Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 15:33:49
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door bask185
Vandaag om 15:32:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 15:00:08
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 14:54:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 14:25:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00

Auteur Topic: Tafel maken voor modelbaan, welke materialen gebruiken?  (gelezen 15327 keer)

lange-rich

• Offline Offline
Tafel maken voor modelbaan, welke materialen gebruiken?
« Gepost op: 07 March 2013, 01:44:57 »
Ik moet weer gaan herstarten, de ruimte die ik heb is inmiddels klaar ervoor had nog wat opruim en verbouwings werkzaamheden te verrichten daar, die zijn gebeurt.
Nu komt de vraag van welk soort hout kan ik het beste de baan tafel van gaan maken en welke is relatief goedkoop daarvoor de ruimte die ik heb is ca 5 meter bij 3,5 meter en hoe kan ik het beste een schaduw station maken erbij, als ik de tafel heb staan dan kan ik aan het baan plan gaan beginnen en de scenery ervan, het is zo dat ik niet tijdperk en materieel gebonden ben zie graag mooie treinen en materieel rollen.
wie heeft wat tips voor me
« Laatst bewerkt op: 08 March 2013, 09:31:10 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Daniels

• Offline Offline
Re:Re: tafel maken
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2013, 06:27:52 »
Hoi,

Ik heb een module baan gemaakt onlangs en ik ben er met info inwinnen achter dat berken multiplex daar goed voor is. Goedkoop is het niet. (Zie link onder in). Mijn ruimte is minder groot en een demontabele baan is vereist vandaar deze keuze.

Jouw baan komt zo te lezen vast te staan, misschien dat dan een frame bouw meer geschikt is. Zie Hier. Dit is stevig niet te duur en je kan gemakkelijk een schaduw niveau inbouwen.

Groeten,

Daniël

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:tafel maken
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2013, 08:05:43 »
Hoi,

Nu komt de vraag van welk soort hout kan ik het beste de baan tafel van gaan maken en welke is relatief goedkoop daarvoor de ruimte die ik heb is ca 5 meter bij 3,5 meter

Goedkoop is duurkoop is een gezegde. Dat geldt ook voor hout. Ben met mijn modelbaan voor multiplex gegaan. Misschien iets duurder dan het standaard houtwerk als mdf of spaanplaat maar op de lange duur is het een betere keuze. Je kan bijvoorbeld wel MDF gebruiken, Karst heeft het bij zijn modelbaan. Aan te bevelen is het niet.

en hoe kan ik het beste een schaduw station maken erbij, als ik de tafel heb staan dan kan ik aan het baan plan gaan beginnen en de scenery ervan, het is zo dat ik niet tijdperk en materieel gebonden ben zie graag mooie treinen en materieel rollen.
wie heeft wat tips voor me

Begin eerst met plannen voordat je meteen iets neer gaat zetten. Je kan beter eerst een schets maken en dan pas beginnen met het houtwerk. Kijk eens bijvoorbeeld in mijn bouwdraadje Poggendam dan zie je twee verschillende benaderingen van baanbouw. Ik kan je vertellen dat de laatste baan het beste bevalt.

Een andere tip is om in de Encyclopedie te kijken. Daar vind je veel informatie. Zie ook de knop hier boven in het menu.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2013, 08:57:51 »
Voor tafelbouw, zou ik graag "L-girder benchwork" willen aanbevelen, zie ook deze link http://modeltrains.about.com/od/layoutconstruction/ss/Building-L-Girder-Benchwork.htm. Hout is duur en dit systeem is het optimum tussen minimaal houtverbruik, maximale stevigheid en flexibele bouwmogelijkheden. Heb het zelf ook gedaan. Er is een boekje over beschikbaar die je bij bol.com kunt bestellen, zie http://www.thrutherockies.com/model_2.php?id=2.

Tot slot, spaanplaat en MDF met vocht zet uit dus dat is niet handig. Ik gebruik 12 mm multiplex.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2013, 18:34:37 »
Voor het maken van baanplannen he je Anyrail(software voor op de pc)
En voor vragen over maken van een schaduwstation is de encyclopedie hier geschikt om je opweg te helpen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Tafel maken voor modelbaan, welke materialen gebruiken?
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2013, 13:56:13 »
MDF en Spaanplaat is prima te gebruiken, gebruik ik ook nu (schaarduw spaanplaat/normale baan MDF)
Multiplex is 3 keer zo duur helemaal als je Berken Multiplex neemt.

