Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?  (gelezen 25447 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #30 Gepost op: 26 maart 2013, 19:44:00 »
Hallo Klaas

Dat is inderdaad een goede tip om eerst het grote gat te boren en daarna met de
boormal de rest te positioneren.
De truuk van het draadje door het gaatje heb ik al diverse malen toe gepast maar
wat ik schreef was het moment dat ik nog met het boordje van 0,8mm werkte daar paste
geen draadje door, tenminste zulke dunne draadjes had ik even niet voor handen.
Maar toen ik daarna het gaatje groter maakte met 1½mm toen ging dit probleem niet meer op.

Hallo Bert
Leuk dat je ook al ervaring hiermee hebt al is het dan al een ander merk, ik heb nog nooit met TorToise gewerkt
en ook nog nooit gezien.
Alleen hoe boor jij een gat van 7mm terwijl de wissel al ligt ?
Of bedoel je je boort het gat van 7mm legt daarna de wissel erop en dan boor je het gaatje in de balk.
Bij mij is het gaatje in de balk juist toon aangevend daar dit gaatje al in de balk zit bij een Engelse wissel van Piko
Werk je bij TorToise ook met een boormal ?
He Boys bedankt voor de tips etc.
Tot hoors
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #31 Gepost op: 26 maart 2013, 20:27:31 »
Hoi Herwim,

Ik boor inderdaad eerst een gat van 13 mm, waar de wisselbalk moet komen. Ook haal ik een stukje van de ondervloer van kurk of roofmate weg, waar de wisseltongen komen. Dit voorkomt het vastlopen van de wisseltongen bij het instrooien. Bij sommige wissels heb ik een stukje donker linoleum onder de wissel gemonteerd, waar ik niet instrooi. Ik maak uitsluitend gebruik van Marklin slanke wissels zonder beweegbaar puntstuk en de slanke Engelse wissels.

Cobalt is een afgeleide van de TorToise motoren van het merk Circuitron. Ze zijn iets kleiner, maar werken vrijwel identiek. Cobalt heeft ook de optie om een decoder in te bouwen, maar dat vind ik te veel van het goede. Ik gebruik zelf namelijk de LocoIO modules van Hans de Loof om de wissels te sturen via LocoNet. Dit is veel goedkoper.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #32 Gepost op: 27 maart 2013, 23:33:10 »
Hallo Bert

Is 13 mm niet erg veel ?
Maar het is heel fijn dat je ook jouw ervaring hier neer schrijft want dat is vooral mijn opzet
weer van dit artikel dat ik van jullie allen wat geleerd hebt en anderen die nog niet met deze
materie bekend zijn ook weer leren van mijn  en jullie ervaringen.

Ben trouwens ook wel een beetje benieuwd naar de bovenkant van jouw baan.
Waar ik ook zeer benieuwd naar ben is de bovenkant van dat deel waar al die licht blauwe
schakelaars te zien zijn, ik ga ervan uit dat dat je schakel tableau is ?

Groet,
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #33 Gepost op: 28 maart 2013, 09:08:49 »
Hoi Herwim,

Het gaat om het uitrij gedeelte van mijn schaduwstation.


Uitrij

Het schakelpaneel zit onder een kap van een lokloods op de plaats waar je op de foto de gaten links onder ziet.
Dit wordt straks toch weer allemaal overhoop gehaald, wat de baan wordt over een tijdje volledig digitaal met de computer aangestuurd.

Ik heb de gaten express iets groter gemaakt, zodat ik er zeker van ben, dat de uitslag van de wissels voldoende ruimte heeft. Zie ook bij de opbouw van mijn nieuwe splitsing.


Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #34 Gepost op: 28 maart 2013, 21:00:23 »
Hallo Bert

Ziet er zeer indrukwekkend uit hoor.
Heel mooi hoor, ik krijg de indruk dat je moduuls maakt met fremo opzet klopt dat.
Dit is wel een baan waar je jaren mee bezig kan zijn denk ik.

