Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 18:32:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:15:20
S88N bezetmelder door V421
Vandaag om 18:14:43
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 18:14:36
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:12:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door rhberk
Vandaag om 17:53:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:41:37
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:25:40
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door DJV
Vandaag om 16:14:20
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
Doornvliet door HenkN
Vandaag om 13:14:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:32:52
  

Auteur Topic: relais bi-stabiel  (gelezen 7784 keer)

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #15 Gepost op: 28 June 2007, 23:46:26 »
Dat klopt ReesCees, een ECoS heeft een S88 aansluiting, alleen of je daar blij mee moet zijn is een andere vraag.

De LocoIO die Fissy noemt kun je ook inzetten als terugmelder en als wissel aansturing, met de daarvoor bedoelde hulpschakelingen.
Je bent dan ook gelijk af van de bandkabel aansluiting van de S88. Maar ik denk dat dit op dit moment een beetje te ver voor je gaat.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

ReesCees

  • Gast
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #16 Gepost op: 28 June 2007, 23:55:26 »
Te ver? China das ver. Wim volgens mij zijn er in deze hobby vele wegen naar Rome. Ws heb ik net een andere weg genomen maar ik kom er wel. En als ik echt de weg kwijt raak dan mail ik je wel.

Maar toch bedankt voor je hulp/inzet.

Kees-Jan

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #17 Gepost op: 29 June 2007, 00:17:30 »
Even in een plaatje zoals Fissy het voorstelde.


https://images.beneluxspoor.net/bnls/LocoNt.jpg
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #18 Gepost op: 29 June 2007, 06:45:42 »
@ Wim, Ja, so hatte ich gedacht. Fahren ECos, Steuern Loconet...
wie durch ReesCees gesagt :... ein Weg nach Rom

Nach meiner Erinnerung ist Loconet viel schneller als S88 in der Übertragung. Aber das sollte bei einer, großen Anlage wie bei ReesCees kein Problem geben.

Bei meinem Projekt Gouda z.B. , schalte ich nur über das  Loconet. Wenn  man die Loconet-Messages mitliest, dann sieht wie viel Datenverkehr unterwegs ist....

Aber was zählt: Der Weg ist nicht wichtig, nur das Ziel: Rom oder Berlin? ;)

Gruß

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #19 Gepost op: 03 July 2007, 08:06:37 »
Dat klopt ReesCees, een ECoS heeft een S88 aansluiting, alleen of je daar blij mee moet zijn is een andere vraag.


Hoi Wim,

Naar aanleiding van een eerder (uitstekend) advies van jouw ben ik mij verder gaan verdiepen in de Loconet mogelijkheden en zie steeds grotere voordelen. Bij de club gaan we Loconet al toepassen (eerst in pilot fase) en ik denk er ook over om dit bij mijzelf te gebruiken, puur uit interesse en de mogelijkheden.

Ik zie veel van de voordelen van Loconet (en zijn modules), maar het is mij niet duidelijk wat de voor en nadelen zijn van een S88 t.o.v. Loconet voor de detectie, is dit snelheid of ook betrouwbaarheid ?

Bedankt, Rene

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #20 Gepost op: 03 July 2007, 09:00:23 »
Hoi Wim,

Ik zie veel van de voordelen van Loconet (en zijn modules), maar het is mij niet duidelijk wat de voor en nadelen zijn van een S88 t.o.v. Loconet voor de detectie, is dit snelheid of ook betrouwbaarheid ?

Bedankt, Rene

Het groot voordeel is de betrouwbaarheid. Een ander groot voordeel is dat je een LocoNet terugmelder op iedere willekeurige plaats op het LocoNet kunt aansluiten, en dat iedere module zijn eigen adres heeft en zijn eigen bezetmeld nummers. De S88 is een serieschakeling, waarbij de plaats in de keten de nummering bepaald, dit is vooral bij modules en clubbanen een groot nadeel.

Bij het LocoNet kun je van te voren bepalen welke terugmeldnummer bij een inbreng horen, en dat blijft altijd gelijk ongeacht waar de inbreng wordt ingezet. Ook is er geen sprake meer van een aan een gesloten reeks met nummers, het mag nu ook bestaan uit melders 1..16  en daarna pas 80..96 bijvoorbeeld.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

ReesCees

  • Gast
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #21 Gepost op: 23 July 2007, 23:03:39 »
Het eerste relais is klaar!

Ik kan dit relais aansluiten op een wisseldecoder om daarmee de lampen van het sein te bedienen en een stukje rails stroomloos te zetten.

voor 54 euro (roco decoder) en (8x5)=40 euro > totaal 94 euro kan ik nu 8 seinen bedienen.


