Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 12:28:41
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?  (gelezen 25449 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Cobalt wissel motoren.
« Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2013, 15:43:41 »
CBA = analoog
CBD = digitaal 16v
CBA-D = digitaal 25v

Laatste is door importeur zelf samengesteld voor Europese markt.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:Cobalt wissel motoren.
« Reactie #16 Gepost op: 15 maart 2013, 15:44:35 »
Hoi Fred,

Vul voor cbd co (dus cocbd) in en je moet het kunnen vinden.
Anders via Artikelen naar Cobalt en dan laatst aangekondigd klikken
(net gedaan)

« Laatst bewerkt op: 15 maart 2013, 15:46:09 door J J H S »
Jeroen

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Cobalt wissel motoren.
« Reactie #17 Gepost op: 15 maart 2013, 16:06:31 »
Hoi Jeroen,

De gegevens op de site had ik door ''Cobalt'' in te voeren in de zoekfunctie meteen gevonden. Maar, daar ging het niet om. Het ging erom dat de gegevens in het mailtje en de website niet overeenkwamen. En daardoor kreeg Herwim gisteren onjuiste info van mij.
Weer wat geleerd. Eerst naar de site gaan en dan die gegevens gebruiken.

mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wissel motoren.
« Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2013, 18:00:23 »
Hoi Fred en Jeroen

Trek de vergissing je niet aan dergelijke misverstanden kunnen gebeuren.
Het belangrijkste is dat we er samen uitkomen toch, dat is het mooie van BNS.net
Als jullie verder geinteresseerd zijn dan geef ik graag mijn bevindingen hier weer
als ik de machientjes heb ontvangen en verwerkt.

Trouwens Fred
Van de bovenste link in google die jij mij op gaf kwam ik terecht op een site waar
alles van deze Cobalt machientjes beschreven stond in het Nederlands onderbroken
met links naar betreffende foto's.
Ik heb in Word een compulatie gemaakt van tekst en foto's waar de complete montage
met foto's in staat van deze wissel aandrijvingen.

Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
  • Periode III - heden
Re:Cobalt wissel motoren.
« Reactie #19 Gepost op: 15 maart 2013, 18:03:15 »
Herwim,

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de motoren wanneer je ze binnen hebt.
Zojuist zitten rekenen wat ik aan wissels ga krijgen in mijn vermoedelijke station, 24 stuks. *aai*
Je ervaringen worden dus zeker door mij op prijs gesteld :D

gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Cobalt wissel motoren.
« Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2013, 18:42:33 »
Ik heb voor mijn planning een aantal wisselmotoren en aandrijvingen van verschillende makelij. Ik heb op Ebay een aantal Lemaco aandrijvingen bemachtigd welke waarschijnlijk veel weg hebben van de Fulgurex aandrijving.
Vanuit de Amerikaanse hoek wordt Feather aanbevolen als een geruisloze, betrouwbare aandrijving. Ik ben benieuwd of iemand op dit forum daar ervaring mee heeft.
Zelf wil ik  de Mabuchi motoren van Bemo op een lager voltage laten werken (waarom 12Vdc??) of wellicht in sommige gevallen isoleren of door goedkope klokankermooren vervangen.

Gr, Rob

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wissel motoren.
« Reactie #21 Gepost op: 16 maart 2013, 10:16:35 »
Hallo Hans
Heb je ze wel goed geteld ?
Wat een enorm station moet dat gaan worden, lees daar graag over in het hoofdstuk "wat zijn we aan het (ver) bouwen "
of gebruik je veel Engelse wissels dan heb je er al 2 nodig per wissel.
Ik zal mijn ervaringen zeker hier vertellen maar je moet nog even wachten want komende week ontvang
ik mijn nieuwe draaischijf en deze moet ik eerst weer inbouwen voordat ik aan de wissel motoren begin.
Tot hoors

Hallo Rob
Heb ik nog nooit van gehoord Feather wissel motoren en mabuchi van Bemo ken ik ook niet.
Dit wordt trouwens best een leuk draadje want op deze manier vergaren we aardig wat kennis
op het gebied van verschillende ondergrondse wisselmotoren en kan ons maar ook anderen helpen
met de keuze naar goede en geruisloze  ;D  wissel motoren.

Van Fred heb ik vorig jaar ook veel en goede gegevens ontvangen over Fulgurex motoren
want ik ga ze nu wel vervangen door minder lawaaieriger motoren maar daar wil ik niet mee aangeven
dat ze slecht zijn zeker niet.
Maar deze Fulgurex kan ik straks zeker toepassen voor andere zaken waarbij onderdelen moeten bewegen.
Kom ik later in mijn topic "De Franklin Rail Compagnie "nog wel op terug.