O ke even naar jullie allen over mijn bevindingen met het verwerken van de COBALT wissel aandrijvingen.
het vervolg zal even een klein weekje op zich moeten wachten daar ik een zeer grote klus tussendoor moet
doen wat in beeld kwam als gevolg van mijn aktiviteiten met de COBALT wissel motoren.
Toen ik de Engelse wissel voorzien had van de aandrijvingen moest ik de verbinding maken van deze Engelse wissel
naar mijn nieuwe draaischijf toe.
Groot was mijn schrik toen ik ontdekte dat de korte bocht naar de draaischijf toe veel te scherp was waardoor sommige
locomotieven met 4 assen niet door de bocht kwamen zonder te ontsporen, dit probleem had ik al eens eerder hier op de
site besproken geloof ik maar zag toen niet wat de oorzaak was.
Maar goed dit betekende dat de Engelse wissel enige graden gedraaid moest worden dit had weer als vervolg dat de andere kant van de Engelse wissel geen goede overgang had naar het traject richting Bascuul brug dus.
Alles gedemonteerd en nu bezig de brug te verplaatsen maar dat vergt wel wat sloop werk etc en alles weer opnieuw
opbouwen, dus mensen mijn excusses maar dit moet ik eerst afmaken alvorens mijn bouwtraject wisselaandrijvingen
te vervolgen.


Zo was het tot nu toe.


Zo wordt het nu


En zo is het nu bij de bruggen, de Bascuulbrug moet 8cm naar achteren

Tot hoors
Herwim

Weer een uitdaging maar wel één die ik liever niet had gehad, ik had eerder beter moeten
opletten.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2013, 21:04:15 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #35 Gepost op: 29 maart 2013, 11:05:27 »
Hoi Herwim,

Jammer, dat de brug moet verhuizen, want het is veel werk om het weer goed aansluitend te maken, neem ik aan.

Mijn modules zijn gebouwd volgens de M-Track norm. Dit betekent 2 sporen in het midden op 57 mm afstand. Het kopschot is 60 cm breed en 15 cm hoog. De standaard module is 120 cm lang. Alles bij elkaar heb ik nu een traject van 14 bij 3 meter liggen. Door de temperatuur van de laatste tijd is er helaas weinig aan de baan gebeurd, want de ruimte is slechts ten dele verwarmd (we houden het op 7 graden voor het vocht). Straks is er weer tijd voor de opbouw.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #36 Gepost op: 11 april 2013, 18:45:34 »
Zo we gaan weer door met de ervaringen van de Cobalt wissel motoren.
Nadat ik de eerste 2 motoren had geplaatst en weer weg moeten halen omdat de Engelse wissel een slag moest
draaien t.o.v. mijn nieuwe draaischijf was ik toe aan het nieuwe schakelbord.
Het oude bord was nog gemaakt met een iets ander lay out en mijn oude draaischijf van Atlas
De wissel motoren werden bediend door een rode en groene drukschakelaar.


Nu moest het dus een schakelbord worden met een nieuwe lay out maar vooral met een heel andere bediening van de Cobalt wissel motoren.
Ik maak gebruik van de wisselschakelaars met aangegoten print van Cobalt hierbij worden groene en rode leds geleverd.
dus geen rode en groene drukknoppen meer.
In de beschrijving staat uitvoerig beschreven hoe de schakelaars aan te sluiten en hoe de Leds te bevestigen op je bedieningsbord, en dan komen de praktische problemen nu moet ik ook bekennen dat ik in deze hobby nog niet veel gewerkt heb met Leds etc.
Eén ding is heel belangrijk de juiste spanning en heel goed kijken naar de + en de - , intussen heb ik ook contact gezocht met de leverancier van dit product ( alle lof hoe deze persoon mij geholpen heeft en meegedacht met de ontstane problemen)
Allereerst de voedingsspanning van het geheel, in de beschrijving staat dat je een gestabiliseerde gelijkspanning moest gebruiken van ± 9 V, De wissel motoren werken op 6 tot 12V maar werken zonder problemen op 9 V dit wordt aanbevolen.
Nu had ik van een hobby kennis een adapter gekregen met een schuifregelaar en gestabiliseerde voeding van  oa 9 V
Deze gebruikt dus als voeding maar o wee de wissel motoren werkten goed maar de leds branden niet en dan komt de onzekerheid en geen ervaring met deze dingen bij mij naar boven.
Alles 3 keer los gemaakt getest, spanningen gemeten ik kon niks vinden en de leds bleven uit.
Toen de adapter weg gedaan en een lab voeding bij Conrad reeds besteld en ontvangen ook gestabiliseerd en met een draaiknop te regelen van 0 V tot 15 V met bijbehorende meter te zien.
Een beetje dure voeding voor dergelijke zaken maar zie daar de Leds gingen branden en alles was eigenlijk goed aangesloten. Waar dit nu aan licht ik zou het niet weten. Wel had ik een probleem inmiddels door mijn onwetendheid ben ik wel 4 Leds kwijt geraakt door kortsluiting of wat dan ook. zoals al aangegeven ik had alles los gehaald en daarbij waarschijnlijk kortsluiting gemaakt omdat ik natuurlijk vergeten was om de spanning eraf te halen.


