Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 3502 van zwart naar groen door Eelco Storm
Vandaag om 08:30:14
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 08:14:16
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:41:02
De modeltreinen van Spoorijzer door NS264
Vandaag om 00:14:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 00:10:44
Pendel module door Ronald Halma
Vandaag om 00:02:12
Haperende locs door joespoor
Vandaag om 00:00:43
Raadplaatje door Ronald69
22 September 2025, 23:57:45
Op Zuid (NL H0) door MOVisser
22 September 2025, 23:54:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
22 September 2025, 23:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
22 September 2025, 23:06:40
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door bask185
22 September 2025, 22:53:54
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
22 September 2025, 22:42:15
Messing op z'n Zweeds (h0) door Rob Ellerman
22 September 2025, 22:22:41
Werps 18 luiker Groentewagen door orientexpress
22 September 2025, 22:10:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
22 September 2025, 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
22 September 2025, 21:11:27
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Martin Domburg
22 September 2025, 21:03:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 September 2025, 20:20:04
Au bord de la Cèze door Ronald69
22 September 2025, 19:42:36
Een nieuw begin door dreezy
22 September 2025, 19:41:39
Aachenau West door puntenglijder
22 September 2025, 19:39:43
lima spoor N lok schoonmaken door Tjalling
22 September 2025, 19:09:34
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
22 September 2025, 19:07:13
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
22 September 2025, 18:49:54
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
22 September 2025, 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO door Reinout van Rees
22 September 2025, 17:56:36
Da's Daz 2 door Huup
22 September 2025, 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
22 September 2025, 16:34:02
  

Auteur Topic: belgische 77'en  (gelezen 6333 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3242
belgische 77'en
« Gepost op: 05 July 2006, 20:54:11 »
gespot in de waalhaven twee belgische 77'en. (sorry geen foto's) Nou viel mij op dat de "korte" neuzen naar voren stonden, dus in beide richtingen, nu is mij dat op foto's ook vaak opgevallen. Mogen ze (om veiligheidsredenen(beter zicht? ) )
            alleen maar op deze manier rijden ? Hoe doen ze dat dan met een enkele loc?

Remco

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2880
    • Richie's homepage
Re: belgische 77'en
« Reactie #1 Gepost op: 05 July 2006, 21:02:25 »
In Nederland moeten ze altijd met de korte huif voorop rijden ivm met beter zicht op seinen (omdat de machinist aan de andere kant zit omdat ze in België links rijden). Daarom rijden ze ook altijd met z'n tweeen in Nederland, welke kant ze ook op rijden, de korte huif zit altijd voorop. Onze 2200'en die in België hebben gereden, reden ook altijd met z'n tweeen en met de cabine's voorop.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3242
Re: belgische 77'en
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2006, 23:18:10 »
ok bedankt voor je antwoord, maar de foto's die ik heb gezien en waar ze in belgie rijden rijden ze ook met de korte huif voor, of is  dit toeval?

Remco

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: belgische 77'en
« Reactie #3 Gepost op: 05 July 2006, 23:21:26 »
Wel, als ze uit Nederland komen zullen ze niet de locs gaan omdraaien. Maar in zijn algemeenheid heb je liever de korte huif voorop, vanwege het betere zicht. Dus dat zal men proberen te doen als het kan, al is het geen wet van Meden en Perzen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3242
Re: belgische 77'en
« Reactie #4 Gepost op: 05 July 2006, 23:23:42 »
Wel, als ze uit Nederland komen zullen ze niet de locs gaan omdraaien. Maar in zijn algemeenheid heb je liever de korte huif voorop, vanwege het betere zicht. Dus dat zal men proberen te doen als het kan, al is het geen wet van Meden en Perzen.

- Peter
\

Dat snap ik, maar niet elke combinatie zal op nederland rijden.

Remco

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: belgische 77'en
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2006, 00:01:22 »
Daarom denk ik ook dat niet iedere Reeks 77 altijd met de korte huif voorop rijdt. Maar als ze dan toch gekoppeld worden...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3242
Re: belgische 77'en
« Reactie #6 Gepost op: 06 July 2006, 00:03:40 »
Was er nieuwsgierig naar, want op de meeste foto's staan ze gekoppeld met de lange huiven tegen elkaar en toen ik ze in het echt zag, dacht ik laat ik het eens vragen hier.

Remco

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re: belgische 77'en
« Reactie #7 Gepost op: 06 July 2006, 10:41:18 »
Vanwege het betere zicht is het ook logisch dat er veel met korte huif voor, dus bij dubbeltractie met lange huiven naar elkaar toe, wordt gereden. De meeste maatschappijen - in binnen- en buitenland - doen dit ook zo, al dan niet volgens reglementen.
Je moet alleen wel een simpele mogelijkheid hebben om te kunnen draaien/driehoeken.

Dus het is geen toeval dat ze het in België ook zo doen.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: belgische 77'en
« Reactie #8 Gepost op: 06 July 2006, 12:43:03 »
Alleen in nederland rijden de 77én altijd met de lange neuzen naar elkaar toe. Dit zou te maken hebben met het zicht op seinen.
In Belgie rijden de treinen links, en in Nederland rechts. De machinist van een 77 zou hierdoor bij het rangeren dwergseinen slecht kunnen zien over de lange neus.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Joto

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Tollens
Re: belgische 77'en
« Reactie #9 Gepost op: 06 July 2006, 12:57:13 »
Is dit ook van toepassing voor de 6400 ?
Dus ook korte huif voor of in combinatie met lange huif aan elkaar ?
 ???
John

pipo

  • Gast
Re: belgische 77'en
« Reactie #10 Gepost op: 06 July 2006, 13:03:28 »
.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2006, 10:30:21 door Hermanus »

Joto

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Tollens
Re: belgische 77'en
« Reactie #11 Gepost op: 06 July 2006, 13:18:50 »
 :-[

Is nu duidelijk.
Ik was gefixeerd op wat de voorzijde was.
Bedankt.
john  :-[

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: belgische 77'en
« Reactie #12 Gepost op: 06 July 2006, 16:59:23 »
hallo,

hier een foto voor de duidelijkheid



groetjes,

robbert

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: belgische 77'en
« Reactie #13 Gepost op: 06 July 2006, 17:44:09 »
@ Robbert

Jij bent wel helemaal van de foto's is het niet??  ;)

Ach in de meeste gevallen siert het wel  ;)

Je moet alleen de maker van de foto noemen, als je het hier neer zet.
Dus even rekening mee houden de volgende keer.  ;)

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: belgische 77'en
« Reactie #14 Gepost op: 06 July 2006, 17:45:50 »
maker? geen idee het is een filmpje en ik heb er een moment uit genipt ;D
en wat betreft die foto's, soms zegt 1 foto meer dan 1000 woorden ;D


robbert
« Laatst bewerkt op: 07 July 2006, 11:15:58 door robbert »