Herwim  

« Laatst bewerkt op: 16 maart 2013, 10:29:39 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Cobalt wissel motoren.
« Reactie #22 Gepost op: 16 maart 2013, 11:17:24 »
Hallo Herwim,

Feather wisselaandrijvingen worden door veel Amerikaanse modelbouwers gebruikt. In het verleden werden ze in Europa  door Old Pullmann verkocht. Op de volgende site worden ze aangeboden.

http://www.feather.ch/products-and-small-parts/turnout-motors.html

Mabuchi is een motor fabrikant. Bemo heeft deze 3-polige blokmotor in de eerste locomotieven en in de sisselaandrijving toegepast. Bij de locs is de motor nu door een 5-polig exemplaar vervangen. Ook Brawa heeft deze motor in de overweg toegepast. Omdat de (luidruchtige) motoren niet continu belast worden is het aanbrengen van een geluidsisolatie te overwegen. Een eerste stap is de voedingsspanning te verlagen of een pulssturing toe te passen om het moment niet te zeer te verzwakken.

Gr, Rob   

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wissel motoren.
« Reactie #23 Gepost op: 24 maart 2013, 18:05:31 »
Hallo Rob

Bedankt voor je antwoord op mijn vragen.
Heb je de Mabuchi motoren al eens in werking gezien of mee gewerkt zelf ben wel benieuwd naar jou bevindingen
Misschien een paar foto'tjes zou leuk zijn als je zover bent.

Ik heb gisteren mijn Cobalt wissel motoren ontvangen.


Dit weekend ben ik druk geweest met mijn nieuwe Roco draaischijf maar die draait nu, dus
ik hoop van de week de eerste wisselmotor aan te leggen etc, ik zal proberen daar foto's van te maken en mijn bevindingen komen vanzelf in deze topic.
Jammer dat bij de levering geen beschrijving mee geleverd wordt, gelukkig heb ik via deze topic en tips van jullie allen een beschrijving van internet gehaald.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wissel motoren.
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2013, 12:40:47 »
Hallo allen.
Ervaring 1
Voor degene die ook geintereseerd zijn in Cobalt wissel motoren hierbij mijn eerste bevindingen.
Ik heb nog geen wissel aangesloten of geplaatst maar dat ga ik vandaag of morgen doen.
Maar de eerste reactie wil ik geven op de levering van de materialen.
Ik had besteld wissel motoren,           Art.nr. COCBA
                      cobalt boormal,           Art.nr. COTMB
                      Installatie pakket        Art.nr. COCMC
Bij de artikelen boormal en instal.pakket heb je nodig boren 1 mm en 7 mm
Iedere modelspoor fanaat heeft waarschijnlijk deze boren wel in huis maar bij Cobalt
hebben ze waarschijnlijk gedacht we nemen geen risico's en leveren alles wat de modelspoor
liefhebber nodig heeft om ons product zonder problemen te kunnen installeren.
Groot was dus mijn verbazing dat de boren netjes mee geleverd werden.
De boormal kan gebruikt worden voor vele schalen spoor materiaal
N=9mm
OO&HO=16,5mm
EM&P4=18,2~18,82mm
O=32~33mm
S=22mm

Een extra aan dachts puntje is de boormal, als je de keuze hebt gemaakt welke schaal je hebt of gaat gebruiken dien je twee klepjes om te buigen bij de kleur en voorgeboorde gaatjes van desbetreffende
schaal.
Dit ombuigen wordt bemoeilijkt doordat er aan de achterkant van de boormal een grote sticker is geplakt
die er niet makkelijk af te halen is.
Dus de klepjes die je om moet buigen hebben best wel wat extra kracht nodig om om te buigen, let daar vooral mee op probeer de sticker door te snijden op de plek van de lipjes en buig de lipjes voorzichtig in een haakse bocht van 90 graden naar beneden.
Als beide lipjes zijn omgebogen dienen de lipjes strak tussen de twee railstaven te passen of te wel 16,5mm van elkaar.

Extra staaldraden zijn voorgevormd mee geleverd, dit alles met de uitgebreide beschrijving via ons
bedrijf in Vlaardingen kan ik alleen maar zeggen een prima service en levering van de importeur.
Zodra ik de eerste 2 wissel motoren heb aangelegd zal ik weer mijn bevindingen hier neer zetten zover
daar interesse in is.
Met vr.gr.
Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2013, 19:24:30 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Cobalt wissel motoren.
« Reactie #25 Gepost op: 25 maart 2013, 17:45:49 »
Beste Herwim,

Ik ben als tijdelijke 'mantelzorger' uithuizerig en heb daardoor nog geen verdere testen kunnen doen. De Mabuchi blokmotoren zijn hoogtoerig en daardoor luidruchtig. Het isoleren en op halve spanning draaien zal het geluidsniveau drastisch drukken. Ik zal ook bij 1 exemplaar de Mabuchi door een Faulhaber vervangen.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Cobalt wisselmotoren.

