:45:40
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 09:41:29
Minibaan Visserskaai H0 door Huup
Vandaag om 09:38:52
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 09:21:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
  

Auteur Topic: [Trambaan] Emseburg  (gelezen 24340 keer)

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #30 Gepost op: 26 March 2013, 16:58:21 »
Heren,

Een nieuwe update. Ik heb het sporenplan ingevuld. Zie hieronder.



Hebben jullie nog op of aanmerkingen?

Overigens, het depot probleem. Ik denk dat ik deze achterin laat. Ik heb opgemeten of ik hierbij kan komen en dit is het geval. Ik vermoed dan ook niet dat het een probleem zal worden.

Groeten Dennis

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #31 Gepost op: 26 March 2013, 17:05:54 »
Hoi Dennis,

het spoor gaat voornamelijk via een vrije baan,
is dat een bewuste keuze? Met straatspoor kun je delen van de baan
tussen en achter huizen laten lopen, dat maakt het wat levendiger,
nu ziet het er wat statisch uit.

Mvg,

Tis
********

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #32 Gepost op: 26 March 2013, 17:09:25 »
Hoi Tis,

Ik zou niet weten waar ik een straatspoor kan inplannen. Op zich vind ik statisch wel fraai, het is rustgevend. Bijkomend dat ik er een Dinamo MCC lus in wil leggen, dit kan helaas niet samen met een straatspoor.

Groeten Dennis

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #33 Gepost op: 29 March 2013, 16:25:23 »
Nou, ik zie achterin nog wel een mogelijkheid, van de remise rechtdoor en dan links af naar de lus. En dat past dan in de straat.

Gr Frank.

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #34 Gepost op: 29 March 2013, 16:28:37 »
Hallo Frank,

Waar bedoel je dit precies? Ik kan er namelijk niet uitkomen via je zin. Is het mogelijk dat je dit laat zien op de tekening (via paint oid)?

Groeten Dennis

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10748
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #35 Gepost op: 29 March 2013, 18:04:26 »
Ik denk dat ik deze achterin laat. Ik heb opgemeten of ik hierbij kan komen en dit is het geval. Ik vermoed dan ook niet dat het een probleem zal worden.
Rekening gehouden met kwetsbare bovenleiding op de voorgrond?

Met straatspoor kun je delen van de baan tussen en achter huizen laten lopen, dat maakt het wat levendiger, nu ziet het er wat statisch uit.
Dat heeft meer met de plaats van de gebouwen te maken dan met de plaats van de wegen.  8)
Weinig straatspoor is op zich niet onrealistisch, afhankelijk van het gekozen tijdperk. Straatspoor verdwijnt tegenwoordig steeds meer.
Het stukje straatspoor bij de onderste lus zou ik laten verdwijnen (stoeprand verplaatsen). De trams zwiepen nu een klein stukje over de weg en dat lijkt me niet zo realistisch (hoewel op tramgebied eigenlijk alles wel mogelijk is.. Straks tovert er iemand een foto van een bestaand situatie tevoorschijn  8) )
No dress rehearsel, this is our life.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #36 Gepost op: 29 March 2013, 18:09:24 »
Een Dinamo MCC lus is dat een keerlus garnituur?

En hoe zit het eigenlijk met de kopspoortjes? gaat daar een tram peddelen tussen de beide perrons?
Eigenlijk vindt ik (met nadruk op ik zoals in mij) dat de beide keerlussen wel heel dominant zijn.
Hoe het anders te doen schiet me enog niet door het hoofd.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #37 Gepost op: 30 March 2013, 10:10:59 »
Goede morgen Dennis,
ik bedoel dit; als je vanaf de twee bovenste remisesporen rechtdoor de straat ingaat, kom je - met een lichte knik, links was te scherp gezegd- in de lus uit en dan heb je een straatspoor, dat als dienstspoor kan dienen, desnoods voor een extra wagen. Kun je meer trams op je baan kwijt.
Hopelijk zo duidelijk.

Gr Frank.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #38 Gepost op: 30 March 2013, 10:26:43 »
Hallo Dennis,

Is het niet een idee om van het kopspoor een doorgaand spoor te maken? Met 2 sporen in een lus kan je trambedrijf wat intensiever worden en het ziet er leuk uit als de trams naast elkaar staan te wachten voor vertrek. Ik heb zelf spijt dat ik het op mijn eigen baan dit niet gedaan heb.



Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #39 Gepost op: 01 April 2013, 21:34:28 »
Heren, wederom bedankt voor de reacties. Ik zal hieronder wat reacties vanaf mijn kant geven.

Overigens, er zal nog een los project bijkomen, namelijk een diorama met de oude remise van Enschede (ja, Enschede heeft een tram gehad :)) Hiervoor zal ik een nieuw topic openen zodra ik de studie hiervan compleet heb.

@Marc
De bovenleiding maak ik mij eigenlijk niet heel druk op, maar het is wel goed dat je het aan stipt. Ik zal eens gaan kijken wat ik met het depot kan doen.

