Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:47:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 21:44:59
6 en 7 september terug naar toen door Frank 123
Vandaag om 21:40:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:30:04
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Overet
Vandaag om 20:45:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
  

Auteur Topic: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?  (gelezen 27063 keer)

Rubedino

  • Gast
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #45 Gepost op: 28 June 2013, 00:20:22 »
Sja dat geeft me moed. Ik heb er 12 met losse decoder besteld voor mijn spoor 1 project.

De servo's die ik er tot ni toe voor gebruikte voldeden niet.

Ik ben benieuwd.....

De schildpadden hebben me nog nooit in de steek gelaten in H0 met heel wat beurs uren (idem voor de Poki wisselmotoren.... Nou 1x dan).

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #46 Gepost op: 01 July 2013, 23:59:36 »
Sorry Kees-Jan, mooier kan ik het helaas niet maken.

Net bij het rijden weer aan den lijve ondervonden en nu vind ik het echt even onbetrouwbare  &$#$*#@^  dingen! Misschien zit het probleem bij mij in de combinatie met de geïntegreerde decoder en gaat het beter met de Cobalts met losse decoder. Ik hoop het voor je.

Ik heb nu in ieder geval definitief besloten al mijn Cobalts zsm (enigszins fasegewijs ivm de portemonnee) te vervangen door tortoises, momenteel in Engeland bij coastaldcc £13 per stuk (koers is gunstig, net geen 15 euro) in combinatie met een NCE switch8 decoder (£39.75 bij dezelfde firma).

Sterkte!

Gr Robert

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #47 Gepost op: 02 July 2013, 09:00:25 »
Hallo Kees-Jan en Robert

Robert heel vervelend voor jou dat de Cobalt wissel motoren het zo slecht doen en voor jou
Kees-Jan hoop ik dat je de zelfde ervaring mag ondervinden die ik zelf ondervind.
Ik heb die dingen nu een maand of 4 en ze werken nog steeds.
Misschien zit het in inderdaad de combinatie met de geintegreerde decoder ?
Is het niet mogelijk om met de importeur te overleggen wat er aan te doen is ?
Ik heb zelf ook de importeur diverse malen gesproken maar dat ging over hoe met de spullen
om te gaan, hij was zeer vriendelijk en zeer  meewerkend.
Ik had die keus gemaakt op het fijt dat de Fulgurex aandr. erg veel lawaai maakten en had verder
nog geen ervaring met andere merken.
In ieder geval succes beiden met jullie beslissingen.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Rubedino

  • Gast
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #48 Gepost op: 02 July 2013, 09:02:15 »
Wie is de importeur dan Herwim?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #49 Gepost op: 02 July 2013, 11:15:20 »

Rubedino

  • Gast
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #50 Gepost op: 02 July 2013, 11:23:42 »
Thenks Chris . Een bijzonder duidelijke site als je de contact gegevens zoekt.............


Annie wee. Ik haal ze toch bij jullie  ;D.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #51 Gepost op: 02 July 2013, 12:46:55 »
Hallo kees-Jan

Ik heb de Cobalts ook in Vlaardingen gekocht, toen waren ze net aangegeven als nieuw product.
Daar ik wat vragen had en de medewerker die ik uit Vlaardingen aan de lijn had nog niet alle gegevens
kende heb ik het telf nr.gekregen om verder te informeren.
Maar ik denk dat ik niet degene moet zijn om dit door te geven, wellicht kan Chris hierin wat betekenen
voor jou.
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #52 Gepost op: 04 July 2013, 00:02:34 »
Ik heb er 7 in UK gekocht en 2 in Houten bij Reos. Ga zeker nog wel een mailtje sturen, in ieder geval met de winkel in UK waarmee ik de ervaring heb dat ze altijd zeer behulpzaam zijn en aan service etc daar zeker geen gebrek. Ik vind het alleen allemaal zo een gedoe. Alle geweldige service en ondersteuning ten spijt geef ik toch eenvoudigweg bij aanschaf de voorkeur aan een product met zodanige kwaliteit dat ik geen beroep op deze service hoef te doen.

Robert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #53 Gepost op: 01 August 2013, 01:27:32 »
De onderkant van de Cobalts schijnen niet geheel vlak te zijn. Daaom: niet al te vastschroeven. De bevestigingsschroeven van de Cobalt zelf (aan de boven-zijkant) heb ik iets losser gedraaid. Daardoor loopt de motor beter naar het eindpunt.