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP1556.jpg

het is een 12 v siemens relais v23079-b1203-b301

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #22 Gepost op: 24 July 2007, 16:16:09 »
De raderen waren gisterenavond laat nog aan het draaien.

de print met het relais is leuk maar als ik straks de baan met de PC ga bedienen hoef ik het stopgedeelte volgens mij helemaal niet meet "stroomloos" te maken via het relais maar stopt de trein netjes voor het sein dmv de terugmelders. Het sein is dan alleen nog maar een extra optisch hulpmiddel.

Wel kun je het relais leuk gebruiken bij de a-symetrische remmethode door over de stopstand vier diodes te plaatsen die er voor zorgen dat de trein remt voor het sein (en dan blijven de lampjes ook nog branden van de trein).

Kees-Jan

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #23 Gepost op: 24 July 2007, 16:41:38 »
Wel kun je het relais leuk gebruiken bij de a-symetrische remmethode door over de stopstand vier diodes te plaatsen die er voor zorgen dat de trein remt voor het sein (en dan blijven de lampjes ook nog branden van de trein).

Dat kan alleen met daartoe (softwarematig) toegeruste decoders, dus  een "harde" stop blijft misschien gewenst.
Bovendien werken de Lenz-decoders helaas niet naar behoren met de simpele diode-methode, zoals in een ander draadje reeds uitvoerig gemeld.
Maarten.

ReesCees

  • Gast
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #24 Gepost op: 24 July 2007, 17:29:13 »
Maarten,  Daarom gebruik ik Zimo's

Kees-Jan

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #25 Gepost op: 24 July 2007, 17:41:45 »
Maarten,  Daarom gebruik ik Zimo's

Harstikke goed natuurlijk, ik ook.  Maar ik ben zelf lid van een modulebaanclub met veel verouderde of foutieve Lenzen en daar staat ABC nog in de niet-besproken-kinderschoenen. Dus ik bouw zelf stopstukken in in een keerlus, die bestaan uit de stukken met de BM2 van Lenz (daar werken de Lenz decoders wel ) en daarachter schakel ik met een reedcontact het hele baanvak stroomloos voor :
-te hard rijdende loc's die doorgeschoten zijn
-loc's zonder ABC
-alle andere doorijdend rij-tuig, wat afgestopt dient te worden.

Dan kan er niks misgaan en toch later zonder probleem overgestapt worden op ABC en Railcom (wat ook al geintegreerd is).

Maarten.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #26 Gepost op: 24 July 2007, 18:32:32 »
Dan zou je de sectie achter het sein ATB-sectie kunnen noemen.
Gaat de trein door rood dan treedt de noodrem in werking.
Dit werkt overigens alleen als je het spoor maar in 1 richting berijdt of ervoor zorgt dat een groen sein uit tegengestelde richting de sectie wel van stroom voorziet, waarmee de "ATB" niet altijd werkt.
« Laatst bewerkt op: 24 July 2007, 22:49:30 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #27 Gepost op: 24 July 2007, 19:05:44 »
Dit werkt overigens alleen als je het spoor maar in 1 richting berijdt of ervoor zorgt dat een groen sein uit tegengestelde richting de sectie wel van stroom voorziet, waarmee de "ATB" niet altijd werkt.

De keerlus komt samen in een wissel. De stand van de wissel is dus mede bepalend welk reedcontact stroom krijgt en welk niet. Dus: rechtdoor geeft rc in afbuiging stroom en omgekeerd.

Maarten.

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #28 Gepost op: 30 October 2007, 17:56:59 »
Sorry voor de topic kick(ik wilde geen nieuw topic openen) maar ik heb zo'n beetje alle draadjes die ik kon vinden(hierover) doorgelezen maar duidelijk wordt het voor mij nog niet. Ik wil met een conrad wisselmotor (219998 - 89) en een bistabiele relais en drukknopjes proberen een wissel werkend te krijgen.

1e vraag: ik kom deze (503398 - 89) bi stabiele relais vaak tegen in de draadjes hier, is deze goed te gebruiken samen met de conrad wisselmotor?

2e vraag: ik heb begrepen dat er voor deze relais (hij is gelijkstroom geloof ik) diodes moeten, zoja welke?

Alvast bedankt

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: relais bi-stabiel
« Reactie #29 Gepost op: 30 October 2007, 19:17:55 »
Bij dit soort wisselaandrijving heb je helemaal geen extra relais nodig en al helemaal geen bi-stabiel relais.

Gewoon rechtsreeks te bedienen via drukknopjes, bekijk de handleiding en doe wat daar in staat, dan werkt het.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2007, 19:58:36 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.