Het kleine stukje straatspoor vind ik zelf ook niet mooi, dit zal ik dus ook aanpassen.

@Harry
Een Dinamo MCC lus is een cirquit voor Faller Car System wagens die onder het principe van Dinamo rijden (langzaam optrekken/remmen, verlichting, etc). In dit systeem wil ik mij verdiepen en wellicht ook zelf modellen ombouwen.

Het idee van de kopsporen is inderdaad een pendelspoor voor 2-richting trams.

@eemstede
Ik denk niet dat hem dat word. Mijn doel is niet om extra veel trams kwijt te kunnen. Het gaat mij tot slot meer om de bouw en de techniek.

@MMTB
Het is inderdaad speelser om het plan op deze methode te doen. Ik zal dit er eens inbouwen en kijken wat ik ervan vind.

[edit] Even geprobeerd. Ik krijg het baanplan niet goed als ik die wissel erin plaats om jouw idee (Mark) te krijgen. Ik krijg helaas een te krappe boog dan (kleiner dan radius 20).

Groeten Dennis
« Laatst bewerkt op: 01 April 2013, 21:41:02 door Opperhoofd »

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #40 Gepost op: 02 April 2013, 09:22:11 »
Hoi Dennis,

Onder de 20 cm als boogstraal is inderdaad niet te handig als je met H0 rijd. Als je 25 cm aanhoud zal alles wat je aan trams koopt goed doorheen kunnen rijden. Bij 23 cm en lager moet je gaan vijlen aan de geleding en beginnen de wielen tegen de behuizing aan te lopen.

Je schreef dat je Badner Bahn van Halling zoveel lawaai maakte, maar je kan proberen op één motor te rijden. Dit scheelt al flink in geluid. Met wat extra gewicht boven het aangedreven draaistel (verstopt in het dak) rijd hij bij mij keurig.
Heb je trouwens de versie met verlichting? Bij digitaal gebruik word de printplaat bij mijn exemplaar zo heet dat de bodemplaat is gaan vervormen. Hier moet ik nog een keer wat andere weerstandjes op gaan solderen, want meer dan 12 volt vindt hij niet leuk. (ook niet met de dimfunctie op de decoder)

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #41 Gepost op: 02 April 2013, 10:05:05 »
Hoi,

Met een beetje slimigheid kan je prima een straatspoor maken met MCC hoor, het vergt alleen wat gevorderde kennis ;D

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #42 Gepost op: 06 April 2013, 22:57:01 »
Een wat late reactie, maar toch beter dan geen reactie. Haha :)

@Mark
Ik bedoelde dat ik al minimaal 25 cm aan houd. 20 cm was een typefout.

Goed dat je me berocht omtrent de hitte. Ik zal hier zeker aan gaan denken en dit in de gaten houden. Mocht hij ook te heet worden dan zal ik maatregelen nemen. Tevens zal ik eens proberen om op 1 motor te rijden om te zien of hij minder lawaai produceert.

@Gerard
Mijn kennis op MCC gebied is nog niet ver gevorderd. Ik wil dit nieuw gaan proberen. Voor ik hiermee zal beginnen zal ik een testbaantje maken :-)

Groeten Dennis

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #43 Gepost op: 27 June 2013, 03:11:51 »
Al een tijdje geen update geplaatst, maar in de hoop dat die er wel komt; ik volg. Ik vind het baanplan erg tof en zie leuke mogelijkheden. Ik zou het stiekem zo willen overnemen, als het niet zo was dat ik geen gedoe wil met keerlusdecoders. Tsja, of bovenleiding...
Check ook mijn Facebook

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #44 Gepost op: 27 June 2013, 11:23:28 »
Hallo Dennis,

Leuk idee. Zou inderdaad die twee extra wissels aan leggen. Voor wat betreft de opmerking over het over de straat heen zwiepen van trams in de keerlus rechts, dat is een voorkomende situatie. In Berlijn ken ik een paar locaties waar dat zo is. Op het weg dek is dan wel een witte streep aangebracht en in één geval hebben ze er vlak met schuine strepen van gemaakt. Ik weet niet meer uit mijn hoofd op welk eind punt en van welke lijnen dat was.

Als je een idee wilt krijgen over het leven van de tram in de grote stad, dan zou je even moeten kijken op Youtube en dan een "fuhrerstandfahrt" op de tram in Berlijn of Wenen moeten bekijken.

Een aantal mensen hebben al geroepen dat bizarre situaties mogelijk zijn en met een dergelijk ritje krijg je al heel snel een goed idee waar de tram onderweg zoal mee te maken krijgt. Leuk om na te bootsen.

Er werd trouwens gezegd dat straat spoor langzaam verdwijnt, dat is helemaal waar op de buitentrajecten, in het centrum van steden is vaak geen ruimte om uit te wijken dus daar is straatspoor zeker nog aanwezig.

Richard