Jammer dat er een DCC-decoder bij zit. Is er soms een MM-oplossing die ook een blijvende spanning op de motor behoudt?

Het omschakelen van de twee wisselcontacten gebeurt 'ergens' tussen de twee eindstanden. Bij de Fulgurexen en Lemaco's zitten aparte omschakelaars bij de 'echte' eindstanden, zodat je zeker weet dat ze in de betreffende eindstand staan. Het zal niet de eerste keer zijn dat een trein ontspoort/botst doordat een wissel werd aangestuurd, maar niet de gewenste eindstand bereikte. In een programma als iTrain kun je de wissel-eindschakelaars in het programma opnemen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #54 Gepost op: 01 August 2013, 08:09:36 »
Hallo Martin

Zover ik ingelicht ben heb ik bij de aandrijvingen zonder DCC Decoder voortdurend spanning op
de motor en loopt de omslag keurig tot het einde.
Je kan dat zelfs instellen met het schuifje aan de zijkant waar de draad doorheen steekt.
Of was dat niet wat jij bedoelde.
gr.
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #55 Gepost op: 01 August 2013, 10:03:37 »
Jammer dat er een DCC-decoder bij zit. Is er soms een MM-oplossing die ook een blijvende spanning op de motor behoudt?

In ieder geval niet als Cobalt met ingebouwde decoder. Dat wordt dan een gewone Tortoise met een decoder die een blijvende spanning op de wisselmotor kan zetten. Volgens mij kunnen sommige multiprotocoldecoders dat wel. En anders een gewone wisseldecoder met een bistabiel relais op de uitgangen. Via twee wisselcontacten van dat relais kun je ook een ompoolbare en blijvende spanning op een Tortoise zetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #56 Gepost op: 01 August 2013, 11:00:24 »
Hallo Henk en Martin

In ieder geval niet als Cobalt met ingebouwde decoder. Dat wordt dan een gewone Tortoise met een decoder die een blijvende spanning op de wisselmotor kan zetten.

Ik begrijp de uitspraak niet dan wordt het een Tortoise niet dat ik wat tegen dit merk wat heb
maar Cobalt heeft ook aandrijvingen zonder DCC-decoder en waarbij de spanning aanwezig blijft.
Dus je hebt altijd tegenwoordig 2 merken keuzes. Toirtoise en Cobalt.

Herwim

Of je wil digitaal sturen dan moet je wel een ingebouwde DCC-decoder hebben denk ik, daar weet ik te weinig
van af.

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #57 Gepost op: 01 August 2013, 12:11:46 »
Als ik het goed lees vraagt Martin of zoiets als een Cobalt met ingebouwde decoder ook bestaat voor het Motorola digitale protocol. Cobalt komt uit Engeland of de VS, in ieder geval een land waar ze alleen DCC kennen, dus ik denk het niet. Dan heb je een analoge aandrijving nodig met een losse decoder die Motorola verstaat en de aandrijving permanent onder spanning kan houden. Dat laatste vindt Martin belangrijk.
Daarbij maakt het inderdaad niet uit of het nu om een analoge Cobalt of de Tortoise gaat. Maar die ingebouwde decoder is nu net een interessante eigenschap van de Cobalt. Zonder die decoder zie ik weinig reden om voor de Cobalt te kiezen als ik aan de legendarische betrouwbaarheid van de Tortoise denk. Maar daar ging dit draadje inderdaad niet over.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #58 Gepost op: 01 August 2013, 22:42:52 »
Een gunstig geprijsde MM decoder die mbv twee dioden per uitgang gebruikt kan worden als wisseldecoder voor de Tortoise of Cobalt, wordt bijvoorbeeld geleverd door IEK. Deze heeft op iedere uitgang een bi-stabiel relais. Het voordeel van "alles in een" wat mij ook zo bij de digitale Cobalt aansprak, heb je dan niet.

De terugloop die de Tortoise heeft als de spanning eraf is, heeft de Cobalt niet. Overigens speelt dit alleen bij situaties waarvoor een constante grote veerkracht nodig is, heb ik in H0 (met Tortoise icm Lenz LS150 met Tillig wissels) nog nooit veel last van gehad, was altijd wel bij te stellen. Misschien wel van belang bij grotere sporen.

Groet,
Robbedoes
« Laatst bewerkt op: 04 August 2013, 23:09:41 door Robbedoes »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #59 Gepost op: 05 August 2013, 00:57:46 »
Heren,

Bedankt voor de antwoorden en suggesties. Ik denk dat ik de SA-DEC4-MM van Littfinski ga gebruiken.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.