Nieuw schakelbord

Voor degene die ook met deze schakelaars en Leds wil werken een paar praktische tips.
De printplaatjes die op de schakelaar zitten hebben hele kleine gaatjes waar precies de pennen van de Leds heen kunnen
De Leds worden op ± 10mm geplaatst vanaf het gat van de schakelaar.
In de praktijk gaat dit best goed even wat priegelwerk maar het lukt totdat je ontdekt dat de verkeerde Led aan de verkeerde kant van de schakelaar zit aangesloten en je de rode en groene moet omdraaien dan ontstaan de problemen.
Als je de Led los hebt krijg je de aansluiting van de Led nooit meer door het andere gaatje heen, de afstand tussen bedieningsbord en printplaat is te klein en wordt het een gepriegel van je welste zie onderstaande foto bij het brandende groene ledje.

Ook zien jullie op deze foto achter de schakelaars een klein pertinax printplaatje geplakt vanaf dit plaatje tak ik de voeding af van 9 V als een soort verdelings blokje tussen de lab gestabiliseerde voeding en de schakelaars.

Om dit verder te voorkomen bedacht ik om de schakelaars van te voren te voorzien van 3 draadjes en deze dan te solderen aan de draden van de Leds mochten er dan dingen weer los gemaakt moeten worden kan dit op een makkelijker manier dan op het kleine printplaatje.


Zo nu eindelijk alles draaiende gekregen zonder verdere problemen behalve de twee Leds recht boven aan die moeten nog aangebracht worden maar zoals ik al zij deze zijn kapot en nu is het wachten op de bestelling.
Kan iemand mij trouwens wat meer vertellen over Leds wat er gebeurd als je kortsluiting maakt branden die dingen dan door ?
Ik zag ze een sec. fel branden en daarna deden ze niets meer ik dacht altijd dat Leds niet konden doorbranden.
Zodat waren mijn laatste ervaringen met de attributen van de Cobalt wissel motoren, één ding kan ik wel zeggen als je alles in een rustig tempo aanlegt en aansluit dan werkt alles als een zonnetje, zeer geruisloos en zo te oordelen betrouwbaar. (je krijgt niet voor niets levenslange garantie) Als ik 90 jaar wordt zal ik nog eens bellen met Vlaardingen en met de leverancier  ;D
Tot hoors allen

Herwim

 
« Laatst bewerkt op: 11 april 2013, 19:08:35 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #37 Gepost op: 11 april 2013, 20:56:53 »
Citaat
Kan iemand mij trouwens wat meer vertellen over Leds wat er gebeurd als je kortsluiting maakt branden die dingen dan door ?

Herwim,

Waar LED's in ieder geval niet tegen kunnen is 9V, zonder voorschakelweerstand. De meeste LED's mogen tussen de 2,5 en 3,5V hebben. Als je ze meer geeft, is het direct gebeurd.
Kijk maar eens in de encyclopedie naar voorschakelweerstanden en LED's.

Succes, gr, Bert

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #38 Gepost op: 11 april 2013, 21:49:27 »
Hallo Bert

Dat is mij bekend en daar is van de fabriek uit al rekening mee gehouden.
De schakelaars met print van Cobalt hebben een weerstand in zich.
Dat geeft ook de beschrijving aan en de leverancier heeft dat bevestigd.

Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #39 Gepost op: 11 april 2013, 22:01:29 »
Het hangt er maar helemaal vanaf waar je die kortsluiting maakt. Als je de voorweerstand kortsluit, dan komt de volle spanning op de led, en daar kunnen ze niet tegen.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #40 Gepost op: 11 april 2013, 22:06:36 »
Hallo Klaas

Ik heb zelf meer het idee dat ik met de spanning erop de twee pootjes van de Led tegen elkaar heb gedrukt
met het solderen van de leds waarbij ik vergat de spanning eraf te halen, maar je kan gelijk hebben en dat ik met het verwisselen van de draden kortsluiting heb gemaakt voor de weerstand.
Het is ook bijna niet te zien waar die weerstand zit want die moet heel klein zijn, ik zie hem niet.
Herwim
« Laatst bewerkt op: 12 april 2013, 05:07:00 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #41 Gepost op: 15 april 2013, 12:48:39 »
Hallo Klaas

Ik denk toch dat je gelijk heb met de opmerking
Het hangt er maar helemaal vanaf waar je die kortsluiting maakt. Als je de voorweerstand kortsluit, dan komt de volle spanning op de led, en daar kunnen ze niet tegen.
Alleen ik kan niet meer vinden waar ik op het printplaatje kortsluiting heb gemaakt, toen ik 2 nieuwe leds op het zelfde printje aansloot had ik het zelfde probleem vel brandende leds en weg waren ze.
Ik heb toen maar een nieuwe schakelaar gepakt met printplaat en 2 nieuwe leds en alles werkt nu naar behoren.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #42 Gepost op: 17 april 2013, 15:32:33 »
Hallo mensen

Nog even de laatste ervaringen.
Het schakelbord is af zoals jullie hierboven hebben kunnen lezen, nu moest ik nog het schakelbord verbinden
met de wisselaandrijvingen.
Welnu het volgende de verbinding was gouw gemaakt via mijn netwerk aan kabels onder het moduul via de
diverse kroonsteen verbindingen, wissel aandrijving liep maar o ke ik had er toch niet zo'n lekker gevoel bij.
De wissel van boven op de moduul bekeken en in twee standen laten werken en al gouw zag ik dat de beweegbare lip aan één kant niet aansloot aan de vaste rail en aan de andere kant stond de stalen stang wat te hard te drukken tegen de vaste rail.
De wissel motor stond na mijn idee niet helemaal op de goede plaats, allereerst had ik de wissel motor maar aan één kant vast geschroefd


en de andere kant niet, ondanks het tweezijdige schuimpad was de kant waar geen schroeven zaten
omhoog gekomen dus wissel aandrijving stond scheef t.o.v. de onderkant werkblad.
Dus toch 3 of 4 schroeven vastmaken en niet voor het gemak maar 2 omdat ik er aan de andere kant moeilijk bij kwam.
Een handige tip om de wissel motor ook aan de kant waar je niet bij kan komen vast te schroeven is het volgende.
Zorg dat je de plekken goed aftekent in mijn geval met een viltstift op gevoel terwijl de motor met 2 schroeven vast zat een lijntje getrokken achter tegen de motor aan toen motor weggehaald de afstanden op de motor nog eens goed nagemeten en overgezet aan de onderkant van het werkblad.
Vervolgens bij de 2 viltstiftpunten aan de kant waar je niet bij kan 2 schroeven ingedraaid tot ± 3mm boven het werkblad
De wissel aandrijving in de achterste schroeven gehangen en vervolgens aan de bovenkant even een wasknijper bevestigd om te voorkomen dat de wissel motor naar beneden valt let niet op de schroef die zat er op dat moment er nog niet in.


daarna de voorste 2 schroeven weer in gedraait, zo de wissel motor hing nu goed en recht kwam aan één kant niet meer omhoog.
De wisselmotor met het schakelbord in de middenstand gezet en aan de bovenkant de wissel weer gemonteerd.