Groet, Rob

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #26 Gepost op: 25 maart 2013, 19:23:55 »
Ervaring 2

Ik begin mijn ervaringen maar te nummeren daar straks niemand meer weet wat hij al of niet gelezen heeft.
Ik ben bezig geweest met de eerste 2 wissel motoren te positioneren en met hulp van de boormal de te boren gaatjes te bepalen.
Nu ben ik bezig in een bestaande baan waar ik gelukkig overal bij kan maar als je een bestaande wissel aandrijving waar je moeilijk bij kan wil vervangen en dan met behulp van de boormal dan wordt dat een heel gepiel.
Mijn 2 wissel motoren zijn een aandrijving voor een Engelse wissel en daar hebben ze bij het ontwerp van de boormal niet echt rekening mee gehouden vind ik.
Het beste is dat je de wissel eerst op de goede plaats legt en koppelt met de aanliggende rail trajecten.
Vervolgens leg je de mal met de twee omgebogen lipjes tussen de raillen met het kleine gaatje behorende bij jouw schaal (bijv: 1: 87) precies boven het gaatje dat in het midden van de beweegbare biels aanwezig is.(Bij een Engelse wissel is geen recht stuk bij de beweegbare biels waar het gaatje in zit en moet je dus op je gevoel af gaan)
Door deze twee gaatjes steek je het meegeleverde boortje van 0,8mm en boort heel voorzichtig door de onderliggende hout laag of wat voor laag dan ook. (maar met nadruk op voorzichtig in een lage snelheid met bijv je Dremel boormachine)
Vervolgens trek je het boortje voorzichtig naar boven zonder de mal te bewegen (plak deze vast met goed plakkende plakband, mijn plakband schoot natuurlijk weer los) Vervolgens boor je de 4 andere kleine gaatjes waarmee de wissel motor later aan de onderkant wordt vast gezet.
Vervolgens haal je de wissel en boormal weg en zoek je je rot naar de minuscule kleine gaatjes, gelukkig had ik na het boren en voordat ik de mal weghaalde langs de mal met een viltstift een punt gezet op één lijn met het geboorde gaatje hierdoor kon ik ze gauwer vinden.
Op de gevonden gaatjes gaf ik met een viltstift een punt aan, op deze plekken moet je namelijk de gaatjes doorboren met 1 à 1½ mm zodat je aan de onderkant precies weet waar je de wissel motoren moet aanbrengen.
Het gaatje aan de boven kant of te wel het eerste gaatje wat ik hierboven beschreef wordt doorgeboord met een boor van 7mm dit is het gat waar de stalen draad door gaat en aan de bovenkant tafelblad door het kleine gaatje in je beweegbare biels.
Het is een heel verhaal geworden voor een paar kleine handelingen, maar ik beschrijf bewust alle handelingen die ik gedaan heb zodat jullie de fouten die ik maak en tegen kom misschien kunnen voorkomen of verbeteren, de volgende stap is het aanbrengen van de wissel motoren aan de onderkant en dat zal ik morgen beschrijven als ik er aan toe kom.
Met vr.gr.
Herwim

« Laatst bewerkt op: 25 maart 2013, 19:56:19 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #27 Gepost op: 26 maart 2013, 14:28:50 »
Ervaring 3

Hallo hierbij het vervolg van mijn traject vervangen Fulgarex wissel motoren door Cobalt wissel motoren.
Bij ervaring 2 had ik al het een en ander aangegeven hoe om te gaan met de boormal daar wil ik graag wat veranderingen cq aanvullingen voor aangeven.
Toen ik aan de onderkant het eerste motortje wilde aanbrengen conform de beschrijving liep ik al direct tegen wat zaken aan hoewel dit deels ook mijn eigen schuld was daar ik weer te snel gehandeld had zonder de beschrijving goed te volgen.
Ik had de gaatjes via de mal doorgeboord met bijgeleverd boortje 0,8mm en het bedienings gat 7mm nou ik kan jullie zeggen deze gaatjes van 0,8mm  kom je aan de onderkant bijna niet meer tegen, en als je in een bestaande baan in opbouw werkt waarbij al menige gaatjes geboord zijn zie je door het bos de gaatjes van 0,8mm niet meer terug.
Dus deze gaatjes van bovenuit opgeboord met een boordje van 1,5mm en ja hoor dat stond dus ook in de beschrijving, een volgend probleem was werk met goed licht.
Ik had gisteravond met wat te weinig licht gewerkt dus wat bleek ik had van één motor de verkeerde kleur gaatje in de mal doorgeboord dus de twee gaatjes zaten op de verkeerde plaats plus bleek dat ik de mal ook wat verschoven had bij het boren van de laatste gaatjes.

