Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:21:53
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
  

Auteur Topic: belgische 77'en  (gelezen 6228 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
belgische 77'en
« Gepost op: 05 July 2006, 20:54:11 »
gespot in de waalhaven twee belgische 77'en. (sorry geen foto's) Nou viel mij op dat de "korte" neuzen naar voren stonden, dus in beide richtingen, nu is mij dat op foto's ook vaak opgevallen. Mogen ze (om veiligheidsredenen(beter zicht? ) )
            alleen maar op deze manier rijden ? Hoe doen ze dat dan met een enkele loc?

Remco

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
    • Richie's homepage
Re: belgische 77'en
« Reactie #1 Gepost op: 05 July 2006, 21:02:25 »
In Nederland moeten ze altijd met de korte huif voorop rijden ivm met beter zicht op seinen (omdat de machinist aan de andere kant zit omdat ze in België links rijden). Daarom rijden ze ook altijd met z'n tweeen in Nederland, welke kant ze ook op rijden, de korte huif zit altijd voorop. Onze 2200'en die in België hebben gereden, reden ook altijd met z'n tweeen en met de cabine's voorop.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: belgische 77'en
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2006, 23:18:10 »
ok bedankt voor je antwoord, maar de foto's die ik heb gezien en waar ze in belgie rijden rijden ze ook met de korte huif voor, of is  dit toeval?

Remco

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: belgische 77'en
« Reactie #3 Gepost op: 05 July 2006, 23:21:26 »
Wel, als ze uit Nederland komen zullen ze niet de locs gaan omdraaien. Maar in zijn algemeenheid heb je liever de korte huif voorop, vanwege het betere zicht. Dus dat zal men proberen te doen als het kan, al is het geen wet van Meden en Perzen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: belgische 77'en
« Reactie #4 Gepost op: 05 July 2006, 23:23:42 »
Wel, als ze uit Nederland komen zullen ze niet de locs gaan omdraaien. Maar in zijn algemeenheid heb je liever de korte huif voorop, vanwege het betere zicht. Dus dat zal men proberen te doen als het kan, al is het geen wet van Meden en Perzen.

- Peter
\

Dat snap ik, maar niet elke combinatie zal op nederland rijden.

Remco

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: belgische 77'en
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2006, 00:01:22 »
Daarom denk ik ook dat niet iedere Reeks 77 altijd met de korte huif voorop rijdt. Maar als ze dan toch gekoppeld worden...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: belgische 77'en
« Reactie #6 Gepost op: 06 July 2006, 00:03:40 »
Was er nieuwsgierig naar, want op de meeste foto's staan ze gekoppeld met de lange huiven tegen elkaar en toen ik ze in het echt zag, dacht ik laat ik het eens vragen hier.

Remco

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: belgische 77'en
« Reactie #7 Gepost op: 06 July 2006, 10:41:18 »
Vanwege het betere zicht is het ook logisch dat er veel met korte huif voor, dus bij dubbeltractie met lange huiven naar elkaar toe, wordt gereden. De meeste maatschappijen - in binnen- en buitenland - doen dit ook zo, al dan niet volgens reglementen.
Je moet alleen wel een simpele mogelijkheid hebben om te kunnen draaien/driehoeken.

Dus het is geen toeval dat ze het in België ook zo doen.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: belgische 77'en
« Reactie #8 Gepost op: 06 July 2006, 12:43:03 »
Alleen in nederland rijden de 77én altijd met de lange neuzen naar elkaar toe. Dit zou te maken hebben met het zicht op seinen.
In Belgie rijden de treinen links, en in Nederland rechts. De machinist van een 77 zou hierdoor bij het rangeren dwergseinen slecht kunnen zien over de lange neus.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Joto

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Tollens
Re: belgische 77'en
« Reactie #9 Gepost op: 06 July 2006, 12:57:13 »
Is dit ook van toepassing voor de 6400 ?
Dus ook korte huif voor of in combinatie met lange huif aan elkaar ?
 ???
John

pipo

  • Gast
Re: belgische 77'en
« Reactie #10 Gepost op: 06 July 2006, 13:03:28 »
.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2006, 10:30:21 door Hermanus »

Joto

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Tollens
Re: belgische 77'en
« Reactie #11 Gepost op: 06 July 2006, 13:18:50 »
 :-[

Is nu duidelijk.
Ik was gefixeerd op wat de voorzijde was.
Bedankt.
john  :-[

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: belgische 77'en
« Reactie #12 Gepost op: 06 July 2006, 16:59:23 »
hallo,

hier een foto voor de duidelijkheid



groetjes,

robbert

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: belgische 77'en
« Reactie #13 Gepost op: 06 July 2006, 17:44:09 »
@ Robbert

Jij bent wel helemaal van de foto's is het niet??  ;)

Ach in de meeste gevallen siert het wel  ;)

Je moet alleen de maker van de foto noemen, als je het hier neer zet.
Dus even rekening mee houden de volgende keer.  ;)

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: belgische 77'en
« Reactie #14 Gepost op: 06 July 2006, 17:45:50 »
maker? geen idee het is een filmpje en ik heb er een moment uit genipt ;D
en wat betreft die foto's, soms zegt 1 foto meer dan 1000 woorden ;D


robbert
« Laatst bewerkt op: 07 July 2006, 11:15:58 door robbert »