Zo dat was alles bij elkaar toch nog een heel verhaal over mijn ervaringen met deze nieuwe wissel aandrijvingen van Cobalt, probleempjes die vooral voorkwamen omdat ik nog niet veel ervaring had met leds en soms ook te impulsief
werk.
Maar goed het werkt geweldig ik kan dit type wissel aandrijving met bijbehorende schakelaars en leds van harte aanbevelen, het is niet geruisloos maar de decibels zijn toch een stuk minder dan menig ander wissel aandr. van dit type.
Voor degene die ook hiermee willen werken hoop ik dat mijn ervaringen maar vooral de fouten van enig nut kunnen zijn.

Met vr.gr.
Herwim Frank

 



« Laatst bewerkt op: 17 april 2013, 15:39:09 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #43 Gepost op: 12 mei 2013, 15:03:40 »
Beste mede-hobbyisten,

Na enige jaren zeer goede ervaringen te hebben gehad met Tortoises in combinatie met de NCE Switch8 decoder, heb ik voor de extra benodigde wisselaandrijvingen op mijn nieuwe baan, besloten Cobalts te nemen.

Ik heb gekozen voor de digitale versie, de motor met ingebouwde decoder, leek me makkelijk. Voor de wissels heb ik een aparte booster van Tams Valley met een gestabiliseerde 15 volt voeding. Na een Cobalt te hebben gekocht om uit te proberen, viel het volgende op:
- decoder op Cobalt is zeer eenvoudig te programmeren;
- motorgeluid vergelijkbaar met dat van een Tortoise, de Tortoise maakt een iets lager geluid dat te maken zal hebben met de andere overbrengingsverhouding;
- de Cobalt levert, met de aangebouwde decoder, enigel ruimtewinst op tov Tortoise;
- kracht van beide motoren vergelijkbaar, ruim voldoende voor Tillig wissels;
- Cobalt kan niet met de hand worden versteld zoals de Tortoise. Dit is onhandig met installatie, anderzijds loopt de motor niet iets terug zoals de Tortoise, hetgeen overigens niet het geval is als de Switch8wordt gebruikt.

Omdat de geintregreerde decoder op de Cobalt erg eenvoudig is met installatie, heb ik na aanschaf van de eerste Cobalt en wat testjes, en hoewel prijzig, een totaal van 8 stuks erbij gekocht.

Slechte beslissing!

Van de 9 motoren hebben inmiddels 4 stuks problemen en blijven nu en dan vastzitten. Na wat geklop op de behuizing komt de motor weer op gang. Met een geautomatiseerde baan waarop ook wat kwetsbaardere loks met finescale wielen etc, hun rondjes doen, krijgt het rijden zo wel een spannend element.

Eerst dacht ik nog dat ik wat fout had gedaan: voltage niet goed, combinatie van dcc-centrale niet correct (Tams Valley booster icm Ecos I) etc. Na alles te hebben uitgesloten en vanmorgen 1 motor uit elkaar te hebben geschroefd, deze te hebben getest met oude multimuis, en nog steeds wisselend resultaat - loopt toch weer vast - mezelf de vraag gesteld wat ik toch verkeerd doe. Ik heb daarop besloten eens goed op internet te zoeken. Ik vond onderstaande draad die een heleboel vergelijkbare ervaringen bevat. Kennelijk is de kwaliteitsbeheersing van de productie bij DCC Concepts nog niet op orde en wordt bij de lagers een te kleine tolerantie oid aangehouden. Door fabrikant voorgestelde oplossing (geen grap!): motor op een harde ondergrond slaan zodat het mechaniek zich in de behuizing kan zetten!!! zie draad hieronder.

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/66151-cobalt-motors-and-dcc-how-do-you-control-yours/page-2

Ik blijf in ieder geval bij mijn goede oude Tortoises en Switch8 decoder. Hebben nog nooit geweigerd. Een aparte booster met lagere spanning is dan ook niet per se meer nodig.

Groet van Robbedoes

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #44 Gepost op: 27 juni 2013, 23:48:17 »
Inmiddels nog twee blauwe knakkers erbij die af en toe beklopt moeten worden = 6 van de 9.

 :-€