Vervolgens heb ik ook de voorgeboorde gaatjes in de mal ook uitgeboord met een boortje van 1,5mm dat werkt een stuk makkelijker.


 

Wat ook makkelijker werkt is niet eerst de boormal op de Engelse wissel te leggen maar eerst de wissel op de goede plaats positioneren en vervolgens met een klein boordje 0,8mm de twee kleine gaatjes die in de beweegbare balken zitten
als eerste door te boren vervolgens kan je van daaruit de mal plaatsen voor de rest van de gaatjes maar nu kan de mal niet verschuiven want dan doe je een draadje door het gaatje van de beweegbare balk en de onderlaag en de mal blijft in de goede stand liggen.
In de beschrijving staat en ik had het in mijn vorig stukje hierboven ook beschreven, leg de mal vast met plakband, voor degene die zuinig zijn op hun spullen kijk uit want als je de plakband lostrekt neem je de verf mee die op de mal aanwezig is bij de diverse gaatjes voor de vele schalen waarmee we in de hobby werken.

Zo nu zijn we toe aan het plaatsen van de wissel aandrijving aan de onderkant.
Ik heb eerst in de twee gaatjes aan één kant van de motor 2 schroefjes half ingedraaid.


Vervolgens plak je een schuimrubberen pad met de twee uithollingen tegen de twee geplaatste schroefjes aan.

 
daarna plaats je de motor tegen dezelfde twee schroefjes, daar de pad dubbelzijdig plakt blijft de motor even hangen niet te lang wachten want dan valt hij toch naar beneden.
Terwijl de motor nog hangt plaats je de twee andere schroefjes vast is vast dus niet te hard aandraaien.
Vervolgens draai je de twee eerste schroefjes aan, spreekt voor zich dat de stalen draad die inmiddels vast gemaakt was aan de motor nu door de ondergrond door het gat van 7mm naar boven steekt.


Zo nu kunnen we aan de bovenkant de Engelse wissel precies met de twee gaatjes in de beweegbare balkjes over de twee stalen stangen schuiven en de Engelse wissel ligt precies op z'n plek.



Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik onlangs een kleine elektrische schroevendraaier heb aangeschaft van het merk (zie foto) ik kan deze van harte aanbevelen is een prima gereedschap voor deze fijne klussen.

Ik heb de wissel motoren nog niet in werking gezien daar ik niet beschik over een trafo met gestabiliseerde gelijkspanning van 9 à 10 V, ik heb inmiddels contact gehad met de vertegenwoordiger en hij gaf nadrukkelijk aan dat een werkspanning van 9 à 10 V het beste is, een hogere spanning kan defecten geven.
Zo dat was het weer voor vandaag, het wachten is nu op de voeding en bijbehorende schakelaars want die ga ik ook gebruiken.
Tot hoors
Herwim Frank

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #28 Gepost op: 26 maart 2013, 15:22:32 »
Herwim, een paar tips: je kunt beter eerst het gaatje voor de aandrijfdraad boren. Dan neem je het wissel weg en positioneer je de mal met behulp van het reeds geboorde gaatje, waarna je de overige gaatjes boort. Op die manier blijft je mal beter liggen dan wanneer hij over het wissel ligt te kantelen.

En als je onder de tafel naar een gaatje moet zoeken, steek er dan eerst van bovenaf een dun draadje doorheen. Dan zie je onder tafel precies welk gaatje je moet hebben.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
« Reactie #29 Gepost op: 26 maart 2013, 17:43:27 »
Ik boor de gaatjes in de balk pas als alle rails helemaal liggen en steek dan de steldraad van de motor er doorheen. De motor zet ik van te voren in de middenstand. Gelukkig kan ik de treinbaandelen op de zijkant zetten en er zo aan werken. Ik kan dan ook nog bepalen of de motor voor of achter de wissel geplaatst wordt, want soms zit er een balk in de weg.

Ik gebruik geen Cobalt, maar Tortoise motoren, maar de methode en bevestiging is hetzelfde. De TorToise motoren werken op 5 Volt tot 15 Volt. Ik gebruik een gewone lichttansformator met voor elke richting een diode in tegenovergestelde richting tot aan de schakelaar. Hierdoor kan ik 1 gezamelijke retourdraad gebruiken en slechts 1 draad naar de aandrijving.

De wisselmotoren:


De schakelaars:


De kleine transformator is de voeding voor de wissels.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.