Uitzetten gebeurt alleen als je het in een vochtige ruimte zet (kelder/schuur).
Een zolder is tegenwoordig niet meer vochtig meer, tenzij je een oud huis hebt wat niet geisoleerd is.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Olivier77

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2013, 14:59:51 »
Beste,

Gebruik geen MDF, is niet vormvast, gaat doorhangen na een tijd.
Hebben al vele moeten ondervinden.
Bespaar niet op het hout van U baan.

Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2013, 15:10:53 »
Ach ja, deze discussie is al tig keren gevoerd. Ik heb alles al geprobeerd en mijn conclusie is dat ik nog maar 3 materialen wil gebruiken: multiplex, multiplex en multiplex. Het is dan wel drie keer zo duur, maar dat vind ik niet zo interessant. Voor een loc betalen sommigen ook grif 300 euro, dus waarom niet voor een behoorlijke partij hout?
By the way, MDF is eigenlijk ook spaanplaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2013, 19:26:15 »
Beste,

Mvg

Olivier
Als je het niet goed ondersteund gaat alles doorhangen....als je het stevig ondersteund met balken om de 30/40 cm gebeurd er niks, daarnaast heeft 12 MM mdf meer last van doorhangen dan 18mm ;D.
Mijn spaanplaat platen leunen op vijf Ikea kastjes staat al bijna een jaar zo met een loeizware vitrine erbovenop (tijdelijk) geen buiging gezien ;D

Multiplex is hoe dan ook beter het is wat je ervoor over hebt, werk je met een baan die 20 jaar blijft bestaan is het gunstiger ben je een beginner of krap budget lekker eenvoudig.

Meningen verschillen ;)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Gert1

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 10 March 2013, 19:34:31 »

Volledig mee eens Olivier. Destijds leek MDF het ideale materiaal,
maar dat is het duidelijk niet.

mvg,
Gert

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #11 Gepost op: 10 March 2013, 20:25:31 »
Ai, nu twijfel ik toch ook een beetje, toch slordig dat hout gaat buigen/werken, je verwacht toch minimaal dat het recht blijft daar betaal je ook voor. bij mij is de onderbouw 15 MM spaanplaat en staat vol met rotzooi en andere dingen wat gewicht heeft wel leunt het op ikea kasten en een balk langs de muur wat waterpas hangt. Zou het dat kunnen zijn ???
Mijn ikea kastjes bestaan ook uit spaanplaat en zijn al jaren oud en nog steeds 100% recht...

Nu ik in het voorjaar mijn 2e laag wil maken denk ik toch om misschien Multiplex te nemen alleen de prijzen zijn asociaal hoog, nu lees ik dat er goedkopere adressen zijn, speelt hierbij kwaliteit een rol? Dus trekt het krom, geld terug?

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10 March 2013, 20:32:03 »
Tja, 'slordig dat het gaat werken......je betaalt er ook voor'

Het is natuurlijk gewoon een natuurproduct, of je er voor betaalt of niet. En dat gaat werken onder bepaalde omstandigheden. Als je het voldoende afdekt, valt het soms mee. Zoals bij de Ikea kastjes: spaanpplaat met een folie er om heen. Dat kan dus aardig wat hebben.

Tegen buigen: houtdikte verdubbelen (2x), dan buigt het 8* minder door (2^3)...

Gr, Bert

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 March 2013, 21:05:10 »
@ Lange-rich,

Ik gebruik ook Multiplex voor mijn spoorbanen. Om zeker te zijn dat er niets met het hout gebeurt als ik groen en grind aan ga brengen met een mix van water, houtlijm en een beetje afwasmiddel verf ik de platen aan de bovenkant voor ik rails ga leggen. Ook Multiplex houdt niet van water....

Verder wens ik je succes met de bouw van de baan.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Sierstad

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 11 March 2013, 06:35:50 »
Ai, nu twijfel ik toch ook een beetje, toch slordig dat hout gaat buigen/werken, je verwacht toch minimaal dat het recht blijft daar betaal je ook voor. bij mij is de onderbouw 15 MM spaanplaat en staat vol met rotzooi en andere dingen wat gewicht heeft wel leunt het op ikea kasten en een balk langs de muur wat waterpas hangt. Zou het dat kunnen zijn ???
Mijn ikea kastjes bestaan ook uit spaanplaat en zijn al jaren oud en nog steeds 100% recht...

Nu ik in het voorjaar mijn 2e laag wil maken denk ik toch om misschien Multiplex te nemen alleen de prijzen zijn asociaal hoog, nu lees ik dat er goedkopere adressen zijn, speelt hierbij kwaliteit een rol? Dus trekt het krom, geld terug?

Je moet bij de doe hetzelver je platen halen maar je moet wachten dat ze bonnen hebben van "20% korting op een artikel na keuze", dat heb ik ook gedaan.

« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 08:38:26 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareerd »
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.